Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita keskiluokkaisia jotka nyt alkaa olla rahaongelmissa?

Vierailija
05.04.2023 |

Asuntolainan korot noussu noin 600 € kuussa, sähkö talvella oli kova ja ruoka noussut. Sellainen tonni kuussa menot kasvaneet. Ennen jäi 400-800 kuussa säästöön ja tehtiin kerran vuodessa joku reissu, ehkä kerran kuussa käytiin ulkona syömässä tai elokuvissa yms. Ollaan jatkettu näitä pieniä arjen iloja (ei matkoja) ja säästöt loppu kohta ja kaikki menee mikä tulee. Tuntuu tosi pahalta alkaa karsia kauppaostoksista, hop lopista ja satunnaisista leffoista. Omat harrastukset ollaan jo miehen kanssa lopetettu. En tiedä riittääkö nämäkään toimet.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainatyyppiä valitessa jokainen on varmasti palautellut mieleen, millaisia korot olivat ennen tätä historiallisesti poikkeuksellista nollakorkojen aikaa. Vastaavaa ei ole ollut koskaan aiemmin, tuskin enää tuleekaan.

Tästä näkökulmasta annuiteetti on huonoin vaihtoehto.

Vierailija
62/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin on meilläkin, vaikka ei täällä saisi ilmeisesti valittaa. Olen kyllä eron jälkeen keskiluokkainen enemmän elämäntavan kuin tulojen puolesta, mutta kuitenkin ihan mukavassa asiantuntijatyössä ja ex-puolison kanssa jaetaan lasten kulut puoliksi. 

Silti kaikki vaan kallistuu ja teini-ikäisten lasten kulut on kalleimmillaan. Isovanhemmat ovat jo lupautuneet apuun maksamaan harrastuskuluja, ettei sentään joudu niistä luopumaan. 

Itseeni yritän käyttää mahdollisimman vähän rahaa. Harrastukset ovat maksuttomia, en enää käy edes kampaajalla. Joitain vaatteita ja kenkiä on välillä pakko ostaa, että kehtaa töissä käydä. 

Eilen ajoin ratikalla yhden kivan ravintolan ohi ja ehdin miettiä, että tuolla voisi käydä jonain juhlapäivänä lasten kanssa, kunnes muistin, että sellainen on taakse jäänyttä elämää. Lapset kuitenkin muistaa entisen elämän. Joudun vaatimaan teini-ikäisiltä ymmärrystä "köyhäilylle". Ympäristössä on kuitenkin paljon perheitä, joihin hintojen nousu ei ole iskenyt yhtä pahasti. 

Itse sain ennakkoperintöä 19.999e (kai tuossa on joku raja jonka jälkeen siitä menee veroa, tuon verran mummo laittoi). Sillä on katettu nousseita elinkustannuksia.

Ei kukaan ole saanut niin suuria palkankorotuksia että yksinään niillä voi jatkaa entistä elämää. Sanoisin että valtaosa joka pystyy, saa apua suvulta. Poislukien sitten ökytyypit, joiden kanssa tällaisella palstalla ei kukaan kaveeraa ja joihin ei muutenkaan mitkään inflaatiot tai lamat pure.

Eipä tälle viestille voi muuta tehdä kuin laittaa alapeukkua. Käsittämätöntä miten syvällä kultalusikka on joidenkin kansalaisten p-seessä. Tuosta vaan saadaan sukulaiselta tukia sellaisen summan verran jonka säästämisessä minulla menisi akateemisen alan työläisenä noin vuosikymmen.

Sylettää tällainen maailma.

Jos sulla menee 10v säästää 20 000e, olet valinnut ammattisi muilla kriteereillä kuin, ansaintamahdollisuuksilla. Silloin pitää ottaa valinnastaan ja prioriteeteistään vastuu, eikä itkeä rahan perään. Jos raha on sulle tärkeää, olisi sun pitänyt ihan itse ottaa tuleva palkka huomioon alaa valitessa.

Tämä viesti ei ollut asiallinen mielestäni. Itse olen hyvin työllistävän alan maisteri, tienaan käteen vähän yli kolme tonnia kuussa, ja näillä elinkustannuksilla säästöön/osakkeisiin ei todellakaan saa laitettua enempää kuin 200-300e kuussa. Ja tämäkin sillä varauksella että jatkan köyhäilyä mm. ruuan suhteen joka oli pakko aloittaa talvella sähkön hinnan noustua.

Ei ole millään lailla epäasiallista huomauttaa, että kirjoittaja on itse alansa valinnut. Selvästi ei myöskään ole mitään terveydellistä tms syytä miksi korkeammin palkattu ala ei olisi onnistunut, kun hän (ja sinä) olette kuitenkin maistereiksi onnistuneet valmistumaan.

Aikuinen ihminen vastaa itse valinnoistaan, oli kyse sitten alasta tai rahan käytöstä (mukaan lukien asumismuoto, lasten lukumäärä, jne jne kuluihin vaikuttavat seikat). Niistä pitää ottaa vastuu. Jos esim hoitaja valittaisi kuinka joutuu tekemisiin sairaiden kanssa, tai ohjelmistokehittäjä kuinka joutuu istumaan päivät tietokoneella, olisi ko valitus aika hupsua, eikö? Nämä seikat on kuitenkin olleet alaa valitessa tiedossa. Samalla lailla hupsua on valittaa pienestä palkasta itse valitulla alalla, tai menoista jotka ylittävät moninkertaisesti peruselämäseen tarvittavan minimin kuten sinulla (2700e menot kuussa ovat hurjat!).

Jos koskaan ei saisi valittaa pienestä palkasta, koska on ammattinsa itse valinnut, kukaan ei olisi myöskään ansainnut palkankorotuksia tai parempaa palkkaa. 

Jokaisen tulisi tulla toimeen omalla palkallaan kohtuullisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri valmistuin ja siirryin työelämään, kun tämä inflaatioralli alkoi. Eli eipä tunnu missään, kun on yhtäkkiä tulot kaksinkertaistuneet :D Saan nettona n. 2000 € ja säästöön ja sijoituksiin menee kuussa n. 500 €. Päälle sit niitä harrastuksia ja ulkona syömisiä, mihin ei ollut opiskelijana varaa.

Vierailija
64/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan bruttona vähän yli 6000€/kk mutta ei mulla ole koskaan ollut varaa omakotitaloon. Johtuu varmaan siitä, että olen yh ja työt on pääkaupunkiseudulla. Ei mulla ole autoakaan vaan kuljen julkisilla. Ihan hyvin pärjään kahden teinin kanssa. Asuntolainaa on vielä muutama kymppitonni, mutta korkojen nousu ei ole vielä vaikuttanut kovin paljon.

Vierailija
65/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin on meilläkin, vaikka ei täällä saisi ilmeisesti valittaa. Olen kyllä eron jälkeen keskiluokkainen enemmän elämäntavan kuin tulojen puolesta, mutta kuitenkin ihan mukavassa asiantuntijatyössä ja ex-puolison kanssa jaetaan lasten kulut puoliksi. 

Silti kaikki vaan kallistuu ja teini-ikäisten lasten kulut on kalleimmillaan. Isovanhemmat ovat jo lupautuneet apuun maksamaan harrastuskuluja, ettei sentään joudu niistä luopumaan. 

Itseeni yritän käyttää mahdollisimman vähän rahaa. Harrastukset ovat maksuttomia, en enää käy edes kampaajalla. Joitain vaatteita ja kenkiä on välillä pakko ostaa, että kehtaa töissä käydä. 

Eilen ajoin ratikalla yhden kivan ravintolan ohi ja ehdin miettiä, että tuolla voisi käydä jonain juhlapäivänä lasten kanssa, kunnes muistin, että sellainen on taakse jäänyttä elämää. Lapset kuitenkin muistaa entisen elämän. Joudun vaatimaan teini-ikäisiltä ymmärrystä "köyhäilylle". Ympäristössä on kuitenkin paljon perheitä, joihin hintojen nousu ei ole iskenyt yhtä pahasti. 

Itse sain ennakkoperintöä 19.999e (kai tuossa on joku raja jonka jälkeen siitä menee veroa, tuon verran mummo laittoi). Sillä on katettu nousseita elinkustannuksia.

Ei kukaan ole saanut niin suuria palkankorotuksia että yksinään niillä voi jatkaa entistä elämää. Sanoisin että valtaosa joka pystyy, saa apua suvulta. Poislukien sitten ökytyypit, joiden kanssa tällaisella palstalla ei kukaan kaveeraa ja joihin ei muutenkaan mitkään inflaatiot tai lamat pure.

Eipä tälle viestille voi muuta tehdä kuin laittaa alapeukkua. Käsittämätöntä miten syvällä kultalusikka on joidenkin kansalaisten p-seessä. Tuosta vaan saadaan sukulaiselta tukia sellaisen summan verran jonka säästämisessä minulla menisi akateemisen alan työläisenä noin vuosikymmen.

Jos sulla menee 10v säästää 20 000e, olet valinnut ammattisi muilla kriteereillä kuin, ansaintamahdollisuuksilla. Silloin pitää ottaa valinnastaan ja prioriteeteistään vastuu, eikä itkeä rahan perään. Jos raha on sulle tärkeää, olisi sun pitänyt ihan itse ottaa tuleva palkka huomioon alaa valitessa.

Tämä viesti ei ollut asiallinen mielestäni. Itse olen hyvin työllistävän alan maisteri, tienaan käteen vähän yli kolme tonnia kuussa, ja näillä elinkustannuksilla säästöön/osakkeisiin ei todellakaan saa laitettua enempää kuin 200-300e kuussa. Ja tämäkin sillä varauksella että jatkan köyhäilyä mm. ruuan suhteen joka oli pakko aloittaa talvella sähkön hinnan noustua.

Ei ole millään lailla epäasiallista huomauttaa, että kirjoittaja on itse alansa valinnut. Selvästi ei myöskään ole mitään terveydellistä tms syytä miksi korkeammin palkattu ala ei olisi onnistunut, kun hän (ja sinä) olette kuitenkin maistereiksi onnistuneet valmistumaan.

Aikuinen ihminen vastaa itse valinnoistaan, oli kyse sitten alasta tai rahan käytöstä (mukaan lukien asumismuoto, lasten lukumäärä, jne jne kuluihin vaikuttavat seikat). Niistä pitää ottaa vastuu. Jos esim hoitaja valittaisi kuinka joutuu tekemisiin sairaiden kanssa, tai ohjelmistokehittäjä kuinka joutuu istumaan päivät tietokoneella, olisi ko valitus aika hupsua, eikö? Nämä seikat on kuitenkin olleet alaa valitessa tiedossa. Samalla lailla hupsua on valittaa pienestä palkasta itse valitulla alalla, tai menoista jotka ylittävät moninkertaisesti peruselämäseen tarvittavan minimin kuten sinulla (2700e menot kuussa ovat hurjat!).

Jos koskaan ei saisi valittaa pienestä palkasta, koska on ammattinsa itse valinnut, kukaan ei olisi myöskään ansainnut palkankorotuksia tai parempaa palkkaa. 

Jokaisen tulisi tulla toimeen omalla palkallaan kohtuullisesti. 

Eri alojen palkkakehitystä on vaikea ennustaa. Esimerkiksi 90-luvun lopulla alani oli vielä hyvinkin keskituloinen ja sille ennustettiin työvoimapulaa, josta syystä sen valitsin.

Ei tullutkaan sille alalle työvoimapulaa ja palkat jäi sinne 90-luvun tasolle.

Vierailija
66/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei tervetuloa kurkistamaan miten köyhät elää. Kohta köyhyys on todellista monilla. Voisiko tähän sanoa, menkää töihin! T köyhä

Olen ollut köyhä, mutta nykyään keskituloinen. Olen tehnyt töitä tämän eteen 15 vuotta, joten turha tulla ilkkumaan. Ehkä se on köyhälle oikeasti vaikea käsittää, mutta en ole valmis palaamaan köyhäilyyn tämän hetkisen inflaation takia. Lainat on onneksi lähivuosina maksettu, mutta eihän se nyt auta.

Mikä siinä on vaikea käsittää, että keskituloistakin harmittaa todella paljon tämän hetkinen tilanne. Ymmärrän kyllä, että köyhiin tämä iskee kaikista raskaimmin ja tulee iskemään tulevaisuudessa todennäköisesti entistä kovemmin. Mutta lohduttaako se ajatus sitten pienituloisia, että oltaisiin kaikki samassa veneessä? Itse toivoisin köyhistä ennemmin keskituloisia kuin ilkkuisin heille, että käy syksyisin poimimassa marjoja.

Vierailija
67/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, Ranskassa protestit jatkuu. Siellä on mediaanipalkka 1800e/kk ja kaikki elinkustannukset nousseet.

Nettopalkka. Ulkomailla puhutaan yleensä nettopalkoista Etelä-Euroopassa. Meillä vaan brutoista..

Vierailija
68/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tervetuloa kurkistamaan miten köyhät elää. Kohta köyhyys on todellista monilla. Voisiko tähän sanoa, menkää töihin! T köyhä

Keskituloiset ovat yleensä työssä käyviä ja elättävät siinä samalla teidät tuilla eläjät. Pitäiskö työssä käyvän vielä toinenkin työpaikka hommata, että riittää rahat omaan elämään? Vai tehtäiskö niin, että tukia vähennettäisiin ja menisitte itse töihin?

Tulihan se keskiluokkainen oikeistolaisuus ja kovuus sieltä esiin kun vähän ärsytti. Ai että mä nauran kun luen näitä "korkojen nousu yllätti" ja "ei voida enää matkustaa ja syödä ravintolassa" tai "spa osasto jää nyt rakentamatta" juttuja. Ootte säälittäviä.

Vierailija
69/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme varmasti Suomen keskiluokkaisin perhe. Viime talvena oli vähän isompi sähkölasku. Muut maksut ovat nousseet paljon enemmän kuin palkat. Kaikki vakuutusmaksut ovat ihan eri tasolla kuin vaikka 5 vuotta sitten. Samoin vesimaksut, jätemaksut Bensa ei ole kallistunut. Ruoka lähti kallistumaan noin vuosi sitten ja siihen loppui työpaikkaruokailu. Jostain on pakko tinkiä.

Vierailija
70/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah hah, keskiluokkaisilla vaikeaa?? HAH HAH HAH HAH...oi että... kusen housuihini. Tervetuloa alhaisten helvettiin, "ylhäistöt".

Vierailija
71/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset ovat yleensä työssä käyviä ja elättävät siinä samalla teidät tuilla eläjät. Pitäiskö työssä käyvän vielä toinenkin työpaikka hommata, että riittää rahat omaan elämään? Vai tehtäiskö niin, että tukia vähennettäisiin ja menisitte itse töihin?

Tulihan se keskiluokkainen oikeistolaisuus ja kovuus sieltä esiin kun vähän ärsytti. Ai että mä nauran kun luen näitä "korkojen nousu yllätti" ja "ei voida enää matkustaa ja syödä ravintolassa" tai "spa osasto jää nyt rakentamatta" juttuja. Ootte säälittäviä.

Moni keskituloinen on oikeasti työläisperheestä, eli merkonomien, maanviljelijöiden jne jälkeläinen..

Tähän ajatusmaailmaan kuuluu, että vastuu omista valinnoista (kuten liian suuresta lainasta) on muilla kuin itsellä. Vielä on luokkaretkeläisillä keskiluokkaisuuteen matkaa.

Vierailija
72/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai on osannut aiemmin elää niin ettei tarvitse pakolla tuhlata joka penniä mikä tilillä on. Toisilla se raha palaa hetkessä vaikka sitä olisi kuinka paljon.

Meillä on mukava summa tilillä ja rahastoissa, sieltä otetaan jos tarvitsee. Ja joka sentti on itse, sekä mieheni, tienattu.

Vierailija
73/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt mul ei oo enää varaa ostaa tamponeita. Niin ostin kuukautiskupin yhdestä punaisesta halpakaupasta. Siihen kauppaan oon nyt joutunut siirtymään asiakkaaksi. Niisssskk. Voihan kyösti kakkonen.

Vierailija
74/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kaksi keskituloista palkansaajaa ja asumme melko vaatimattomassa omistuskaksiossa ja ajamme edullisella pari vuotta vanhalla autolla. Meillä on rahaa ihan hyvin tavalliseen elämään ja ei tarvitse millekään kaali-sipulilinjalle lähteä. Ei muutenkaan käydä usein esimerkiksi matkoilla.

Mistä karsitaan niin on lisääntyminen. Meillä ei olisi varaa isompaan asuntoon joka hyvien kulkuyhteyksien varrella, varaa olla poissa työelämästä ja päiväkotimaksuihin yms. kuluihin mitä lapsi tuo mukanaan. Meidän perheen kiinteät kulut muodostuu asuntolainasta ja vastikkeesta, laskuista ja vastikkeesta, autosta ja kahdesta opintolainasta. Valitettavsti nykyisellä korkotasolla nuo kulut saa juuri ja juuri katettua yhden henkilön palkalla joten marginaalia hankkia lapsia ei ole. T: köyhän lapsuuden elänyt -90 luvun laman aikana syntynyt joka ei halua omille lapsille samanlaista

Vierailija
75/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-lu­vun laman uhrien piina loppuu vii­mein­kin – tietoa vel­ko­jen van­hen­tu­mi­ses­ta pitää jakaa

2020-luku tuo tullessaan armoa ja alamme Suomessa mennä varjoisilta kujilta ja pimeistä onkaloista kohti valoa.

Pahimmillaan suomalaisten ihmisten tilanne oli vuonna 1994, jolloin tavallisia kansalaisia oli ulosotossa 456 786 henkilöä ja yrityksiä 55 799, eli yhteensä 512 585 ulosottovelallista. 1990-luvun lamassa velkaantuneiden tuomio on ollut pitkä kirous, pidempi kuin kovien rikosten tuomiot, vaikka he olivat ennemminkin silloisen talouspolitiikan uhreja kuin syyllisiä.

Ulosotossa on nyt vasta 291 200 asiakasta 

https://yle.fi/aihe/tekstitv?P=162

Vierailija
76/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan ole ongelmia koska olen karsinut menoista. Ei ravintolalounaita vaan kotiruokaa, kauppana useinmiten Lidl ja tarjoukset muista kaupoista jos hoituu helposti, pörssisähkön hinnan seurantaa, kaiken "ylimääräisen" karsintaa. Asun yksin vuokralla, ei onneksi vuokra (yksityiseltä) ole noussut. Oman asunnon osto hieman lykkääntyy.

Vierailija
77/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön määräaikainen 5snt/kwh soppari loppuu meillä 21.08.2023 jonka jälkeen on edessä myynti ja muutto kerrostaloon.

Ei pysty maksamaan pörssisähköstä 9-12 sentin keskihintaa, talossa on vain sähkölämmitys ja se on jo nyt lohkaissut noin 400-600e kuussa vaikka sähköä on säästetty. Pomppaa yli tonniin kuussa eikä meillä ole siihen varaa.

Korkoja ei onneksi ole riesana kun talo on maksettu, jos olisi vielä lainan korot nousseet 500e tai enemmän kuussa niin oltaisiin muutettu jo. Ei riittäisi rahat alkuunkaan.

Ottaako naapuri teidän sähköliittymästä virtaa vai miten teidän kulutus voi olla noin valtava? Jos sähkö maksaa 5snt/kwh ja siirto vaikka 10 snt, niin teidän kk-kulutus on 2700 - 4000 kwh/kk. Ja sanotte että sähköä on säästetty. Nyt ei oikein vakuuta.

120 neliön talo jossa peruslämpöjä ei saa laskea liian alas (mm. kylppärin lattialämmitykset homeen takia ja muiden huoneiden siksi ettei tiivisty kosteutta rakenteisiin) menee vähintään muutama satanen kuussa ihan siihen että se talo ns. pysyy pystyssä. Enemmän jos haluaa että siellä on viihtyisää viettää aikaa.

Toki talvella ne summat paisuivat tonneihin mutta siinä valtio tuli vastaan ja antaa tukea niihin ylisuuriin laskuihin.

Vattenfallin sivujen mukaan normaali 120-neliöinen sähkölämmitteinen talo, jossa asuu 4-henkinen perhe kuluttaa 18 480 kwh sähköä vuodessa. Kuvittelisin että tuossakin on mukana jo lattialämmitykset ym.

Juu ja tuosta menee 15000 kWh talvikuukausina.

-eri-

Vierailija
78/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok menee kuten ennenkin. Ei ole hienoa taloa tai autoa eikä kalliita harrastuksia. Peruselämään riittää rahat enemmän kuin hyvin, ja Euroopan sisällä tehdään pari matkaa vuodessa eli enemmänkin kuin ennen. Säästöön jää vähemmän kuin korona-aikana, jolloin tuntui että kieriskeltiin rahassa.

Vierailija
79/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-lu­vun laman uhrien piina loppuu vii­mein­kin – tietoa vel­ko­jen van­hen­tu­mi­ses­ta pitää jakaa

2020-luku tuo tullessaan armoa ja alamme Suomessa mennä varjoisilta kujilta ja pimeistä onkaloista kohti valoa.

Pahimmillaan suomalaisten ihmisten tilanne oli vuonna 1994, jolloin tavallisia kansalaisia oli ulosotossa 456 786 henkilöä ja yrityksiä 55 799, eli yhteensä 512 585 ulosottovelallista. 1990-luvun lamassa velkaantuneiden tuomio on ollut pitkä kirous, pidempi kuin kovien rikosten tuomiot, vaikka he olivat ennemminkin silloisen talouspolitiikan uhreja kuin syyllisiä.

Ulosotossa on nyt vasta 291 200 asiakasta 

https://yle.fi/aihe/tekstitv?P=162

Vain noin 30 vuoden piina reilu meininki.

Mutta velat on maksettava ne eivät vanhene koskaan niinkuin ei murhakaan. :D

80/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan kuvitella miten vihreä olet kateudesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan