Olen 39 vuotias enkä pääse enää edes työhaastatteluihin
16 työpaikkaa haettuna eikä yhtään haastattelukutsua ole tullut
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte kyllä monet käsittämättömän uusavuttomilta näin ulkosuomalaisen silmiin. Ei tulisi mieleenkään itkeä, että ei ole tullut kutsua haastatteluihin alle 100 haetun paikan jälkeen. 15 hakemusta pitäisi laittaa menemään päivässä, tai vähintään 10. LinkedIn-profiili ja hakemuskirjeet kuntoon. Ja piilotyöpaikkoja etsimään: suoraan firmoihin yhteydenottoa. Ei kukaan hae teitä kotoa... Itsekin työurani ulkomailla tehnyt ja täysin nollasta aloittanut ilman suhteita, mutta olen aina ollut sinnikäs ja oma-aloitteinen.
Työnhaun asiantuntijat suosittelevat, että hakemus kustomoidaan jokaiseen haettavaan työpaikkaan sopivaksi. 15 harkiten kirjoitettua hakemusta päivässä ei siis ole mahdollista, ja copy paste -hakemusten lähettäminen vain oman ja rekrytoijien ajan hukkaa. Ilmankos tuossa toisessa työttömiä parjaavassa ketjussa joku vouhkaa, että heille hakee joka viikko viisi ihmistä, kenellä ei ole mitään asiaan liittyvää koulutusta.
Ethän vaan kerro ikää hakemuksessa? Minä olen 41 ja pääsen lähes poikkeuksetta haastatteluihin, hakemuksessa en ilmoita ikääni.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte kyllä monet käsittämättömän uusavuttomilta näin ulkosuomalaisen silmiin. Ei tulisi mieleenkään itkeä, että ei ole tullut kutsua haastatteluihin alle 100 haetun paikan jälkeen. 15 hakemusta pitäisi laittaa menemään päivässä, tai vähintään 10. LinkedIn-profiili ja hakemuskirjeet kuntoon. Ja piilotyöpaikkoja etsimään: suoraan firmoihin yhteydenottoa. Ei kukaan hae teitä kotoa... Itsekin työurani ulkomailla tehnyt ja täysin nollasta aloittanut ilman suhteita, mutta olen aina ollut sinnikäs ja oma-aloitteinen.
Mulle yksi työnantaja sanoi, että vituttaa kaikki soittelijat, ja vähän väliä siellä on joku oman elämänsä go-getter pyörimässä omahyväisenä, kuvitellen että voi vaan saapastella töihin (kun on keksinyt niinkin nerokkaan tavan työllistyä, kun sooloilla hakujen ulkopuolella).
Vierailija kirjoitti:
Ethän vaan kerro ikää hakemuksessa? Minä olen 41 ja pääsen lähes poikkeuksetta haastatteluihin, hakemuksessa en ilmoita ikääni.
Tämä. Ei ole mitään syytä, miksi mainitsisin ikäni, tai sen onko lapsia. Työhakemusta ei aloiteta: "Hei, olen 46-v kolmen lapsen äiti Korsosta.", ellet ole hakemassa johonkin sirkusesitykseen koko perheen voimin.
Mutta en mä kyllä silti ole päässyt kuin yhteen haastatteluun. Palkkasivat nuoremman, jolla ei ole mitään kokemusta.
39-vuotias (kolmekymmentäyhdeksänvuotias)
39 vuotta
(kolmekymmentäyhdeksän vuotta)
Kannattaa siivota ainakin nuo alkeelliset virheet hakemuksista, mikäli olet niin höntti, että aloitat hakemuksen "Olen 39 vuotias...".
Ei se ole iästä kiinni. Mutta mitä pitempään työttömänä, sitä enemmän työmarkkina-arvo laskee. Suosittelen hankkimaan koulutuksen, niin saat tuoretta osaamista ja status muuttuu. On aivan eri asia hakea töitä alanvaihtajana ja jonkin alan opiskelijana kuin työttömänä.
Olen ilmoittanut työhakemuksessa ikäni, koska sen voi päätellä koulutodistusten päiväyksistä ja työhistoriasta. Mutta ei sitä nyt siinä hakemuksessa ehkä ensimmäisenä asiana kannata korostaa, jos se ei ole oleellisin tieto sinusta. Olen 58, ja olen saanut töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kerron ja oikein lihavalla fontilla että olen kohta 60V ja myös että olen työtön tällä hetkellä, sekin kirjoitan lihavalla fontilla. Koska tiedän 100 varmasti, että yksikään yksityinen työnantaja ei tule minua koskaan työllistämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhaun asiantuntijat suosittelevat, että hakemus kustomoidaan jokaiseen haettavaan työpaikkaan sopivaksi. 15 harkiten kirjoitettua hakemusta päivässä ei siis ole mahdollista, ja copy paste -hakemusten lähettäminen vain oman ja rekrytoijien ajan hukkaa. Ilmankos tuossa toisessa työttömiä parjaavassa ketjussa joku vouhkaa, että heille hakee joka viikko viisi ihmistä, kenellä ei ole mitään asiaan liittyvää koulutusta.
Ei tosiaan ole mahdollista tehdä 15 hyvää työhakemusta päivässä. Mutta ei se 4 hakemusta kuukaudessakaan oikein riitä, jos haluaa nopeasti töihin. Kun olin työttömänä, kirjoittelin parin viikon ajan 2-3 hakemusta päivässä. Sitten alkoi tulla haastattelukutsuja melkein joka päivälle, niin en enää kerennyt kirjoittelemaan, ja niistä se työpaikka sitten löytyikin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kouluttamattoman ja pitkäaikaistyöttömän pitää laittaa LinkedIn-profiili kuntoon niin alkaa työpaikkatarjouksia sadella ja itse saa valita paikan ja määritellä palkan. Voi kun kaikki tajuaisivat tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen kaikki paikat läpi joihin ei vaadita koulutusta riippumatta työsuhteen pituudesta. Edes kuukauden mittaisista pätkätöistä en ole saanut viestiä.
Tuollaisiin ei koulutusta vaativiin työpaikkoihin on todella vaikea päästä jos ikää on vähääkään enemmän. Miksi työnantaja ottaisi keski-ikäisen kun voi saada nuoren? Monet ihmiset kuvittelevat, että hanttihommia on aina helppoa saada, koska he itse saivat niitä hommia silloin kun olivat vielä opiskelijaikäisiä. Eipä niitä niin vain enää saada, kun ikää on vähän enemmä.
- Terveisin samassa suossa oleva
Mä näkisin että toisaalta aikuisen ihmisen saattaa saada tuommoiseen hommaan sitoutettua nuorta paremmin. Se voi olla että neli-viiskymppinen työtön ei ole heti lähdössä jatko-opiskelemaan tai muualle haahuilemaan vaan viimein työnsarkaan kiinnipäästyään saattaa hyvinkin tyytyä hommaan sen verran pitkään että se on jo työnantajallekin kannattavaa. Tietysti pitää olla jokseenkin hyvässä fyysisessä kunnossa, sehän se pelko tietysti on ettei fysiikka kestä, mutta kukaan ei kiellä laittamasta riuskaa kuvaa liitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jokainen paikka nyt ihan eri alalta ole. Ihan hyvin voi lähettää samanlaisiin paikkoihin saman hakemuksen, ihan pienillä muutoksilla jos tarve. Jos hakee vaikka kymmentä varastoapulaisen paikkaa niin ei sitä nyt kymmentä kertaa ihan alusta asti uutta hakemusta kirjoiteta.
Ei tarte olla niin avuton, te vaan yritätte keksiä tekosyita miksi jokin ei onnistu, kun pitäisi keskittyä siihen miten jokin voisi onnistua...
Vierailija kirjoitti:
16? Mulla on kaksi teknisen alan maisterintutkintoa ja uuden työn löytyminen vaatii satoja hakemuksia ja yhteydenottoja esim avoimien hakemusten muodossa. On täysin epärealistista odottaa että 16 hakemusta olisi tarpeeksi.
Mä laitoin yhden sähköpostin ja heti soitettiin töihin. Sote-ala, ei hoitaja eikä lääkäri. Niin ne alat on erilaisia.
Sannan järjestämään työpaikkaan varmaan pääset.Työaika 6 tuntia täydellä liksalla palkka vähintään 3 tonnia.Hae sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ole mahdollista tehdä 15 hyvää työhakemusta päivässä. Mutta ei se 4 hakemusta kuukaudessakaan oikein riitä, jos haluaa nopeasti töihin. Kun olin työttömänä, kirjoittelin parin viikon ajan 2-3 hakemusta päivässä. Sitten alkoi tulla haastattelukutsuja melkein joka päivälle, niin en enää kerennyt kirjoittelemaan, ja niistä se työpaikka sitten löytyikin.
Miltä alalta hait? Mistä kaivoit ne 2-3 paikkaa päivässä? Itse haen noin 12 paikkaa kuussa, ja osan niistä etsimiseen menee päivä-pari per paikka (kun selaa eri sivustojen työpaikkailmoitukset uusimmat-asetuksella, avaa edes jollain tavalla sopivat välilehtiin, lukee ne läpi, ja tekee muistiinpanot eräpäivistä jne. Sitten käy läpi kaikkien niiden firmojen sivut, joilla saattaa olla avoimia paikkoja, lukee ne ja tekee muistiinpanot. Sitten lukee vielä ammattiliittojen ja -järjestöjen sähköpostit, ja käy läpi, onko niissä mitään. Sitten someryhmät. Omat sähköpostit, että onko tullut haastattelukutsuja tai hylkäyksiä. Kaikki keksimäni paikat ole jo soittanut läpi ei-oo-vastauksella, ovat luvanneet ilmoitella jos jotain aukenee).
Ja Orpo julistaa tätä "kauheaa työvoimapulaa" kun joka paikasta saa lukea että niitä hemmetin töitä ei ole, ja 50+ vuotiaat on joka alalta täysin out kun työnantajilla on varaa valita.
Juu lääkäreistä on huutava pula kun niitä ei kouluteta kun puolet siitä määrästä mitä vähintään tarttis,
mutta kun siihen lääkärin pestiin ei oikein voi kaikki hakea.
Ikä ei minusta ole tässä ollenkaan se ongelma? Vaan pikemminkin se että kriteerit sille mitä työtä mitä ap hakee ja tekijät joita työnantaja tahtoo eivät kohtaa. Kouluttamattomuus ja erityisosaamisen puute voi olla tässä se ongelma, ja toki kannattaa viilata cv sekä hakemus kuntoon (iästä ei kannata kummassakaan puhua).
Koulutus toiselle alalle? Itse on ole kokenut, että ikä olisi este missään vaiheessa, mutta kokemuksen/opitun puute tietysti on.
50 mittarissa ja kaksi hakemusta pitäisi näin alkuun tehdä. 6 vuotta olin poissa työelämästä sairauden takia. Taitaa olla näillä lukemilla ihan turhaa ajanhukkaa koko työnhaku.