Olen 39 vuotias enkä pääse enää edes työhaastatteluihin
16 työpaikkaa haettuna eikä yhtään haastattelukutsua ole tullut
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
16? Mulla on kaksi teknisen alan maisterintutkintoa ja uuden työn löytyminen vaatii satoja hakemuksia ja yhteydenottoja esim avoimien hakemusten muodossa. On täysin epärealistista odottaa että 16 hakemusta olisi tarpeeksi.
Niinpä, siitähän voi päätellä, ettei Suomessa ole työvoimapulaa
Tuo Kokoomuksen puhe työvoimapulasta on täyttä huijausta.
Työvoimapula on sitä, et ne haluu savunahkoi halpatyövoimaks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte kyllä monet käsittämättömän uusavuttomilta näin ulkosuomalaisen silmiin. Ei tulisi mieleenkään itkeä, että ei ole tullut kutsua haastatteluihin alle 100 haetun paikan jälkeen. 15 hakemusta pitäisi laittaa menemään päivässä, tai vähintään 10. LinkedIn-profiili ja hakemuskirjeet kuntoon. Ja piilotyöpaikkoja etsimään: suoraan firmoihin yhteydenottoa. Ei kukaan hae teitä kotoa... Itsekin työurani ulkomailla tehnyt ja täysin nollasta aloittanut ilman suhteita, mutta olen aina ollut sinnikäs ja oma-aloitteinen.
Työnhaun asiantuntijat suosittelevat, että hakemus kustomoidaan jokaiseen haettavaan työpaikkaan sopivaksi. 15 harkiten kirjoitettua hakemusta päivässä ei siis ole mahdollista, ja copy paste -hakemusten lähettäminen vain oman ja rekrytoijien ajan hukkaa. Ilmankos tuossa toisessa työttömiä parjaavassa ketjussa joku vouhkaa, että heille hakee joka viikko viisi ihmistä, kenellä ei ole mitään asiaan liittyvää koulutusta.
Ei tosiaan ole mahdollista tehdä 15 hyvää työhakemusta päivässä. Mutta ei se 4 hakemusta kuukaudessakaan oikein riitä, jos haluaa nopeasti töihin. Kun olin työttömänä, kirjoittelin parin viikon ajan 2-3 hakemusta päivässä. Sitten alkoi tulla haastattelukutsuja melkein joka päivälle, niin en enää kerennyt kirjoittelemaan, ja niistä se työpaikka sitten löytyikin.
Miltä alalta hait? Mistä kaivoit ne 2-3 paikkaa päivässä? Itse haen noin 12 paikkaa kuussa, ja osan niistä etsimiseen menee päivä-pari per paikka (kun selaa eri sivustojen työpaikkailmoitukset uusimmat-asetuksella, avaa edes jollain tavalla sopivat välilehtiin, lukee ne läpi, ja tekee muistiinpanot eräpäivistä jne. Sitten käy läpi kaikkien niiden firmojen sivut, joilla saattaa olla avoimia paikkoja, lukee ne ja tekee muistiinpanot. Sitten lukee vielä ammattiliittojen ja -järjestöjen sähköpostit, ja käy läpi, onko niissä mitään. Sitten someryhmät. Omat sähköpostit, että onko tullut haastattelukutsuja tai hylkäyksiä. Kaikki keksimäni paikat ole jo soittanut läpi ei-oo-vastauksella, ovat luvanneet ilmoitella jos jotain aukenee).
Olen eri. Suunnilleen noin minäkin tein, sillä erotuksella että olin työttömänä vain kaksi viikkoa. Ensimmäisellä viikolla kirjoitin joka päivä 2 hakemusta. Sen verran pystyy päivässä tekemään, kun on saman alan työpaikkoja, joissa voi käyttää samaa hakemusrunkoa. En tehnyt hakuilmoituksista muistiinpanoja, mutta ne oli minulle auki toisella välilehdellä, ja sieltä poimin niitä ominaisuuksia, mitä siinä kyseisessä paikassa haettiin. Kirjoitin 10 hakemusta, joka päivä yhden hakemuksen aamupäivällä ja yhden iltapäivällä, ja välissä pidin ruokatauon. Kyllä se ihan työstä kävi! Toisella viikolla tuli haastattelukutsuja. Sain 5 haastattelukutsua. Lopulta sain kolme työpaikkaa, joista sitten valitsin yhden. Soteala kyseessä.
Ei haittaa. Petteri ja Riikka hoitavat judanssit niin, että pääset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte kyllä monet käsittämättömän uusavuttomilta näin ulkosuomalaisen silmiin. Ei tulisi mieleenkään itkeä, että ei ole tullut kutsua haastatteluihin alle 100 haetun paikan jälkeen. 15 hakemusta pitäisi laittaa menemään päivässä, tai vähintään 10. LinkedIn-profiili ja hakemuskirjeet kuntoon. Ja piilotyöpaikkoja etsimään: suoraan firmoihin yhteydenottoa. Ei kukaan hae teitä kotoa... Itsekin työurani ulkomailla tehnyt ja täysin nollasta aloittanut ilman suhteita, mutta olen aina ollut sinnikäs ja oma-aloitteinen.
Työnhaun asiantuntijat suosittelevat, että hakemus kustomoidaan jokaiseen haettavaan työpaikkaan sopivaksi. 15 harkiten kirjoitettua hakemusta päivässä ei siis ole mahdollista, ja copy paste -hakemusten lähettäminen vain oman ja rekrytoijien ajan hukkaa. Ilmankos tuossa toisessa työttömiä parjaavassa ketjussa joku vouhkaa, että heille hakee joka viikko viisi ihmistä, kenellä ei ole mitään asiaan liittyvää koulutusta.
Ei tosiaan ole mahdollista tehdä 15 hyvää työhakemusta päivässä. Mutta ei se 4 hakemusta kuukaudessakaan oikein riitä, jos haluaa nopeasti töihin. Kun olin työttömänä, kirjoittelin parin viikon ajan 2-3 hakemusta päivässä. Sitten alkoi tulla haastattelukutsuja melkein joka päivälle, niin en enää kerennyt kirjoittelemaan, ja niistä se työpaikka sitten löytyikin.
Miltä alalta hait? Mistä kaivoit ne 2-3 paikkaa päivässä? Itse haen noin 12 paikkaa kuussa, ja osan niistä etsimiseen menee päivä-pari per paikka (kun selaa eri sivustojen työpaikkailmoitukset uusimmat-asetuksella, avaa edes jollain tavalla sopivat välilehtiin, lukee ne läpi, ja tekee muistiinpanot eräpäivistä jne. Sitten käy läpi kaikkien niiden firmojen sivut, joilla saattaa olla avoimia paikkoja, lukee ne ja tekee muistiinpanot. Sitten lukee vielä ammattiliittojen ja -järjestöjen sähköpostit, ja käy läpi, onko niissä mitään. Sitten someryhmät. Omat sähköpostit, että onko tullut haastattelukutsuja tai hylkäyksiä. Kaikki keksimäni paikat ole jo soittanut läpi ei-oo-vastauksella, ovat luvanneet ilmoitella jos jotain aukenee).
Olen eri. Suunnilleen noin minäkin tein, sillä erotuksella että olin työttömänä vain kaksi viikkoa. Ensimmäisellä viikolla kirjoitin joka päivä 2 hakemusta. Sen verran pystyy päivässä tekemään, kun on saman alan työpaikkoja, joissa voi käyttää samaa hakemusrunkoa. En tehnyt hakuilmoituksista muistiinpanoja, mutta ne oli minulle auki toisella välilehdellä, ja sieltä poimin niitä ominaisuuksia, mitä siinä kyseisessä paikassa haettiin. Kirjoitin 10 hakemusta, joka päivä yhden hakemuksen aamupäivällä ja yhden iltapäivällä, ja välissä pidin ruokatauon. Kyllä se ihan työstä kävi! Toisella viikolla tuli haastattelukutsuja. Sain 5 haastattelukutsua. Lopulta sain kolme työpaikkaa, joista sitten valitsin yhden. Soteala kyseessä.
Lisään vielä. Hain pelkästään TE-toimiston, Oikotien ja Helsingin kaupungin sivuilta. Stadin paikat on kyllä TE-toimiston sivuillakin, mutta siellä on niin paljon, että ne hukkuu sinne, hahmottuvat paremmin niitten omilta sivuilta.
Koulutus toiselle alalle ja työelämään mukaan vaikka harjoitusjakson kautta.
Mä olen hakenut siivoustyötä, jossa vaatimuksena oli tyydyttävä suomen kielen taito. Aiempi siivoustyökokemus oli plussaa, muttei vaadittu. Työhön perehdytettäisiin.
Ei tullut kutsua haastatteluun. 2 kk päästä tuli vastausviesti, että valinta ei nyt osunut minuun.
Tätä se on.
Älkää uskoko näitä kauhutarinoita. Jos töihin oikeasti haluaa, niin sinne kyllä pääsee!
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kertoa totuus mutta työttömänä töihin pääseminen on vain saavutettavissa suhteilla.
Pieni poikkeus elää siinä jos olet hiljattain ollut töissä ja on kokemusta alasta johon haet. Muussa tapauksessa tuhlaat aikaasi.
Työttömänä pääset töihin helpoiten palkkatuettuna ja kun suhteet on kunnossa. Tarvitset jonkun työpaikalta jonka tunnet ja hän suosittelee sinua työnantajalle, soitat tai käyt paikanpäällä ja siitä asiat etenee.
Muussa tapauksessa suosittelen varautumaan elinikäiseen työttömyyteen.
Höpö höpö.
Jos on oikeutettu palkkatukeen ja jonnekin haetaan vuorotteluvapaan sijaista, siihen pitää palkata työtön.
Toki itsestään täytyy pitää huolta, jotta näyttää terveeltä.
Jotain keikkahommaa voisit kokeilla. En tiedä miten niihin "mennään", mutta tunnen 55-vuotiaan, hieman alkoholisoituneen henkilön, jolla riittää näitä töitä. Jotain pakkaamista, muuttohommia, elintarvialan töitä. Hänellä ei ole koulutusta näihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän vaan kerro ikää hakemuksessa? Minä olen 41 ja pääsen lähes poikkeuksetta haastatteluihin, hakemuksessa en ilmoita ikääni.
Tämä. Ei ole mitään syytä, miksi mainitsisin ikäni, tai sen onko lapsia. Työhakemusta ei aloiteta: "Hei, olen 46-v kolmen lapsen äiti Korsosta.", ellet ole hakemassa johonkin sirkusesitykseen koko perheen voimin.
Mutta en mä kyllä silti ole päässyt kuin yhteen haastatteluun. Palkkasivat nuoremman, jolla ei ole mitään kokemusta.
En minäkään aloita tuolla, mutta olen hakemuksen lopussa maininnut 1-2 pientä lausetta perhetilanteesta, harrastuksista ja lemmikeistä. Tyyliin "Vapaa-ajalla harrastan suunnistusta. Perheeseeni kuuluu aviomies ja kaksi aikuista lasta ja meillä on lemmikkinä rescuekoira Rekku". Se tekee minusta hakemuksesta persoonallisemman. Ikää en suoraan kirjoita, mutta minusta ei haittaa, vaikka ikä paistaa läpi siitä, että lapset on aikuisia. Joskus ikä ja elämänkokemus voi auttaa sopeutumaan työyhteisöön. Ei sinne aina nuoria haluta, eikä myöskään sellaiset työn ja yksityiselämän tiukasti erillään pitävät tyypit ole suosittuja. Olen saanut töitä.
En usko päivääkään näihin tarinoihin. Sitäpaitsi jos on 42 vuotias ja ollut valmistumisesta saakka työtön, niin onko ihme jos ei oteta töihin?
Jos oma olemus ja cv viestii että EVVK, niin katso peiliin!
Tekosyitä! Niihin alkaa uskoo itsekin, että oma asenne kannattaa ihan ensin korjata.
Tuttavani on te-toimistossa töissä ja hän kertoi mulle, että oli yhtenä päivänä nauranut puhelun jälkeen 20 minuuttia kyyneleet silmissä. Niin älyttömiä tekosyitä te työttömät keksitte miksi sinne töihin ri voi mennä/ pääse!
Ja tämä tarina on tosi!
Vierailija kirjoitti:
Älkää uskoko näitä kauhutarinoita. Jos töihin oikeasti haluaa, niin sinne kyllä pääsee!
Ei ne ole mitään kauhutarinoita, vaan tositarinoita oikeasta elämästä. Hyväosaiset ei vaan jostain syystä halua uskoa tätä työnhaun paskatodellisuutta todeksi. Ämpäri päässä on näköjään kivempi elää.
Kaikenlaista ainesta löytyy.. Valitettavasti se on vaan niin, että jos ihmisistä näkyy kilometrin päähän että töihin ei ole , niin se on tosi hankala saada töitä. Tulisi näyttää edes jotenkin hyvinvoivalta/ terveeltä, aktiiviselta ja työhön kykeneväiseltä. Ja myös osata se kertoa niissä haastatteluissa että ihan oikeasti haluaa sen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ala tekemään OnlyFans videoita, siis jos persaus kestää ja ulkonäköä löytyy
Ei taida miehille olla siellä hirveästi kysyntää.
Öööh, miten niin ei? Et oo koskaan kuullu homoista/biseksuaaleista?
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä! Niihin alkaa uskoo itsekin, että oma asenne kannattaa ihan ensin korjata.
Tuttavani on te-toimistossa töissä ja hän kertoi mulle, että oli yhtenä päivänä nauranut puhelun jälkeen 20 minuuttia kyyneleet silmissä. Niin älyttömiä tekosyitä te työttömät keksitte miksi sinne töihin ri voi mennä/ pääse!
Ja tämä tarina on tosi!
Ei ihme että se lafka toimii niin hitaasti jos te-mammat vaan nauresekelevat siellä töiden tekemisen sijasta
Vierailija kirjoitti:
En usko päivääkään näihin tarinoihin. Sitäpaitsi jos on 42 vuotias ja ollut valmistumisesta saakka työtön, niin onko ihme jos ei oteta töihin?
Jos oma olemus ja cv viestii että EVVK, niin katso peiliin!
Sä olet se, jonka on syytä katsoa peiliin ja muuttaa omaa asennoitumistaan työttömiä työnhakijoita kohtaan rakentavammaksi. Juuri tuollainen ajattelutapa ja asenne on se yhteiskuntamme syöpä, joka pitäisi kitkeä pois.
Vierailija kirjoitti:
50 mittarissa ja kaksi hakemusta pitäisi näin alkuun tehdä. 6 vuotta olin poissa työelämästä sairauden takia. Taitaa olla näillä lukemilla ihan turhaa ajanhukkaa koko työnhaku.
Minä täytän pian 53 enkä ole koskaan päässyt kunnolla työelämään. Nyt opiskelen, mutta vasta eka vuosi menossa ja olen jo 55 kun valmistun kandiksi. Ei tässä yhtään auta ajatella, auttaako tämä opiskelu töiden saannissa. Hankin haluttua osaamista ja jos se ei kelpaa, kun olen näin vanha, niin sitten se ei kelpaa.
Kyllä elämä voi olla ihan hyvää ja merkityksellistä, vaikkei minkään firman palkkalistoille huolittaisi.
Koulutusala, korkeakouluopetusta ja muita koulutukseen liittyviä erityisasiantuntijatehtäviä.