Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet joilla olisi varaakin, haluavat vauvalleen lähes kaiken käytettynä?

Vierailija
28.11.2006 |

Ymmärrän siis erittäin hyvin pienituloisten, opiskelijoiden ja suurperheiden tai muuten vain taloudellisesti tiukilla olevien tapauksessa sen, että vauvalle pyritään saamaan lähes kaikki käytettynä tai kierrätettynä. Olen kuitenkin törmännyt ilmiöön tuttavapiirissänikin, vaikka molemmat vanhemmat ovat ihan hyväpalkkaisissa töissäkin. Siis että pyritään käyttämään mahdollisimman vähän rahaa vauvan tarvikkeisiin ja ollaan onnellisia, jos suunnilleen kaikki löydetään käytettynä tai saadaan lainaksi. Vaikka samaan aikaan omiin juttuihin saatetaan käyttää todella runsaasti rahaa.

Itse ihmettelen asiaa. Itselläni on se periaate, että lasten ja vanhempien tulisi olla suunnilleen samalla tasolla esim. vaatteiden ja tarvikkeiden suhteen. Eli kun ostamme miehenikin kanssa itsellemme uudet vaatteet, huonekalut ym. tarvittavan, en halua vauvallenikaan " alhaisempaa" tasoa. Tämä on tietenkin vain oma mielipiteeni eikä siitä tarvitse vetää hernettä nenään. Halusin vain avata keskustelua aiheesta, sillä välillä tuntuu, että minua pidetään snobina tulevana äitinä, kun olen niin tarkka vauvan hankinnoista ja haluan kaiken uutena, vaikka kukaan ei ihmettele sitä samaa

(uuden hankkimista) meidän aikuisten kohdalla!

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän viesteissä oli niitä asioita, joita yritin tuoda esille. ymmärrän kyllä esim. juhlavaatteiden ostamisen käytettynä lapselle, kun käyttökerralle jää niin korkea hinta. en ymmärrä (edelleenkään) sitä, että lapselle pitäisi kaikki saada halvalla/ilmaiseksi riippumatta siitä miltä lapsi näyttää ja millainen olo hänelle tulee, kun ikätovereilla on jotain " in" -vaatteita ja hänellä itsellään jotain 5v vanhoja käytettyjä vaatteita. pääasia taitaa olla edelleen, että isi saa leluja...

terv. 81/93

Vierailija
102/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä viestissä. Juuri tuo, että " ihanaa, kun meidän kaksivuotiaalle bella-anetelle vaatteet on tärkeintä maailmassa" . Onnea vaan elämäänne. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä ja juuri lastenvaatteet pahin saastuttaja. Ja tyhmä tuhlaa niihin. On kyllä tekopyhintä puhetta mitä olen pitkään aikaan kuullut. Harvassahan ne oikeasti ekologisesti elävät vielä on.

Vierailija
104/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa ainakaan vielä niin moni luontoa ajattelee. En ainakaan USKO pätkääkään siihen. Joku varmaan ajatteleekin noin, mutta useimmat ajattelevat vain niin että siinä on sopiva säästökohde ja kun lapsihan ei voi itse päättää...

Kuten meidän eräs sukulaisperhe joka on pyytänyt siskoltani kaikki käytetyt tavarat, olivat sitten missä kunnossa tahansa. Mutta siinä perheessä muutenkin vallitsee nuukuus. Ei ehkä huonokaan asia aina, mutta tosiaan kun niistä pojan vaatteista jo näkee että ovat 10 vuotta vanhoja, että vähän noloa:/.

Vierailija
105/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. etelä-euroopassa lastenvaatteisiin käytetään todella paljon rahaa suhteessa tuloihin. Lasten pukeutumista todella arvostetaan. Tyhmiäkö nekin kaikki on?

Vierailija
106/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tarvii jos jonkinlaista erilaista ja -paksuista ulkovaatetta vuoden mittaan, Etelässä ei.

Vierailija
107/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi onnellinen välillä, kun olen saanut ostettua uutta vastaavaa tavaraa edullisesti - ja joku taas on tyytyväinen kun pääsee omastaan pois. Samalla periaatteella pistän kiertoon omiakin vaatteita.

Vierailija
108/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta olisimme rikkaita vielä 20 vuoden päästä, ostamme tavaraa käytettynä.

Toiseksi, en halua opettaa lapsia siihen, että he saavat kaiken haluamansa. Jos he saavat 3 vuotiaana kaiken haluamansa, mikä heitä tyydyttää 15 vuotiaana?

Vierailija
109/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakko käyttää paljon rahaa talvivaatteisiin, kuravaatteisiin, toppakenkiin, kumisaappaisiin, villavaatteisiin, kuratumppuihin, pakkastumppuihin jne. jne. jne.

Etelässä voi käyttää nuokin rahat ihan vaan niihin nätteihin vaatteisiin.

Siten niin.

Vierailija
110/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa tosi ekologista!

Ps. minäkin ostan käytettyjä lastenvaatteita, jos sattuu hyviä eteen tulemaan. Mummi myös ompalee ja neuloo paljon. Ekologisuutta en ole ajatellut niinkään. Minusta on vaan turhaa ostella koko ajan uutta, jos ei tarvitse.

Vierailija
111/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi.

T: Äiti, joka puolisonsa kanssa ansaitsee vuodessa yli 160 000 euroa brutto ja ostaa kaiken käytettynä

Vierailija
112/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että ostamme osan lasten vaatteista ja tavaroista käytettyinä on se, etten halua rikastuttaa lastentarvikebisnestyyppien lompakoita.

Lastentavaroissa kilpavarustelu on noussut todella hurjaksi viime vuosina. Vaunumallit vaihtuu hurjaa vauhtia, samoin monet muut tarvikkeet.

Lastenvaatemarkkinat ovat myös muttuneet. Lanseeraataan uusia haalarivärejä joka syksy ja kevät ja jo vuoden päästä ne näyttää epämuodikkailta... Haalarit tehdään joko pojille tai tytöille sopiviksi, molemmille sopivia on nykyään vaikea löytää...

Uutena on tulleet lasten merkkivaatteet.. Hohhoijaa...

Joku tosiaan voi saada kicksinsä uusista jutuista lapselle, ei siinä moittimista. Mutta joku toinen ei saa ja ei siinäkään musta moittimista.

(Mulla lapset syntyneet välillä 1992-2003 joten pespektiiviä lastentarvike/vaatemarkkinoihin löytyy)

Vierailija
113/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on muka varaa rahastoihin, säästämisiin sun muihin ja puolustavat kovasti käytettynä ostamista! Antakaa mun kaikki kestää! Suurin osa kituuttaa kotona paskoilla tuloilla ja joutuu ostamaan riupuja ja lumppuja lapsilleen ja itselläkin on päällä ne kaheksankymmentä-luvulla ostetut verkkarit.

Terveisin: äiti joka rakastaa vaatteita ja kuluttamista

Vierailija
114/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yleensä ostan uutena ja myyn vähäisen käytön jälkeen (tämä on edullisempaa kuin ostaa käytettynä, koska hyvästä vaatteesta saa hyvän hinnan, eikä tarvitse itse käyttää vanuneita vaatteita). Itse en koskaan ostaisi turvaistuinta, vaunuja, sänkyä ym. lapselle käytettynä. Musta on ihan yhtä ekologista ostaa uutena ja laittaa sitten kierrätykseen. Jonkunhan ne kierrätettävät kamat on ostettava =) kun vaatteetkaan ei ihan monia vuosia kestä.

Vierailija
115/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voisi ostaa joskus jotain mikä olisi vasta toiseksi kalleinta, jotta käisi omiinkin vaatteisiin rahaa?

Vierailija
116/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierrätän biojätteen, lasin, säilyketölkit jne, vien ongelmajätteet ongelmajätekeräykseen, vanhat lääkkeet vien apteekkiin enkä heitä roskikseen, suosin kotimaisia (luomu)ruokia melko pitkälle mutta en silti ole fanaatikko vaan voin aivan hyvin ostaa myös ulkomaista tarvittaessa sillä mangoja ei tietääkseni kasva suomessa. ja niin edelleen.

Ostan myös vaatteet ja astiat lähes kaikki käytettyinä mutta koskaan en osta vanhan näköisiä kuluneita lumppuja tai kolhiintuneita romukattiloita vaan ainoastaan hyväkuntoista ja siistiä.

Millä logiikalla kaikki käytetyt vaatteet ovat vuodelta -86 ja nyppyyntyneitä vanhaa muotia edustavia lumppuja? Kyllä kirppiksillä on paljon lähes käyttämätöntä uuttakin, myös aikuisille. Ihmisillä kun on tapana lihoa tai laihtua ja heittää sitten epäsopivat vaatteet kirpparille ja lapset taas kasvavat joskus niin nopeasti että vaate ei kerkeä olla päällä kuin viisi kertaa.

Vierailija
117/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorempana vaatetin lapseni niin halvana kuin mahdollista.

Nyt olen kyllästynyt näihin käytettyihin ja huonokuntoisiin ja halpis kauppojen vaatteisiin jotka ovat parin perun jälkeen huonossa kunnossa.

Joten ostan vain laadukkaita vaatteita lapsilleni. Vanhemman vien kauppaan ja hän saa valita mitä haluaa.

Ja hyvien laatu tuotteiden välillä on iso ero. Ne on mukavampi pukea lapsellekin ja eivät kutistu pesussa. Niissä on jälleenmyynti arvokin.

Luuletteko että tienaatte jonkinlaisi pyhimyspisteitä sen takia että lapsenne on koyhän näkoinen?

Vierailija
118/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näköjään tämän palstan yksi totuus on että kaikki kierrätetyt vaatteet ovat rumia ja vanhoja sekä kulahtaneita. Mikä pitää paikaansa tasan yhtä paljon kuin se että Itä-Helsingissä asuu pelkkiä pummeja... jessus sentään.

Vierailija:

Luuletteko että tienaatte jonkinlaisi pyhimyspisteitä sen takia että lapsenne on koyhän näkoinen?

Vierailija
119/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirpputorilta saa joskus hyväkuntoisia vaatteita. Useinmiten ei.

Mutta niitä pitää etsimällä loytää. Ja itähelsingissä pitää välttää pummeja.

Niinkuin muuallakin.

Vierailija
120/120 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiseksi hyvää kasvatusta, ettei kaikkee voi saada

kolmanneksi rakastan kirppareilla kiertelyä

jos löytää siistiä kamaa, miksi sen pitäisi olla uutta? Mitään nuhruista en ikinä hanki, mulle on kunnia-asia löytää hyvää ja halpaa!

Eikä oo rahasta kiinni. Ne säästyneet rahat menee surutta johonkin sellaiseen, joka ei kuluta luonnonvaroja yhtä paljon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi