Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kauas avaruus ulottuu ja sitten kun seinä tulee vastaan niin mitä sen takana on?

Vierailija
03.04.2023 |

Tietääkö joku tai onko veikkauksia? Oon tätä miettinyt kun katselen taivaalle.
Entä miten tyhjästä on syntynyt dna:ta?
Itse en ole tieteilijä niin joku joka on niin vois kertoa mulle.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko avaruus on maapallon ja auringon painovoimakentässä käyristynyt, joten on vähän vaikea sanoa mikä on suora arkikokemuksen pohjalta.

Käyristyneessä avaruudessa suorakin on tavallaan vinksallaan. Emme vain huomaa sitä mitenkään. Ilmapallon pinnalla menevä suora kaartuu siten, että se kohtaa lopulta itsensä, mutta pienen pieni olio, joka elää sen pinnalla, ei välttämättä asiaa koskaan huomaisi. Samoin avaruuden käyristyminen on niin valtavan kokoluokan asia, että sitä ei suoraan helposti havaitse ellei tiedä mitä tarkastelee.

Niin sanotut kouluja käyneet käsittelevät näitä asioita matematiikan avulla, joten arkijärjenkin ylittävät asiat voidaan laskeskella yliluonnollisesti.

Vierailija
82/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka arkikokemuksella ei voi nähdä atomeja tai ymmärtää avaruutta, kouluja käyneet kuitenkin käsittääkseni opiskelevat ihan ihmisten käsittämien luonnonlakien ja ihmisten keksimien mittajärjestelmien avulla. Joku avaruusfyysikkokin on ihminen ja jos hän ei arkijärkeään käytä niin mitä sitten? Tuo lentokone-esimerkki on varmaan helppo selittää, en mitään vaikeaa kysymystä esittänyt älykkäille ja oppineille?

Siihen voi vastata jopa kyllä tai ei. Eli onko suora suora millään korkeudella?

Suora on suora kaikilla korkeuksilla ja ilman korkeuksia. Se, mikä sinusta on suora, ei välttämättä ole sitä kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka arkikokemuksella ei voi nähdä atomeja tai ymmärtää avaruutta, kouluja käyneet kuitenkin käsittääkseni opiskelevat ihan ihmisten käsittämien luonnonlakien ja ihmisten keksimien mittajärjestelmien avulla. Joku avaruusfyysikkokin on ihminen ja jos hän ei arkijärkeään käytä niin mitä sitten? Tuo lentokone-esimerkki on varmaan helppo selittää, en mitään vaikeaa kysymystä esittänyt älykkäille ja oppineille?

Suora on suora kaikilla korkeuksilla ja ilman korkeuksia. Se, mikä sinusta on suora, ei välttämättä ole sitä kuitenkaan.

Tarkoitatko että suoralla on kaksi eri merkitystä? Se mitä minä ajattelen suorasta on se mitä matematiikassa käytetään, mutta on siis toinen käsite jolla on myös nimitys "suora"? Onko tämä ikan kuitenkin asia jota yliopistossa opiskellaan? Vai lukiossa? Jätin pitkän matikan, kesken, mulle liian vaikeaa tai ei kiinnostanut tarpeeksi.

Vierailija
84/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että suoralla on kaksi eri merkitystä? Se mitä minä ajattelen suorasta on se mitä matematiikassa käytetään, mutta on siis toinen käsite jolla on myös nimitys "suora"? Onko tämä ikan kuitenkin asia jota yliopistossa opiskellaan? Vai lukiossa? Jätin pitkän matikan, kesken, mulle liian vaikeaa tai ei kiinnostanut tarpeeksi.

Huoh. Mä en jaksa enää. Piirrä tussilla viiva pallon päälle. Katso viivaa yläpuolelta: se on suora. Katso viivaa sivulta: se on käyristynyt. Kyse on vain ja ainoastaan havainnoitsijan koordinaatistosta.

Vierailija
85/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko avaruus on maapallon ja auringon painovoimakentässä käyristynyt, joten on vähän vaikea sanoa mikä on suora arkikokemuksen pohjalta.

Käyristyneessä avaruudessa suorakin on tavallaan vinksallaan. Emme vain huomaa sitä mitenkään. Ilmapallon pinnalla menevä suora kaartuu siten, että se kohtaa lopulta itsensä, mutta pienen pieni olio, joka elää sen pinnalla, ei välttämättä asiaa koskaan huomaisi. Samoin avaruuden käyristyminen on niin valtavan kokoluokan asia, että sitä ei suoraan helposti havaitse ellei tiedä mitä tarkastelee.

Niin sanotut kouluja käyneet käsittelevät näitä asioita matematiikan avulla, joten arkijärjenkin ylittävät asiat voidaan laskeskella yliluonnollisesti.

"Ilmapallon pinnalla menevä suora kaartuu" Siis mitä?? Tangentin tiedän mutta mikä hiton ilmapallon pinnalla kaartuva suora?

Vierailija
86/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruus on valtava, ja se ulottuu käsittämättömän kauas. Tähänastisen tieteellisen ymmärryksemme mukaan avaruus on todennäköisesti rajaton ja jatkuu loputtomiin. Tämä perustuu osittain siihen, että havainnot osoittavat universumin olevan tasainen ja laajenevan jatkuvasti.

Koska avaruuden uskotaan olevan rajaton, ei ole oikeastaan "seinää", joka tulisi vastaan. Kysymys siitä, mitä sen takana olisi, ei siis ole sovelias, koska ei ole mitään "sen takana".

Yksi tapa ajatella tätä on, että avaruus on itseään kiertävä, ja vaikka matkustaisit tarpeeksi kauas yhteen suuntaan, päätyisit takaisin lähtökohtaasi. Tämä on kuitenkin vain yksi mahdollinen skenaario, ja todellinen avaruuden luonne on edelleen suurelta osin mysteeri. Tieteellinen tutkimus jatkuu, ja se auttaa meitä ymmärtämään avaruutta ja sen ominaisuuksia entistä paremmin tulevaisuudessa.

Mitenniin muka palaa takaisin jos menee ihan luotisuoraan eteenpäin?

Ymmärrän että jos hitusen poikkeaa suorasta niin sitten palaisi lopulta takaisin, mutta jos ei.

?

Tämä on se ajatus matkustamisesta niin, että pysytään paikallaan, mutta avaruus kaareutuu niin, että lähtöpiste ja matkan päätepiste ovat samassa kohtaa. Scifissä tuttu teema, esimerkiksi event horizon tuosta kertoo.

Onhan planeetan ympärillä kiertorataa kulkeva satelliittikin suoraan eteenpäin menevä, mutta se suora reitti on planeetan massan takia kaareutunut niin, että satelliitti päätyy takaisin alkupisteeseensä.

Vierailija
87/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei ole mitään. Tämä kaikki on suurta harhaa.

Voiko ei millään olla sellaista kuin harha?

Kenties.

Olemme kyllä pieniä tietysti, silti minua kiinnostaa niin paljon, miten avaruus loppuu. Shamppanjalasilla on reunat.

Voisiko niitä alkuräjähdyksiä olla useampia? Jos yhdestä näkymättömästä "tyhjästä" poksahtaa näin paljon planeettoja, tähtiä galakseeja... voisiko niitä räjähdyksiä olla useita. Vaikea uskoa että yhdestä "ei mistään" tulisi näin paljon massaa. Kyllä uskon että muutaman galaksin verran, mutta että kaikki yhdestä?

Jos oli useia alkuräjähdyksiä, miksi niitä oli vain tietty määrä, miksi alkuräjähtely ja uusien galaksien syntyminen loppui. Vai loppuiko?

Nothing unreal exists

- Kiri-Kin-Tha's First Law of Metaphysics

Vierailija
88/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Mä en jaksa enää. Piirrä tussilla viiva pallon päälle. Katso viivaa yläpuolelta: se on suora. Katso viivaa sivulta: se on käyristynyt. Kyse on vain ja ainoastaan havainnoitsijan koordinaatistosta.

Piirsin ja katsoin. Suora näyttää suoralta, mistä päin tahansa katson. Ja sillä on eroa että näyttääkö joku kaarevalta ja että onko se oikeasti kaareva, vai mitä? Nyt ei kysytty sitä näyttääkö joku kaarevalta vai suoralta vaan sitä onko joku kaareva vai suora.

Vierailija
89/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piirsin ja katsoin. Suora näyttää suoralta, mistä päin tahansa katson.

Mene siinä tapauksessa optikolle.

Vierailija
90/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on luonut miljardeja tähtiä, enemmän kuin saharassa on hiekkaa.

Vierailija
91/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaruus loppuu auringon taakse. Sen jälkeen on kaurapuuroa.

Vierailija
92/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos astronautti vie viivottimen avaruuteen ja näyttää viivotinta kameralle ja me täällä katsomme viivotinta, se näyttää suoralta mutta ei ole. Ok, emme vain tiedä että se ei ole suora, se vain näyttää suoralta.

Miksi matematiikan opettaja ei koulussa näyttänyt viivotinta meille ja sanonut, tämä näyttää suoralta, mutta ei se ole.

Jos lentokone lentää suoraan ilmakehässä mutta se reitti on oikeasti käyrä, niin tilanne luokkahuoneessa viivottimen kanssa lienee sama, olenko oikeassa?

Vierailija
93/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niitä kysymyksiä, joilla ei kannata aivojaan "kuumennella". Evoluutio ei ole varustanut normaaleja ihmisaivoja käsittämään äärettömyyttä tahi ikuisuutta, koska sillä ei ole mitään merkitystä sille että pysyy elossa ainakin niin kauan että on ehtinyt siirtää geeninsä seuraavalle sukupolvelle?

Sen sijaan esim. se että aivot/mieli näkee "harhaisesti" värejä vaikka luonnossa esiintyy vain eripituista ja -taajuista sähkömagneettista säteilyä, on evoluution näkökulmasta hyödyllistä vaikka ei vastakaan "todellisuutta", jossa sähkömagneettisella säteilyllä on vain kvantitatiivisia eroja (aallonpituus, värähtelyn taajuus), EI kvalitatiivisia (eri värit).

Vierailija
94/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein ruoaksi jauhelihakastiketta ja perunoita.

Siinä on riittävästi avaruutta ja universumia tälle päivälle. 

Vierailija
95/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se ajatus, että maailman kaikkeudeksi katsotaan se tila johon materiaa ja energiaa (säteilyä) on levinnyt. Sen ulkopuolella ei ole mitään, mutta maailman kaikkeus laajenee kokoajan.

Eikä me voida siitä oikein enempää tietää. Voi olla mahdollista, että big bangejä on tapahtunut useampia, mutta ne eivät ole meidän maailman kaikkeuksia eli on olemassa toki tällainen multiuniversumiteoria, mutta niistä muista maailman kaikkeuksista emme saa tietoa, eikä voida niitä havannoida.

Vierailija
96/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan nää käsittämättömiä juttuja, mekin pyöritään tyhjyydessä leijuvalla isolla pallolla

Vierailija
97/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että on paljon älykkäitä ihmisiä ja avaruuteen on lähetetty vaikka mitä luotaimia ja satelliitteja joten ei voi olla niin vaikeaa vastata näin yksinkertaisiin kysymyksiin.

"Ei kannata päätään vaivata", miten voit toiselle sanoa noin, jokainen vaivaa päätään jos haluaa. sinä voit työntää pääsi pensaaseen ja ajatella vain kaurapuuroa, minä kyselen.

Vierailija
98/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tämän asian pohtiminen muuttaa jokapäiväistä elämääsi? onko tarvetta tietää kaikkea? miksi? 

Vierailija
99/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piirsin ja katsoin. Suora näyttää suoralta, mistä päin tahansa katson.

Mene siinä tapauksessa optikolle.

Mua ei nyt tosiaan kiinnosta se jos joku näyttää käyrältä vaan se että onko suora oikeasti käyrä niinkuin täällä väitetään. Huomaatko eron näyttää joltain - on jotain?

Vierailija
100/120 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten tämän asian pohtiminen muuttaa jokapäiväistä elämääsi? onko tarvetta tietää kaikkea? miksi? 

Onko sinulle jotain haittaa siitä että näitä asioita miettii? Mitä haittaa? Etkö halua tietää miten tyhjästä ilmestyy galakseja, mitä aaruuden laidalla on kun siellä ei ole enää yhtään hiukkasta? Onko perusteluja väitteille että suoraa ei ole?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi