Olen 39 vuotias enkä pääse enää edes työhaastatteluihin
16 työpaikkaa haettuna eikä yhtään haastattelukutsua ole tullut
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Näitä vinkujia riittää. Persus ylös ja töihin! Ihan ensimmäinen työ on hankkia se työ. Jos ei siihen kykene ( vaikka on ollut 15 vuotta aikaa) niin sitten lienee ihan parempikin olla ilman!
lapsityövoima kun kiellettiin niin ihmiset alkoivat tyhmentymään.
Jos ei tee lapsena mitään ei aivot kehity. Kiittäkää sosialisteja.
Suomalaisten työt menevät ma mu i lle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ton pitänyt olla täydellisin ikä työllistyä? Mahdolliset lapset tod näk juuri valmiiksi hankittu ja eläkkeelle mahdollisimman pitkä aika lasten jälkeen. Ei mikään ikä sitten kelpaa.. tota nuorempi ei koska lisääntymispelko ja yli 50 ei missään nimessä koska liian lähellä jo eläkeikää.. on se kumma jossei 39 käy!
Tekosyitä löytyy AINA! On liian vanha, liian ruma, liian huonoista lähtökohdista . Katsokaa Tarja Halosta! Löytyy puhevikaa, tulee tavallisesta työläisperheestä, ei ole kedon kaunein kukkanen. Mutta mitä sitten?!! Ihminen pystyy mihin vaan jos on valmis ponnistelemaan tavoitteiden eteen. Pääskää eteenpäin ja lopettakaa tuo ainainen valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän yhteiskunnan pitää tuoda se työpaikkakin valmiiksi näiden nokan eteen 👍
Työpaikkahaastattelusta tässä on vasta kyse, kun ei edes siihen pääse saati sitten että työsopimusta tarjottaisiin. Se paperi on todella kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työura:
Liian nuori, liian vähän kokemusta. Ei kiitos.
Lisääntymisiässä. Ei kiitos.
Pieni lapsi/pieniä lapsia/riski uuteen raskauteen. Ei kiitos.
Liian kauan kotona lasten kanssa/työttömänä. Ei kiitos.
Liian vanha. Ei kiitos.
Liikaa kokemusta. Ei kiitos, kun jouduttaisiin maksamaan enemmän kuin minimipalkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää uskoko näitä kauhutarinoita. Jos töihin oikeasti haluaa, niin sinne kyllä pääsee!
Ei ne ole mitään kauhutarinoita, vaan tositarinoita oikeasta elämästä. Hyväosaiset ei vaan jostain syystä halua uskoa tätä työnhaun paskatodellisuutta todeksi. Ämpäri päässä on näköjään kivempi elää.
Jokaisella työnhakijalla on se oma todellisuutensa. Kun oma lapseni halusi viime keväänä vaihtaa työpaikkaa, hän klikkasi Linkedinistä jonkun täpän, minkä kautta headhunterit näkevät, että hän etsii uusia hommia. Näiden kautta tulee yhteydenottoja muulloinkin, mutta nyt niitä tuli enemmän, kun hän viesti olevansa 'saatavilla'.
Headhuntereiden kautta tuli muutama yhteydenotto hyvin nopeasti ja lisäksimhän haravoi mielenkiintoisia ilmoituksia ja laittoi hakemuksia. Ehkä 10 tällaista tunnustelua/hakemusta ja 3-4 haastattelua, joista kaksi poiki työtarjouksen toivotulla palkkapyynnöllä. Kumpikaan noista ei ollut riittävän kiinnostaav, joten uusi kierros vähän korkeammalla palkkapyynnöllä ja taas pari tarjousta, joissa palkkapyynnöstä oli niistetty 100€ pois.
Tällä systeemillä löytyi nopeasti uusi työpaikka ja sai palkankin kohdalleen. Ekalla kierroksella tajusi, että taisi pyytää liian vähän, kun tarjoukseen suostuttiin.
Tuollaista se työnhaku voi olla 21-vuotiaalla, jolla on haluttua osaamista. Tuollaisessa kuplassa elävän ihmisen voi olla vaikea ymmärtää, millaista se työnhaku on jollekin toiselle.
Soitatteko te niille työnantajille, menettekö käymään paikanpäällä? Kuinka kauan käytätte aikaa päivässä etsimällä töitä? Vai meneekö kaikki aika vauvapalstalla? Mä en kertakaikkiaan ymmärrä tätä ulinaa. Olen ollut elämässäni useasti tilanteessa, että töitä on pitänyt löytää. ja joutunut kaivamaan sen työn vaikka kiven alta. Ja aina löytänyt töitä! Aina!
Ei, se ei ole ollut helppoa ikinä.
Miten tässä maassa voi elää 15 vuotta työttömänä? Tai olla 53 vuotias ilman että on ikinä päässyt kunnolla työelämään? Miten jumalauta te sen teette?
Mitenkäs työvoimakoulutuksella hoiva-avustajaksi. Palkka ei toki ole kaksinen, mut enemmän kuin työttömyysturva ja työ on ihan mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Soitatteko te niille työnantajille, menettekö käymään paikanpäällä? Kuinka kauan käytätte aikaa päivässä etsimällä töitä? Vai meneekö kaikki aika vauvapalstalla? Mä en kertakaikkiaan ymmärrä tätä ulinaa. Olen ollut elämässäni useasti tilanteessa, että töitä on pitänyt löytää. ja joutunut kaivamaan sen työn vaikka kiven alta. Ja aina löytänyt töitä! Aina!
Ei, se ei ole ollut helppoa ikinä.
Miten pystyt esittämään työnantajalle että oikeasti haluat tehdä sitä työtä.
Ei minua ainakaan motivoi työssä mikään muu kuin raha ja työnantajat tämän huomaavat. Joissain töissä olen ollut ja oon ollut niin umpipaska ettei minulle ole annettu mitään hiemankaan vaativampia tehtäviä (enkä suoraan sanottuna ole sellaisia kaivannutkaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ton pitänyt olla täydellisin ikä työllistyä? Mahdolliset lapset tod näk juuri valmiiksi hankittu ja eläkkeelle mahdollisimman pitkä aika lasten jälkeen. Ei mikään ikä sitten kelpaa.. tota nuorempi ei koska lisääntymispelko ja yli 50 ei missään nimessä koska liian lähellä jo eläkeikää.. on se kumma jossei 39 käy!
Tekosyitä löytyy AINA! On liian vanha, liian ruma, liian huonoista lähtökohdista . Katsokaa Tarja Halosta! Löytyy puhevikaa, tulee tavallisesta työläisperheestä, ei ole kedon kaunein kukkanen. Mutta mitä sitten?!! Ihminen pystyy mihin vaan jos on valmis ponnistelemaan tavoitteiden eteen. Pääskää eteenpäin ja lopettakaa tuo ainainen valittaminen.
Ei ole kovin järkevää asettaa rimaa Tarja Haloseen, kun ainoa järkevä väylä työllistymiseen heikon työmarkkina-aseman omaavilla on hakeutua lähihoitajakoulutukseen tai johonkin muuhun hyvin työllistävälle ammattialalle. Monien pitkäaikaistyöttömien pitäisi pikemminkin nöyrtyä ja ottaa järki käteen, etsiä käsiinsä eri alojen työllisyystilastot ja valita parhaiten työllistävistä aloista realistisen vaihtoehto suhteessa omiin kykyihin ja lähtökohtiin. Se että Suomessa on ikäsyrjintää etenkin naisia kohtaan on tosiasia, vaikka kuinka uskoisit olevasi oikeustieteen kandidaatti Tarja Halonen niin ei se siitä miksikään muutu. Tosiasioiden tunnustaminen ei ole tekosyy, vaan se on kaiken järkevän päämäärätietoisen toiminnan lähtökohta.
Niin mutta kun meillä on valtava työvoimapula. Joka vuosi pitää tuoda Afrikasta ja Filippiineiltä kansainvälisen tason osaajia sitä paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta kun meillä on valtava työvoimapula. Joka vuosi pitää tuoda Afrikasta ja Filippiineiltä kansainvälisen tason osaajia sitä paikkaamaan.
Nimenomaan osaavista tekijöistä on pulaa.
Sekään ei varmaan ole pahitteeks etteivät tunne omia oikeuksiansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin järkevää asettaa rimaa Tarja Haloseen, kun ainoa järkevä väylä työllistymiseen heikon työmarkkina-aseman omaavilla on hakeutua lähihoitajakoulutukseen tai johonkin muuhun hyvin työllistävälle ammattialalle. Monien pitkäaikaistyöttömien pitäisi pikemminkin nöyrtyä ja ottaa järki käteen, etsiä käsiinsä eri alojen työllisyystilastot ja valita parhaiten työllistävistä aloista realistisen vaihtoehto suhteessa omiin kykyihin ja lähtökohtiin. Se että Suomessa on ikäsyrjintää etenkin naisia kohtaan on tosiasia, vaikka kuinka uskoisit olevasi oikeustieteen kandidaatti Tarja Halonen niin ei se siitä miksikään muutu. Tosiasioiden tunnustaminen ei ole tekosyy, vaan se on kaiken järkevän päämäärätietoisen toiminnan lähtökohta.
Olen 55-v ja jos nyt tulisi lopputili ei varmaankaan tarttis enää töitä tehdä vaikka eläkeikään on jotain 12-vuotta, olen fyysisesti priimakunnossa, taskussa kolmet insinöörin paperit ja olen tehnyt alan töitä 30 vuotta.
Yli viiskymppisten irtisanomisesta pitäisi tehdä kallista tai muuten sen kynnystä nostaa. Aikaisemmin meillä järjestettiin vuosittain yt-neuvottelut jossa kaikki yli 57 vuotiaat heitettiin ulos. Tällä hetkellä siihen ei ole varaa, päinvastoin, eläkelläisiäkin houkutellaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan osaavista tekijöistä on pulaa.
Sekään ei varmaan ole pahitteeks etteivät tunne omia oikeuksiansa
Taitaisi olla helpompaa tehdä osaajia suomalaiset koulut käyneistä kuin jostain savannin kiertokoululaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kertoa totuus mutta työttömänä töihin pääseminen on vain saavutettavissa suhteilla.
Pieni poikkeus elää siinä jos olet hiljattain ollut töissä ja on kokemusta alasta johon haet. Muussa tapauksessa tuhlaat aikaasi.
Työttömänä pääset töihin helpoiten palkkatuettuna ja kun suhteet on kunnossa. Tarvitset jonkun työpaikalta jonka tunnet ja hän suosittelee sinua työnantajalle, soitat tai käyt paikanpäällä ja siitä asiat etenee.
Muussa tapauksessa suosittelen varautumaan elinikäiseen työttömyyteen.
Tämä on niin totta Suomessa.
Tempputyöllistäminen ja sen mahdollisuus käyttää sitä hyväksi pitää lopettaa.
Tässäpä seuraavalle hallitukselle tehtävä. Kokoomus haluaa työttömät töihin, mutta kun eivät pääse.
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä maassa voi elää 15 vuotta työttömänä? Tai olla 53 vuotias ilman että on ikinä päässyt kunnolla työelämään? Miten jumalauta te sen teette?
Minä olen vasta 44-vuotias, mutta kerronpa omalta kohdaltani miten. Nuorena kun valmistuin, en mennyt töihin. Kun ikää alkoi olla reilusti yli 20v. enkä ollut tehnyt mitään töitä kuin muutaman kuukauden kesätöitä, niin ei minua huolittu.
Sitten menin toiseen kouluun. En saanut töitä, koska olin taas työnantajien näkökulmasta kokematon. Tässä vaiheessa ikää oli 27v.
Sitten olinkin varmaan sen pitkän työttömyyden lisäksi lastentekoiässä. Ja nyt olen tässä. Luultavasti ikuisesti työtön. Ei koulutusta katsota hyvällä, jos työvuosia ei kerry.