Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.
Kaipaisin alalle soveltuvuutta.
Vaatimukset alalle:
Osaa puhua. Hymy aina joskus katsotaan plussaksi. Jos ei raha, niin ainakin sillä saatava ruoka saa tekemään jotain, kun muuten jää nälkä?
Kuinka moni jäisi soveluvuuden ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska noista töistä pitäisi maksa PALKKAA.
Miksi pitäisi saada vastikkeetonta rahaa?
Miksi ei?
Miksi käyttää rahaa vastikeettomaan, kun samalla laiminlyödään heikoimpia? Lapsille, vanhuksille ja sairaille ei riitä apu ja rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on mm katutuotanto joka huolehtii tiet ja roskat, täällä on vanhuksille kodinhoito joka huolehtii vanhukset, kaikki saavat siitä palkkaa, kuka niitä siis tekisi ilman palkkaa ?
Kotihoito ei ehdi vanhusta kohden kuin käväistä ja katsoa ne tehtävät jotka on hoidettava. Kotihoidosta kokoajan joka puolella Suomea puuttuu väkeä ja ovat kroonisesti aikatauluistaan jäljessä. Tiedän tuon, koska puolisollani käy kotisairaanhoito useaan kertaan päivässä auttamassa. Aamutoimet, päivällä vessaan ja illalla sänkyyn. Muut toimet, kuten pesut on erikseen hoidettava, siihen kotihoidolla ei riitä aika.
Itse olin omaishoitaja ja meillä kävi kotihoito juurikin avustamassa omaisen suihkukäynnit. Itse avustin osittain halvaantuneen ja liikuntakyvyttömän omaiseni vessatuksen ym.
Pirkanmaalla oli juuri tämä tilanne. Hoitajat oli asiantuntevia ja ihania mutta kiire oli heilläkin kova ja usein tämä ei-kiireetön suihkujuttu siirrettiin parempaan aikaan.
Ei kyllä ammattitaidottomalla "amatöörihoitajalla" ole mitään asiaa kotihoitoon!
Kotihoidossa tarvitaan jatkossakin huippuammattilaisia!
Potilaat ovat laidasta laitaan monella eri tapaa sairaita. Hoitajan pitää tunnistaa potilaassa esim. lähestyvän sairaskohtauksen merkkejä ja sairauden pahenemisen merkkejä, alkavia pissatulehduksia ym.
Esim. vanhuksilla on kaikki sairauden kirjot jotka on kokeneille hoitajille tuttuja. Pitää myös osata vaihtaa siteitä, katetroida virtsaa, tulkita ihomuutoksia, antaa antibiootteja suoneen ym.
Kotihoitoiset vanhukset ovat entistäkin huonokuntoisempia ja oikeastaan suurella osalla laitos olisi oikea paikka.
Kotihoidon ideahan on tuoda kotiin laitostason tai sairaalatason hoivaa.Ja kukaan kotihoidonkaan asiakas ei kuole siihen, jos joku käy juttelemassa heille. Hehän ovat kotonaan. Ja sairauksien seurannan kotihoito ehtii käynnillään hoitaa. Eihän kukaan muutenkaan seuraa niitä sairauksia siinä välissä, kun kotihoito ei ole paikalla, joka on liki koko päivä.
Näitä henkilökohtaisia avustajia on paljonkin tarjolla. Jos olet huomannut niin monet heistä ilmoittelee lehdissä. Heillä ei tarvitse olla mitään varsinaista koulutusta.
He mm. voivat patsi seurustella niin sopimuksen mukaan tehdä pieniä kotitöitä ja viedä vanhusta ulkoilemaan tai lääkäriin ym.
Monilta hoivayrityksiltäkin voi tilata tämän palvelun.
Tietenkin "ikävä puoli" tässä on, että jopa heillekin pitäisi maksaa "oikeaa" palkkaa, eli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työtön mitään saa tehdä, kun sen pitää olla joka hetki käytettävissä töihin, joita ei oikeasti ole.
Olen edelleen katkera, kun jäin Yt-neuvottelujen seurauksena työttömäksi pari vuotta sitten. Olin jo tullut valituksi verkko-opiskelijaksi (ammatillinen opettaja). Ajattelin, että loistavaa, onpa jotain muuta ajattelemista kuin maata työttömänä kotona ja odottaa, kuka huolii töihin. Koronan takia oman alan työt oli kiven alla. Mitä teki te-palvelut:ilmoitti, etten saa lupaa opintoihin. Mieluummin siis halutaan, että ihminen tylsistyy henkisesti kotonaan kuin että hän hankkisi uutta osaamista, jonka kautta ehkä joskus voi jopa työllistyä. Se on aivan hulluutta, että toiset opettajaopiskelijat saa käydä töissä ja työn ohella opiskella, mutta jos sitä työtä ei olekaan, ei saa opiskella, vaan sekin vähäinen sosiaalinen ja älyllinen toiminto pitää lopettaa.
Minä olin ehtinyt aloittaa juuri nuo opeopinnot ennen työttömyyttä, joten sain suorittaa ne loppuun työmarkkinatuella. Eivätpä ne ole minua kuitenkaan työllistäneet. Minulle oli luvassa taksinkuljettajan paikka, sillä ehdolla, että kävisin taksikurssin. TE-tsto ei myöntänyt tukea kurssiin, koska työssä olisi ollut provisiopalkka, ja kurssin aikana (2 viikkoa iltaisin klo 17-21) en olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Sain kuitenkin luvan käydä kurssin puolisalaa ja omarahoitteisesti. Korona vei työt, ennen kuin ehdin aloittaakaan. Enempää en sitten saakaan opiskella. Tylsäksi käy.
Saathan sinä opiskella te-koulutuksessa. Niihin on hakuja pitkin vuotta ja yleensä sellaiselle alalle, jossa on työvoimapula.
Mitä varten me sitten maksamme palkasta työttömyysvakuutusmaksua jos yyöttömyydestä ei saisi tuöttömyyskorvausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.
Jos yhteiskunnalla olisi halua palkata lisätyövoimaa vanhustenhoitoon, niin olisi tehty jo ajat sitten. Mutta kun ei ole. Ja sen takia vanhukset saavat maata vaipoissa lääkkeillä huumattuina.
Kyllä koko ajan haetaan uusia vanhustenhoitajia töihin, sinne pääsee nykyään jopa kielitaidotonta porukkaa. Kaikkia toimia ei vaan saada täytettyä, ja siksi hoitopaikkoja joudutaan pitämään suljettuina.
En ymmärrä miten tällaisessa tilanteessa voidaan maksaa työttömyystukea kuukausitolkulla, kun samaan aikaan on mieletön pula hoitajista. Itsekin olen tehnyt vanhustyötä ilman kutsumusta, ihan hyvin se onnistui niinkin.
En todellakaan haluaisi itseäni tai omaistani hoitamaan sellaista ihmistä, joka on palkattu tehtävään vain, koska hän on työtön ja hänellä on toimivat kädet - kielitaidosta ja soveltuvuudesta piittaamatta. Noilla samoilla kriteereillä voitaisiin ruveta täyttämään muitakin työpaikkoja. Olisiko miten hauskaa, jos kaupan kassalla tai puhelimen asiakaspalvelussa tai junassa tai opettajana olisi joku kielitaidoton tai asennevammainen tai molempia oleva ihminen?
Totta kai jokainen ottaisi mieluummin motivoituneita hoitajia, jotka toimivat kutsumuksesta, mutta se ei ole realistinen vaatimus. Tällaisia hoitajia ei kerta kaikkiaan ole riittävästi. Pian siis vaihtoehto on, että omaisesi hoidat sinä itse, ja sinut taas joku sinun läheinen - tai jäätte ilman hoitoa. Ja samaan aikaan tuhannet ihmiset ovat työttöminä, koska vanhustenhoito on epämukavaa.
Just näin. Nykyiset työttömät voisi aivan hyvin käydä keskustelemassa vanhusten kanssa, eikä sen edes tarvitse sisältää mitään lääkkeidenannostelua tm. Vanhukset ovat tyytyväisiä ihan pelkästä keskustelukaverista. Mutta se näyttää olevan liikaa työttömälle, hänenhän täytyy kirjoittaa 1 työhakemus joka viikko, joten mitä sitä muuta ehtisi.
Tällainen ei ole ihan juosten kustu valmis idea. Olisitko valmis päästämään vanhojen vanhempiesi luokse jutustelemaan jonkun vieraan henkilön, jonka motiiveja et tiedä. Entä sen viattoman jutustelijan turva, kun tulee ongelmia, vaikkapa dementoituneen vanhuksen kohdalla, joka väittää että työntekijä on vienyt häneltä sitä ja tätä. Tästähän ei taas ole pitkä matka siihen, että joku vanhuksen epärehellinen omainen käyttää taas tätä tilannetta ja väärinkäsitystä hyväkseen jne. jne. Näitä vanhuksia jokainen on kohdannut vanhushoidossa ja yleensä tällainen tunnistetaan. Entäs kun olet siellä vieraalla, lainsuojattomalla alueella toisen kotona?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin minä käydä taluttamassa mummoja korvausta vastaan mutta tietenkin tällöin solmitaan siis työsuhde minun ja kunnan välillä, saan työsopimuksen ja palkan eläkettä ja lomia ja lomarahoja ja työterveyden. Käy mainiosti.
Miten ap varmistat, että se työtön joka ulkoiluttaa niitä hoitokodin vanhuksia osaa toimia,jos vanhus saa vaikka sairaskohtauksen kun on ulkona ulkoiluttajan kanssa? Tai että osaa toimia pyörätuolilla liikkuvan vanhuksen kanssa?
Onnistuisiko vaikka tutustumalla ensin siihen vanhukseen?
Kaikkea voi kuvitella vaikeaksi, mutta kyllä hoitajat osaavat arvioida kykeneekö joku tulemaan ollenkaan toimeen vanhuksen kanssa sen jälkeen, kun on vaikka viikon aikana muutamaan kertaan keskustellut hänen kanssaan yleisissä tiloissa.
Jokaisen ei tarvitse osata ensiapua. Aluksi vartin kävely ei ole kävelykykyisille mikään iso riski. Hoitajat osaavat kyllä sanoa, ettei sen sydäninfarktipotilaan kanssa joka on letkuissa lähdetä ulos.
Siis ei tarvitse osata ensiapua esim kohtauksen sattuessa??? Millainen on oma kokemukseksi tästä alasta? kauanko olet tehnyt hoito-tai hoivatyötä?
En tiedä yhtäkään alan ammattilaista joka innostuisi aiheesta, että ammattitaitoista henkilökuntaa täydennettäis jollain tättähäärä-porukalla.
Osaatko avustaa liikuntakyvyttömän esim. pyörätuoliin ja siitä sänkyyn ilman että telot selkäsi tai potilaan. Siirtotekniikka on oma taitolajinsa jonka opit vain harjoittelemalla ja vasta kun taito on hallussa, saat luvan siirtää ja nostella potilaita.
Mitä teet silloin, kun se mukava fiksun oloinen mummo katoaa ulkoillessa jonnekin kun vahingossa käännät selkäsi?
Dementoitunut ihminen saattaa vaikuttaa yllättävän fiksulta ja normaalilta, mutta hänellä on kuitenkin dementia. Yhdessä hetkessä hän saattaa luulla olevansa menossa kauppaan ostamaan perheelleen ruokaa. Tai yhdessä hetkessä hän saattaa luulla, että sinä olet kidnapannut hänet ja alkaa huutaa apua tai jopa tappelemaan ja järjestämään paniikissa melkoisen näytöksen, jossa sinä olet vastuuhenkilö ja vastaat joka mustelmasta, mitä hoidokki saa rimpuillessaan.
Kokeile kuule itse ensiksi hoitotyötä, ennen kuin alat suositella sitä kenellekkään.
Oppisit myös arvostamaan hoitajia enemmän!
Missä kuplassa elät, jos pelkäät, että vanhuksia pitää kokoajan elvyttää? Eikö lähipiirissäsi ole ketään vanhuksia? Vai etkö vain koskaan käy moikkaamassa heitä?
Vanhuksia on monenlaisia. Suurin osa heistä on aika teräviä ja osaavat neuvoa jos sormi menee suuhun. Ei kokemattomimpia kaikkein vaativimpien vanhusten avuksi tietenkään laiteta, mutta eniten seuraa kaipaa juuri he, joita hoitajat eivät ehdi huomioimaan, koska ei ole mitään terveydellistä akuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työtön mitään saa tehdä, kun sen pitää olla joka hetki käytettävissä töihin, joita ei oikeasti ole.
Olen edelleen katkera, kun jäin Yt-neuvottelujen seurauksena työttömäksi pari vuotta sitten. Olin jo tullut valituksi verkko-opiskelijaksi (ammatillinen opettaja). Ajattelin, että loistavaa, onpa jotain muuta ajattelemista kuin maata työttömänä kotona ja odottaa, kuka huolii töihin. Koronan takia oman alan työt oli kiven alla. Mitä teki te-palvelut:ilmoitti, etten saa lupaa opintoihin. Mieluummin siis halutaan, että ihminen tylsistyy henkisesti kotonaan kuin että hän hankkisi uutta osaamista, jonka kautta ehkä joskus voi jopa työllistyä. Se on aivan hulluutta, että toiset opettajaopiskelijat saa käydä töissä ja työn ohella opiskella, mutta jos sitä työtä ei olekaan, ei saa opiskella, vaan sekin vähäinen sosiaalinen ja älyllinen toiminto pitää lopettaa.
Minä olin ehtinyt aloittaa juuri nuo opeopinnot ennen työttömyyttä, joten sain suorittaa ne loppuun työmarkkinatuella. Eivätpä ne ole minua kuitenkaan työllistäneet. Minulle oli luvassa taksinkuljettajan paikka, sillä ehdolla, että kävisin taksikurssin. TE-tsto ei myöntänyt tukea kurssiin, koska työssä olisi ollut provisiopalkka, ja kurssin aikana (2 viikkoa iltaisin klo 17-21) en olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Sain kuitenkin luvan käydä kurssin puolisalaa ja omarahoitteisesti. Korona vei työt, ennen kuin ehdin aloittaakaan. Enempää en sitten saakaan opiskella. Tylsäksi käy.
Tuo on harvinaista. Yleensä ammatillisen opettajan opintoja EI siis saada opiskella työttömyysetuudella. Kävin keskustelemassa oppilaitoksella johtavan opettajan kanssa, joka sanoi, että 20 vuoden työurallaan hän ei muista ainuttakaan tapausta, jossa te-palvelut olisi antanut luvan suorittaa opettajaopinnot työttömyyden aikana. Ne eivät johda tutkintoon, vaan antavat pätevyyden toimia ammatillisena opettajana.
Ehkä selitys on siinä, että minulla opinnot olivat loppuvaiheissa. Minua tsemppasi TYPin opinto-ohjaaja, joka tiesi, mikä on mahdollista ja sallittua. Hänelle hatunnosto. Elämäni oli niin riekaleina, että ilman häntä en ehkä olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunnalla olisi halua palkata lisätyövoimaa vanhustenhoitoon, niin olisi tehty jo ajat sitten. Mutta kun ei ole. Ja sen takia vanhukset saavat maata vaipoissa lääkkeillä huumattuina.
Kyllä koko ajan haetaan uusia vanhustenhoitajia töihin, sinne pääsee nykyään jopa kielitaidotonta porukkaa. Kaikkia toimia ei vaan saada täytettyä, ja siksi hoitopaikkoja joudutaan pitämään suljettuina.
En ymmärrä miten tällaisessa tilanteessa voidaan maksaa työttömyystukea kuukausitolkulla, kun samaan aikaan on mieletön pula hoitajista. Itsekin olen tehnyt vanhustyötä ilman kutsumusta, ihan hyvin se onnistui niinkin.
En todellakaan haluaisi itseäni tai omaistani hoitamaan sellaista ihmistä, joka on palkattu tehtävään vain, koska hän on työtön ja hänellä on toimivat kädet - kielitaidosta ja soveltuvuudesta piittaamatta. Noilla samoilla kriteereillä voitaisiin ruveta täyttämään muitakin työpaikkoja. Olisiko miten hauskaa, jos kaupan kassalla tai puhelimen asiakaspalvelussa tai junassa tai opettajana olisi joku kielitaidoton tai asennevammainen tai molempia oleva ihminen?
Totta kai jokainen ottaisi mieluummin motivoituneita hoitajia, jotka toimivat kutsumuksesta, mutta se ei ole realistinen vaatimus. Tällaisia hoitajia ei kerta kaikkiaan ole riittävästi. Pian siis vaihtoehto on, että omaisesi hoidat sinä itse, ja sinut taas joku sinun läheinen - tai jäätte ilman hoitoa. Ja samaan aikaan tuhannet ihmiset ovat työttöminä, koska vanhustenhoito on epämukavaa.
Just näin. Nykyiset työttömät voisi aivan hyvin käydä keskustelemassa vanhusten kanssa, eikä sen edes tarvitse sisältää mitään lääkkeidenannostelua tm. Vanhukset ovat tyytyväisiä ihan pelkästä keskustelukaverista. Mutta se näyttää olevan liikaa työttömälle, hänenhän täytyy kirjoittaa 1 työhakemus joka viikko, joten mitä sitä muuta ehtisi.
Tällainen ei ole ihan juosten kustu valmis idea. Olisitko valmis päästämään vanhojen vanhempiesi luokse jutustelemaan jonkun vieraan henkilön, jonka motiiveja et tiedä. Entä sen viattoman jutustelijan turva, kun tulee ongelmia, vaikkapa dementoituneen vanhuksen kohdalla, joka väittää että työntekijä on vienyt häneltä sitä ja tätä. Tästähän ei taas ole pitkä matka siihen, että joku vanhuksen epärehellinen omainen käyttää taas tätä tilannetta ja väärinkäsitystä hyväkseen jne. jne. Näitä vanhuksia jokainen on kohdannut vanhushoidossa ja yleensä tällainen tunnistetaan. Entäs kun olet siellä vieraalla, lainsuojattomalla alueella toisen kotona?!
Miksi yleistää vanhuksiksi kaikkein vaativimmin sairaat? Hoitokodeissa on paljon muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee käsitys, että ihmiset, jotka virheellisesti epäilevät työttömien makailevan kotonaan, kadehtivat heitä. Työttömät eivät kyllä makaile missään, vaan yrittävät eri keinoilla parantaa osaamistaan ja päästä työmarkkinoille.
Juuri näin. Ehkä kannattaisi näiden epäilijöiden katsoa ihan ensimmäiseksi peiliin. Ja miettiä onko omassa elämässä kenties jotain sellaista, joka harmittaa niin paljon että sitä pitää purkaa vaikkapa sitten työttömiä mollaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.
Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.
Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...
Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.
Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)
Töihin ei vaan mennä.
Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.
Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".
Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.
Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap
Ei sitten vieläkääään mene mitään perille. Oletko tyhmä vai esitätkö vaan?
Tee itse ja hae hakemuksesta näkyvä palo juuri x firman tarjoamaan työhön. Toista tuo satoja ja satoja kertaa vuodessa. Tule sitten sanomaan kuplasta jotain, kun sinulla on kokemusta em. homman raskaudesta ja mitä se tekee sinulle, kun jatkuvasti TA:t eivät edes vastaa. Soitat itse sinne. Et tullut valituksi.
Sitten jatkat vaan samaa vuodesta toiseen. Tule sitten kertomaan, oletko jossain kuplassa sokeana.
Jos haet tietyltä alalta satoja kertoja etkä pääse niin kannattaisi ehkä kouluttautaua muulle alalle tai hakea töitä vaikkapa työvoimapulasta kärsiviltä aloilta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin moniin harrastuksiin huudellaan vanhempia esim. apuvalmentajiksi, joukkueenjohtajiksi tai huoltajiksi. Minä olen aina merkinnyt CV:hen myös tällaisia juttuja opiskelu- ja työhistorian jälkeen.
Kieliä voi opiskella myös epävirallisesti itsekseen, mitä se työkkärille kuuluu mitä ihminen kotonaan harrastaa. Nykytekniikan ja kaikenmaailman duolingojen aikaan se ei voisi olla helpompaa.
Mutta aina löytyy selityksiä. Ap
Joo no minua ei ole huudeltu häsläämään lasten harrastuksiin - ilmeisesti lapseni eivät harrasta juuri niitä lajeja, joihin tarvitaan kyseistä lajia tuntemattomia apuvalmentajia. Ja koska kyse ei ole joukkuelajista, ei tarvita joukkuejohtajiakaan. Tottakai tuollaiset vapaaehtoistyöt voi CV:hen merkitä, mutta lähinnä ne kuuluvat kohtaan "harrastukset". Lopulta asiantuntijatyössä eivät ne ratkaise mitään, vaan olennaisempaa on oikea työhistoria, meriitit, osaaminen, sekä toki työhaastatteluissa pärjääminen. Ja on ihan täysin alakohtaista, onko kivaa plussaa joku apuohjaajana toimiminen vai esim. se Netflix-sarjojen tunteminen. Ja mitä vaativammista töistä on kyse, sitä vähäisempi merkitys jollain puulaakitason joukkuejohtamisella on.
Ja edelleenkään nuo ehdottamasi asiat eivät ratkaise työttömyysongelmaa. Harrastukset ovat muuten hyödyllisiä ja kivoja, ja joskus, ehkä harvoin niistä voi olla jotain varsinaista hyötyä työn haussa - korostan: joskus ja/tai harvoin. Harrastaa kannattaa kuitenkin omaksi ilokseen, ja toki harrastuksetkin kehittävät omia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tulisi monia ongelmia.Kuka maksaa työmatkat,mahdollisen lastenhoidon ja miten sitten estetään palkkatyöläisten vaihtaminen näihin ilmaisapureihin.
Joku nero taisi selittää että työtön maksaa nämä.Sitten voisikin lopettaa syömisen liian kalliina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten me sitten maksamme palkasta työttömyysvakuutusmaksua jos yyöttömyydestä ei saisi tuöttömyyskorvausta?
Sitähän täällä jo ehdotettiin, että työttömyyskorvaus siirrettäisiin takaisin kassan maksettavaksi. Maksetaan kassasta se mitä rahaa siellä liikenee, niin ammattiyhdistyksetkin motivoituisi pitämään väkeä pois kassan rahoilta.
Ehkä ay jopa osaisi huomioida työllistymisen seuraavissa tupo-neuvotteluissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin alalle soveltuvuutta.
Vaatimukset alalle:
Osaa puhua. Hymy aina joskus katsotaan plussaksi. Jos ei raha, niin ainakin sillä saatava ruoka saa tekemään jotain, kun muuten jää nälkä?Kuinka moni jäisi soveluvuuden ulkopuolelle?
Empatia, kärsivällisyys, vanhuksen kokonaisvaltaisen terveyden ja olemuksen huomioiminen, ahkeruus, rehellisyys, moraali ja eettisyys. Ihan hepposin vaatimuksin ei pidä lähteä vanhuksia hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai sinun mielestäsi hoito - ja hoivatyötä voi tehdä kuka vaan? Että vaan menee koulutukseen.
En enää ihmettele, kun koulutetut hoitajat lähtee alalta ja hakijamäärät vähenee, kun arvostus ja tietämys on tätä luokkaa.
Haluaisitko sinä että sinua vanhana hoitaa ihminen, joka on pakotettu alalle? Jolla ei ole mitään taipumuksia hoito- ja hoivatyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli keskustelun anti tiivistettynä oli roskien kuskaus työkkäriin ja mallin ottaminen kolmansista maista.
Velan määrästä päätellen me ollaan kohta kolmansiin maihin lukeutuva maa. Jotain pitää tehdä ennen sitä. Esimerkiksi saada väkeä tekemään jotain rahaa vastaan.
Mitäs tämä on selkokielellä??
"Yhä useamman on alettava tehdä työtä kulukorvauksella, joka kattaa yksilön työmatka- ja ruokakulut työaikana (asumiseen ei tarvitse riittää), jotta rikkaat saavat ilmaisia työntekijöitä kartuttaakseen varallisuuttaan." Häh?
Me emme tarvitse velkaa, jos kaikilla työkykyisillä on NORMAALI PALKKATYÖ. PALKKATYÖ mahdollistaa mm. paremman verokertymän, toimivan terveyden- ja sairaudenhoidon ja työkyvyttömien toimeentulon. PALKKATYÖLLÄ on yhteys myös syntyvyyteen, mielenterveyteen ja kansalaisten ostovoimaan.
Yhteiskuntaa EI YLLÄPIDÄ firmojen palkattomat harjoittelijat, työkkärin roskien kuskaus, pupukurssit, kuntien ilmaiset pesula-, keittiö-, puutarha-, siivous- yms. työt toimeentulotuen hinnalla. Nämä LISÄÄVÄT VELKATAAKKAA monin tavoin. Samoin se, että sairaaloihin ja päiväkoteihin EI PALKATA tarpeeksi työntekijöitä. SEN SIJAAN tätä hölmöläisten tilkkutäkkiä kasaamaan TARVITAAN MONTA TUHATTA turhaa työkkärin ja kelan "asiantuntijaa". Ihan vaan siksi, että suorittavasta perustyöstä ei haluta maksaa palkkaa, josta saisi leipänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.
Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.
Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...
Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.
Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)
Töihin ei vaan mennä.
Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.
Mutta minusta vaarana on se, että ne pitkäaikaistyöttömät juuttuu sinne omaan kuplaansa selityksineen. "Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutta kukaan ei huoli". Tai "olen ollut niin pitkään työtön ettei kannata enää hakeakaan". Voisiko he ajatella oman tilanteensa ulkopuolelta: miksi joku toinen saa aina töitä ja minä en ikinä? Yritän toimia kannustajana, koska aidosti uskon, että kuka vaan voi saada töitä. Mutta se vaatii usein aikamoista aktiivisuutta, venymistä, joustamista, ponnistelua... Usko pois, kaikenlaista on tullut nähtyä työpaikoilla, etenkin kesätöissä, olisi pitänyt saada sanella kaikki ehdot ja mikään ei käynyt ja "mä istun nyt hetken kun vähän väsyttää".
Joskus tarvitaan vähän ravistelua, että näkisi muutakin kuin sen oman kuplan. Voit hankkia oma-aloitteisesti hygieniapassin, voit mennä lapsen harrastukseen tai minne vaan vapaa-ehtoiseksi verkostoitumaan ja hakemaan täytettä cv:hen, voit alkaa itsenäisesti opiskella vaikka jotain kieltä tms.
Meistä kaikista on enempään kuin uskotaankaan, mutta myös passivoituminen ja jämähtäminen käy tosi helposti. Ap
Ei sitten vieläkääään mene mitään perille. Oletko tyhmä vai esitätkö vaan?
Tee itse ja hae hakemuksesta näkyvä palo juuri x firman tarjoamaan työhön. Toista tuo satoja ja satoja kertaa vuodessa. Tule sitten sanomaan kuplasta jotain, kun sinulla on kokemusta em. homman raskaudesta ja mitä se tekee sinulle, kun jatkuvasti TA:t eivät edes vastaa. Soitat itse sinne. Et tullut valituksi.
Sitten jatkat vaan samaa vuodesta toiseen. Tule sitten kertomaan, oletko jossain kuplassa sokeana.
Jos haet tietyltä alalta satoja kertoja etkä pääse niin kannattaisi ehkä kouluttautaua muulle alalle tai hakea töitä vaikkapa työvoimapulasta kärsiviltä aloilta.
Etkö tajua vieläkään?
Kun miltään alalta ei saa töitä, ei miltään.
Miksi ei?