Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita keskiluokkaisia jotka nyt alkaa olla rahaongelmissa?

Vierailija
05.04.2023 |

Asuntolainan korot noussu noin 600 € kuussa, sähkö talvella oli kova ja ruoka noussut. Sellainen tonni kuussa menot kasvaneet. Ennen jäi 400-800 kuussa säästöön ja tehtiin kerran vuodessa joku reissu, ehkä kerran kuussa käytiin ulkona syömässä tai elokuvissa yms. Ollaan jatkettu näitä pieniä arjen iloja (ei matkoja) ja säästöt loppu kohta ja kaikki menee mikä tulee. Tuntuu tosi pahalta alkaa karsia kauppaostoksista, hop lopista ja satunnaisista leffoista. Omat harrastukset ollaan jo miehen kanssa lopetettu. En tiedä riittääkö nämäkään toimet.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin on meilläkin, vaikka ei täällä saisi ilmeisesti valittaa. Olen kyllä eron jälkeen keskiluokkainen enemmän elämäntavan kuin tulojen puolesta, mutta kuitenkin ihan mukavassa asiantuntijatyössä ja ex-puolison kanssa jaetaan lasten kulut puoliksi. 

Silti kaikki vaan kallistuu ja teini-ikäisten lasten kulut on kalleimmillaan. Isovanhemmat ovat jo lupautuneet apuun maksamaan harrastuskuluja, ettei sentään joudu niistä luopumaan. 

Itseeni yritän käyttää mahdollisimman vähän rahaa. Harrastukset ovat maksuttomia, en enää käy edes kampaajalla. Joitain vaatteita ja kenkiä on välillä pakko ostaa, että kehtaa töissä käydä. 

Eilen ajoin ratikalla yhden kivan ravintolan ohi ja ehdin miettiä, että tuolla voisi käydä jonain juhlapäivänä lasten kanssa, kunnes muistin, että sellainen on taakse jäänyttä elämää. Lapset kuitenkin muistaa entisen elämän. Joudun vaatimaan teini-ikäisiltä ymmärrystä "köyhäilylle". Ympäristössä on kuitenkin paljon perheitä, joihin hintojen nousu ei ole iskenyt yhtä pahasti. 

Itse sain ennakkoperintöä 19.999e (kai tuossa on joku raja jonka jälkeen siitä menee veroa, tuon verran mummo laittoi). Sillä on katettu nousseita elinkustannuksia.

Ei kukaan ole saanut niin suuria palkankorotuksia että yksinään niillä voi jatkaa entistä elämää. Sanoisin että valtaosa joka pystyy, saa apua suvulta. Poislukien sitten ökytyypit, joiden kanssa tällaisella palstalla ei kukaan kaveeraa ja joihin ei muutenkaan mitkään inflaatiot tai lamat pure.

Eipä tälle viestille voi muuta tehdä kuin laittaa alapeukkua. Käsittämätöntä miten syvällä kultalusikka on joidenkin kansalaisten p-seessä. Tuosta vaan saadaan sukulaiselta tukia sellaisen summan verran jonka säästämisessä minulla menisi akateemisen alan työläisenä noin vuosikymmen.

Sylettää tällainen maailma.

Jos sulla menee 10v säästää 20 000e, olet valinnut ammattisi muilla kriteereillä kuin, ansaintamahdollisuuksilla. Silloin pitää ottaa valinnastaan ja prioriteeteistään vastuu, eikä itkeä rahan perään. Jos raha on sulle tärkeää, olisi sun pitänyt ihan itse ottaa tuleva palkka huomioon alaa valitessa.

Tämä viesti ei ollut asiallinen mielestäni. Itse olen hyvin työllistävän alan maisteri, tienaan käteen vähän yli kolme tonnia kuussa, ja näillä elinkustannuksilla säästöön/osakkeisiin ei todellakaan saa laitettua enempää kuin 200-300e kuussa. Ja tämäkin sillä varauksella että jatkan köyhäilyä mm. ruuan suhteen joka oli pakko aloittaa talvella sähkön hinnan noustua.

Ei ole millään lailla epäasiallista huomauttaa, että kirjoittaja on itse alansa valinnut. Selvästi ei myöskään ole mitään terveydellistä tms syytä miksi korkeammin palkattu ala ei olisi onnistunut, kun hän (ja sinä) olette kuitenkin maistereiksi onnistuneet valmistumaan.

Aikuinen ihminen vastaa itse valinnoistaan, oli kyse sitten alasta tai rahan käytöstä (mukaan lukien asumismuoto, lasten lukumäärä, jne jne kuluihin vaikuttavat seikat). Niistä pitää ottaa vastuu. Jos esim hoitaja valittaisi kuinka joutuu tekemisiin sairaiden kanssa, tai ohjelmistokehittäjä kuinka joutuu istumaan päivät tietokoneella, olisi ko valitus aika hupsua, eikö? Nämä seikat on kuitenkin olleet alaa valitessa tiedossa. Samalla lailla hupsua on valittaa pienestä palkasta itse valitulla alalla, tai menoista jotka ylittävät moninkertaisesti peruselämäseen tarvittavan minimin kuten sinulla (2700e menot kuussa ovat hurjat!).

Jos koskaan ei saisi valittaa pienestä palkasta, koska on ammattinsa itse valinnut, kukaan ei olisi myöskään ansainnut palkankorotuksia tai parempaa palkkaa. 

Jokaisen tulisi tulla toimeen omalla palkallaan kohtuullisesti. 

Eri alojen palkkakehitystä on vaikea ennustaa. Esimerkiksi 90-luvun lopulla alani oli vielä hyvinkin keskituloinen ja sille ennustettiin työvoimapulaa, josta syystä sen valitsin.

Ei tullutkaan sille alalle työvoimapulaa ja palkat jäi sinne 90-luvun tasolle.

25+ vuodessa olisit ehtinyt uudelleenkouluttautua moneen kertaan. Myös paikalleen jääminen on oma valinta.

Vierailija
102/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohotan ääneen kun luen näitä keskiluokkaisten katkeria kommentteja tyyliin "pitihän se oma asunto saada ettei tarvitse vuokralla asua niinkuin köyhät tekee". Sitten kun ylimitoitetut lainat kusee jaloille pitää lyödä köyhiä ja työttömiä "mehän teidän eläminen maksetaan" kommenteilla. Katsokaa peiliin siellä se syyllinen on.

Mutta tottahan se on: tuilla elävien elämän maksaa työssäkäyvät. Kannattaisi siis vaan toivoa työssäkäyville kaikkea hyvää. Tuilla eläjä kehtaa hohottaa sille, joka mahdollistaa tuilla eläjän kotona makoilun.

Ihanko omasta pussistasi rahaa jaat? Tuota ylimielisyyden ja alhaisen ylemmyyden määrää ei voi kuin ihmetellä. Varmaan toivot että sosiaaliturva perustuisi hyväntekeväisyyteen niin pääsisit käyttämään vielä enemmän valtaa. Sinulle ei voi kuin toivoa polvilleen putoamista, työttömyyttä ja köyhyyttä niin eiköhän ajattelu muutu. Siperia opettaa.

Työnantaja hoitaa lahjoittamisen palkastamme. Kyllä tuet on Suomessa liian suuret, valitettavasti. Vaan siihen tulee nyt muutos.

Terveisin pienituloinen duunari

Ihanko kokoomusta äänestit? Pienituloisena duunarina kusit omiin muroihisi. Tuet eivät ole liian suuret vaan sinun palkkasi on liian pieni. No ehkä vielä joskus tulet järkiisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus valittu, alkaa tulla ongelmia.

Vierailija
104/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme kaksi keskituloista palkansaajaa ja asumme melko vaatimattomassa omistuskaksiossa ja ajamme edullisella pari vuotta vanhalla autolla. Meillä on rahaa ihan hyvin tavalliseen elämään ja ei tarvitse millekään kaali-sipulilinjalle lähteä. Ei muutenkaan käydä usein esimerkiksi matkoilla.

Mistä karsitaan niin on lisääntyminen. Meillä ei olisi varaa isompaan asuntoon joka hyvien kulkuyhteyksien varrella, varaa olla poissa työelämästä ja päiväkotimaksuihin yms. kuluihin mitä lapsi tuo mukanaan. Meidän perheen kiinteät kulut muodostuu asuntolainasta ja vastikkeesta, laskuista ja vastikkeesta, autosta ja kahdesta opintolainasta. Valitettavsti nykyisellä korkotasolla nuo kulut saa juuri ja juuri katettua yhden henkilön palkalla joten marginaalia hankkia lapsia ei ole. T: köyhän lapsuuden elänyt -90 luvun laman aikana syntynyt joka ei halua omille lapsille samanlaista

Olisin kyllä aika paljosta valmis luopumaan mutten lapsista. Itse kanssa eli laman aikana nuoruuden ja en koe, että olisin jäänyt mistään paitsi. Opin arvostamaan rahaa ja en usko että nykyään oikeasti kukaan on valmis elämään niin vähällä.

Vierailija
105/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3 kummityttöä opiskelee yliopistossa ja asuvat kaikki yksiössä, nostavat opintolainaa.

Kun näkevät miten vanhemmilla menee talous sekaisin, on 2 nyt muuttamassa Hoasin asuntoon, on jonossa ja kolmas on irtisanonut asuntonsa ja muuttaa kesäksi vanhempiensa luo, he kun ovat paljon mökillä.

Meillä on kiinteä laina, ei mökkiä, ei autoa. Ei ongelmaa

Vierailija
106/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah hah, keskiluokkaisilla vaikeaa?? HAH HAH HAH HAH...oi että... kusen housuihini. Tervetuloa alhaisten helvettiin, "ylhäistöt".

Voi tätä kateellisten ulinaa!

Vierailija
107/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme varmasti Suomen keskiluokkaisin perhe. Viime talvena oli vähän isompi sähkölasku. Muut maksut ovat nousseet paljon enemmän kuin palkat. Kaikki vakuutusmaksut ovat ihan eri tasolla kuin vaikka 5 vuotta sitten. Samoin vesimaksut, jätemaksut Bensa ei ole kallistunut. Ruoka lähti kallistumaan noin vuosi sitten ja siihen loppui työpaikkaruokailu. Jostain on pakko tinkiä.

Omat eväät viemällä töihin päivän "lounas" noin 2 eur ,työpaikkaruokalassa noin 10eur joten aika paljon tuollakin säästää.215 eur ruokalaan tai noin 45eur omilla eväillä per kk.

Vierailija
108/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus valittu, alkaa tulla ongelmia.

Eiköhän nämäkin asuntovelkaiset luokkaretkeläiset ole useimmat juuri Kokoomusta äänestäneet.

Vierailija
109/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin on meilläkin, vaikka ei täällä saisi ilmeisesti valittaa. Olen kyllä eron jälkeen keskiluokkainen enemmän elämäntavan kuin tulojen puolesta, mutta kuitenkin ihan mukavassa asiantuntijatyössä ja ex-puolison kanssa jaetaan lasten kulut puoliksi. 

Silti kaikki vaan kallistuu ja teini-ikäisten lasten kulut on kalleimmillaan. Isovanhemmat ovat jo lupautuneet apuun maksamaan harrastuskuluja, ettei sentään joudu niistä luopumaan. 

Itseeni yritän käyttää mahdollisimman vähän rahaa. Harrastukset ovat maksuttomia, en enää käy edes kampaajalla. Joitain vaatteita ja kenkiä on välillä pakko ostaa, että kehtaa töissä käydä. 

Eilen ajoin ratikalla yhden kivan ravintolan ohi ja ehdin miettiä, että tuolla voisi käydä jonain juhlapäivänä lasten kanssa, kunnes muistin, että sellainen on taakse jäänyttä elämää. Lapset kuitenkin muistaa entisen elämän. Joudun vaatimaan teini-ikäisiltä ymmärrystä "köyhäilylle". Ympäristössä on kuitenkin paljon perheitä, joihin hintojen nousu ei ole iskenyt yhtä pahasti. 

Itse sain ennakkoperintöä 19.999e (kai tuossa on joku raja jonka jälkeen siitä menee veroa, tuon verran mummo laittoi). Sillä on katettu nousseita elinkustannuksia.

Ei kukaan ole saanut niin suuria palkankorotuksia että yksinään niillä voi jatkaa entistä elämää. Sanoisin että valtaosa joka pystyy, saa apua suvulta. Poislukien sitten ökytyypit, joiden kanssa tällaisella palstalla ei kukaan kaveeraa ja joihin ei muutenkaan mitkään inflaatiot tai lamat pure.

Eipä tälle viestille voi muuta tehdä kuin laittaa alapeukkua. Käsittämätöntä miten syvällä kultalusikka on joidenkin kansalaisten p-seessä. Tuosta vaan saadaan sukulaiselta tukia sellaisen summan verran jonka säästämisessä minulla menisi akateemisen alan työläisenä noin vuosikymmen.

Sivusta. Ymmärrän kateuden, mutta ne ovat olleet sen mummon rahoja. Se mummo saa käyttää ne, mihin haluaa, vaikka sitten lapsenlapseensa. Itse aion tehdä saman aikanani, jos joskus mummoksi tulen. Minun motivaationa tehdä työtä on juuri siinä, että voin auttaa lastani ja tulevaisuudessa ehkä lastenlapsia. Muutoin voisin lopettaa työnteon tähän hetkeen.

Vierailija
110/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minua sylettää Sinun ja muiden hengenheimolaistesi "kultalusikattelu" ja valitus ja ahneus niin paljon, etten voi muuta kuin antaa alapeukkua itsellesi. Tuollainen räkiminen on henkisesti sairasta.

Ja palstan vakiokamaan kuuluu myös asusmistukien vainoaminen, asuntosijoittajien sekä vuokranantajien uhkaileminen ynnä kiroaminen, toisten varallisuuden ahnehtiminen sekä himoitseminen, varsinkin asuntovarallisuuden, sekä vaatimukset asunnonomistajien kaiken sosiaaliturvan lopettamisesta. En tosin mitenkään voi tietää, oletko juuri Sinä ahkeroinut noissakin aiheissa, mutta ihan tuota samaa sielunmaisemaa ja samalla tavalla motivoitunutta ne ovat kuin tuo Sinunkin halveksittava oksennuksesi tuossa yllä.

Toivottavasti teidän hyeenojen palkkatasokin laskee niin että teistä toisten omaisuuden havittelijoista tulee työssäkäyviä köyhiä, jotka ovat menettäneet kaiken nykyisensäkin ja jotka asuvat aaltopeltihökkelikylissä kaatopaikkojen laidoilla.

Etkö Sinäkään "akateeminen" ymmärrä, että tuo perinnönsaaja on saanut ehkä KERRAN tuon kopeekan vajaat 20 000, eikä hän ainakaan tuosta kirjoituksestaan päätellen saa sitä esim. kerran vuodessa, kuukaudesta puhumattakaan. Ehkäpä hän ei saa / ole saanut sen kuin vain yhden kerran koko elämässään: joten ei hän sillä niin kovin pitkään eikä hartaasti juhli, ja nyt sekin on pois hänen potentiaalisesti muutoin saamistaan yhteiskunnan tuista - asuminen, toimeentuloktuki ja mitä niitä onkaan, muut tuet kuin nuo eivät olekaan minulle edes tuttuja.

Toivotan Sinulle yllä lainaamani kirjoittaja ja kaikille hengenheimolaisillesi oikein huonoa tulevaisuutta sekä paljon kaikkia vitsauksia: kärsi paljon, sairastu vakavasti ja voi erittäin huonosti.

Vierailija
111/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 1900 e/kk ja saan joka kk säästöön 500 e, ei ongelmaa.

Vierailija
112/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jep, ollaan tukevasti keskiluokkaa, on pari lasta ja pari lemmikkiä ja asuntolaina, jonka korontarkistus on kesäkuussa. Kieltämättä raha-asiat mietityttävät nyt melko lailla. Esim. ulkomaille ei tänä vuonna olla menossa matkalle ja kaupassa katselen aiempaa tarkemmin mitä ruokaa ostetaan.

Vierailija
113/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lainan korkoihin on osannut varautua. Mutta oman asunto-osakkeen rahoitusvastikkeiden nousu kaksinkertaiseksi ei ollut tullut mieleen. Omassa n 60 m2 asunnossa asuminen maksaa vastikkeiden osalta lähemmäs 900 €. Tuntuu kohtuuttomalta, kun lisäksi pitää maksaa asuntolaina.

Sä ostat täysin lainalla olevan kämpän ja ei tullut mieleen, että kaikissa lainoissa on korot? Millä riskillä ostit tuon osakkeen, laskitko koroiksi 1,5 %? Miten voi tuntua kohtuuttomalta? Sähän sen päätöksen ostosta olet tehnyt niin eihän se voi tuntua kohtuuttomalta. Sitten jos olet pakotettu ostamaan niin ymmärrän sen kohtuuttoman -tunteen. Eikö sitä ole sanottu, että noi gryndereiden kämpät on niitä, joilla ei normaalilla asujalla ole varaa. Niihin on ihan muutamalla prosentilla suomalaisista palkansaajista oikeasti rahaa. Ei sinne mikään insinööri ja sairaanhoitaja pariskunta muuta. Tai ainakaan sellaiset, joilla on edes vähän järkeä päässä.  Ei kukaan ajatuksella käyvä osta mitään 400 000 - 500 000 asuntoa Suomesta. Sillä ei ole mitään jälleenmyyntihintaa, koska kukaan ei niitä osta; et ole saanut keskustella suurinta osaa lainasta ja rakennusjälki on aivan sutta ja sekundaa. Toivotan onnea tulevaisuuteen. 

Kiitos toivotuksista.

Ostimme 50-luvulla rakennetun asunnon aviomieheni kanssa 10 v sitten. Ostohetkellä oli asunnollamme taloyhtiön velkaa alle 40k. Oma asuntolainamme oli 30 000€. Mieheni kuoli 8 v sitten ja velat jäivät minulle. Toki tässä välissä on ollut taloyhtiössä pari remonttia. Että sellaista harkitsematonta velaksi elämistä olen harrastanut.

T. Ensimm viestin kirjoittanut.

Vierailija
114/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohotan ääneen kun luen näitä keskiluokkaisten katkeria kommentteja tyyliin "pitihän se oma asunto saada ettei tarvitse vuokralla asua niinkuin köyhät tekee". Sitten kun ylimitoitetut lainat kusee jaloille pitää lyödä köyhiä ja työttömiä "mehän teidän eläminen maksetaan" kommenteilla. Katsokaa peiliin siellä se syyllinen on.

Mutta tottahan se on: tuilla elävien elämän maksaa työssäkäyvät. Kannattaisi siis vaan toivoa työssäkäyville kaikkea hyvää. Tuilla eläjä kehtaa hohottaa sille, joka mahdollistaa tuilla eläjän kotona makoilun.

Ihanko omasta pussistasi rahaa jaat? Tuota ylimielisyyden ja alhaisen ylemmyyden määrää ei voi kuin ihmetellä. Varmaan toivot että sosiaaliturva perustuisi hyväntekeväisyyteen niin pääsisit käyttämään vielä enemmän valtaa. Sinulle ei voi kuin toivoa polvilleen putoamista, työttömyyttä ja köyhyyttä niin eiköhän ajattelu muutu. Siperia opettaa.

En ole aiempi kommentoija, mutta mistä ihmeestä kumpuaa ajatus siitä, että keskiluokkainen ei ole ollut köyhä tai työtön? Ihanko ilmaiseksi on taivaalta tipahtanut työ ja palkka? Sain itse huonot kortit ja elin vuosikausia tuilla ja sain yhteiskunnan kustantamia apuja. Nyt tienaan päälle pari tonnia kuussa käteen eli minun mittapuulla hyvin. Ja tottahan tuo, että työssäkäyvät kustantaa tuet. Itse toivon terveyttä ja jaksamista, jotta mahdollisimman moni jaksaa tehdä töitä ja kantaa kortensa kekoon, mutta meitä on moneen junaan.

Ja vastaus kysymykseen. Nettotulot on nousseet vuodessa 800 euroa, joten pienessäkin sähkölämmitteisessä asunnossa pärjäilee hyvin.

Vierailija
115/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Ei ole velkaa, muttei omaisuuttakaan, ellei 60 tonnin säästöjä lasketa. Asun vuokralla kohtuuhintaisessa kivassa asunnossa. Rahaa jää säästöön reilu tonni kuussa. Sähkölaskut on olleet pienet, koska on halpa määräaikainen sähkösopimus ja sähkönkulutus pientä. Ainoastaan ruuan hinta ärsyttää, mutta edelleen voin ostaa mitä mieli tekee.

Vierailija
116/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minua sylettää Sinun ja muiden hengenheimolaistesi "kultalusikattelu" ja valitus ja ahneus niin paljon, etten voi muuta kuin antaa alapeukkua itsellesi. Tuollainen räkiminen on henkisesti sairasta.

Ja palstan vakiokamaan kuuluu myös asusmistukien vainoaminen, asuntosijoittajien sekä vuokranantajien uhkaileminen ynnä kiroaminen, toisten varallisuuden ahnehtiminen sekä himoitseminen, varsinkin asuntovarallisuuden, sekä vaatimukset asunnonomistajien kaiken sosiaaliturvan lopettamisesta. En tosin mitenkään voi tietää, oletko juuri Sinä ahkeroinut noissakin aiheissa, mutta ihan tuota samaa sielunmaisemaa ja samalla tavalla motivoitunutta ne ovat kuin tuo Sinunkin halveksittava oksennuksesi tuossa yllä.

Toivottavasti teidän hyeenojen palkkatasokin laskee niin että teistä toisten omaisuuden havittelijoista tulee työssäkäyviä köyhiä, jotka ovat menettäneet kaiken nykyisensäkin ja jotka asuvat aaltopeltihökkelikylissä kaatopaikkojen laidoilla.

Etkö Sinäkään "akateeminen" ymmärrä, että tuo perinnönsaaja on saanut ehkä KERRAN tuon kopeekan vajaat 20 000, eikä hän ainakaan tuosta kirjoituksestaan päätellen saa sitä esim. kerran vuodessa, kuukaudesta puhumattakaan. Ehkäpä hän ei saa / ole saanut sen kuin vain yhden kerran koko elämässään: joten ei hän sillä niin kovin pitkään eikä hartaasti juhli, ja nyt sekin on pois hänen potentiaalisesti muutoin saamistaan yhteiskunnan tuista - asuminen, toimeentuloktuki ja mitä niitä onkaan, muut tuet kuin nuo eivät olekaan minulle edes tuttuja.

Toivotan Sinulle yllä lainaamani kirjoittaja ja kaikille hengenheimolaisillesi oikein huonoa tulevaisuutta sekä paljon kaikkia vitsauksia: kärsi paljon, sairastu vakavasti ja voi erittäin huonosti.

Onpas erikoinen kommentti. Jos ihminen kuvittelee, että muut pärjää, koska suku maksaa ja saa 20000 euroa "ilmaista" rahaa niin kyllähän siinä kultalusikka on syvällä. Miksi tuosta täytyy hermostua?

Vierailija
117/125 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas erikoinen kommentti. Jos ihminen kuvittelee, että muut pärjää, koska suku maksaa ja saa 20000 euroa "ilmaista" rahaa niin kyllähän siinä kultalusikka on syvällä. Miksi tuosta täytyy hermostua?

Ei se henkilö kyllä niin kirjoittanut, luepa ihan ajatuksella se teksti uudelleen. Luetun ymmärtämisessä häikkää... Terv. Eri

Vierailija
118/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla menee 10v säästää 20 000e, olet valinnut ammattisi muilla kriteereillä kuin, ansaintamahdollisuuksilla. Silloin pitää ottaa valinnastaan ja prioriteeteistään vastuu, eikä itkeä rahan perään. Jos raha on sulle tärkeää, olisi sun pitänyt ihan itse ottaa tuleva palkka huomioon alaa valitessa.

Tämä viesti ei ollut asiallinen mielestäni. Itse olen hyvin työllistävän alan maisteri, tienaan käteen vähän yli kolme tonnia kuussa, ja näillä elinkustannuksilla säästöön/osakkeisiin ei todellakaan saa laitettua enempää kuin 200-300e kuussa. Ja tämäkin sillä varauksella että jatkan köyhäilyä mm. ruuan suhteen joka oli pakko aloittaa talvella sähkön hinnan noustua.

Ei ole millään lailla epäasiallista huomauttaa, että kirjoittaja on itse alansa valinnut. Selvästi ei myöskään ole mitään terveydellistä tms syytä miksi korkeammin palkattu ala ei olisi onnistunut, kun hän (ja sinä) olette kuitenkin maistereiksi onnistuneet valmistumaan.

Aikuinen ihminen vastaa itse valinnoistaan, oli kyse sitten alasta tai rahan käytöstä (mukaan lukien asumismuoto, lasten lukumäärä, jne jne kuluihin vaikuttavat seikat). Niistä pitää ottaa vastuu. Jos esim hoitaja valittaisi kuinka joutuu tekemisiin sairaiden kanssa, tai ohjelmistokehittäjä kuinka joutuu istumaan päivät tietokoneella, olisi ko valitus aika hupsua, eikö? Nämä seikat on kuitenkin olleet alaa valitessa tiedossa. Samalla lailla hupsua on valittaa pienestä palkasta itse valitulla alalla, tai menoista jotka ylittävät moninkertaisesti peruselämäseen tarvittavan minimin kuten sinulla (2700e menot kuussa ovat hurjat!).

Jos koskaan ei saisi valittaa pienestä palkasta, koska on ammattinsa itse valinnut, kukaan ei olisi myöskään ansainnut palkankorotuksia tai parempaa palkkaa. 

Jokaisen tulisi tulla toimeen omalla palkallaan kohtuullisesti. 

Eri alojen palkkakehitystä on vaikea ennustaa. Esimerkiksi 90-luvun lopulla alani oli vielä hyvinkin keskituloinen ja sille ennustettiin työvoimapulaa, josta syystä sen valitsin.

Ei tullutkaan sille alalle työvoimapulaa ja palkat jäi sinne 90-luvun tasolle.

25+ vuodessa olisit ehtinyt uudelleenkouluttautua moneen kertaan. Myös paikalleen jääminen on oma valinta.

Kyseisen tutkinnon tekeminen kestää 6 vuotta. Sen jälkeen pätkätyösuhteisissa 10 vuotta, koska lisääntymisikäinen nainen. Sitten kolme lasta. Tällä välin ala ajettu alas. Ei olisi ehtinyt hirveän monta kertaa kouluttautua uudelleen. Paikallani en ole vielä ehtinyt olemaan yhtään.

Mutta ei pidä uskoa ennusteita tulevista työvoimapulista alalla X. Minun alallani sen piti tulla vuonna 2014. Ei tullut.

Vierailija
119/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen ei voi olla rahavaikeuksissa, jos on niin on ahnehtinut ylisuuren asuntolainan.

Vierailija
120/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinen ei voi olla rahavaikeuksissa, jos on niin on ahnehtinut ylisuuren asuntolainan.

Moni keskituloinen on myös yrittäjä. Kun keskituloisen yrittäjän keskituloiset asiakkaat vähentävät kulutustaan rahavaikeuksien vuoksi, vaikuttaa se suoraan yrittäjän tuloihin. Tähän kun vielä lisätään inflaation myötä kaikkien kulujen nousu, jonka kerrannaisvaikutukset ovat merkittävät kolmen teinin taloudessa, niin rahavaikeuksia voi olla ilman asuntolainaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi