Olen 39 vuotias enkä pääse enää edes työhaastatteluihin
16 työpaikkaa haettuna eikä yhtään haastattelukutsua ole tullut
Kommentit (151)
Kaveri on töissä palveluntarjoajalla, joka näyttää työpaikkoja netissä. Yhtä tavallista kassatyötäkin saattaa hakea 1000 ihmistä ja paikkoja vain yksi. Oon sata varma, ettei rekryfirmat edes lue hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kertoa totuus mutta työttömänä töihin pääseminen on vain saavutettavissa suhteilla.
Pieni poikkeus elää siinä jos olet hiljattain ollut töissä ja on kokemusta alasta johon haet. Muussa tapauksessa tuhlaat aikaasi.
Työttömänä pääset töihin helpoiten palkkatuettuna ja kun suhteet on kunnossa. Tarvitset jonkun työpaikalta jonka tunnet ja hän suosittelee sinua työnantajalle, soitat tai käyt paikanpäällä ja siitä asiat etenee.
Muussa tapauksessa suosittelen varautumaan elinikäiseen työttömyyteen.
Hyviä pointteja, mutta en varautuisi elinikäiseen työttömyyteen. Uudelleenkouluttaudu, jos mitenkään mahdollista! Ala kannattaa miettiä tarkkaan. Etsi mahdollisimman työllistävä ala, ehkä vähän spesifimpi ala, johon sinulla on kykyjä ja kiinnostusta edes vähän. Niin jaksat sinnikkäästi kitkuttaa opinnot läpi. Ja kyllä se mahdollista on, kun laittaa järjestymään. Nimim. lähes samanikäinen, yliopisto-opinnot kohta takana ja työsopimus odottaa allekirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko päivääkään näihin tarinoihin. Sitäpaitsi jos on 42 vuotias ja ollut valmistumisesta saakka työtön, niin onko ihme jos ei oteta töihin?
Jos oma olemus ja cv viestii että EVVK, niin katso peiliin!
Sä olet se, jonka on syytä katsoa peiliin ja muuttaa omaa asennoitumistaan työttömiä työnhakijoita kohtaan rakentavammaksi. Juuri tuollainen ajattelutapa ja asenne on se yhteiskuntamme syöpä, joka pitäisi kitkeä pois.
Siis jos ihminen on vaikka 15 vuotta työtön niin kuka hänet palkkaa töihin?Jos ei ole saanut tuossa ajassa mitään aikaiseksi niin se kyllä kertoo jotain ihmisestä.t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko päivääkään näihin tarinoihin. Sitäpaitsi jos on 42 vuotias ja ollut valmistumisesta saakka työtön, niin onko ihme jos ei oteta töihin?
Sä olet se, jonka on syytä katsoa peiliin ja muuttaa omaa asennoitumistaan työttömiä työnhakijoita kohtaan rakentavammaksi. Juuri tuollainen ajattelutapa ja asenne on se yhteiskuntamme syöpä, joka pitäisi kitkeä pois.
Siis jos ihminen on vaikka 15 vuotta työtön niin kuka hänet palkkaa töihin?Jos ei ole saanut tuossa ajassa mitään aikaiseksi niin se kyllä kertoo jotain ihmisestä.t.eri
No kerro ihmeessä, mitä se 15 vuoden työttömyys kertoo siitä ihmisestä. Vaikutat todella tietäväiseltä.
Eikö siitä ihmisestä ole sinun mielestäsi yhtään mitään kerrottavaa, jonka mielestä 15 vuotta työttömänä ollutta ei kukaan halua palkata töihin, joten antaa työttömyyden jatkua vaikka yli 30 vuotta?
Mikä nerokas ja älykäs ajatusmaailma sulla. Isäs on varmaan ylpee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Työhistoriassani on hirmuinen aukko ja en ole enää nuorikaan. Jäin työelämästä kesken kaiken pois sairastumisen myötä. Ajattelin kokeilla vähän hakea osa-aikatyötä koska olen kuntoutunut kovalla työllä vähäsen ja koska saan tienata vähän. Voin niin kuvitella kuinka olen kuin joku hylkiö työnantajien mielestä. :D Katsotaan miten vain kävelen töihin kuten nykyään sanotaan että mennään vain töihin :D Toistaiseksi on hiljaista ollut hakemusten lähetyksen jälkeen. No sitten vaan jätän kokeilematta mitään ja tienaan työkyvyttömyyseläkkeeni jos ei kuulu mitään. Kaikenlainen yrittäminen on hyvin hankalaa jos ei mene sitä perinteisintä polkua koska ei vain kelpaa ja on hylkiö.
Vaikka tahtoisikin kulkea perinteisiä polkuja, mutta tulee pakotetuksi epäsovinnaisemmalle polulle, ei silloinkaan yrittäminen ole helppoa.
Olisin suorastaan ihmeissäni jos pääsen edes työhaastatteluun koska se tauko on pitkä ja herättää kysymyksiä. Kuten sanoin, hiljaista on ollut hakemusten lähettämisen jälkeen. Aion sanoa suoraan mistä on kyse jos pääsen haastatteluun ja sanoa että olen vuosia käynyt kuntoutusta läpi ja sairastuin mutta nyt kykenen osa-aikaiseen työhön. Olemassa on koeaikakin ja monet hakemani työt on lyhytkestoisia joten mitään suurta riskiä ei pitäisi palkkaamisestani olla työnantajalle. Mutta silti usein on vain syvä hiljaisuus.
En ihmettele syrjäytymisiä ynnä muuta tässä maassa koska oikeasti tällainen voi ottaa itsetunnon päälle. Yritän suhtautua tähän vain huumorilla lähinnä. Minulla on kuitenkin työkyvyttömyyseläke. Haluaisinko yrittää jotain? Kyllä toki mutta tiedän että minua parempia, nuorempia työnhakijoita on niin mitä sille voi.
Sinuna en jäisi odottamaan haastattelukutsua vaan olisin yhteydessä jo hakuaikana. Mutta en epäile yhtään, työllistyminen on vaikeaa
Opettele ensin kirjoittamaan oikein: 39-vuotias. Ja piste virkkeen perään.
Tuskin ikäsi on syynä siihen, ettet ole päässyt haastatteluihin, jos kerta olet täysin työkykyinen ihminen ja motivoitunut. Sinun ikäiselläsi on kuitenkin varmaankin työkokemusta ja elämänkokemusta, olet ikäsi puolesta aika sopivassa välimaastossa työelämän kannalta. Et liian vanha muttet liian nuorikaan. 16 hakemusta ei sitä paitsi vielä ole paljoa. Eräskin tuttavani, joka haki töitä nuorena, laittoi ensi alkuun ainakin 70 hakemusta, ja jokin niistä tärppäsi.
Tsemppiä työnhakuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro ihmeessä, mitä se 15 vuoden työttömyys kertoo siitä ihmisestä. Vaikutat todella tietäväiseltä.
Eikö siitä ihmisestä ole sinun mielestäsi yhtään mitään kerrottavaa, jonka mielestä 15 vuotta työttömänä ollutta ei kukaan halua palkata töihin, joten antaa työttömyyden jatkua vaikka yli 30 vuotta?
Mikä nerokas ja älykäs ajatusmaailma sulla. Isäs on varmaan ylpee.
Olen eri, mutta minulle se kertoo vanhentuneesta osaamisesta. Riippuen tietenkin mitä ollaan hakemassa, mutta 15 vuodessa on alasta riippumatta tapahtunut paljon. Haluanko minä olla se, joka päivittää 15 vuotta työttömänä olleen osaamisen ja työrytmin tähän päivään? Raakaa, mutta mieti hetki asiaa työnantajan näkökulmasta. Katso cv:tä jossa on 15 vuoden aukko. Ei se reilua ole, mutta ymmärrät varmaan miksi työllistyminen on vaikeaa. Siihen miten tämän saisi muutettua, ei minulla ainakaan ole ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte kyllä monet käsittämättömän uusavuttomilta näin ulkosuomalaisen silmiin. Ei tulisi mieleenkään itkeä, että ei ole tullut kutsua haastatteluihin alle 100 haetun paikan jälkeen. 15 hakemusta pitäisi laittaa menemään päivässä, tai vähintään 10. LinkedIn-profiili ja hakemuskirjeet kuntoon. Ja piilotyöpaikkoja etsimään: suoraan firmoihin yhteydenottoa. Ei kukaan hae teitä kotoa... Itsekin työurani ulkomailla tehnyt ja täysin nollasta aloittanut ilman suhteita, mutta olen aina ollut sinnikäs ja oma-aloitteinen.
Työnhaun asiantuntijat suosittelevat, että hakemus kustomoidaan jokaiseen haettavaan työpaikkaan sopivaksi. 15 harkiten kirjoitettua hakemusta päivässä ei siis ole mahdollista, ja copy paste -hakemusten lähettäminen vain oman ja rekrytoijien ajan hukkaa. Ilmankos tuossa toisessa työttömiä parjaavassa ketjussa joku vouhkaa, että heille hakee joka viikko viisi ihmistä, kenellä ei ole mitään asiaan liittyvää koulutusta.
Ei tosiaan ole mahdollista tehdä 15 hyvää työhakemusta päivässä. Mutta ei se 4 hakemusta kuukaudessakaan oikein riitä, jos haluaa nopeasti töihin. Kun olin työttömänä, kirjoittelin parin viikon ajan 2-3 hakemusta päivässä. Sitten alkoi tulla haastattelukutsuja melkein joka päivälle, niin en enää kerennyt kirjoittelemaan, ja niistä se työpaikka sitten löytyikin.
Miltä alalta hait? Mistä kaivoit ne 2-3 paikkaa päivässä? Itse haen noin 12 paikkaa kuussa, ja osan niistä etsimiseen menee päivä-pari per paikka (kun selaa eri sivustojen työpaikkailmoitukset uusimmat-asetuksella, avaa edes jollain tavalla sopivat välilehtiin, lukee ne läpi, ja tekee muistiinpanot eräpäivistä jne. Sitten käy läpi kaikkien niiden firmojen sivut, joilla saattaa olla avoimia paikkoja, lukee ne ja tekee muistiinpanot. Sitten lukee vielä ammattiliittojen ja -järjestöjen sähköpostit, ja käy läpi, onko niissä mitään. Sitten someryhmät. Omat sähköpostit, että onko tullut haastattelukutsuja tai hylkäyksiä. Kaikki keksimäni paikat ole jo soittanut läpi ei-oo-vastauksella, ovat luvanneet ilmoitella jos jotain aukenee).
Koulutusala, korkeakouluopetusta ja muita koulutukseen liittyviä erityisasiantuntijatehtäviä.
Ei ole itselleni tuttu ala, mutta aika onnekas ala tosiaan, jos sille alalle aukeaa joka päivä 2-3 uutta työpaikkaa.
Olen luullut, että haen tosi laajasti työpaikkoja - esim. nyt haen ompelijaksi vain siksi, että osaan ommella, vaikka minkäänlaista koulutusta tai työkokemusta ei alalta kyllä ole - ja tarkistan uudet työpaikat melkein joka päivä, mutta en millään kyllä löytäisi 2-3 potentiaalista paikkaa joka päivä. Joskus tuota määrää ei löydy edes viikossa.
Valtaosa uusista työpaikkailmoituksista on aina tyyliin osastonylilääkäri ja IT-asiantuntija, eli sellaisia, joihin ei voi edes hakea ilman sopivaa koulutusta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä! Niihin alkaa uskoo itsekin, että oma asenne kannattaa ihan ensin korjata.
Tuttavani on te-toimistossa töissä ja hän kertoi mulle, että oli yhtenä päivänä nauranut puhelun jälkeen 20 minuuttia kyyneleet silmissä. Niin älyttömiä tekosyitä te työttömät keksitte miksi sinne töihin ri voi mennä/ pääse!
Ja tämä tarina on tosi!
Kuulostaa siltä, että tuttavasi olisi jonkin mielialalääkityksen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ton pitänyt olla täydellisin ikä työllistyä? Mahdolliset lapset tod näk juuri valmiiksi hankittu ja eläkkeelle mahdollisimman pitkä aika lasten jälkeen. Ei mikään ikä sitten kelpaa.. tota nuorempi ei koska lisääntymispelko ja yli 50 ei missään nimessä koska liian lähellä jo eläkeikää.. on se kumma jossei 39 käy!
Tekosyitä löytyy AINA! On liian vanha, liian ruma, liian huonoista lähtökohdista . Katsokaa Tarja Halosta! Löytyy puhevikaa, tulee tavallisesta työläisperheestä, ei ole kedon kaunein kukkanen. Mutta mitä sitten?!! Ihminen pystyy mihin vaan jos on valmis ponnistelemaan tavoitteiden eteen. Pääskää eteenpäin ja lopettakaa tuo ainainen valittaminen.
Halonen nyt on tosi huono esikuva tavalliselle keski-ikäiselle työttömälle. Ensinnäkin Halonen on lakimies, joilla ei nykyäänkään taida olla mitään erityisiä työttömyysongelmia. Toisekseen Halonen aloitti poliittisen verkostoitumisen jo opiskelijana ja työskenteli SAK:n lakimiehenä 70-luvun.
Tai ehkä tämän ei ollut tarkoituskaan olla esikuva vaan enemmänkin sellainen "mitä valintoja olisit voinut tehdä". Niin, ehkä jos olisin jo 20 vuotta sitten aloittanut poliittisen verkostoitumisen, voisin olla nyt Sanna Marinin paikalla. Missäs se aikakone on?
Minä olen lähettänyt ainakin 200 hakemusta. En ole tullut valituksi 20-, 30- enkä 40-vuotiaana. Töissä olen ollut koko ajan, joten tilanteeni ei ole huono. Halusin vaan sanoa, että ei se iästä ole kiinni, kun alalla vaan ei ole sopivia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ethän vaan kerro ikää hakemuksessa? Minä olen 41 ja pääsen lähes poikkeuksetta haastatteluihin, hakemuksessa en ilmoita ikääni.
Oletteko minkä näköisiä? Monet nelikymppiset näyttävät nuoremmilta kuin ovat, kun taas toisaalta nuoremmat voivat näyttää ikäistään vanhemmalta ja olla lihavia tms. Laittakaa kuva hakemuksiin, jos olette edustavan näköisiä ihmisiä! Pitäkää huolta ulkonäöstänne, laihduttakaa jos olette ylipainoisia ja harrastakaa liikuntaa.
Kaikissa vähänkään osaamista vaativissa töissä kysytään ikää verkkolomakkeissa! Tiedoksi neropateille jotka käskee jättää iän pois.
Ap, ajattele minua, 60v naista, montako vastausta saan työhakemuksiini. Orpo sanoi, että kaikille on töitä. Me voimme nyt odottaa innostuneina,että nyt saamme tes: n mukaisen työpaikan. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kertoa totuus mutta työttömänä töihin pääseminen on vain saavutettavissa suhteilla.
Pieni poikkeus elää siinä jos olet hiljattain ollut töissä ja on kokemusta alasta johon haet. Muussa tapauksessa tuhlaat aikaasi.
Työttömänä pääset töihin helpoiten palkkatuettuna ja kun suhteet on kunnossa. Tarvitset jonkun työpaikalta jonka tunnet ja hän suosittelee sinua työnantajalle, soitat tai käyt paikanpäällä ja siitä asiat etenee.
Muussa tapauksessa suosittelen varautumaan elinikäiseen työttömyyteen.
Hyviä pointteja, mutta en varautuisi elinikäiseen työttömyyteen. Uudelleenkouluttaudu, jos mitenkään mahdollista! Ala kannattaa miettiä tarkkaan. Etsi mahdollisimman työllistävä ala, ehkä vähän spesifimpi ala, johon sinulla on kykyjä ja kiinnostusta edes vähän. Niin jaksat sinnikkäästi kitkuttaa opinnot läpi. Ja kyllä se mahdollista on, kun laittaa järjestymään. Nimim. lähes samanikäinen, yliopisto-opinnot kohta takana ja työsopimus odottaa allekirjoitusta.
Ikä ja ala? Jos soteala niin joopajoo, se ei sovi kaikille vaikka Suomessa naiset sinne koitetaankin tunkea. Pitäiskö vaihtaa sukupuolensa mieheksi nyt kun se käy?
Minut ( 60 v) työnnettiin väkisin vanhushoitajaksi, kun jäin yt- neuvotteluissa työttömäksi, media-alalta. En sovellu alalle, olen introvertti. Inhoan ihmisiä. Miksi oletetaan, että kaikki naiset haluavat toimia vanhustenhoitajina? Inhoan perseiden pesua, en ole empaattinen, en jaksa höpötellä dementikoiden kanssa, vihaan työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ton pitänyt olla täydellisin ikä työllistyä? Mahdolliset lapset tod näk juuri valmiiksi hankittu ja eläkkeelle mahdollisimman pitkä aika lasten jälkeen. Ei mikään ikä sitten kelpaa.. tota nuorempi ei koska lisääntymispelko ja yli 50 ei missään nimessä koska liian lähellä jo eläkeikää.. on se kumma jossei 39 käy!
Tekosyitä löytyy AINA! On liian vanha, liian ruma, liian huonoista lähtökohdista . Katsokaa Tarja Halosta! Löytyy puhevikaa, tulee tavallisesta työläisperheestä, ei ole kedon kaunein kukkanen. Mutta mitä sitten?!! Ihminen pystyy mihin vaan jos on valmis ponnistelemaan tavoitteiden eteen. Pääskää eteenpäin ja lopettakaa tuo ainainen valittaminen.
Ei ole kovin järkevää asettaa rimaa Tarja Haloseen, kun ainoa järkevä väylä työllistymiseen heikon työmarkkina-aseman omaavilla on hakeutua lähihoitajakoulutukseen tai johonkin muuhun hyvin työllistävälle ammattialalle. Monien pitkäaikaistyöttömien pitäisi pikemminkin nöyrtyä ja ottaa järki käteen, etsiä käsiinsä eri alojen työllisyystilastot ja valita parhaiten työllistävistä aloista realistisen vaihtoehto suhteessa omiin kykyihin ja lähtökohtiin. Se että Suomessa on ikäsyrjintää etenkin naisia kohtaan on tosiasia, vaikka kuinka uskoisit olevasi oikeustieteen kandidaatti Tarja Halonen niin ei se siitä miksikään muutu. Tosiasioiden tunnustaminen ei ole tekosyy, vaan se on kaiken järkevän päämäärätietoisen toiminnan lähtökohta.
Voit tunkea hoitoalasi sanonko minne!
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa vähänkään osaamista vaativissa töissä kysytään ikää verkkolomakkeissa! Tiedoksi neropateille jotka käskee jättää iän pois.
Itsekin ihmettelin että onpa asiat muuttuneet jos iänkin voi noin vain jättää pois tai että se ei mistään tulisi ilmi...
Ei kaikista ole hoitoalalle. Paljoa kannata painostaa vääränlaisia ihmisiä hoitoalalle uupumaan. En minäkään odota että ihmiset joilla ei ole taipumusta taidealalle rupeaisivat sinne väkipakolla hakemaan. Tai että jokainen rupeaisi nyt kouluttautumaan kirurgiksi kun sinne on tarvetta!
Kaveri lähti Alankomaihin opiskelemaan ylemmän korkeakoulututkinnon. Normaalisti menisi kolme vuotta, mutta hän suoritti sen yhdessä vuodessa, koska opintopisteitä tarvitsi vain puolet siitä mitä Suomessa.
Samat paperit kuitenkin sai.
Että ottakaas selvää asioista ennen kuin huutelette epäreiluutta.