Miksi monet joilla olisi varaakin, haluavat vauvalleen lähes kaiken käytettynä?
Ymmärrän siis erittäin hyvin pienituloisten, opiskelijoiden ja suurperheiden tai muuten vain taloudellisesti tiukilla olevien tapauksessa sen, että vauvalle pyritään saamaan lähes kaikki käytettynä tai kierrätettynä. Olen kuitenkin törmännyt ilmiöön tuttavapiirissänikin, vaikka molemmat vanhemmat ovat ihan hyväpalkkaisissa töissäkin. Siis että pyritään käyttämään mahdollisimman vähän rahaa vauvan tarvikkeisiin ja ollaan onnellisia, jos suunnilleen kaikki löydetään käytettynä tai saadaan lainaksi. Vaikka samaan aikaan omiin juttuihin saatetaan käyttää todella runsaasti rahaa.
Itse ihmettelen asiaa. Itselläni on se periaate, että lasten ja vanhempien tulisi olla suunnilleen samalla tasolla esim. vaatteiden ja tarvikkeiden suhteen. Eli kun ostamme miehenikin kanssa itsellemme uudet vaatteet, huonekalut ym. tarvittavan, en halua vauvallenikaan " alhaisempaa" tasoa. Tämä on tietenkin vain oma mielipiteeni eikä siitä tarvitse vetää hernettä nenään. Halusin vain avata keskustelua aiheesta, sillä välillä tuntuu, että minua pidetään snobina tulevana äitinä, kun olen niin tarkka vauvan hankinnoista ja haluan kaiken uutena, vaikka kukaan ei ihmettele sitä samaa
(uuden hankkimista) meidän aikuisten kohdalla!
Kommentit (120)
juuri teidän kaltaista perhettä arvostan ekologisuuden perusteella suuresti! Elätte ekologisesti ettekä pyri vain oikeuttamaan yhtä elämän osa-aluetta pinnallisesti siihen vedoten kuten ne, jotka kyllä muuten suurentavat ekologista jalanjälkeä, mutta sitten hurskastelevat lastentarvikkeiden kohdalla.
Kaikkea hyvää jatkoon teille!
Ap
Minä ostan sieltä vain hyviä merkki ja laatuvaatteita ja leluja ja huonekaluja. Tiedän että näin toimiessani säästän luontoa ja kukkaroani ja tulee muuten tosi hyvä mieli esim. löytää uusi puku jossa laput kiinni 20e:llä tai lapselle gatepillarin saappaat (uudet) 10e:llä.
Harva sielä moskaa viitsii kantaa kotiin.
juuri noin aion itse tehdä! Eli joku onnellinen äiti tulee saamaan syntyvän lapsemme vaatteet joko ilmaiseksi tai todella pienellä hinnalla.
Ap
enkä kyllä minäkään ymmärrä pointtiasi tässä aloituksessa.
Niitä kun joko ostetaan ja myydään samantien eteenpäi tai sitten ovat varastettuja, joka tapauksessa eivät siis ole käytettyjä, kierrätettyjä vaatteita. Jos nyt joku ymmärtää mitä mä ajan takaa.
Eli siis uusien vaatteiden ostaminen kirpparilta on sama kuin jos ostaisi ne kaupasta
Vierailija:
Minä ostan sieltä vain hyviä merkki ja laatuvaatteita ja leluja ja huonekaluja. Tiedän että näin toimiessani säästän luontoa ja kukkaroani ja tulee muuten tosi hyvä mieli esim. löytää uusi puku jossa laput kiinni 20e:llä tai lapselle gatepillarin saappaat (uudet) 10e:llä.Harva sielä moskaa viitsii kantaa kotiin.
ikävän kuvan. Oikeassa elämässä olen huomattavasti kivempi kuin mitä tämä ketju antaa ymmärtää :)
Minusta ei ole kyllä huono juttu, jos haluaa lahjoittaa hyväkuntoisia tarvikkeita sellaiselle, joka EI halua uusia tarvikkeita (niin kuin itse haluan). Mikä siitä tekee niin tuomittavaa?
Ap
meidän tapauksessa tämä äiti on kyllä tehtaassa töissä ja kulkee itse ihan rääsyissä. En tajua, miksi hänen pitää ostaa niin sairaat määrät lastenvaatteita, mutta toisaalta eipä se mulle kuulu.
84
kaiken käytettynä. Kengät ja turvaistuimet ovat uusia. Siistejä ovat vaatteet kuitenkin. Itsellemmekään emme osta paljon tavaraa. En pidä tavarasta. Pidän siististä sisustuksesta, jossa ei ole paljon tavaraa/huonekaluja.
Minustakin tuntuu, että köyhät ovat usein köyhiä, koska eivät osaa käyttää rahaa oikein. Me olemme keskituloisia, mutta saimme nyt ostettua tontin hyvältä paikalta ilman velkaa (rakentamiseen tarvitsemme toki lainaa). Tämä johtui vain ja ainoastaan meidän säästeliäästä elämäntyylistä.
en väitä, että kaikki käytetyt vaatteet on räsyjä. tuo yksi poika oli vain esimerkki. muiltakin olen kuullut samanlaisia kommentteja ja ne vaatteet ovat sitten jotain ihan kamalaa. ostan itsekin joskus kavereilta jotain vähän käytettyjä vaatteita.
purnaukseni jäi kesken ja pointtikin oli kadonnut kesken tekstin. siispä enemmänkin tuntuu siltä, ettei lastenkaan ulkonäköön (=vaatteisiin) saisi satsata vaan kaikki pitäisi löytyä halvalla eikä vaatteet saa olla sävyiltään yhteensopivia. ekologisuus on hieno asia ja pyrin itsekin ottamaan sen puolen (ainakin välillä) huomioon, mutta monesti tuntuu että nykyään monille on tärkeintä ettei lapsen varusteet maksa juuri mitään. vauva toki kasvaa nopeasti, mutta 2-5v käyttää esim. toppahaalaria koko talven joka päivä enkä ymmärrä, miksi sellaisessa pitäisi säästää, kun kuitenkin hyvä haalari pitää lapsen kuivana ja terveenä. hyvät kengät säästävät lapsen jalan ikäviltä jälkiseuraamuksilta eikä Lidlin halpiskengän tai jonkun muun valmiiksi kuluttamat kengät ole sama asia. olen huomannut, että hyvin nuoret jo kiinnittävät vaatteiden kuviin (mikki, barbi yms) huomiota, joten vaatteet voivat olla lapselle jopa hyvin tärkeitä, jos hyvällä tarhakaverilla on samanlainen paita.
kuten monet ovat sanoneet, elämä on valintoja täynnä. minun päähäni vaan ei mahdu se, että lapsia pitää saada, mutta niiden vaatteisiin/tarvikkeisiin jne ei saisi kulua lainkaan rahaa. vanhemmat kyllä menevät ja kuluttavat vanhaan malliin, mutta jopa halpojen korvikkeiden ja soseiden perässä juostaan ettei kuluisi yhtään ylimääräistä rahaa.
Mutta silloin se lämmitti opiskelijan kukkaroa ja koska tein kaupat suoraan myyjän kanssa tiedän ettei varastetusta tavarasta ollut kyse. Ja ei se nyt ihan sama ole ostaa sitä kaupasta kuitenkaan..
No joo, minusta kierrättämisessä on monia hyviä puolia, ei ekologisuus AINA ole se päällimäinen minulla ainakaan monesti myös taloudellinen.
Vai mitä sanot, 2 vuotiaalle ostin kerran pidetyn tumman puvun juhliin, suomalainen.. kaupassa 80e kirppiksellä 15e..
Kyllä minusta voi silloin sanoa vaatetta ihan uudeksi jos se on kerran toisen päällä hetken ollut!
Vierailija:
mutta 2-5v käyttää esim. toppahaalaria koko talven joka päivä enkä ymmärrä, miksi sellaisessa pitäisi säästää, kun kuitenkin hyvä haalari pitää lapsen kuivana ja terveenä.
Mutta pointti oli, että tarjolla on ihan uutta vastaavia haalareita murto-osalla siitä hinnasta, jonka uusi maksaa.
Kengistä olen samaa mieltä, ainkin jatkuvassa käytössä olevista. Juhlakenkänä taas käytetty menee, kunhan on siisti ja tietysti miellyttävä lapselle. Siinä ajassa ei jalkojaan ehdi pilaamaan.
samaa haalaria, ainakin kaksi tarvitaan kasvun takia ikävuosina 2 - 4. Ja sen lisäksi ainakin yksi varahaalari ja kauppatakki. Kaiken ei tarvitse olla uutta.
Vaan että 2-5 -vuotiaana pidetään sitä haalaria käytännössä aina ulkona (kesä poisluettuna). Eli kulutusta on. Useimmilla varmaan on se yksi haalari kerrallaan, ehkä joku toinen varalla.
..Periaatteessa voi jopa olla uudempi...;) Joissakin kaupoissahan on se tapa, että aina yksi puku/per koko, on " sovituspuku" . Sitten se puku mikä asiakkaalle annetaan mukaan, " vedetään pakasta" . Tämä sovituspukukin kuitenkin myydään, joko viimeisenä normaalilla hinnalla, tai mahdollisesti " mallipukuna" ale tangossa.
Joka tapauksessa, tätä " uutta" kaupasta ostettua pukua on voinut pitää jo moni lapsi päällään. Jos taas ostaa kirpparilta ouvun, joka ostettu avaamattomassa paketissa, ja se on ollut kerran päällä, on se uudempi.
Tämä nyt menee saivarteluksi;) Mutta tosi asia on se, että kaupoissa myydään vaikka mitä...! Heräsin " todellisuuteen" vuosia sitten, kun kaverini oli pienessä vaatekaupassa töissä. Saivat ihan pomon luvalla " lainata" vaatteita, eli pitää niitä töissä ja esim. juhlissa (ei baareissa, etteivät alkaneet haista tupakalta...) Käytön jälkeen laput laitettiin uudelleen kiinni. Joskus jopa pesivät vaatteen, silittivät jne. " uudeksi" ja myivät uutena.
Ainakin mitä täällä seuraa näitä, jotka eivät hanki lapsilleen ikinä mitään uutta, vaan koittavat kaiken saada mahdollisimman halvalla ja mieluiten ilmaiseksi, käyttäytyvät muuten niin epäekologisesti kuin vain voi. Isi vaihtaa lelujaan jokaikinen vuosi (uusi auto, uudet telkut jne.). Matkustelu ei myöskään kuulu ekologiseen elämäntapaan. Että syyksi sanoisin vain sen, että ajatellaan, ettei niillä lapsilla niin väliä, eiväthän ne voi asialle mitään. Kunhan isillä on millä ajella ja äidillä lämmintä yllä. En voisi olla naama peruslukemilla, jos joku näistä tuntemistani " lapsille käytetynä kaikki" ihmisistä tulisi väittäämään ekologisuuden syyksi, pah!
Eikä varmana olisi kelpuuttanut päällensä jotain mamman löytämiä nuppuisia paitoja. toki joitain sellaisiakin käytetään eikä kyse nyt ole siitä, että lapset saisivat päättää.
Veljeni pojalla on aina ollut päällään tosi kamalat vaatteet ja vanhempien mukaan siksi " kun se kuluttaa niitä niin kamalasti" . Joo, mä en siltikään laittaisi KYLÄPAIKKAAN päälle mitään serkun 15 vuotta vanhaa paitista kuten he tekevät pojalleen. Itselle silti ostetaan uutta. Miksi ei kirppikseltä sitten itselle?
Minä ostan sekä uutta että käytettyä. Mutta en tajua sellaisia jotka pukee vain käytettyä lapselleen tai metsästävät kaiken käytetyn sukulaisiltaan " ettei vain nyt lapsiin menisi turhaan rahaa" !!
Kyllä sitä nyt ollaan yhtäkkiä niin ekologisia että! Myöntäkää että RAHA puhuu. Lapset kuluttaa ja kasvavat äkkiä vaatteistaan joten heille sitten ostetaan jotain kulahtanutta kun eivät nyt vastaankaan osaa pistää. Raukat. Isi se vaan silti ostelee uusinta tietokonetta ja kännykkää.
Kolahtiko " ekologistit" ??;-))
Vauvalle ihan turhaa ostaa laadukasta kun käyttää sitä 2 kk. Sama vaunujen, pinnasänkyjen, lelujen yms. yms. kanssa, voivat kiertää kolmellakin vauvalla eivätkä silti varsinaisesti kuluneet.
Ostan lapselle kalliimpaa kun käyttää samaa takkia tai farkkuja vaikka nyt vuodenkin. 3-4-vuotiaasta lähtien suunnilleen.
Minä kyllä haluan lapselleni myös parasta, minusta vaan paras ei aina ole aineellista.
ja vasta kotona tajusin että se haju joka siinä oli oli siitä että joku oli sitä jo käyttänyt. Kaksi kertaa piti pestä että se hajuveden ja hien sekoitus lähti. Onneksi oli vesipestävä vaate....
Kirpparilta saa kerran käytettyjä lasten juhlavaatteita. Tiedän mm. siksi että olen myynyt siellä sellaisia parilla eurolla. Miksi maksaa 30 e paidasta joka mahtuu päälle yksissä joulujuhlissa ja seuraaviin täytyy ostaa jo isompi?
Minä ostan yhden shoppaajaäidin tyttären pieneksi jääneitä vaatteita. Valtaosa vain käväissyt päällä, hinta noin 20 % siitä mitä niistä on maksettu. Ja meidän tyttö on oikeasti ryhmänsä parhaiten puettu lapsi -vaatteita on paljon, aina oikeankokoista ja sävy sävyyn, mutta huokealla. Pari kertaa vuodessa haen ison säkillisen ja säästän sairaasti myös omia vaivojani ja työaikaani.