Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini sekä anoppini eivät ymmärrä, että vaikka teen etätöitä kotona niin se on silti oikeaa työtä.

Vierailija
05.04.2023 |

Vuodatan tuntojani, koska viimeksi tänään äitini veti herneet nenäänsä kun en lähtenyt hänen kanssaan kaupunkiin katsomaan jotain sohvaryhmää heille. "Lähde nyt, sähän olet vaan kotona tuijottamassa tietokonetta, miksi et viitsi lähteä mukaan?" Niin, teen täyttä työpäivää tässä koneen äärellä, samoja hommia teen sekä toimistolla että kotona. En ole vapaa-ajalla, vaan töissä. En voi pitää omin päin taukoja, vaan mulle kuuluu ne aamu- ja iltapäivätauot sekä lounastauko, muista pitää sopia esimiehen kanssa.

Anoppikaan ei ymmärrä, että kotona tehtävä etätyö on normaalia palkkatyötä. "Siellä se Maija vaan päivät pitkät tuijottelee tietokonetta, ei se töissä käy, Matti (AP:n mies) käy töissä mutta Maija vaan istuu sohvalla."

Hitto vie. Etätyö ei ole mitenkään uusi juttu, silti ei mene näille kahdelle jakeluun. Vaikka miten selkokielisesti asiani esitän ja demonstroin mitä työtietokoneella teen, niin silti nämä kaksi tuijottavat suu auki että eikö se Maija käy töissä ollenkaan...

Juu. Vinkkejä tai tukea? Alkaa jo rehellisesti sanoen ketuttamaan, kun anoppi satuilee muille että minä vain istun kotona, kun mies käy töissä. Muut sukulaiset sitten soittelevat ja kertovat, että tuo lähikauppa hakee uutta työntekijää tms.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää lähtemästä? Kyllä minä olen etätyöläisenä usein käynyt kaupassa kesken työpäivän. Kiva kun ei tarvi vapaa-aikaa uhrata kaupassakäyntiin.

Siinäkään et taida ymmärtää mitä etätyö tarkoittaa.

Tietysti päivällä pääsee käymään vaikka ostoksilla mummon kanssa jos työ ei ole aikaan sidottua. Mutta se ostoksilla käyminen on vapaa-aikaa, ei työaikaa.

Jos päivällä käyttää aikaa ostoksilla käymiseen, niin vastaavasti täytyy illalla tehdä töitä, eikä voi viettää vapaata iltaa.

Mun työpaikalla on liukumat, mutta pääsääntöisesti klo 9-15 välinen aika pitäisi olla tavoitettavissa. Eli noiden aikojen ulkopuolella voi liukua. Lisäksi on työajanseurantaohjelma, eli kun avaat koneen, kirjaudut sisään ja kun lopetat työt, kirjaudut ulos. Jos käyt jossain asioilla päivällä, kirjaat itsesi ulos ja sisään tämän mukaisesti ja venytät työpäivääsi. Tämä ihan samalla tavalla olit sitten konttorilla tai etänä.

-50

Vierailija
62/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatan olla anoppisi ja äitisi ikäinen rapias 60 tätsykkä, joten tunnistan heistä ikäpolveni (ja vanhempienkin) järjettömän emäntäsyndrooman sekä hikisen suorittaja-asenteen. 

Uskon, että tajuavat sinun kyllä tekevän etätöitä, jotenkin, mutta naisena voisit tietenkin tehdä muut tärkeät velvollisuudet samalla. Sellaista multitaskaamiselämää, sillä tosi nainen ei "sohvalla makoile". On puuhattava koko ajan,ettei pidetä laiskana ja tyhmänä. Pullat uuniin, imuroimaan siinä välissä ja tuollainen tietokonejuttu on vain pahaksi silmille. Niin, ja ryhtikin menee.

Sinun ei tarvise selitellä mitään. Älä edes yritä. Sanot selkeästi ei ja se riittää. Minun ikäiseni ymmärtävät paremmin sanan virka-aika ja jos voit värittää jutun ankarasta pomosta se on siinä. Menee taatusti perille.

Toiset ymmärtää ja toiset ei.

Äitini valitettavasti kuuluu niihin jotka eivät ymmärrä.

Nuorempana kun työskentelin oman alani opettajana, kerroin hänelle selkeästi että en voi vastata puhelimeen työaikana. Jokainen järkevä ymmärtää sanomattakin että opettaja ei voi vastailla puhelimeen työaikana. Vaikka naapurin Kaisalla olisi roskanvientireissulla kuinka oudot vaatteet hyvänsä, niin niistä ei voi keskustella puhelimessa luokan edessä.

Välitunnilla kun katsoin onko minua tavoiteltu, näkyi puhelimessa viesti "18 puhelua, 1 numero". Äitihän se siellä oli soitellut. Kun kysyin oliko hänellä joku hätänä, niin hän vastasi iloisesti "kokeilin vaan että vastaatko." Ihan joka hel...tin välitunti sama juttu. Joskus oli vain 5 puhelua ja joskus yli 30. Sinnikkyys oli kyllä ihan omaa luokkaansa 😳

Kaikki eivät vaan ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt etätöitä (tietokoneella) vuodesta 2001 lähtien. Arvatkaapa vaan miten vaikeaa oli saada muut ymmärtämään asia tuolloin yli 20 vuotta sitten.

Jopa päiväkodissa hoitajat tuli kertomaan miten kotiäidit voisi päivähoidon sijaan käyttää mieluummin kunnan kerhoja lastensa kanssa...

Saanko kysyä että mitä töitä teit tuolloin? Veikkaan ohjelmointia? Vielä 2000-alussa tietokone oli suurelle osalle ihmisistä tuntematon mörkö, joten kiinnostaa millainen työpaikka oli noin moderni.

Vierailija
64/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sovin lääkäriajan kello kymmeneksi, kun sinähän voit kuskata minut sinne. Ai et voi? Mutta sinähän olet vaan kotona! Minä joudun ottamaan kolmiolääkkeitä, en minä voi ajaa. Oletpas itsekäs!" 

Vierailija
65/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia äitejä ja anoppeja teillä. Olen lähes 60-vuotias ja läppärillä tehnyt töitä jo yli 20-vuotta. Sekä toimistolla että etänä ja omannut jo pitkään liukuvan työajan, aamusta konneella sisään ja jos pitää jossain työpäivän aikana käydä, niin koneella ulos ja outlookiin poissolovaraus, sitten taas kirjautuminen sisään jne. ja tunnit lasketaan automaattisesti näistä. Ja se pakollinen työaika pitää viikossa täyttä ellei ole liukumia tms.

Oma äitini ja isäni (lähes 85)  ymmärtävät, että olen töissä vaikka istunkin kotona ja joskus olen käynyt heidän luonaan ja sieltä käsin tehnyt töitä; osallistunut palaveriin tms. Niin anoppini, mieheni, lapseni perheineen kuin kaverinikin tajuavat, että olen töissä vaikka istuisin missä koneeni kanssa jos on työaika. Se mitä teen työkseni, sitä on turha edes yrittää selittää monellekaan, mutta ymmärtävät että töitä teen joko toimistolla, kotona tai vaikkapa ulkomailla. Jos on joku hätä, niin ainoastaan silloin soittavat työaikana. Olen itsekin anoppi eikä tulisi kyllä mielenkään ihmetellä miksi joku ei pääse työaikana jonnekin, oli sitten millaisissa töissä tahansa.

Vierailija
66/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todella joustava etätyö, mutta rajoitteet on siinäkin, enkä voi ominpäin joustaa miten haluan kun on palavereita ja muita yhteistä juttuja. Appivanhemmat olettavat, että kyllähän minä nyt voin töiden lomassa käydä hakemassa lapsen kesken päivän päiväkodista tai lapsen voi yökyläilyjen jälkeen palauttaa mulle ihan milloin vaan kesken päivän. Ja tokihan se olen minä, joka töidensä lomaan sumplii näitä hakuja ja palautuksia, puolisoni työ on joku pyhä lehmä, siitä ei edes kysellä että onnistuisiko, eihän se nyt kun Kalle on töissä!! No missä halvatussa minä olen, jos en töissä?!?

Feel you. Meillä on yksi iso kriisi meneillään miehen suvussa ja tähän liittyen paljon asioita hoidettavana. Anoppi sanoi, että hoitaa nämä minun kautta (=soittelee päivisin), koska muuten häiritsisi miehen eli poikansa työtä. No, toki meillä on erilainen toimenkuva enkä viitsinyt alkaa nillittään. Mutta ilmeisesti vaativa asiantuntijatyö ei ole oikeaa työtä ja suorittava työ sitten on. Kummasti tästä mun työstä kuitenkin maksetaan tuplasti puolison työhön verrattuna.

Vierailija
67/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut sukulaisille että teen käytännössä joka päivä etänä töitä.

Vierailija
68/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs syrjäkylällä asutte kun on noin tynnyrissä eläneet vanhemmat?

Jep, mun isä teki kotoa käsin töitä jo ysärillä... Melko outoa jos tää on joillekin noin uusi juttu.

Vierailija
69/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän taas monta, jotka ei ymmärrä että joku joka on ollut esim.

viime vuodet työtön on ehkä tehnyt töitä enemmän elämänsä aikana jo kun se ihmettelijä.

Vierailija
70/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aikoinaan tein kotona taloushallinnon töitä. Samalla monimuoto-opiskelin toista tutkintoa. Hoidin ekaluokkalaisen kouluun, tein kotityöt, saimme toisen lapsen ym.

Ex-ystäväni soitteli jatkuvasti raivokkaita puheluita, kunka hän sentään käy töissä ja minä en tee mitään. Kummasti perushoitajalla oli aikaa häiriköidä päivät pitkät ja tunkea väkisin kotiimme keskellä päivää kyläilemään. Ei auttanut, vaikka selkeästi sanoin, etten ehdi seurustelemaan koko päivää.

Pistin välit poikki, että saan laiskotella päivät pitkät rauhassa.

Vierailija
71/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt etätöitä (tietokoneella) vuodesta 2001 lähtien. Arvatkaapa vaan miten vaikeaa oli saada muut ymmärtämään asia tuolloin yli 20 vuotta sitten.

Jopa päiväkodissa hoitajat tuli kertomaan miten kotiäidit voisi päivähoidon sijaan käyttää mieluummin kunnan kerhoja lastensa kanssa...

Saanko kysyä että mitä töitä teit tuolloin? Veikkaan ohjelmointia? Vielä 2000-alussa tietokone oli suurelle osalle ihmisistä tuntematon mörkö, joten kiinnostaa millainen työpaikka oli noin moderni.

Monissa it-alan töissä jo tuolloin ihan tavallista, ainakin tehdä välillä etätöitä. Ei tarvitse olla ohjelmoija.

-ei se, jolta kysyit.

Vierailija
72/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde joka aamu toimistolle, niin loppuu senioreiden ihmettely.

Vierailija
73/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa it-alan töissä jo tuolloin ihan tavallista, ainakin tehdä välillä etätöitä. Ei tarvitse olla ohjelmoija.

-ei se, jolta kysyit.

Mun isä oli tutkija valtiolla ja teki välillä kotoa käsin töitä, jo ennen kuin meillä oli edes nettiä eli 90-luvulla. Faksilla lähetteli tarvittavia papereita sitten. Toki se oli enemmän satunnaista kotoa käsin tekemistä kuin varsinaista etätyötä.

Vierailija
74/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla jotain suorittavaa työtä, jos tauotkin on määritelty noin tarkkaan. 

Mutta oikeestiko istut jossain sohvalla? Eikö ole kunnollista työpöytää, mieluiten sähköpöytä, että voi seistä välillä?******* MITÄ KOHTAA ET ymmärtänyt! Siinähän lukee selvästi että ANOPPI luulee että hän istuu SOHVALLA!

Vierailija
75/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeat ryöt, joista on jotakin konkreettista hyötyä jollekin, kyllä vaatii muutakin kuin kotona istumista

Tuhannet työttömätkin saa rahansa tililleen aika monen kotitoimistolta käsin. Mutta totta, menisivät töihin niin pääsis sitten itsekin tekemään niitä konkreettista hyötyä tuottavia töitä :D

Vierailija
76/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen työstäni alle puolet työpaikalla ja yli puolet kotona etänä. Etätyönä tehtävä osuus on se eniten keskittymistä vaativa. Suurin osa ihmisistä kadehtii lyhyttä työaikaani eikä selityksistä huolimatta usko työpäiväni pituutta. Olen aineenopettajana yläkoulussa.

Vierailija
77/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro näille vanhuksille että saat sitä ja tätä palkkaa kotona istumisesta ja suut suppuun, älä vastaa työaikana puhelimeen heille.

Anopillani oli tapana soittaa minulle töihin ja tahtoi jaaritella tuntikausia puhelimessa vaikka olin fyysisesti työpaikalla, hän ei tajunnut että työpaikalla oikeasti tehdään töitä, kuvitteli kai että siellä vain istutaan kahvilla ja lörpötellään.

Vielä pahempi, jos työpaikka on jossain kaupassa ja sattuu olemaan tällaisia sukulaisia. Jotkut vaan menevät sinne paikan päälle kesken työpäivän höpöttämään kaikessa rauhassa eivätkä ymmärrä, että toisten täytyisi tehdä töitäkin.

Vierailija
78/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa taas näkee sukupolvien välisen kuilun liittyen työelämään. Boomereille töissäkäynti oli sitä, että se perse raahattiin kahdeksaksi tunniksi pomon määräämään paikkaan ja siitä läsnäolosta maksettiin palkka. Palkka juoksi vaikka päivät jauhettiin paskaa tekemättä mitään ja sillä palkalla osteltiin talot, mökit ja autot. Ei noiden päähän mahdu se tosiasia, että nykyaikana palkka maksetaan työpanoksesta ja että se on monessa työssä täysin toissijaista missä se työ tehdään. Noiden mielestä siis työpaikalla kahvittelu on työtä, mutta kotona tehtävät taloushallinnon työt eivät ole työtä.

Jopa taas yleistit reippaasti! Tämä boomeri teki hoitajan töitä sairaalassa yli 40 v ja nyt tyytyväisenä eläkkeellä. Eläkkeelle siirryin 66 v 4 kk. Etätöinä tuota uraputkea olisi ollut tosi vaikea tehdä.

Vierailija
79/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei boomereiden kanssa kannata alkaa väittelemään. Ongelma ratkeaa itsestään muutamassa vuodessa kun puskevat horsmaa pellonreunalla.

Boomerit sitä ja boomerit tätä. Niin kuin tuolla jo joku selitti, se on joskus se nuorempi, joka ei tajua, mitä etätyötä on. 

Toiset, varsinkaan tällä palstalla, eivät ylipäätään tiedä mitä työnteko on. 

Vierailija
80/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisella ihmisellä on yksinkertainen äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi