Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?

Vierailija
02.04.2023 |

Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?

Kommentit (1149)

Vierailija
541/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömälle pitäisi maksaa mitään? Korvaus mistä? Mielestäni voisi jotain yleishyödyllistä puuhaa laittaa tekemään, jos ei palkkatöitä löydä itse.

Käy. Kunhan siitä maksetaan palkka. Toimeentulotuki ja työttömyyskorvaus ei ole palkka. Ne ovat viimesijaisia tukia, joilla mahdollistetaan elossa pysyminen.

Vierailija
542/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työtön mitään saa tehdä, kun sen pitää olla joka hetki käytettävissä töihin, joita ei oikeasti ole.

Olen edelleen katkera, kun jäin Yt-neuvottelujen seurauksena työttömäksi pari vuotta sitten. Olin jo tullut valituksi verkko-opiskelijaksi (ammatillinen opettaja). Ajattelin, että loistavaa, onpa jotain muuta ajattelemista kuin maata työttömänä kotona ja odottaa, kuka huolii töihin. Koronan takia oman alan työt oli kiven alla. Mitä teki te-palvelut:ilmoitti, etten saa lupaa opintoihin. Mieluummin siis halutaan, että ihminen tylsistyy henkisesti kotonaan kuin että hän hankkisi uutta osaamista, jonka kautta ehkä joskus voi jopa työllistyä. Se on aivan hulluutta, että toiset opettajaopiskelijat saa käydä töissä ja työn ohella opiskella, mutta jos sitä työtä ei olekaan, ei saa opiskella, vaan sekin vähäinen sosiaalinen ja älyllinen toiminto pitää lopettaa.

Minä olin ehtinyt aloittaa juuri nuo opeopinnot ennen työttömyyttä, joten sain suorittaa ne loppuun työmarkkinatuella. Eivätpä ne ole minua kuitenkaan työllistäneet. Minulle oli luvassa taksinkuljettajan paikka, sillä ehdolla, että kävisin taksikurssin. TE-tsto ei myöntänyt tukea kurssiin, koska työssä olisi ollut provisiopalkka, ja kurssin aikana (2 viikkoa iltaisin klo 17-21) en olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Sain kuitenkin luvan käydä kurssin puolisalaa ja omarahoitteisesti. Korona vei työt, ennen kuin ehdin aloittaakaan. Enempää en sitten saakaan opiskella. Tylsäksi käy.

Tuo on harvinaista. Yleensä ammatillisen opettajan opintoja EI siis saada opiskella työttömyysetuudella. Kävin keskustelemassa oppilaitoksella johtavan opettajan kanssa, joka sanoi, että 20 vuoden työurallaan hän ei muista ainuttakaan tapausta, jossa te-palvelut olisi antanut luvan suorittaa opettajaopinnot työttömyyden aikana. Ne eivät johda tutkintoon, vaan antavat pätevyyden toimia ammatillisena opettajana.

Ehkä selitys on siinä, että minulla opinnot olivat loppuvaiheissa. Minua tsemppasi TYPin opinto-ohjaaja, joka tiesi, mikä on mahdollista ja sallittua. Hänelle hatunnosto. Elämäni oli niin riekaleina, että ilman häntä en ehkä olisi onnistunut.

En ole sama, mutta tuo on kyllä kenen tahansa mielestä väärin, jos yksi saa opiskella ei-tutkintoon johtavassa koulutuksessa työkkärietuuksilla ja sadat tai tuhannet muut eivät saa. Olen pahoillani, jos elämäsi on ollut riekaleina, mutta jonkinlaista tasa-arvoa noissa päätöksissä kaipaisi, ettei mene typin opinto-ohjaajan tekemällä pärstäkerroinarvioinnilla.

Olen itse joutunut keskeyttämään avoimen yliopiston opinnot jäätyäni työttömäksi. Muistaakseni 18 op suorituksia ja se kokonaisuus olisi ollut 25 op. Mutta kun ei saa niin ei saa, vaikka olin itse maksanut opinnoista. Todella väärin, jos sinä olet saanut jatkaa loppuun asti maksuttomat opintosi.

Ei opo tehnyt mitään päätöksiä tai arviointeja tai muutenkaan vaikuttanut asiaan, vaan vain kannusti minua saattamaan opinnot loppuun. TE-toimistolla on monessa asiassa valtaa harkita, ja tässä harkittiin näin. Voi olla niin, että pohjatutkintoni, työkokemukseni ja opeopinnot muodostavat sellaisen kokonaisuuden, että lupa kannatti antaa.

En minäkään ole saanut tehdä avoimessa yliopistossa mitään kokonaisuutta, vaikka juuri minun alalleni niitä on tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön tarvii koulutuksen et pääsee kutsumuksensa mukaisee työhön palvelee ilolla. Ei kukaa pakolla tee muuta ku kuluttaa aikaa työpaikalla,jos joku sinne vie,hakee ja syöttää. Te tuella korkeakoulu koulutus ja kutsumus töihin ni palvelee hautaa asti ilolla. Ensin selvittää kutsumusen kai siel niit työntekijöit on sitä varten.

Vierailija
544/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Ai sinun mielestäsi hoito - ja hoivatyötä voi tehdä kuka vaan? Että vaan menee koulutukseen.

En enää ihmettele, kun koulutetut hoitajat lähtee alalta ja hakijamäärät vähenee, kun arvostus ja tietämys on tätä luokkaa.

Haluaisitko sinä että sinua vanhana hoitaa ihminen, joka on pakotettu alalle? Jolla ei ole mitään taipumuksia hoito- ja hoivatyöhön?

Kuuleppa, minä olen itse ollut vanhustenhoitajana, ja tiedän, mikä siellä on meininki. Itse tein sitä täysin ilman kutsumusta, ja olin ihan riittävän hyvä hoitaja. Sitten vaihdoin alaa mukavampiin hommiin, mutta jos jäisin työttömäksi, enkä saisi enää nykyisen alan töitä, niin tietenkin palaisin vanhustenhoitajaksi, vaikken siitä nautikaan. 

Ei ihme, että vähän väliä paljastuu, että vanhuksia on kohdeltu kaltoin.

Vierailija
545/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.

Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.

Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...

Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.

Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)

Töihin ei vaan mennä.

Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.

Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".

Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.

Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap

Ei sitten vieläkääään mene mitään perille. Oletko tyhmä vai esitätkö vaan?

Tee itse ja hae hakemuksesta näkyvä palo juuri x firman tarjoamaan työhön. Toista tuo satoja ja satoja kertaa vuodessa. Tule sitten sanomaan kuplasta jotain, kun sinulla on kokemusta em. homman raskaudesta ja mitä se tekee sinulle, kun jatkuvasti TA:t eivät edes vastaa. Soitat itse sinne. Et tullut valituksi.

Sitten jatkat vaan samaa vuodesta toiseen. Tule sitten kertomaan, oletko jossain kuplassa sokeana.

Jos haet tietyltä alalta satoja kertoja etkä pääse niin kannattaisi ehkä kouluttautaua muulle alalle tai hakea töitä vaikkapa työvoimapulasta kärsiviltä aloilta.

Etkö tajua vieläkään?

Kun miltään alalta ei saa töitä, ei miltään.

En tajua.IMua pyydettiin jäämään töihin vaikka olen eläkeikäinen koska ei saada ketään tilalle.Avoimiin paikkoihin e iole yhtään hakija.Työnantajat soittelevat ja yrittävät houkutella toisesta firmasta itselle töihin jne.Kysellään onko joku tuttu joka haluaisi tulla töihin ja koulutustakaan ei vaadita...Töitä on valittavaksi asti.

Vierailija
546/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kysymys on järjetön. Jos olisi työtä jota tehdä, niin miksei siitä sitten maksettaisi palkkaa? Vai ajattelitko että työttömän pitäisi mennä ihan vaan kyselemään ovelta ovelle, että saisinko tehdä teidän lumityöt tai hoivakotiin pyörimään ja kyselemään, että voisinko olla seurana vanhuksille? Ei kuule toimi.

Aloittajan kysymys kuvastaa ainoastaan asennetta, jossa omat ongelmat käännetään jonkun muun syyksi. Onhan sille omalle rahojen riittämättömyydelle ja muulle ikävälle löydettävä joku syntipukki. Peiliin katsominen kun saattaisi olla liian vaikeaa.

Minun rahat kyllä riittää, kun käyn töissä. En ole myöskään kateellinen työttömille, vaan ajattelen, että vastikkeellinen työttömyyskorvaus olisi aktivoiva ja kannustava ja sitä kautta työttömille hyödyllinen, vaikka se nyt nähdäänkin vain vittumaisena sanktiona ja kiusantekona. Ehdottamani aktiviteetit ei olleet mitään kyykytystä ja tarkoituksellisia paskahommia "orjille" vaan ihan vilpitön ajatus siitä, että jos joku ne tekisi niin meillä olisi puhtaampi ympäristö, turvallisempi yhteiskunta ja toimivampi arki. Toki on jätteidenkäsittelijät erikseen, mutta kyllä tienpientareet on silti täynnä roskia. Yleisiäkin teitä on vielä iltapäivisin auraamatta lumesta, vaikka meillä ammattimaista lumenpuhdistusta onkin. Eli pointtini oli, että työttömien tekemä vastike olisi jotain ekstraa ja auttaisi arkeamme eri tavoin.

Olen samaa mieltä siitä, että sivistysvaltio pitää huolta heikoimmista ja avustaa heitä, jotka eivät pärjäisi muuten. Mutta ei silti ole minusta väärin edellyttää jotain sen vastineeksi niiltä, joilla resursseja siihen on. Se vähentäisi väärinkäytöksiä ja kuten todettua, hyödyttäisi molempia osapuolia. Ap

Minusta olet ihan oikealla asialla.

Lapset, vanhukset ja sairaat tarvitsevat oikeasti apua ja sitä ei heille riitä. Aikuiset vain toimettomat eivät silloin kuulu etuilemaan jonossa, kun apuja jaetaan. Vastikkeelliselle avulle voi olla paikkansa, mutta vastikkeettomalle vasta, kun olemme ensin hoitaneet lapset, sairaat ja vanhukset.

Vierailija
547/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi kaikille jotka ei ole toimintakykyä invalidisoivaa sairautta kokeneet ja joilla on mahdollisuus sellaiseen luksukseen kuin ansiosidonnainen.

Kaikilla ei ole kaltaistanne upeaa turvaverkkoa, terveyttä ja vakautta ja vaikka ajatus yleishyödyllisen työn teettämisestä esim. työmarkkinatuen saamiseksi on kaunis ja varmasti aktivoisi sitä pientä osaa työttömistä jotka eivät osaa arkeaan omatoimisesti rytmittää tai luota omiin kykyihinsä mm. opintojen ja lisäkoulutuksen suhteen tai löydä itselleen sopivaa työtä - niin tuo velvoite ei auta niitä kymmeniä tuhansia työttömystilastoissa olevaa työ- ja toimintakyvytöntä ohmistä jotka kaipaavat ennemmin lääkinnällistä kuntoutusta, toimintaterapiaa, psykoterapiaa tai pääsyn sairaseläkkeelle.

Työmarkkinatuki on tukien välimuoto ja sille joutuu kun persiin alla ei ole vakuutusyhtiötä korvaamassa ihmisen tuloja hänen sairastuttuaan. Sille joutuu jos yrittää saada apua työelämäänkiinnittymiseen kuntouttavan työtoiminnan kautta. Sille joutuu kun 300pv sairauspvrahaa tulee täyteen ja kelan lääkärit eivät hyväksy kuntoutustukihakemusta - eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä.

Lukekaa pliis eritukimuodoista ja niiden käytännöistä ennenkuin kuin täällä leimaatte kaikkia lusmuiksi. Mistä tahansa viimevuosikymmenen tilastosta voi ihan itse käydä tarkastelemassa lukuja, miten moni työmarkkinatukea hakeva odottaa sairaseläkepäätöstään tai on eläkeputkessa, tai kuntouttavassa tai työkokeilussa tai opiskelee työmarkkinatuella (jota saa nykyään vain 6kk) verrattuna esim. näihin kaikkien tukitoimien ja työelämän ulkopuolella olevien pieneen joukkoon jota aloittaja varmaankin tarkoitti.

Lukekaa, opiskelkaa tukiviidakkoa, keskustelkaa. Empatiaa kanssaihmisille kiitos.

Varmasti poikkeukset tulee huomioida, mutta tunnen myös nuoria, joilla työttömyys on valittu elämäntapa, josta ei pyritä pääsemään eroon.

Vai olisiko sittenkin niin, että nuo työhaluttomat nuoret ovat niitä poikkeuksia?

Iso osa noista nuorista - ja vanhemmistakaan - ei myös varmaan aloittanut sellaisina, vaan vuosien epäonnistumiset työnhaussa ovat passivoineet. Kun on täytynyt hyväksyä, ettei elämä mennytkään sillä tavalla kuin odotettiin ja oli tarkoitus, on elämään täytynyt vuosien varrella keksiä muuta sisältöä. Joillakin se sisältö on ihan terveellisiä harrastuksia, jollakin se voi olla päihteitä tai muuta epätervettä. Joka tapauksessa mitä olen sivusta nähnyt, mikään temppurata tai työpaja ei näitä kummankaan sortin nuoria auta. Ensimmäinen ryhmä tarvitsisi sellaisen reitin työelämään, jossa heidät otetaan oikeasti tosissaan työntekijöinä, ja jälkimmäinen tarvitsisi jo ihan muunlaista apua.

Vierailija
548/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne laittaa puistoja hoitamaan. Sitten joutuvat kaupungin puutarhurit kortistoon. Sieltä heidät sitten heivataan yleishyödylliseen toimintaan puistoon ja kas kummaa. Työ josta ennen piti maksaa palkkaa, muuttuu ilmaiseksi. 

Orjatkin saivat ruuan ja asunnon. Ja päälle "yleishyödyllistä" toimintaa. 

Vierailija
549/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä töitä. jotta saisi korvausta työttömyydestä. Miksi työstä ei saa PALKKAA.

Voidaan poistaa tylttömyyskorvaus kokonaan ja hommata tilalle "puhdetöitä" joista saa pienen palkan. Jokainen voi "työttömyysaikana" saada sellaisen työn.

Vierailija
550/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos harmittaa yhteiskunnalle aiheutuvat turhat kulut, kannattaa katse kääntää juoppoihin. He tekevät juomisellaan ja sen aiheuttamilla lieveilmiöillä miljardin euron kolon valtion talouteen. Jos alkoholismiin keksitään lääke, säästö on merkittävä.

Näitä korkean tason juoppoja on myös merkittävä määrä, yhteiskunta maksaa myös heidän hoitonsa. Hyvin harvoja, tarkalleen oikeastaan ei muistu ketään, työttömiä juoppoja tunnen, alkoholiin ei ole rahaa. Toki ne pohjakosketuksen kokeneet, otteen menettäneet kodittomat on taas oma juttunsa.

Vierailija
551/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kaikille työkykyisille työttömille voisi järjestää jotain tekemistä tukien menettämisen uhalla, mutta tajuaako ihmiset yhtään kuinka kalliiksi tämä tulisi veronmaksajille? Vaikka palkkaa ei maksettaisi niin tarvittavan organisoinnin, koordinoinnin ja valvonnan määrä on ihan massiivinen. Pakkotyön tuottavuus ei ikinä tätä kompensoi. Kyllä tätä on kokeiltu, ja lapiotyöllistäminen lopetettiin aikoinaan juuri siksi että se tuli kalliiksi. Työttömien aktivointia ja säästöjä ei ikinä saa samassa paketissa. Pitää valita kumpaa haluaa.

Juuri näin! Kuka näitä roskien keräilijöitä-risujen leikkaajia tienreunoilta valvoisi?? Joku toinen työtön? Siihen valvontaan pitäisi palkata älytön määrä valtion työntekijöitä katsomaan, että niitä yleishommia pakkona tulisi tosiaan tehtyä. Ja valvonta pitää johonkin myös kirjata, että voidaan todeta että työ on tehty ja korvauksen voi maksaa. Ja sit pitää olla sanktiot niille, jotka ei tee niitä pakkotöitään, ja sen valvonta. Jne. Maksaa aivan liikaa.

Tuntemani pitkäaikaistyöttömät eivät tekisi mitään , pätkääkään, näitä sun ehdottamia pakkotöitä, ellei sitä olisi todella joku valvomassa ja vahtimassa että ne edes tulis paikalle.

Että aloita siitä laskemaan, että kannattaako.

Motivaatiohäiriöisille voitaisiin pistää erillinen työkohde, jossa harjoiteltaisiin työn tekemistä. Tuossa työssä ei tarvitse olla mitään järkeä, kunhan ihmiset tulevat paikalle ja tekevät jotain sen päivän ajan. Kun motivaatio on saavutettu, voidaan siirtyä fiksumpiin hommiin.

Minä pistäisin huomattavasti mielummin rahani esim. vanhusten hoitoon, kun ei motivoituneiden laiskojen elämän kustantamiseen.

Siis motivaatiota harjoitellaan tekemällä työtä jossa ei ole järkeä? Mitä hittoa?

Vierailija
552/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin minä käydä taluttamassa mummoja korvausta vastaan mutta tietenkin tällöin solmitaan siis työsuhde minun ja kunnan välillä, saan työsopimuksen ja palkan eläkettä ja lomia ja lomarahoja ja työterveyden. Käy mainiosti.

Miten ap varmistat, että se työtön joka ulkoiluttaa niitä hoitokodin vanhuksia osaa toimia,jos vanhus saa vaikka sairaskohtauksen kun on ulkona ulkoiluttajan kanssa? Tai että osaa toimia pyörätuolilla liikkuvan vanhuksen kanssa?

Onnistuisiko vaikka tutustumalla ensin siihen vanhukseen?

Kaikkea voi kuvitella vaikeaksi, mutta kyllä hoitajat osaavat arvioida kykeneekö joku tulemaan ollenkaan toimeen vanhuksen kanssa sen jälkeen, kun on vaikka viikon aikana muutamaan kertaan keskustellut hänen kanssaan yleisissä tiloissa.

Jokaisen ei tarvitse osata ensiapua. Aluksi vartin kävely ei ole kävelykykyisille mikään iso riski. Hoitajat osaavat kyllä sanoa, ettei sen sydäninfarktipotilaan kanssa joka on letkuissa lähdetä ulos.

Siis ei tarvitse osata ensiapua esim kohtauksen sattuessa??? Millainen on oma kokemukseksi tästä alasta? kauanko olet tehnyt hoito-tai hoivatyötä?

En tiedä yhtäkään alan ammattilaista joka innostuisi aiheesta, että ammattitaitoista henkilökuntaa täydennettäis jollain tättähäärä-porukalla.

Osaatko avustaa liikuntakyvyttömän esim. pyörätuoliin ja siitä sänkyyn ilman että telot selkäsi tai potilaan. Siirtotekniikka on oma taitolajinsa jonka opit vain harjoittelemalla ja vasta kun taito on hallussa, saat luvan siirtää ja nostella potilaita.

Mitä teet silloin, kun se mukava fiksun oloinen mummo katoaa ulkoillessa jonnekin kun vahingossa käännät selkäsi?

Dementoitunut ihminen saattaa vaikuttaa yllättävän fiksulta ja normaalilta, mutta hänellä on kuitenkin dementia. Yhdessä hetkessä hän saattaa luulla olevansa menossa kauppaan ostamaan perheelleen ruokaa. Tai yhdessä hetkessä hän saattaa luulla, että sinä olet kidnapannut hänet ja alkaa huutaa apua tai jopa tappelemaan ja järjestämään paniikissa melkoisen näytöksen, jossa sinä olet vastuuhenkilö ja vastaat joka mustelmasta, mitä hoidokki saa rimpuillessaan.

Kokeile kuule itse ensiksi hoitotyötä, ennen kuin alat suositella sitä kenellekkään.

Oppisit myös arvostamaan hoitajia enemmän!

Missä kuplassa elät, jos pelkäät, että vanhuksia pitää kokoajan elvyttää? Eikö lähipiirissäsi ole ketään vanhuksia? Vai etkö vain koskaan käy moikkaamassa heitä?

Vanhuksia on monenlaisia. Suurin osa heistä on aika teräviä ja osaavat neuvoa jos sormi menee suuhun. Ei kokemattomimpia kaikkein vaativimpien vanhusten avuksi tietenkään laiteta, mutta eniten seuraa kaipaa juuri he, joita hoitajat eivät ehdi huomioimaan, koska ei ole mitään terveydellistä akuuttia.

Hyvä ihminen! Jos olet ikinä käynyt hoivakodeissa tai laitoksissa niin huomaat, että n. 90% asukeista on dementikkoja. Et ehkä tajua sitä heti, koska he voivat olla todella skarpin oloisia mutta seuraavassa hetkessä he voivat unohtaa vallan missä ovat ja mitä ovat tekemässä. Ja silloin he tosiaan voivat luulla sinua murtovarkaaksi ym. Tai he voivat luulla että olet heidän miesvainaansa nykyinen vaimo ja käydä kimppuun.

Kotihoidonkin asiakkaista valtaosa on dementikkoja, joiden paikka ei tosiaan olisi enää kotona. Osa on niin raihinaisia, etteivät enää ihan ole kotihoidettavia. Kotihoito on kriisissä!

On myös paljon vanhustenpalveluyrityksiä, joista voi ihan tilata luotettavan avustajan vanhukselle tai myös siivouspalveluita. Näitä tarjoaa myös monet yksityishenkilöt. Toki hekin hinnoittelevat palvelunsa. En ymmärrä, miksi heidän pitäisi tehdä vaativaa työtään ilman palkkaa.

Vierailija
553/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Kaipaisin alalle soveltuvuutta.

Vaatimukset alalle:

Osaa puhua. Hymy aina joskus katsotaan plussaksi. Jos ei raha, niin ainakin sillä saatava ruoka saa tekemään jotain, kun muuten jää nälkä?

Kuinka moni jäisi soveluvuuden ulkopuolelle?

Minä.

En osaa jutella mistään. Enkä jaksa hymyillä, en vaan kertakaikkiaan ole iloinen ja positiivinen.

Väsyneenä olen ilkeä ja olen hyvin usein väsynyt.

Minä. Koska tiedän, että vanhus ei tarkoita samaa kuin koira. Enkä haluaisi että minua hoitaisi aikanaan joku tuolla tietämyksellä ja noilla metodeilla.

Vierailija
554/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kysymys on järjetön. Jos olisi työtä jota tehdä, niin miksei siitä sitten maksettaisi palkkaa? Vai ajattelitko että työttömän pitäisi mennä ihan vaan kyselemään ovelta ovelle, että saisinko tehdä teidän lumityöt tai hoivakotiin pyörimään ja kyselemään, että voisinko olla seurana vanhuksille? Ei kuule toimi.

Aloittajan kysymys kuvastaa ainoastaan asennetta, jossa omat ongelmat käännetään jonkun muun syyksi. Onhan sille omalle rahojen riittämättömyydelle ja muulle ikävälle löydettävä joku syntipukki. Peiliin katsominen kun saattaisi olla liian vaikeaa.

Minun rahat kyllä riittää, kun käyn töissä. En ole myöskään kateellinen työttömille, vaan ajattelen, että vastikkeellinen työttömyyskorvaus olisi aktivoiva ja kannustava ja sitä kautta työttömille hyödyllinen, vaikka se nyt nähdäänkin vain vittumaisena sanktiona ja kiusantekona. Ehdottamani aktiviteetit ei olleet mitään kyykytystä ja tarkoituksellisia paskahommia "orjille" vaan ihan vilpitön ajatus siitä, että jos joku ne tekisi niin meillä olisi puhtaampi ympäristö, turvallisempi yhteiskunta ja toimivampi arki. Toki on jätteidenkäsittelijät erikseen, mutta kyllä tienpientareet on silti täynnä roskia. Yleisiäkin teitä on vielä iltapäivisin auraamatta lumesta, vaikka meillä ammattimaista lumenpuhdistusta onkin. Eli pointtini oli, että työttömien tekemä vastike olisi jotain ekstraa ja auttaisi arkeamme eri tavoin.

Olen samaa mieltä siitä, että sivistysvaltio pitää huolta heikoimmista ja avustaa heitä, jotka eivät pärjäisi muuten. Mutta ei silti ole minusta väärin edellyttää jotain sen vastineeksi niiltä, joilla resursseja siihen on. Se vähentäisi väärinkäytöksiä ja kuten todettua, hyödyttäisi molempia osapuolia. Ap

Millä ajattelit, että työttömät auraisivat ne yleiset tiet lumesta? Vai meinasitko, että menevät jonkun lapion kanssa lumitöihin? Miten se sitten päätettäisiin, kuinka moni tienpätkä hoidetaan palkattujen työntekijöiden voimin lumiauralla ja mitkä tienpätkät hoidetaan lapiolla hitaasti, vaivalloisesti ja ilman palkkaa? Miksi kaupunki maksaisi enää niille auraajillekaan palkkaa, jos kerran ilmaisia työntekijöitäkin saa?

Jestas sulla on paskoja ideoita.

Tässä meidän talon vieressä oleva tienpätkä oli koko viime talven (ei tämä vuosi vaan edellinen) todella huonosti hoidettu, ja talojen asukkaat kävivät itse lapiolla hakkaamassa jäätä pois. Ja voin kertoa, että tämä oli tehoton ja huono tapa - tie oli silti huonossa kunnossa, koska kaupunki ei ollut pitänyt siitä huolta. Siitä olisi pitänyt alunperinkin AURATA lumet ennenkuin ne kerrostuivat siihen, ja se lapiolla hoidettu epäammattimainen lumen ja jään siivous ei todellakaan ollut hyvä ratkaisu. Asukkaat valittivat kaupungille, ja tänä vuonna kadunpätkä onkin hoidettu paremmin. Eli kaupunki joutui huoltamaan tien itse. Arvaa haluammeko me jatkossa lapiotyöntekijöitä vai lumiauran tänne? Kyllä, haluamme lumiauran, emme lapiotyöntekijöitä. Ja haluamme, että kaupunki oikeasti palkkaa riittävästi lumenauraajia, jotta kaikki tiet tulee aurattua. Ei ole mikään ratkaisu alkaa hoitaa asioita huonommalla metodilla.

Vierailija
555/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömälle pitäisi maksaa mitään? Korvaus mistä? Mielestäni voisi jotain yleishyödyllistä puuhaa laittaa tekemään, jos ei palkkatöitä löydä itse.

Käy. Kunhan siitä maksetaan palkka. Toimeentulotuki ja työttömyyskorvaus ei ole palkka. Ne ovat viimesijaisia tukia, joilla mahdollistetaan elossa pysyminen.

Ne on nimenomaan viimesijaisia, jotka maksetaan vasta, kun lapset, sairaat ja vanhukset on hoidettu.

Jokainen aikuinen on ensisijassa omillaan. Vasta jos rahat riittää voi apua riittää. Suomella pitää riittää rahat kasvatukseen, kouluun, sairaanhoitoon ja vanhustenkin inhimilliseen hoitoon.

Näiden lisäksi Suomen on nykyään maksettava jättimäiset korkokulut lainoista. Emme voi kasvattaa korkomenoja, koska muuten meillä ei riitä rahat edes heikoimpien hoitoon.

Vierailija
556/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laskeutua sieltä vaaleanpunaisen asiantuntijuushattaran keskeltä arjen realiteetteihin. Kannattaa myös lukea vastauksia joita tähän ketjuun on tullut.

Vierailija
557/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömänä. Haluaisin tehdä töitä. Soittelin tällä viikolla kotikaupunkini vanhusten palvelutalojen päälliköille, että olisiko heillä tarvetta työntekijälle, joka voisi esimerkiksi auttaa vanhuksia syömisessä, pukeutumisessa, ulkoiluttaa heitä ja mahdollisesti tehdä muitakin tehtäviä, joissa ei välitä tarvita hoitajan koulutusta. Mainitsin esimerkiksi pesuissa ja wc-käynneissä avustamisen.

Vastaukseksi sain, että eivät voi palkata. Ottavat kuulemma tällaisiin tehtäviin työntekijät kuntouttavasta työtoiminnasta. Minusta tämä on jollain tavalla epäeettistä. Miksi eivät voi ottaa heitä sieltä rehellisesti palkkatyöhön irtisanomisajalla. Nyt tämä homma sekä estää joidenkin pääsemisen palkallisen työhön ja jotkut joutuvat tekemään karenssin uhalla ilmaiseksi raskasta työtä.

Minulle yksi päällikkö ehdotti, että tulisin työtoiminnan kautta sinne, voisin päästä työkokeiluun , jonka jälkeen mahdollisesti palkkatuettuun työhön.

Ei kiitos! Ei ilmaistyötä alalta, jossa on vakava työvoimapula. Työkokeilua en alalta tarvitse - olen ollut kehitysvammaisten pienryhmäkodissa keikkalaisohjaajana muutamia vuosia sitten ja mm. pessyt ja avustanut WC:ssä käynneissä neliraajahalvaantunutta. Olin myös yksin työvuorossa. Minulla ei ole hoitajan eikä sosionomin koulutusta, mutta muuten koulutusalani liippaa aika läheltä em. ammatteja. Pärjään varmasti kyseisen kaltaisissa töissä.

Yhden hoivakodin päällikkö sanoi, että eivät voi palkata. Vastasin siihen, että "eli ei ole siis tarvetta tällaiselle työlle". Siihen päällikkö kiireesti, että on kyllä, mutta meillä tulee näihin töihin työntekijät kaupungin työtoiminnasta - ei voida palkata.

Tällaisen täytyisi loppua! Jos työtoiminnasta pääsisivät (pakotettaisiin?) sinne ihan oikeisiin töihin, he saisivat mm. ihan oikeaa työkokemusta ja siitä todistuksen ja lisäksi esimerkiksi työterveyshuollon palvelut.

Tässäpä oiva esimerkki siitä, miten yhteiskunnassamme on tarkoituksella tehty näitä kaikenkirjavia työharjoittelu- ja työtoimintahommia. Näin saadaan aikaan säästöjä! Siis pidetään ihmisiä tarkoituksella työttöminä, jotta voidaan pakottaa heitä ilmaiseksi töihin. Kätevä tapa laistaa palkoista ym. kuluista.

Vierailija
558/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatiohäiriöisille voitaisiin pistää erillinen työkohde, jossa harjoiteltaisiin työn tekemistä. Tuossa työssä ei tarvitse olla mitään järkeä, kunhan ihmiset tulevat paikalle ja tekevät jotain sen päivän ajan. Kun motivaatio on saavutettu, voidaan siirtyä fiksumpiin hommiin.

Minäkin ihmettelen, että jos ihminen tietää, että osoitetussa tehtävässä ei ole mitään järkeä, niin miten kukaan täysjärkinen motivoituisi siitä? Motivaatio tulee nimenomaan siitä, että näkee jotain hyötyä, järkeä ja mielekkyyttä siinä, mitä tekee.

Sori vaan, mutta tuo sinun visiosi kuulostaa ihan joltain Neuvostoliitolta tai Pohjois-Korealta.

Vierailija
559/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.

Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.

Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...

Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.

Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)

Töihin ei vaan mennä.

Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.

Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".

Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.

Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap

Ei sitten vieläkääään mene mitään perille. Oletko tyhmä vai esitätkö vaan?

Tee itse ja hae hakemuksesta näkyvä palo juuri x firman tarjoamaan työhön. Toista tuo satoja ja satoja kertaa vuodessa. Tule sitten sanomaan kuplasta jotain, kun sinulla on kokemusta em. homman raskaudesta ja mitä se tekee sinulle, kun jatkuvasti TA:t eivät edes vastaa. Soitat itse sinne. Et tullut valituksi.

Sitten jatkat vaan samaa vuodesta toiseen. Tule sitten kertomaan, oletko jossain kuplassa sokeana.

Jos haet tietyltä alalta satoja kertoja etkä pääse niin kannattaisi ehkä kouluttautaua muulle alalle tai hakea töitä vaikkapa työvoimapulasta kärsiviltä aloilta.

Etkö tajua vieläkään?

Kun miltään alalta ei saa töitä, ei miltään.

En tajua.IMua pyydettiin jäämään töihin vaikka olen eläkeikäinen koska ei saada ketään tilalle.Avoimiin paikkoihin e iole yhtään hakija.Työnantajat soittelevat ja yrittävät houkutella toisesta firmasta itselle töihin jne.Kysellään onko joku tuttu joka haluaisi tulla töihin ja koulutustakaan ei vaadita...Töitä on valittavaksi asti.

Katson korttisi. Laita tähän firmojen yhteystiedot tai edes linkit. Luulen, että muutama laittaa hakemuksen heti, jos kyseessä on joku normaali työ. Tai..luulen, että olet pikkuinen provo.

Vierailija
560/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä töitä. jotta saisi korvausta työttömyydestä. Miksi työstä ei saa PALKKAA.

Voidaan poistaa tylttömyyskorvaus kokonaan ja hommata tilalle "puhdetöitä" joista saa pienen palkan. Jokainen voi "työttömyysaikana" saada sellaisen työn.

Siihen tarvitaan miljardeja, voit aloittaa bisnesideasi toteuttamisen yhteiskunnassa, ole aloitteellinen! Toteutus vaatii paljon, ei mitään puolivillaista.

Ehkä jo käytät puhdetyöntekijöitä vaikkapa kesämökilläsi tai suunnittelet sitä.