Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?

Vierailija
02.04.2023 |

Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?

Kommentit (1149)

Vierailija
581/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla myös muista yhteiskunnan palveluista voitaisiin edellyttää vapaaehtoistyötä: synnytys, äitiysloma ,hoitovapaa- äiti ottaa muita lapsia hoitaakseen tietyn ajan vastineeksi halvasta synnytyksestä ja siitä että yhteiskunta maksaa äidille oman lapsen hoitamisesta kotona.

Ilmainen koulutus: kaikkien koulutuksessa olevien ja opiskelijoiden pitää tehdä z määrä vapaaehtoistyötä vastineeksi ilmaisesta koulutuksesta. Esim roskien keräämistä,puustojen siivoamista vanhusten ulkoilutusta.

Tätä listaa voidaan jatkaa loputtomiin.

No mutta, kyllähän opiskelijoilta edellytetään opintojen etenemistä. Kotiäiti tai -isä hoitaa pieniä lapsia. Synnytyksessä oleva - kaiken järjen mukaan - synnyttää, joko elävän lapsen tai surullisemmissa tapauksissa kohdussa kuolleen sikiön. Eivät he ole hengailemassa, toisin kuin työtön.

Miksi edes ajattelet tämän vertauksen olevan pätevä?

Työttömänkin pitää hakea töitä korvausten vastineeksi ja osallistua kaikenmaailman puuhapajoihin. Tajuat tämän sitten kun saat kenkää.

Oijoi, mutta kun olen ollut työtön. Ja olen kokenut sen byrokratian. Ja voin kertoa, että ei siinä ainakaan 4 vuotta sitten mitään vaadittu. Sain puolen vuoden aikana yhden kerran koulutuskutsun, en muita yhteydenottoja.

Olet siis vielä valehtelija kaiken muun lisäksi. Neljä vuotta sitten oli edellisen hallituksen keksimä työttömien aktiivimalli, joka ei kyllä ketään jättänyt lepäämään laakereilleen. Etenkin uudet työttömät olivat TE-toimistojen toimenpiteiden kohteena ettei työttömyys pitkittyisi. Heti kursseille ja oppimaan työnhaun yms. CV:n teko uusiksi.

Nykyään olet pitkäaikaistyötön 3 kk:n työttömyyden jälkeen. Jos em. oli jo voimassa neljä vuotta sitten, olit myös pitkäaikaistyötön.

Vierailija
582/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.

Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.

Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...

Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.

Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)

Töihin ei vaan mennä.

Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.

Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".

Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.

Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap

Ei sitten vieläkääään mene mitään perille. Oletko tyhmä vai esitätkö vaan?

Tee itse ja hae hakemuksesta näkyvä palo juuri x firman tarjoamaan työhön. Toista tuo satoja ja satoja kertaa vuodessa. Tule sitten sanomaan kuplasta jotain, kun sinulla on kokemusta em. homman raskaudesta ja mitä se tekee sinulle, kun jatkuvasti TA:t eivät edes vastaa. Soitat itse sinne. Et tullut valituksi.

Sitten jatkat vaan samaa vuodesta toiseen. Tule sitten kertomaan, oletko jossain kuplassa sokeana.

Jos haet tietyltä alalta satoja kertoja etkä pääse niin kannattaisi ehkä kouluttautaua muulle alalle tai hakea töitä vaikkapa työvoimapulasta kärsiviltä aloilta.

Etkö tajua vieläkään?

Kun miltään alalta ei saa töitä, ei miltään.

En tajua.IMua pyydettiin jäämään töihin vaikka olen eläkeikäinen koska ei saada ketään tilalle.Avoimiin paikkoihin e iole yhtään hakija.Työnantajat soittelevat ja yrittävät houkutella toisesta firmasta itselle töihin jne.Kysellään onko joku tuttu joka haluaisi tulla töihin ja koulutustakaan ei vaadita...Töitä on valittavaksi asti.

Eipä kaikki asu kaupungissa missä työpaikkoja on pilvin pimein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkärata kirjoitti:

Nälkävuonna 1868 oli vallalla juuri tuo ajattelu Snellmannin ja muiden valtaapitävien keskuudessa.

Rakennutettiin heillä Suomen ensimmäinen rautatie Hämeenlinnan ja Helsingin välille. (silloin monille se urakka tosin kyllä jäi heidän viimeisekseen.)

Onneksi yhteiskunta on nykyisin sentään  vähän sivistyneempi ja henkisesti kehittyneemmällä tasolla, kuin silloin . 

1800-luvulla tuo ajattelu oli tosiaan vallalla. Jos englanti sujuu, kannattaa googlata "Victorian workhouses". Tuon ajan työttömiä ja asunnottomia yritettiin lakaista pois näkyviltä vankilamaisiin (välillä jopa painajaismaisiin) olosuhteisiin.

Vierailija
584/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Ai sinun mielestäsi hoito - ja hoivatyötä voi tehdä kuka vaan? Että vaan menee koulutukseen.

En enää ihmettele, kun koulutetut hoitajat lähtee alalta ja hakijamäärät vähenee, kun arvostus ja tietämys on tätä luokkaa.

Haluaisitko sinä että sinua vanhana hoitaa ihminen, joka on pakotettu alalle? Jolla ei ole mitään taipumuksia hoito- ja hoivatyöhön?

Kuuleppa, minä olen itse ollut vanhustenhoitajana, ja tiedän, mikä siellä on meininki. Itse tein sitä täysin ilman kutsumusta, ja olin ihan riittävän hyvä hoitaja. Sitten vaihdoin alaa mukavampiin hommiin, mutta jos jäisin työttömäksi, enkä saisi enää nykyisen alan töitä, niin tietenkin palaisin vanhustenhoitajaksi, vaikken siitä nautikaan. 

Tunnistan ihmistyyppisi. Olet töissä vain saadaksesi palkkaa ja saikuttaaksesi niin usein kuin pystyt ilman irtisanomista. Katseesi on halju kalankatse, täysin vailla mitään kunnianhimoa työhösi. Olet joko hiljainen sivusta seuraaja tai eripuraa aiheuttava kiusaaja.

Vierailija
585/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.

Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.

Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...

Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.

Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)

Töihin ei vaan mennä.

Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.

Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".

Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.

Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap

Tee itse ja hae hakemuksesta näkyvä palo juuri x firman tarjoamaan työhön. Toista tuo satoja ja satoja kertaa vuodessa. Tule sitten sanomaan kuplasta jotain, kun sinulla on kokemusta em. homman raskaudesta ja mitä se tekee sinulle, kun jatkuvasti TA:t eivät edes vastaa. Soitat itse sinne. Et tullut valituksi.

Sitten jatkat vaan samaa vuodesta toiseen. Tule sitten kertomaan, oletko jossain kuplassa sokeana.

Jos haet tietyltä alalta satoja kertoja etkä pääse niin kannattaisi ehkä kouluttautaua muulle alalle tai hakea töitä vaikkapa työvoimapulasta kärsiviltä aloilta.

Etkö tajua vieläkään?

En tajua.IMua pyydettiin jäämään töihin vaikka olen eläkeikäinen koska ei saada ketään tilalle.Avoimiin paikkoihin e iole yhtään hakija.Työnantajat soittelevat ja yrittävät houkutella toisesta firmasta itselle töihin jne.Kysellään onko joku tuttu joka haluaisi tulla töihin ja koulutustakaan ei vaadita...Töitä on valittavaksi asti.

No mikä ala?

Tuo tyyppi vaikuttaa eräältä vakikirjoittajalta, joka tekee kolmea osa-aikatyötä siivoojana, hoitoalalla ja kaupankassana. Häntä kuulemma pidetään puoliväkisin töissä, koska ketään muuta ei ole löytynyt sillä palkalla. Rohkenen arvella, että työnantaja pitää häntä puoliväkisin töissä nimenomaan sen vuoksi, että hän on halvin vaihtoehto, eikä häntä tarvitse perehdyttääkään.

Vierailija
586/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tällainen ketju. Ideologisena oletuksena tietysti että kaikki työttömät "lorvivat". Kyllä voi jotkut olla sitten kateellisia hikisistä työkkärituista. Hankkikaa elämä!

Mutta kun työttömille annetaan joka kuukausi 550 euroa rahaa ja lisäksi Kela maksaa kaikki laskut. Tarvittaessa rahaa saa vielä lisää kunhan älyää pyytää.

t: kateellinen työssä käyvä

|/s]

Mä olen pitkäaikaistyötön ja kela maksaa vain työmarkkinatukea. Ihan itse pitää laskut maksaa, myös sähkölaskut jotka on noin 300-400e.

Eli sulla on omaisuutta tai työssä käyvä puoliso? Mä olen ollut työttömänä useita vuosia ja saanut vain työmarkkinatukea, mutta on puoliso.

Olen eri kommentoija. Minäkin pitkäaikaistyötön ja saan työmarkkinatuen ja 150€ asumistukea. Oma asunto joten ihan turha edes haaveilla mistään muusta tukieuroista. Asumiskulujen jälkeen jää ruokaan, sähköön, veteen, lääkkeisiin, vaatteisiin, nettiin, vakuutuksiin ym noin 430€. Ruokaan on vara laittaa vain noin 150€.

Voisin myydä asunnon ja muuttaa vuokralle jonka jälkeen veronmaksajien maksettavaksi jäisi noin 300€/kk ENEMMÄN kuin nyt. Haluaako joku että myyn halvan asuntoni pois?

Myy ihmeessä, näin säästetään verovaroja. Koska asumiskustannukset ovat noin pienet, olet jo maksanut asuntolainasi. Asunnon myynnin jälkeen pystyt kustantamaan itse elämäsi, eli ei asumistukea sinulle.

Vierailija
587/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin ei vaan mennä.

Etkö tajua vieläkään?

Koska ne haluaa sinut ehkä uutta joka muuttaa asioita. Pitää ke ties perehdyttää yms. Varmasti on hakijoita, jos palkka ja vaatimukset vastaavat työtä usein vaatimukset on ylimitoitettu ja palkka pahasti alimitoutettu, eikä firmalle käy vasta-alkajat.

Vierailija
588/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkosuomella tätä asiaa ei voi selittää.

Liikaa tunteita pelissä.

Vierailija
589/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei sellaista ole.

Vierailija
590/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä töitä. jotta saisi korvausta työttömyydestä. Miksi työstä ei saa PALKKAA.

Voidaan poistaa tylttömyyskorvaus kokonaan ja hommata tilalle "puhdetöitä" joista saa pienen palkan. Jokainen voi "työttömyysaikana" saada sellaisen työn.

Et tiedä mistä edes puhut. Tuollainen on jo nyt olemassa: työmarkkinatuen (550 €/kk) päälle saa tehdä työtä, jonka palkka jää alle 270€/kk.

Että sillä nämä vuokratyöfirmat pyörii.

Vierailija
591/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kysymys on järjetön. Jos olisi työtä jota tehdä, niin miksei siitä sitten maksettaisi palkkaa? Vai ajattelitko että työttömän pitäisi mennä ihan vaan kyselemään ovelta ovelle, että saisinko tehdä teidän lumityöt tai hoivakotiin pyörimään ja kyselemään, että voisinko olla seurana vanhuksille? Ei kuule toimi.

Aloittajan kysymys kuvastaa ainoastaan asennetta, jossa omat ongelmat käännetään jonkun muun syyksi. Onhan sille omalle rahojen riittämättömyydelle ja muulle ikävälle löydettävä joku syntipukki. Peiliin katsominen kun saattaisi olla liian vaikeaa.

Minun rahat kyllä riittää, kun käyn töissä. En ole myöskään kateellinen työttömille, vaan ajattelen, että vastikkeellinen työttömyyskorvaus olisi aktivoiva ja kannustava ja sitä kautta työttömille hyödyllinen, vaikka se nyt nähdäänkin vain vittumaisena sanktiona ja kiusantekona. Ehdottamani aktiviteetit ei olleet mitään kyykytystä ja tarkoituksellisia paskahommia "orjille" vaan ihan vilpitön ajatus siitä, että jos joku ne tekisi niin meillä olisi puhtaampi ympäristö, turvallisempi yhteiskunta ja toimivampi arki. Toki on jätteidenkäsittelijät erikseen, mutta kyllä tienpientareet on silti täynnä roskia. Yleisiäkin teitä on vielä iltapäivisin auraamatta lumesta, vaikka meillä ammattimaista lumenpuhdistusta onkin. Eli pointtini oli, että työttömien tekemä vastike olisi jotain ekstraa ja auttaisi arkeamme eri tavoin.

Olen samaa mieltä siitä, että sivistysvaltio pitää huolta heikoimmista ja avustaa heitä, jotka eivät pärjäisi muuten. Mutta ei silti ole minusta väärin edellyttää jotain sen vastineeksi niiltä, joilla resursseja siihen on. Se vähentäisi väärinkäytöksiä ja kuten todettua, hyödyttäisi molempia osapuolia. Ap

Et edelleenkään vastaa kysymyksiin: Kuka hoitaa tämän kaiken organisoinnin? Vahtimisen? Kuka hankkii välineet? Kuka maksaa vakuutukset? Työterveyshuolto? Kuinka paljon lisää haluat maksaa lisää veroja tämän mahdollistamiseksi?

Minustakin olisi kiva, jos joku siivoaisi tienpenkereitä, mutta toivoisin, että se ihminen saisi palkan ja siihen kuuluvat edut myös.

Vierailija
592/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se työn etsiminen käy työstä ja sillä rahalla tulee nippa nappa toimeen. Testaappa miten paljon menee aikaa cv:n väsäämiseen, työpaikkahakemuksen laatimiseen ja paikkojen etsimiseen. Sitten jos kiertelet vielä livenä paikkoja. Otetaan myös huomioon että siellä työttömänä on itseasissa vinot pinot pitkäaikaissairaita, jotka ei pääse kuntoutustuelle ja eivät oikeasti jaksaisi/pystyisi mitään juurikaan tekemään.

Kysy ennemmin miksei työttömiä voida helpommin palkata tekemään oikeasti töitä.

Minä olen helposti kyennyt hakemaan uudet työpaikkani työn ohessa. Kuinka urvelo pitää olla että työnhaku on kokopäiväistä?

Vierailija
593/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.

Kaipaisin alalle soveltuvuutta.

Vaatimukset alalle:

Osaa puhua. Hymy aina joskus katsotaan plussaksi. Jos ei raha, niin ainakin sillä saatava ruoka saa tekemään jotain, kun muuten jää nälkä?

Kuinka moni jäisi soveluvuuden ulkopuolelle?

Minä.

En osaa jutella mistään. Enkä jaksa hymyillä, en vaan kertakaikkiaan ole iloinen ja positiivinen.

Väsyneenä olen ilkeä ja olen hyvin usein väsynyt.

Minä. Koska tiedän, että vanhus ei tarkoita samaa kuin koira. Enkä haluaisi että minua hoitaisi aikanaan joku tuolla tietämyksellä ja noilla metodeilla.

No jo kaksi jotka osaa keskustella av:lla, mutta eivät sen keskustelunsa mukaan osaisi keskustella?

Juu, kyllähän niitä keinoja löytyy, kun miettii kuinka taitavia olette keksimään miten vältätte jonkun asian. Kokeilkaapa käyttää sitä oivalluskykyänne ihan kaikkien yleiseksi hyväksi. Vai oliko liikaa toivottu? Entä jos käyttäisitte sitäomaksi hyväksi löytääksenne töitä? Vai ettekö tunnistakaan sitä omaksi eduksenne?

1. Luetun ymmärtäminen. Vain toinen kommentoi keskustelutaidoistaan. Toinen kyseenalaisti ymmärryksesi vanhustenhoidosta.

2. Kumpikaan ei sanonut olevansa kohderyhmääsi - työttömiä. Kestämätön päätelmä, jos oletit niin pelkästään sillä perusteella, että kanssasi oltiin eri mieltä.

3. Kohdista toiveesi oman ymmärryksesi ja yleistietosi syventämiseen. Piirun verran vähemmän omahyväisyyttä ja alentuvaa kikkailua vielä, kyllä sinusta ainakin konsultti leivotaan. Ja niin, ns. naisen logiikka miehellä ei varsinaisesti säväytä, vakuuta eikä hurmaa, ei edes av:lla.

Vierailija
594/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on lukihäiriöinen tai muuten vajaalla käyvä. TyöttömyysKORVAUS (Ei siis toimeentulotuki) kertoo jo,mistä ko. rahassa on kysymys. Ihminen, joka ei tässä maassa saa KOULUTUSTAAN VASTAVAA työtä, koulutusta, josta hän on maksanut esim. opintolainaa ottamalla ja eläen kituuttamalla vuosikausia työllistyäkseen, saa VALTIOLTA KORVAUSTA siitä hyvästä, että tämä (paska)valtio ei ole kyennyt häntä kaiken tuon henkilökohtaisia uhrauksia ja vaivannäköä sisältävän opiskelun jälkeen TYÖLLISTÄMÄÄN. Valtion takaama opintolaina on olemassa siksi, että lähtökohtaisesti oletetaan valtion takaavan yksilön työllistymisen, kun hän osallistuu tähän helvetilliseen oravanpyörään eikä lähde esim. tekemään rikoksia.

Oliko tarpeeksi selvästi selitetty?

Vierailija
595/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska noista töistä pitäisi maksa PALKKAA.

Miksi pitäisi saada vastikkeetonta rahaa?

Miksi ei?

Miksi käyttää rahaa vastikeettomaan, kun samalla laiminlyödään heikoimpia? Lapsille, vanhuksille ja sairaille ei riitä apu ja rahat.

Säästöä saadaan, kun laillistetaan eutanasia (kyllä, moni vanhus tai kuolemansairas haluaisi täältä jo ihan itse pois!) ja tehdään laki vasta suomalaistuneen henkilön maastakarkoituksesta, jos täällä syyllistyy rikokseen eikä osaa elää maan tavalla.

Säästyisi selvää rahaa.

No nyt mennään korkealla. Ensin ehdotetaan, että tuki on vastiketta ettei rikoksia tehdä. Sen jälkeen suoraan ehdotetaan eutanasiaa vanhuksille, kun heidän hoidon perään kysellään.

Oli Porvoolainen tai todellinen ajatus, nyt mennään niin alas, että minusta tuet on lopetettava ennen kuin joku muu kuolee.

Vierailija
596/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön tarvii koulutuksen et pääsee kutsumuksensa mukaisee työhön palvelee ilolla. Ei kukaa pakolla tee muuta ku kuluttaa aikaa työpaikalla,jos joku sinne vie,hakee ja syöttää. Te tuella korkeakoulu koulutus ja kutsumus töihin ni palvelee hautaa asti ilolla. Ensin selvittää kutsumusen kai siel niit työntekijöit on sitä varten.

No teille aaseille voi laittaa kepillä porkkanan eteen roikkumaan ja silti teitä on vaikea saada liikkeelle. Jos ensin odotetaan, että teille tulee oikeasti nälkä?

Laillistetaan eutanasia ja päästetään 2v työttömyyden jälkeen työtön pois kärsimyksistään.

Haluat laillistaa murhaamisen?

Vierailija
597/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on mm katutuotanto joka huolehtii tiet ja roskat, täällä on vanhuksille kodinhoito joka huolehtii vanhukset, kaikki saavat siitä palkkaa, kuka niitä siis tekisi ilman palkkaa ?

Kotihoito ei ehdi vanhusta kohden kuin käväistä ja katsoa ne tehtävät jotka on hoidettava. Kotihoidosta kokoajan joka puolella Suomea puuttuu väkeä ja ovat kroonisesti aikatauluistaan jäljessä. Tiedän tuon, koska puolisollani käy kotisairaanhoito useaan kertaan päivässä auttamassa. Aamutoimet, päivällä vessaan ja illalla sänkyyn. Muut toimet, kuten pesut on erikseen hoidettava, siihen kotihoidolla ei riitä aika.

Itse olin omaishoitaja ja meillä kävi kotihoito juurikin avustamassa omaisen suihkukäynnit. Itse avustin osittain halvaantuneen ja liikuntakyvyttömän omaiseni vessatuksen ym.

Pirkanmaalla oli juuri tämä tilanne. Hoitajat oli asiantuntevia ja ihania mutta kiire oli heilläkin kova ja usein tämä ei-kiireetön suihkujuttu siirrettiin parempaan aikaan.

Ei kyllä ammattitaidottomalla "amatöörihoitajalla" ole mitään asiaa kotihoitoon!

Kotihoidossa tarvitaan jatkossakin huippuammattilaisia!

Potilaat ovat laidasta laitaan monella eri tapaa sairaita. Hoitajan pitää tunnistaa potilaassa esim. lähestyvän sairaskohtauksen merkkejä ja sairauden pahenemisen merkkejä, alkavia pissatulehduksia ym.

Esim. vanhuksilla on kaikki sairauden kirjot jotka on kokeneille hoitajille tuttuja. Pitää myös osata vaihtaa siteitä, katetroida virtsaa, tulkita ihomuutoksia, antaa antibiootteja suoneen ym.

Kotihoitoiset vanhukset ovat entistäkin huonokuntoisempia ja oikeastaan suurella osalla laitos olisi oikea paikka.

Kotihoidon ideahan on tuoda kotiin laitostason tai sairaalatason hoivaa.

Ja kukaan kotihoidonkaan asiakas ei kuole siihen, jos joku käy juttelemassa heille. Hehän ovat kotonaan. Ja sairauksien seurannan kotihoito ehtii käynnillään hoitaa. Eihän kukaan muutenkaan seuraa niitä sairauksia siinä välissä, kun kotihoito ei ole paikalla, joka on liki koko päivä.

Näitä henkilökohtaisia avustajia on paljonkin tarjolla. Jos olet huomannut niin monet heistä ilmoittelee lehdissä. Heillä ei tarvitse olla mitään varsinaista koulutusta.

He mm. voivat patsi seurustella niin sopimuksen mukaan tehdä pieniä kotitöitä ja viedä vanhusta ulkoilemaan tai lääkäriin ym.

Monilta hoivayrityksiltäkin voi tilata tämän palvelun.

Tietenkin "ikävä puoli" tässä on, että jopa heillekin pitäisi maksaa "oikeaa" palkkaa, eli...

Ai missä on tarjolla henkilökohtaisia avustajia? Puolisollani on työkkärissä ilmoitus avoimesta paikasta. Kaksi hakemusta on muutamaan viikkoon saatu. Toinen olisi kesällä aloittamassa toisen alan opinnot, eli sitten jos ehtii pääsisi. Toisella muita reunaehtoja. Puolisollani työajat jolloin tarvitsee. Kyllä me siihen joku saadaan, mutta mistä?

Sinähän voisit siihen ryhtyä? Varmaan hyvä palkkakin, niin pysyisi rahat perheessä.

Vierailija
598/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kenen edes tarvii miettiä tätä, on asiat päässä jo valmiiksi niin sekaisin ja epärealistiset ja harvinaisen pielessä, että en usko ymmärtävän minkäänlaista vastausta, mikä ei tue hänen kieroa vääristynyttä ja ylimielistä näkökulmaansa.. toivottavasti heitä on mahd. vähän.

Vierailija
599/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on lukihäiriöinen tai muuten vajaalla käyvä. TyöttömyysKORVAUS (Ei siis toimeentulotuki) kertoo jo,mistä ko. rahassa on kysymys. Ihminen, joka ei tässä maassa saa KOULUTUSTAAN VASTAVAA työtä, koulutusta, josta hän on maksanut esim. opintolainaa ottamalla ja eläen kituuttamalla vuosikausia työllistyäkseen, saa VALTIOLTA KORVAUSTA siitä hyvästä, että tämä (paska)valtio ei ole kyennyt häntä kaiken tuon henkilökohtaisia uhrauksia ja vaivannäköä sisältävän opiskelun jälkeen TYÖLLISTÄMÄÄN. Valtion takaama opintolaina on olemassa siksi, että lähtökohtaisesti oletetaan valtion takaavan yksilön työllistymisen, kun hän osallistuu tähän helvetilliseen oravanpyörään eikä lähde esim. tekemään rikoksia.

Oliko tarpeeksi selvästi selitetty?

Ei vaan katso mistä työttömyyskorvaus alunperin on. Tilanne ei ole valtion vika, vaan koko talousmaailman.

Työttömyyskorvaus on ay-liikkeiden nimeämä tuki kassojensa maksamalle korvaukselle. Kassat on aikanaan lobanneet valtion siihen maksajaksi. Sitä valtion ei tarvitse tehdä, vaan ensin pitää hoitaa heikoimmat.

Vierailija
600/1149 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin alalle soveltuvuutta.

Vaatimukset alalle:

Osaa puhua. Hymy aina joskus katsotaan plussaksi. Jos ei raha, niin ainakin sillä saatava ruoka saa tekemään jotain, kun muuten jää nälkä?

Kuinka moni jäisi soveluvuuden ulkopuolelle?

Minä.

En osaa jutella mistään. Enkä jaksa hymyillä, en vaan kertakaikkiaan ole iloinen ja positiivinen.

Väsyneenä olen ilkeä ja olen hyvin usein väsynyt.

Minä. Koska tiedän, että vanhus ei tarkoita samaa kuin koira. Enkä haluaisi että minua hoitaisi aikanaan joku tuolla tietämyksellä ja noilla metodeilla.

No jo kaksi jotka osaa keskustella av:lla, mutta eivät sen keskustelunsa mukaan osaisi keskustella?

Juu, kyllähän niitä keinoja löytyy, kun miettii kuinka taitavia olette keksimään miten vältätte jonkun asian. Kokeilkaapa käyttää sitä oivalluskykyänne ihan kaikkien yleiseksi hyväksi. Vai oliko liikaa toivottu? Entä jos käyttäisitte sitäomaksi hyväksi löytääksenne töitä? Vai ettekö tunnistakaan sitä omaksi eduksenne?

1. Luetun ymmärtäminen. Vain toinen kommentoi keskustelutaidoistaan. Toinen kyseenalaisti ymmärryksesi vanhustenhoidosta.

2. Kumpikaan ei sanonut olevansa kohderyhmääsi - työttömiä. Kestämätön päätelmä, jos oletit niin pelkästään sillä perusteella, että kanssasi oltiin eri mieltä.

3. Kohdista toiveesi oman ymmärryksesi ja yleistietosi syventämiseen. Piirun verran vähemmän omahyväisyyttä ja alentuvaa kikkailua vielä, kyllä sinusta ainakin konsultti leivotaan. Ja niin, ns. naisen logiikka miehellä ei varsinaisesti säväytä, vakuuta eikä hurmaa, ei edes av:lla.

Paraskin sanoja :'D