Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Aina tässä astuu jonkun varpaille.
Esim. takavuosina täällä Pirkanmaalla oli työttömien "kotitalkkarikokeilu". Työttömät lapioivat lunta vanhusten pihoista ja tekivät pientä remonttia, hoitivat puut ja pensaat ym. palvelu oli monen työttömän yksinäisen miehen "henkireikä".
Sitten paikalliset kiinteistönhuoltofirmat nostivat älläkän. Palvelu lopetettiin siihen.
Kyllä sen tavallaan ymmärtää. Moni vastaavia palveluita tarjoava tyyppi oli satsannut kiinteistöhuolto yritykseensä. Monella oli isot summat kiinni tarvittavissa laitteissa ja moni oli velkarahoilla ostellut tarvittavia koneita ja laitteita. Sitten vielä, jos olet yrittäjä jolla ei ole juuri sillä hetkellä töitä, niin korvauksia et saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työtön mitään saa tehdä, kun sen pitää olla joka hetki käytettävissä töihin, joita ei oikeasti ole.
Olen edelleen katkera, kun jäin Yt-neuvottelujen seurauksena työttömäksi pari vuotta sitten. Olin jo tullut valituksi verkko-opiskelijaksi (ammatillinen opettaja). Ajattelin, että loistavaa, onpa jotain muuta ajattelemista kuin maata työttömänä kotona ja odottaa, kuka huolii töihin. Koronan takia oman alan työt oli kiven alla. Mitä teki te-palvelut:ilmoitti, etten saa lupaa opintoihin. Mieluummin siis halutaan, että ihminen tylsistyy henkisesti kotonaan kuin että hän hankkisi uutta osaamista, jonka kautta ehkä joskus voi jopa työllistyä. Se on aivan hulluutta, että toiset opettajaopiskelijat saa käydä töissä ja työn ohella opiskella, mutta jos sitä työtä ei olekaan, ei saa opiskella, vaan sekin vähäinen sosiaalinen ja älyllinen toiminto pitää lopettaa.
Minä olin ehtinyt aloittaa juuri nuo opeopinnot ennen työttömyyttä, joten sain suorittaa ne loppuun työmarkkinatuella. Eivätpä ne ole minua kuitenkaan työllistäneet. Minulle oli luvassa taksinkuljettajan paikka, sillä ehdolla, että kävisin taksikurssin. TE-tsto ei myöntänyt tukea kurssiin, koska työssä olisi ollut provisiopalkka, ja kurssin aikana (2 viikkoa iltaisin klo 17-21) en olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Sain kuitenkin luvan käydä kurssin puolisalaa ja omarahoitteisesti. Korona vei työt, ennen kuin ehdin aloittaakaan. Enempää en sitten saakaan opiskella. Tylsäksi käy.
Tuo on harvinaista. Yleensä ammatillisen opettajan opintoja EI siis saada opiskella työttömyysetuudella. Kävin keskustelemassa oppilaitoksella johtavan opettajan kanssa, joka sanoi, että 20 vuoden työurallaan hän ei muista ainuttakaan tapausta, jossa te-palvelut olisi antanut luvan suorittaa opettajaopinnot työttömyyden aikana. Ne eivät johda tutkintoon, vaan antavat pätevyyden toimia ammatillisena opettajana.
Ehkä selitys on siinä, että minulla opinnot olivat loppuvaiheissa. Minua tsemppasi TYPin opinto-ohjaaja, joka tiesi, mikä on mahdollista ja sallittua. Hänelle hatunnosto. Elämäni oli niin riekaleina, että ilman häntä en ehkä olisi onnistunut.
En ole sama, mutta tuo on kyllä kenen tahansa mielestä väärin, jos yksi saa opiskella ei-tutkintoon johtavassa koulutuksessa työkkärietuuksilla ja sadat tai tuhannet muut eivät saa. Olen pahoillani, jos elämäsi on ollut riekaleina, mutta jonkinlaista tasa-arvoa noissa päätöksissä kaipaisi, ettei mene typin opinto-ohjaajan tekemällä pärstäkerroinarvioinnilla.
Olen itse joutunut keskeyttämään avoimen yliopiston opinnot jäätyäni työttömäksi. Muistaakseni 18 op suorituksia ja se kokonaisuus olisi ollut 25 op. Mutta kun ei saa niin ei saa, vaikka olin itse maksanut opinnoista. Todella väärin, jos sinä olet saanut jatkaa loppuun asti maksuttomat opintosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.
Kaipaisin alalle soveltuvuutta.
Vaatimukset alalle:
Osaa puhua. Hymy aina joskus katsotaan plussaksi. Jos ei raha, niin ainakin sillä saatava ruoka saa tekemään jotain, kun muuten jää nälkä?Kuinka moni jäisi soveluvuuden ulkopuolelle?
Minä.
En osaa jutella mistään. Enkä jaksa hymyillä, en vaan kertakaikkiaan ole iloinen ja positiivinen.
Väsyneenä olen ilkeä ja olen hyvin usein väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voisivat mennä oppisopimuksella opiskelemaan vanhustenhoitoa. Siitähän saa ihan palkkaa, ja töitä varmasti riittäisi sitten tulevaisuudessa.
Ai sinun mielestäsi hoito - ja hoivatyötä voi tehdä kuka vaan? Että vaan menee koulutukseen.
En enää ihmettele, kun koulutetut hoitajat lähtee alalta ja hakijamäärät vähenee, kun arvostus ja tietämys on tätä luokkaa.
Haluaisitko sinä että sinua vanhana hoitaa ihminen, joka on pakotettu alalle? Jolla ei ole mitään taipumuksia hoito- ja hoivatyöhön?
Kuuleppa, minä olen itse ollut vanhustenhoitajana, ja tiedän, mikä siellä on meininki. Itse tein sitä täysin ilman kutsumusta, ja olin ihan riittävän hyvä hoitaja. Sitten vaihdoin alaa mukavampiin hommiin, mutta jos jäisin työttömäksi, enkä saisi enää nykyisen alan töitä, niin tietenkin palaisin vanhustenhoitajaksi, vaikken siitä nautikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin moniin harrastuksiin huudellaan vanhempia esim. apuvalmentajiksi, joukkueenjohtajiksi tai huoltajiksi. Minä olen aina merkinnyt CV:hen myös tällaisia juttuja opiskelu- ja työhistorian jälkeen.
Kieliä voi opiskella myös epävirallisesti itsekseen, mitä se työkkärille kuuluu mitä ihminen kotonaan harrastaa. Nykytekniikan ja kaikenmaailman duolingojen aikaan se ei voisi olla helpompaa.
Mutta aina löytyy selityksiä. Ap
Joo no minua ei ole huudeltu häsläämään lasten harrastuksiin - ilmeisesti lapseni eivät harrasta juuri niitä lajeja, joihin tarvitaan kyseistä lajia tuntemattomia apuvalmentajia. Ja koska kyse ei ole joukkuelajista, ei tarvita joukkuejohtajiakaan. Tottakai tuollaiset vapaaehtoistyöt voi CV:hen merkitä, mutta lähinnä ne kuuluvat kohtaan "harrastukset". Lopulta asiantuntijatyössä eivät ne ratkaise mitään, vaan olennaisempaa on oikea työhistoria, meriitit, osaaminen, sekä toki työhaastatteluissa pärjääminen. Ja on ihan täysin alakohtaista, onko kivaa plussaa joku apuohjaajana toimiminen vai esim. se Netflix-sarjojen tunteminen. Ja mitä vaativammista töistä on kyse, sitä vähäisempi merkitys jollain puulaakitason joukkuejohtamisella on.
Ja edelleenkään nuo ehdottamasi asiat eivät ratkaise työttömyysongelmaa. Harrastukset ovat muuten hyödyllisiä ja kivoja, ja joskus, ehkä harvoin niistä voi olla jotain varsinaista hyötyä työn haussa - korostan: joskus ja/tai harvoin. Harrastaa kannattaa kuitenkin omaksi ilokseen, ja toki harrastuksetkin kehittävät omia taitoja.
Jos asiantuntijana olet ollut hetken poissa työelämästä, voin sanoa, että kyllä sen ajan muu aktiivisuus kiinnostaa. Vaikka sen ratkaisun teen aina vaaditun osaamisen pohjalta, jos on kaksi osaajaa joista toinen on kokenut, toinen aivan tuore, mutta kokenut on ollut hetken tekemättä, sitä kokeneen tekemättömyyttä paikkaa, kun ei ole ihan ollut toimettomana. Ennemmin aina kokenut joka on aktiivinen kuin märkäkorva, kun asiantuntijaa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.
Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.
Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...
Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.
Tulepa tänne 55+ -ryhmään ja katsele sitten työllistymismahdollisuuksiasi uusin silmin.
Minä en ollut päivääkään työtön 50-vuotiaaksi saakka, ja minulle välillä suorastaan tyrkytettiin työpaikkoja. Sitten työt sattumoisin päättyivät, ja yhtäkkiä olin tuonne liian kallis, tänne liian vanha ja sinne tänne riskirekrytointi, joka karkaisi ensi tilassa oman alansa töihin.
Minä voin kehua itseäni ihan samoin sanoin kuin sinäkin. Pitkään uskoin, että työtä tekevälle löytyy. Kun ei kuitenkaan olla enää 1980-luvulla, hienosta menneisyydestä ei anneta palkintopystiä, eivätkä loistosuositukset takaa uutta työpaikkaa.
Viimeinen kappaleesi kertoo, että joko et ole lukenut itse aloittamaasi ketjua tai sitten et vain ole ymmärtänyt sitä, miksi työkkäristä ei noin vain haeta roskasäkkiä tai lumilapiota. Miten on mahdollista, että olet vielä noin tietämätön siitä, miten työelämä toimii?
Kyllä tekevälle löytyy töitä edelleen.t,eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.
Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.
Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...
Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.
Millä lailla tuo siis käytännössä auttaa yhteiskuntaa pyörimään, että työttömät roudaavat työkkäriin roskasäkkejä? Jos esim. minulle tuollainen nakitettaisiin, kumoaisin omat talousroskani ja esim. lasten rikkimenneet vaatteet ja pieniksi jääneet sukat noihin säkkeihin, mutta yhtäkään roskapaperia ei keräisi maasta. Vähän tyhmäähän se olisi joka päivä kuskata omat roskansa työkkäriin, kun ne voisi viedä taloyhtiön roskikseen.
Ja miksi ap edes ehdotat tällaista? Miksi haluaisit yhteiskunnan, jossa osa tekisi äärimmäisen huonolla palkalla jotain äärimmäisen epämiellyttävää ö-luokan työtä, ja miksi ehdotat juuri julkisella paikalla tavapahtuvaa roskien keräilyä? Ihan yhtä hyvinhän he voisivat katsella Netflixiä ja Areenaa kotona ja kirjoittaa elokuvista ja sarjoista arvosteluja - jännä juttu, että työttömille ehdotetut työt eivät ikinä ole tällaisia, vaan aina jotain roskien keräilyä kadulta. Tähän lienee joku syy, haluaisitko kertoa mikä se on? (vai aletaanko arvailemaan?)
Kuka ap korvaa, jos minä työtön liukastun siellä ulkona ja murran nilkkani? Kustantaako yhteiskunta minulle avun kotiin? Tuloni pienenevät, kun työttömyyskorvaus muuttuu sairaspäivärahaksi.
Miksi työttömälle pitäisi maksaa mitään? Korvaus mistä? Mielestäni voisi jotain yleishyödyllistä puuhaa laittaa tekemään, jos ei palkkatöitä löydä itse.
Kuka haluaa, että tuiki tuntematon ihminen menee oman vanhuksensa luokse juttelemaan?
Kyllä se on teidän omaisten tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ihan vilpittömästi: opettele näkemään ihmiset oman tilanteesi ulkopuolella. Tässä maassa on lukuisia määriä ihmisiä, jotka eivät vaan saa töitä. Heitä ei haluta töihin. Liikaa ikää, liian pitkään työttömänä, mitä tahansa. Ei vaikka tekisivät satoja hakemuksia (näitä on välillä lehdissä)
Töihin ei vaan mennä.
Sitä faktaa vasten tuollaiset ylhäältä päin tulevat "kannattaa tehdä vaikka sitä huonosti palkattua siivousta" kuulostavat todellisuudesta vieraantuneilta.
Jos työnsaanti on vaikeaa, täytyy yleensä olla valmis itse näkemään enemmän vaivaa. Jos esimerkiksi on kouluttautunut alalle, jolla ei ole paljon paikkoja tarjolla eikä itse ole ehkä alansa terävintä kärkeä, kannattaa ehkä miettiä muita vaihtoehtoja. Huonoin vaihtoehto on jäädä itkemään kotiin ja elämään muiden siivellä. Itse vaihdoin alaa, koska palkkakehitys ensimmäisellä alalla ei olisi ollut kovin kummoinen, joten minulta ei juuri heru sympatiaa näitä valittajia kohtaan.
Olen samaa mieltä alanvaihdosta, mutta millä rahalla kouluttaudut, jos ei ole tuloja ja opintotukikuukaudet käytetty?
Olen tehnyt aina töitä opiskeluiden ohessa. Ekaa tutkintoa tein kokopäiväisenä opiskelijana ja työskentelin siinä sivussa osa-aikaisesti, toinen tutkinto meni kokopäivätyön ohessa. Onnistuu perheelliseltäkin, jos on hyvä puoliso tai muuten tukiverkko kunnossa. Jos töitä ei ole, työkkärin kanssa voi sopia opiskelusta työmarkkinatuella.
Eli pitäisi ensin hankkia hyvä vaimo joka hoitaisi arjen? Noinkohan kaikille työttömille naisillekin löytyisi mahdollistaja.
Vierailija kirjoitti:
Aina tässä astuu jonkun varpaille.
Esim. takavuosina täällä Pirkanmaalla oli työttömien "kotitalkkarikokeilu". Työttömät lapioivat lunta vanhusten pihoista ja tekivät pientä remonttia, hoitivat puut ja pensaat ym. palvelu oli monen työttömän yksinäisen miehen "henkireikä".Sitten paikalliset kiinteistönhuoltofirmat nostivat älläkän. Palvelu lopetettiin siihen.
Kyllä sen tavallaan ymmärtää. Moni vastaavia palveluita tarjoava tyyppi oli satsannut kiinteistöhuolto yritykseensä. Monella oli isot summat kiinni tarvittavissa laitteissa ja moni oli velkarahoilla ostellut tarvittavia koneita ja laitteita. Sitten vielä, jos olet yrittäjä jolla ei ole juuri sillä hetkellä töitä, niin korvauksia et saa.
Kyllä yrittäjien pitää kestää kilpailu. Ja eiköhän taksijonoissa näe, että kaikkia keinojahan ne käyttää kilpaillessaan asiakkaista. Ei tuollaista talkkaritoimintaa tarvitse lopettaa, kun joku ei tykkää.
t. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimukset alalle:
Osaa puhua. Hymy aina joskus katsotaan plussaksi. Jos ei raha, niin ainakin sillä saatava ruoka saa tekemään jotain, kun muuten jää nälkä?Kuinka moni jäisi soveluvuuden ulkopuolelle?
Täytyy sanoa, ettei tuolla taidolla minun vanhempiani olisi käsitelty. Päin vastoin, työ olisi vaikeutunut. Olen erittäin tyytyväinen hoitajien ammattitaitoon, jolla he käsittelivät hankalikkoja. Teki vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska noista töistä pitäisi maksa PALKKAA.
Miksi pitäisi saada vastikkeetonta rahaa?
Miksi ei?
Miksi käyttää rahaa vastikeettomaan, kun samalla laiminlyödään heikoimpia? Lapsille, vanhuksille ja sairaille ei riitä apu ja rahat.
Laiminlyöntiä on juuri se, että näiden mainittujen ihmisryhmien hoitamiseen ei palkata osaavia henkilöitä. Se, että heidän hoitamisensa kuitataan vastikkeeksi työttömyyskorvausta vastaan, on nimenomaan osoitus siitä, että nämä ihmisryhmät laiminlyödään. Silloinhan juuri se olisi osoitus siitä, ettei lasten, vanhusten ja sairaiden hoito ole oikeaa työtä, jos sitä kerran ei tehdä palkkatyönä vaan ainoastaan ilmaistyönä "vastikkeeksi" jostain tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla myös muista yhteiskunnan palveluista voitaisiin edellyttää vapaaehtoistyötä: synnytys, äitiysloma ,hoitovapaa- äiti ottaa muita lapsia hoitaakseen tietyn ajan vastineeksi halvasta synnytyksestä ja siitä että yhteiskunta maksaa äidille oman lapsen hoitamisesta kotona.
Ilmainen koulutus: kaikkien koulutuksessa olevien ja opiskelijoiden pitää tehdä z määrä vapaaehtoistyötä vastineeksi ilmaisesta koulutuksesta. Esim roskien keräämistä,puustojen siivoamista vanhusten ulkoilutusta.
Tätä listaa voidaan jatkaa loputtomiin.
Silloin kun itse olin ala-asteella, niin meidän luokka (eli kaikki luokka-asteet 1-6) kävi joka vuosi keräämässä roskat koulun ympärystön ojanpenkoilta ja kävelyteiltä. Se oli aivan loistavaa kasvatusta eikä varmaan kukaan lapsi heitellyt roskia koulun lähistöllä. Kun tiesi että itse joutuu mukaan keräämään..
Eikö näin enää tehdä? Tuossa toiminnassa voitti ihan kaikki..
Ai että ihan kerran vuodessa 2h. Waude. Sillähän sitä peruskoulun kustantaa ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimukset alalle:
Täytyy sanoa, ettei tuolla taidolla minun vanhempiani olisi käsitelty. Päin vastoin, työ olisi vaikeutunut. Olen erittäin tyytyväinen hoitajien ammattitaitoon, jolla he käsittelivät hankalikkoja. Teki vaikutuksen.
Miksi ihmeessä hankalimpien luokse menisi keskustelemaan, kun vanhainkodit on täynnä hyvin helppojakin vanhuksia jotka kaipaa seuraa. Koululaisetkin osaa sen.
t. Luokkaansa vanhainkodissa monena vuonna käyttänyt opettaja
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kysymys on järjetön. Jos olisi työtä jota tehdä, niin miksei siitä sitten maksettaisi palkkaa? Vai ajattelitko että työttömän pitäisi mennä ihan vaan kyselemään ovelta ovelle, että saisinko tehdä teidän lumityöt tai hoivakotiin pyörimään ja kyselemään, että voisinko olla seurana vanhuksille? Ei kuule toimi.
Aloittajan kysymys kuvastaa ainoastaan asennetta, jossa omat ongelmat käännetään jonkun muun syyksi. Onhan sille omalle rahojen riittämättömyydelle ja muulle ikävälle löydettävä joku syntipukki. Peiliin katsominen kun saattaisi olla liian vaikeaa.
Minun rahat kyllä riittää, kun käyn töissä. En ole myöskään kateellinen työttömille, vaan ajattelen, että vastikkeellinen työttömyyskorvaus olisi aktivoiva ja kannustava ja sitä kautta työttömille hyödyllinen, vaikka se nyt nähdäänkin vain vittumaisena sanktiona ja kiusantekona. Ehdottamani aktiviteetit ei olleet mitään kyykytystä ja tarkoituksellisia paskahommia "orjille" vaan ihan vilpitön ajatus siitä, että jos joku ne tekisi niin meillä olisi puhtaampi ympäristö, turvallisempi yhteiskunta ja toimivampi arki. Toki on jätteidenkäsittelijät erikseen, mutta kyllä tienpientareet on silti täynnä roskia. Yleisiäkin teitä on vielä iltapäivisin auraamatta lumesta, vaikka meillä ammattimaista lumenpuhdistusta onkin. Eli pointtini oli, että työttömien tekemä vastike olisi jotain ekstraa ja auttaisi arkeamme eri tavoin.
Olen samaa mieltä siitä, että sivistysvaltio pitää huolta heikoimmista ja avustaa heitä, jotka eivät pärjäisi muuten. Mutta ei silti ole minusta väärin edellyttää jotain sen vastineeksi niiltä, joilla resursseja siihen on. Se vähentäisi väärinkäytöksiä ja kuten todettua, hyödyttäisi molempia osapuolia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Te työsuhteista haaveilevat ihmiset elätte kyllä ihan eri maailmassa kun me yrittäjät. Kuulostaa siltä, että työtä kannattaa vastaanottaa jossain harvinaisissa tapauksissa, joissa maaginen työsuhteen, sairaslomien ja vakuutusten suoja laskeutuu niiden muutamien onnekkaiden ylle, jotka onnistuvat löytämään Kunnon Työpaikan. Niitä ei ole, mutta silti unelma niistä elää.
Olen yksinyrittäjä, joten ei tarvitse pelätä, että koskaan hyödyntäisi teitä ilmaisia harjoittelijoita, työhön tutustujia ja palkkatukilaisia. Olen sairastunut, lapset ovat sairastaneet ja välillä työtä on ollut myös vähän. Kaikki menee ihan omaan piikkiin, tämän on yhteiskunta arvioinut kohtuulliseksi. Minun kannattaa ottaa kaikki työ vastaan koska rahaa tulee vain tehdystä työstä. Voin työskennellä myös iltaisin ja viikonloppuisin, koska - niinkuin sanoin - rahaa tulee vain tehdystä työstä.
Vastikään lähikunta ulkoisti viheralueidensa hoidon puutarha-alan yritykselle muutaman kymppitonnin korvauksella. Ensin mietin, että mitä ihmettä. Sitten tajusin, että noin ne viheralueen tulee hoidettua ja kulutkin tiedetään etukäteen. Palkkaappa siihen 1-2 työntekijää, jotka hyvässä lykyssä saikuttelevat vuoronperään läpi kesän ja silti jää hommat tekemättä, heti tulee kalliimmaksi. Yritys ei voi laskuttaa jos työ ei ole tehty.
Että niinkuin sanoin, tosi erikoisessa maailmassa elätte, te työpaikkoja työksenne hakevat.
Parempi vaan, että et ole kenenkään työkaveri etkä varsinkaan kenenkään työnantaja.🥶 On kyllä kylmäävää tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla myös muista yhteiskunnan palveluista voitaisiin edellyttää vapaaehtoistyötä: synnytys, äitiysloma ,hoitovapaa- äiti ottaa muita lapsia hoitaakseen tietyn ajan vastineeksi halvasta synnytyksestä ja siitä että yhteiskunta maksaa äidille oman lapsen hoitamisesta kotona.
Ilmainen koulutus: kaikkien koulutuksessa olevien ja opiskelijoiden pitää tehdä z määrä vapaaehtoistyötä vastineeksi ilmaisesta koulutuksesta. Esim roskien keräämistä,puustojen siivoamista vanhusten ulkoilutusta.
Tätä listaa voidaan jatkaa loputtomiin.
Silloin kun itse olin ala-asteella, niin meidän luokka (eli kaikki luokka-asteet 1-6) kävi joka vuosi keräämässä roskat koulun ympärystön ojanpenkoilta ja kävelyteiltä. Se oli aivan loistavaa kasvatusta eikä varmaan kukaan lapsi heitellyt roskia koulun lähistöllä. Kun tiesi että itse joutuu mukaan keräämään..
Eikö näin enää tehdä? Tuossa toiminnassa voitti ihan kaikki..
Ai että ihan kerran vuodessa 2h. Waude. Sillähän sitä peruskoulun kustantaa ...
No osataanhan täällä ketjussa kaikkia vähätellä. Ehkä olet ollut liian kauan siinä sohvan pohjalla, kun et enää näe, että isot asiat syntyy, kun tekee monta pientä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin moniin harrastuksiin huudellaan vanhempia esim. apuvalmentajiksi, joukkueenjohtajiksi tai huoltajiksi. Minä olen aina merkinnyt CV:hen myös tällaisia juttuja opiskelu- ja työhistorian jälkeen.
Kieliä voi opiskella myös epävirallisesti itsekseen, mitä se työkkärille kuuluu mitä ihminen kotonaan harrastaa. Nykytekniikan ja kaikenmaailman duolingojen aikaan se ei voisi olla helpompaa.
Mutta aina löytyy selityksiä. Ap
Joo no minua ei ole huudeltu häsläämään lasten harrastuksiin - ilmeisesti lapseni eivät harrasta juuri niitä lajeja, joihin tarvitaan kyseistä lajia tuntemattomia apuvalmentajia. Ja koska kyse ei ole joukkuelajista, ei tarvita joukkuejohtajiakaan. Tottakai tuollaiset vapaaehtoistyöt voi CV:hen merkitä, mutta lähinnä ne kuuluvat kohtaan "harrastukset". Lopulta asiantuntijatyössä eivät ne ratkaise mitään, vaan olennaisempaa on oikea työhistoria, meriitit, osaaminen, sekä toki työhaastatteluissa pärjääminen. Ja on ihan täysin alakohtaista, onko kivaa plussaa joku apuohjaajana toimiminen vai esim. se Netflix-sarjojen tunteminen. Ja mitä vaativammista töistä on kyse, sitä vähäisempi merkitys jollain puulaakitason joukkuejohtamisella on.
Ja edelleenkään nuo ehdottamasi asiat eivät ratkaise työttömyysongelmaa. Harrastukset ovat muuten hyödyllisiä ja kivoja, ja joskus, ehkä harvoin niistä voi olla jotain varsinaista hyötyä työn haussa - korostan: joskus ja/tai harvoin. Harrastaa kannattaa kuitenkin omaksi ilokseen, ja toki harrastuksetkin kehittävät omia taitoja.
Jos asiantuntijana olet ollut hetken poissa työelämästä, voin sanoa, että kyllä sen ajan muu aktiivisuus kiinnostaa. Vaikka sen ratkaisun teen aina vaaditun osaamisen pohjalta, jos on kaksi osaajaa joista toinen on kokenut, toinen aivan tuore, mutta kokenut on ollut hetken tekemättä, sitä kokeneen tekemättömyyttä paikkaa, kun ei ole ihan ollut toimettomana. Ennemmin aina kokenut joka on aktiivinen kuin märkäkorva, kun asiantuntijaa tarvitaan.
Joo no en ole itse nyt työtön, että en tässä henk.koht. asioistani puhu. Mutta omalla alallani tietenkin plussaa olisi siihen omaan alaani liittyvät työt - ei noilla lasten urheilujoukkuen vapaaehtoistöillä ole omassa työssäni mitään lisäarvoa, kuten ei monella muullakaan vapaaehtoistyöllä. Kaikkiin töihin ei haluta mahdollisimman puuhakasta ihmistä, vaan joihinkin töihin halutaan juuri sen alan osaaja, jolloin vain sen alan näytöt merkitsevät.
Eipä siellä ole soveltuvia koulutuksia, ja vuosien mittaan mahdollisuudet vain vähenevät erinäisistä syistä. Yhdestä FCE-koulutuksesta olin kyllä tosi kiinnostunut, mutta se paljastui muuksi kuin oli esitetty. TE-toimistolla on hyvin realistiset käsitykset siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei, joten mitään lähihoitaja-, kioskiyrittäjä- ja levyseppäkoulutuksia ei ehdotella.