Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini sekä anoppini eivät ymmärrä, että vaikka teen etätöitä kotona niin se on silti oikeaa työtä.

Vierailija
05.04.2023 |

Vuodatan tuntojani, koska viimeksi tänään äitini veti herneet nenäänsä kun en lähtenyt hänen kanssaan kaupunkiin katsomaan jotain sohvaryhmää heille. "Lähde nyt, sähän olet vaan kotona tuijottamassa tietokonetta, miksi et viitsi lähteä mukaan?" Niin, teen täyttä työpäivää tässä koneen äärellä, samoja hommia teen sekä toimistolla että kotona. En ole vapaa-ajalla, vaan töissä. En voi pitää omin päin taukoja, vaan mulle kuuluu ne aamu- ja iltapäivätauot sekä lounastauko, muista pitää sopia esimiehen kanssa.

Anoppikaan ei ymmärrä, että kotona tehtävä etätyö on normaalia palkkatyötä. "Siellä se Maija vaan päivät pitkät tuijottelee tietokonetta, ei se töissä käy, Matti (AP:n mies) käy töissä mutta Maija vaan istuu sohvalla."

Hitto vie. Etätyö ei ole mitenkään uusi juttu, silti ei mene näille kahdelle jakeluun. Vaikka miten selkokielisesti asiani esitän ja demonstroin mitä työtietokoneella teen, niin silti nämä kaksi tuijottavat suu auki että eikö se Maija käy töissä ollenkaan...

Juu. Vinkkejä tai tukea? Alkaa jo rehellisesti sanoen ketuttamaan, kun anoppi satuilee muille että minä vain istun kotona, kun mies käy töissä. Muut sukulaiset sitten soittelevat ja kertovat, että tuo lähikauppa hakee uutta työntekijää tms.

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Ja kaikkien kokemuksessa naaraspuolinen ei tajua työntekoa.

On sitä ihmettelyä tullut miehiltäkin. 

Vierailija
42/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeat ryöt, joista on jotakin konkreettista hyötyä jollekin, kyllä vaatii muutakin kuin kotona istumista

Tuossa edelle työstään kertova koodari voi esimerkiksi koodata nettipalvelun, josta haet sähköisesti päivähoitopaikkaa lapsellesi, seuraat päätöksenteon etenemistä ja saat tiedon tuloksesta heti kun päätös tehty.

Ei enää lomakkeen hakua kunnan palvelupisteestä, sen täyttöä, postitusta ja odottelua puhumattakaan mitä kiemuroita papereiden pyörittely kunnassa aiheutti.

Ei konkreettista hyötyä kenellekään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiskoodarit jotka tienaa 6 tonnia kuussa on aika harvassa. Haiskahtaa vähän keksityltä jutulta, mutta menköön nyt, onhan niitä monenlaisia eri hommia IT-alalla.

Vierailija
44/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa taas näkee sukupolvien välisen kuilun liittyen työelämään. Boomereille töissäkäynti oli sitä, että se perse raahattiin kahdeksaksi tunniksi pomon määräämään paikkaan ja siitä läsnäolosta maksettiin palkka. Palkka juoksi vaikka päivät jauhettiin paskaa tekemättä mitään ja sillä palkalla osteltiin talot, mökit ja autot. Ei noiden päähän mahdu se tosiasia, että nykyaikana palkka maksetaan työpanoksesta ja että se on monessa työssä täysin toissijaista missä se työ tehdään. Noiden mielestä siis työpaikalla kahvittelu on työtä, mutta kotona tehtävät taloushallinnon työt eivät ole työtä.

Ei se välttämättä ole iästä kiinni. Mulla on viiskymppinen työkaveri, jolla on tuollinen ajatusmaailma. Joku tekee aamupäivän töitä etänä, tulee lounaan jälkeen konttorille: miten se tuo Mikko tulee vasta nyt töihin? Joku toinen tekee etänä hommat jatkuvasti, kun asuu toisella paikkakunnalla: Eihän se Maija muuta tee kun on siellä Turussa. Näitä esimerkkejä on miljoonia. Tää tyyppi tehtailee vähän väliä aloitteita, suorastaan vaatii, että johdon pitäisi määrätä kaikki konttorille

Vierailija
45/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiskoodarit jotka tienaa 6 tonnia kuussa on aika harvassa. Haiskahtaa vähän keksityltä jutulta, mutta menköön nyt, onhan niitä monenlaisia eri hommia IT-alalla.

Viestin lähettäjä viittasi bruttopalkkaan. Voin koodarina ja jopa  naisena sanoa, ettei tuo ole mikään ihmeellinen bruttopalkka jos on ollut alalla pidemmän aikaa. Mutta vihaajat vihatkoon :)

Vierailija
46/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainoa jota etätyöni häiritsee on teini-ikäinen tytär joka ei tahtoisi että äiti on aina kotona.

Mitä ihmettä teini-ikäinen tytär tekee kotona päivät pitkät? Eikö hänellä ole opiskelupaikkaa ja harrastuksia?

Vierailija
47/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko että aivot sijaitsevat sukupuolielimissä?

Vierailija
48/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko että aivot sijaitsevat sukupuolielimissä?

Miehillä sijaitsee.

Vierailija
49/124 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano niille että ei ole aikaa nyt kun olet töissä. Sen jälkeen et vastaa enää viesteihin ja soittoihin. Eiköhän ala mennä perille. Vähättelyihin sanot napakasti että teet töitä etkä makoile sohvalla ja että ne puheet loppuu NYT. Että ei ole sinun ongelma että eivät tiedä asioista.

Vierailija
50/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuttua. On sitä saanut eräänkin kerran itsekin takavuosina (edellisessä työpaikassa tein enemmän etätöitä kuin nykyisessä) selittää, että ihan täsmälleen samoja töitä samoilla työvälineillä minä teen siitä riippumatta, olenko minä kotona vai työpaikalla. Kun en käytännössä tarvitse kuin tietokoneen oheislaitteineen sekä verkkoyhteyden, välillä toki puhelinta joka sekin kulkee mukana.

Vierailija
51/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toteutuuko urahaaveet kotona jumittamalla?

Epäilen, pitäisi olla esillä, näyttäytyä sopivissa piireissä ja tehdä pärstä tutuksi! Vuosien kuluttua jumittaminen realisoituu, se on varma!!

Itse olen tehnyt etätöitä nyt 5 vuotta ja ylennykset tulleet samaa tahtia kuin toimistolla istuvilla.

Vierailija
52/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin vanhemmat aina kyselee, että milloin palaat töihin. Olen kertonut, etten ikinä palaa tekemään töitä toimistolle, jos ei ole pakko. Kun työmatkat jää pois, lasten harrastukseen viennit, hammaslääkäriläynnit yms. on paljon helpompi aikatauluttaa. Oispa ollut mahdollisuus tähän jatkuvaan etätyöhön, kun lapset oli päiväkoti-ikäisiä.

Vierailija
53/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toteutuuko urahaaveet kotona jumittamalla?

Epäilen, pitäisi olla esillä, näyttäytyä sopivissa piireissä ja tehdä pärstä tutuksi! Vuosien kuluttua jumittaminen realisoituu, se on varma!!

Itse olen tehnyt etätöitä nyt 5 vuotta ja ylennykset tulleet samaa tahtia kuin toimistolla istuvilla.

Meillä pomotkaan ei viihdy toimistolla, joten mitäpä hyötyä uran kannalta olisi siellä eläkeikää lähestyvien rivityöntekijöiden ja puhelinaspojen kanssa pyöriä

Vierailija
54/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko anoppi tehdä tahallaan sen. Vai luulee tosissaan. Äiti ehkä luulee että työsi on joustavaa, ehkei se ole kaikilla aloilla mahdollinen, osassa kyllä. Ja riippuu kai firmasta ja heidän käytännöistä. Kaikille ei sovi toisen firmassa olo, jos pitää päivystää pitkään tai kokoaikaisesti. Tutulla alalla voi olla tosin "helpompaa" ja jos terveys kestää.

Vierailija
55/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää lähtemästä? Kyllä minä olen etätyöläisenä usein käynyt kaupassa kesken työpäivän. Kiva kun ei tarvi vapaa-aikaa uhrata kaupassakäyntiin.

Siinäkään et taida ymmärtää mitä etätyö tarkoittaa.

Tietysti päivällä pääsee käymään vaikka ostoksilla mummon kanssa jos työ ei ole aikaan sidottua. Mutta se ostoksilla käyminen on vapaa-aikaa, ei työaikaa.

Jos päivällä käyttää aikaa ostoksilla käymiseen, niin vastaavasti täytyy illalla tehdä töitä, eikä voi viettää vapaata iltaa.

Vierailija
56/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt etätöitä (tietokoneella) vuodesta 2001 lähtien. Arvatkaapa vaan miten vaikeaa oli saada muut ymmärtämään asia tuolloin yli 20 vuotta sitten.

Jopa päiväkodissa hoitajat tuli kertomaan miten kotiäidit voisi päivähoidon sijaan käyttää mieluummin kunnan kerhoja lastensa kanssa...

Vierailija
57/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei boomereiden kanssa kannata alkaa väittelemään. Ongelma ratkeaa itsestään muutamassa vuodessa kun puskevat horsmaa pellonreunalla.

"Puskevat horsmaa pellon reunalla", kuten tulee tapahtumaan ylläolevan kommentoijan kohdallakin! Ehkäpä et ehdi edes boomeri- ikäänkään, vaan kuolla. kupsahdat ennen aikojaan.

Vierailija
58/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan olla anoppisi ja äitisi ikäinen rapias 60 tätsykkä, joten tunnistan heistä ikäpolveni (ja vanhempienkin) järjettömän emäntäsyndrooman sekä hikisen suorittaja-asenteen. 

Uskon, että tajuavat sinun kyllä tekevän etätöitä, jotenkin, mutta naisena voisit tietenkin tehdä muut tärkeät velvollisuudet samalla. Sellaista multitaskaamiselämää, sillä tosi nainen ei "sohvalla makoile". On puuhattava koko ajan,ettei pidetä laiskana ja tyhmänä. Pullat uuniin, imuroimaan siinä välissä ja tuollainen tietokonejuttu on vain pahaksi silmille. Niin, ja ryhtikin menee.

Sinun ei tarvise selitellä mitään. Älä edes yritä. Sanot selkeästi ei ja se riittää. Minun ikäiseni ymmärtävät paremmin sanan virka-aika ja jos voit värittää jutun ankarasta pomosta se on siinä. Menee taatusti perille.

Vierailija
59/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko anoppi tehdä tahallaan sen. Vai luulee tosissaan. Äiti ehkä luulee että työsi on joustavaa, ehkei se ole kaikilla aloilla mahdollinen, osassa kyllä. Ja riippuu kai firmasta ja heidän käytännöistä. Kaikille ei sovi toisen firmassa olo, jos pitää päivystää pitkään tai kokoaikaisesti. Tutulla alalla voi olla tosin "helpompaa" ja jos terveys kestää.

Minulla on vapaasti joustavat työajat. Mutta johonkin aikaan se työ silti on tehtävä, ja silloin kun työtä tekee, siihen pitää saada keskittyä ilman keskeytyksiä. Työn tekemisestä ei tule mitään jos pitää hypätä sinne ja tänne ja vastailla puhelimeen.

Tästä syystä työpaikallani ei saa soittaa työkavereille edes työasioissa ilman lupaa. Ennen soittamista täytyy kysyä sopiiko, tai varata aika puhelulle kalenterista. Siinä voi mennä monen tunnin työ hukkaan jos ajatus katkeaa väärällä hetkellä.

Vierailija
60/124 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieheni jäi vajaa vuodeksi perhevapaalle (kaksi eri kertaa), suvun boomerit kyselivät kilvan, mitä miehen pomo siitä nyt sanoo. No ei se sano mitään, kun on lakisääteinen oikeus jäädä lasta hoitamaan. Ja nykyään on sen verran pulaa osaajista, että mäkin sain uuden työn vaikka sanoin haastattelussa olevani kuopuksesta raskaana ja tekeväni vajaata työviikkoa koska toinen lapsi on osin kotihoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän