Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?
Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syitä kaukaa etsiä, kun lukee tätä palstaa - hirveää lapsivihamielisyyttä.
Kukaan ei lapsia vihaa. Pieni lapsi ei itse keksi lähteä virpomaan, vaan taustalla on kyllä ahneet vanhemmat, oikein mukana kerjäämässä.
Sehän tässä ihmetyttää, että miksi vanhemmat ovat nykyään niin moukkia, että raahaavat pienet lapsensa soittelemaan tuntemattomien ovikelloa ja näin häiriköimään ihmisiä!?
Tässäkin ketjussa moni on ilmaissut, että ei pidä sopivana käytöksenä tuntemattomien häiritsemistä.
Nämä vanhemmat vain inttävät ja inttävät ja haukkuvat alatyyliin heitä jotka eivät virpojia halua. Tuskin kukaan tuollaisten perheiden lapsia haluaakaan ovelleen.
Höpö höpö. Tuskin yhtäkään vanhempaa nyt hirvesti kiinnostaa lähteä virpomaan, mutta lasten takia se tehdään.
Eikä varmaan yksikään aikuinen ole niin ahne, että vaivautuisi muutaman karkin takia moiseen hommaan.
Ja tuntemattomille tai ylipäätään yhdellekään virpojalle ei tarvitse avata ovea jos ei halua. Ei ne väkisin sisälle tunge.
Enkä kyllä ole ikinä kenenkään vanhemman kuullut haukkuvan jotakin ihmistä sen takia, etteivät halua virpojia ovelleen :D
Tämä. Ei vanhempia kiinnosta etsiä niitä noitavermeitä, könytä metsässä risujen perässä ja tuhlata rahaa piippurassiin ja sulkiin (joita oli tänä vuonna vielä vaikea löytää) ja sen jälkeen äheltää niitä risuja kasaan sen lapsen kanssa ja tarpoa sunnuntaina sen tenavan perässä virpomassa.
Se tehdään siksi, että lapsista se on hauskaa. Ihan kuten halloweeninakin koristellaan asuntoa, koska se on lapsista hauskaa. Ja pääsiäisenä kasvatetaan rairuohoa ym
Vanhemmat tekee jatkuvasti tylsiä juttuja siksi, että ne tylsät jutut on lasten mielestä kivoja.
Varmistamassa, että lapset saavat kunnollisen palkkion muutamaa höyhentä ja oksaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syitä kaukaa etsiä, kun lukee tätä palstaa - hirveää lapsivihamielisyyttä.
Kukaan ei lapsia vihaa. Pieni lapsi ei itse keksi lähteä virpomaan, vaan taustalla on kyllä ahneet vanhemmat, oikein mukana kerjäämässä.
Sehän tässä ihmetyttää, että miksi vanhemmat ovat nykyään niin moukkia, että raahaavat pienet lapsensa soittelemaan tuntemattomien ovikelloa ja näin häiriköimään ihmisiä!?
Tässäkin ketjussa moni on ilmaissut, että ei pidä sopivana käytöksenä tuntemattomien häiritsemistä.
Nämä vanhemmat vain inttävät ja inttävät ja haukkuvat alatyyliin heitä jotka eivät virpojia halua. Tuskin kukaan tuollaisten perheiden lapsia haluaakaan ovelleen.
Omat lapset ja heidän kaverinsa ovat aikoinaan käyneet virpomassa. Kyllä se ainakin silloin lähti juuri lapsista, me vanhemmat emme maininneet asiasta yhtään mitäään.
Sinäkään et siis vastannut, miksi menitte virpomaan tuntemattomia, olipa aloite kenen hyvänsä.....?! Siitähän tässä on kyse. Kummallista saivartelua.
Tutuissa paikoissa, joissa tiedätte virpomisesta pidettävän, menkää vaikka jo aamuyöllä virpomaan, mutta tuntemattomat jättäkää rauhaan! Onko niin vaikea tätä ymmärtää?!
Ei teillä ole oikeutta häiritä ihmisiä, vaikka miten suklaat mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää enää koko virpomisesta, oli aikuinen mukana tai ei. Ennen se oli hauskaa, kun omat lapset oli sen ikäisiä, ja tiesi, että virpomaan tulee heidän kavereitaan ja varustauduttiin siihen. Paljon kävi virpojia, mutta ei haitannut. Nykyisin virpomaan tulee tuiki tuntemattomia. Ei siinä mitään, mutta itse en tykkää siitä, että käydään vieraiden ovikelloja soittelemassa, enkä omien lastenkaan aikoinaan antanut tehdä niin. Kävivät vain tutuilla, joilta kysyttiin asiasta etukäteen. Usein on, että ei ole nähty vaivaa pukeutumisen eteen ollenkaan, vaan on ehkä askarreltu yksi virpomavitsa vaikka koulussa ja sen kanssa tulee sitten kymmenenkin lasta virpomaan. Viime vuonna annoin jotain suklaamunia, niin yksi lapsi vielä katsoi niitä nyrpistellen, että nää on niitä halpismunia.
En tiedä missäpäin Suomea näin mutta 90-luvulla kierrettiin isossa lähiössä joka ikinen rappu ja joka ovella pimpotettiin.
Ja omassa lapsuudessani 70-80 luvuilla, kuin myös oma lapseni kävi lähiön taloilla virpomassa 2000-luvun puolivälin aikoihin.
En yhtään tiedä mistä on lähtöisin tämä "vain tutuille ja sukulaisille virpominen ja luvan kanssa". Onko jotain alueellista eroa tässäkin asiassa? Pk-seudulla ainakin käytiin koko naapurusto virpomassa ja vielä omana aikana kaikki ottivat hyvillä mielin virpojat vastaan. Oli kori täynnä herkkuja ja jopa rahaa. Millekään ei nyrpistelty.
Joku mainitsi, että virpomisen pitäisi loppua jo ennen klo. 12. Tätäkään 'sääntöä' ei ole tullut ennen tätä päivää missään vastaan. Aina on virpojia käynyt tasaisesti koko päivän, alkuiltaan asti.
Itse olen pukeutunut kuin myös lapseni virpomiseen. Minä olin aina pukeutunut noidaksi ja lapseni puettiin merirosvoksi. Hienot koristellut oksat totta kai oli ja mahdollisuuksien mukaan oksissa oli pajunkissoja. Aina ne eivät ehtineet ilmestyä pääsiäiseksi.
Virpominen tuli Suomeen Karjalan evakoiden mukana.
Itse olen evakon lapsi, samoin kaverini. Ja meille kyllä aina opetettiin, että virvotaan vain tuttuja, ja virpominen päättyy ennen klo 12. Puolen päivän jälkeen virpojille tapahtuu jotain kamalaa... ja vitsa on pyhä, se laitetaan ikonin päälle.
Sitten myöhemmin on tullut tämä halloween-tyylinen pukeutuminen ja ovelta ovelle kiertäminen.
Jokainen toki virpokoon omalla tavallaan, mutta huvittavaa, että joku ajattelee 70-80-luvulla pääkaupunkiseudulla olleensa jotenkin alkuperäisen tradition äärellä.
Meidän suku on karjalasta. Mutta en ole tällaisista kuullut koskaan. Me ollaan aina virvottu joka ovella ja ei ole ollut mitään klo 12 rajaakaan. Toki yleensä ollaan lopetettu ennen 12, että saadaan lounas ja sen jälkeen voi herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää enää koko virpomisesta, oli aikuinen mukana tai ei. Ennen se oli hauskaa, kun omat lapset oli sen ikäisiä, ja tiesi, että virpomaan tulee heidän kavereitaan ja varustauduttiin siihen. Paljon kävi virpojia, mutta ei haitannut. Nykyisin virpomaan tulee tuiki tuntemattomia. Ei siinä mitään, mutta itse en tykkää siitä, että käydään vieraiden ovikelloja soittelemassa, enkä omien lastenkaan aikoinaan antanut tehdä niin. Kävivät vain tutuilla, joilta kysyttiin asiasta etukäteen. Usein on, että ei ole nähty vaivaa pukeutumisen eteen ollenkaan, vaan on ehkä askarreltu yksi virpomavitsa vaikka koulussa ja sen kanssa tulee sitten kymmenenkin lasta virpomaan. Viime vuonna annoin jotain suklaamunia, niin yksi lapsi vielä katsoi niitä nyrpistellen, että nää on niitä halpismunia.
En tiedä missäpäin Suomea näin mutta 90-luvulla kierrettiin isossa lähiössä joka ikinen rappu ja joka ovella pimpotettiin.
Ja omassa lapsuudessani 70-80 luvuilla, kuin myös oma lapseni kävi lähiön taloilla virpomassa 2000-luvun puolivälin aikoihin.
En yhtään tiedä mistä on lähtöisin tämä "vain tutuille ja sukulaisille virpominen ja luvan kanssa". Onko jotain alueellista eroa tässäkin asiassa? Pk-seudulla ainakin käytiin koko naapurusto virpomassa ja vielä omana aikana kaikki ottivat hyvillä mielin virpojat vastaan. Oli kori täynnä herkkuja ja jopa rahaa. Millekään ei nyrpistelty.
Joku mainitsi, että virpomisen pitäisi loppua jo ennen klo. 12. Tätäkään 'sääntöä' ei ole tullut ennen tätä päivää missään vastaan. Aina on virpojia käynyt tasaisesti koko päivän, alkuiltaan asti.
Itse olen pukeutunut kuin myös lapseni virpomiseen. Minä olin aina pukeutunut noidaksi ja lapseni puettiin merirosvoksi. Hienot koristellut oksat totta kai oli ja mahdollisuuksien mukaan oksissa oli pajunkissoja. Aina ne eivät ehtineet ilmestyä pääsiäiseksi.
Itse olen evakon lapsi, samoin kaverini. Ja meille kyllä aina opetettiin, että virvotaan vain tuttuja, ja virpominen päättyy ennen klo 12. Puolen päivän jälkeen virpojille tapahtuu jotain kamalaa... ja vitsa on pyhä, se laitetaan ikonin päälle.
Sitten myöhemmin on tullut tämä halloween-tyylinen pukeutuminen ja ovelta ovelle kiertäminen.
Jokainen toki virpokoon omalla tavallaan, mutta huvittavaa, että joku ajattelee 70-80-luvulla pääkaupunkiseudulla olleensa jotenkin alkuperäisen tradition äärellä.
Minullekin karjalainen isoäiti opetti virpomisen, eikä ollut tarkoitus kiertää pitkin kyliä vaan virpoa vain tuttuja.
Meillä kävi pihapiirin lapsia, jotka ovat kuitenkin aika vieraita (ei ole omia lapsia, ja olen vasta muuttanut). Olivat söpöjä naperoita, ja ilahduin kovasti. Ja olin varannut pieniä palkkanameja, tietenkin. Loruja en kuullut, koska selvästi jännitti kovasti.... Oli hauska päivä!
Kuvaavat lapsiaan someen tietty.
Eihän edes viranomaiset mene nykyään yksin tuntemattoman ihmisen kotiin, vaikka ovat aikuisia ja saaneet koulutuksen, vaan jo laki velvoittaa työparin, oli sitten kysymys vanhusten hoidosta, poliisista, ulosottomiehestä, lastensuojelusta, isännöitsijästä, talohuollosta jne. niin aina mennään työparin kanssa, jo turvallisuus syistä ja silti sattuu puuko tuksia ja pahoinpitelyjä. Jos toisin, työnantaja olisi käräjillä, turvallisuuden rikkomisesta ja saisi rangaistuksen.
Tosin vanhemmat voivat vaarantaa puolustuskyvyttömön lapsensa hengen, sitä jopa ihaillaan ja kannustetaan, jonkun perinteen nimissä.
Jotkut vanhemmat laskevat lapsensa kerjuulle, tuntemattomien koteihin, vaikka vastassa huumehörhö, mielisairas, pedo fiili, juoppo, hullu jne. ja viis välittävät lapsen oikeuksista vaan alistavat tietentahtoen lapsen vaaraan.
Pienet virpojat ovat enemmän turvassa kun vanhempi tukena jos jännittää ja niinkuin joku sanoi etikettiä neuvomassa. Minä ainakin ilahduin ihan todella kun tutut lapset tulivat sovitusti. Pienten lasten iloa on ihana katsoa.
Et ole tainnut uutisia lukea? En lastani tuonne enää yksin kyllä päästä, maa otettu täyteen kaikenlaista raiskaria.
Vierailija kirjoitti:
Varmistamassa, että lapset saavat kunnollisen palkkion muutamaa höyhentä ja oksaa vastaan.
Eli jos sulla olisi lapsia sinä laittaisit ne virpomaan sen takia, että sitten voisit syödä ne lasten virpomalla hankkimat karkit/sulkaamunat:D ??????
Ja kulkisit sen takia lasten mukana, että voisit varmistaa, että tenavilla annetaan kunnon karkit:DDD?
Voi herrajumala minkälaisia ihmisiä:DDDDDD Ei voi kuin nauraa.
Onko tosiaan talous niin tiukalla, että on syötävä lasten karkit ja laitettava jopa lapset niitä sinulle virpomalla hankkimaan?
Ymmärrän, että sinulla ei ole lapsia ja siksi kirjoittelet jotain noin typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuskin yhtäkään vanhempaa nyt hirvesti kiinnostaa lähteä virpomaan, mutta lasten takia se tehdään.
Eikä varmaan yksikään aikuinen ole niin ahne, että vaivautuisi muutaman karkin takia moiseen hommaan.
Ja tuntemattomille tai ylipäätään yhdellekään virpojalle ei tarvitse avata ovea jos ei halua. Ei ne väkisin sisälle tunge.
Enkä kyllä ole ikinä kenenkään vanhemman kuullut haukkuvan jotakin ihmistä sen takia, etteivät halua virpojia ovelleen :D
Kait te laaditte jonkut turvallisuustoimet ja harjoittelette ne, jos ovet takana on huumehörhö tai harhainen vanhus, puu kkojen kanssa.
Käyn ihmisten kotona ja meillä aina on työpari, tarkat turvatoimet ja harjoitukset etukäteen, miten missäkin tilanteessa tehdään.
Ei edes poliisit mene yksin kenenkään kotiin, vaikka heillä käytössä valmiudessa a se, mutta silti aina pitää olla toinen työpari.
Rohkeat av-mammat lapsineen pimputtelevat tuntemattomien ovikelloja ja vaarantavat lapsen turvallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei vanhempia kiinnosta etsiä niitä noitavermeitä, könytä metsässä risujen perässä ja tuhlata rahaa piippurassiin ja sulkiin (joita oli tänä vuonna vielä vaikea löytää) ja sen jälkeen äheltää niitä risuja kasaan sen lapsen kanssa ja tarpoa sunnuntaina sen tenavan perässä virpomassa.
Se tehdään siksi, että lapsista se on hauskaa. Ihan kuten halloweeninakin koristellaan asuntoa, koska se on lapsista hauskaa. Ja pääsiäisenä kasvatetaan rairuohoa ym
Vanhemmat tekee jatkuvasti tylsiä juttuja siksi, että ne tylsät jutut on lasten mielestä kivoja.
Oman kodin koristelu ja rairuohonnkasvatus ei häiritse ketään, toisin kuin oven taakse vaeltaminen.
Turvallisuussyistä, Suomi on täynnä kaikenlaista lapsivihaajaa, mt-haasteellisia, aggrekoirien omistajia ym. Minusta on hienoa että vanhempi on pienten turvana. Meillä kävi somasti pukeutuneita virpojia kauniine oksineen. Annoin suklaaherkkuja palkaksi. Tuli hyvä mieli kaikille :)
Tästä ketjusta voisi joku tutkija saada tietoa alhaisen syntyvyyden syistä: osa suomalaisista vihaa lapsia. Ehkä tällaiset ihmiset ovat kasvaneet rakkaudettomissa perheissä ja ovat näin itsekin vailla sellaisia sosiaalisia ja tunnetaitoja jotka kuuluvat ihmisyyteen. Viha sydämessä ei ole hyvä olla. Koittakaa saada apua.
Täällä meillä päin kaikki varaa paljon herkkuja virpojille, mutta meillä ne käy vasta ensi lauantaina. Lapset voivat huoletta kiertää vaikka koko kylän, eikä kukaan pane pahakseen. Mummelit ja papat kyselee lapilta, että "kenenkäs lapsia te ootte" ja yleensä kyllä tuntevat lasten vanhemmat tai ainakin tietävät, vaikka eivät tunnekaan.
Meilläkin käy virpomassa tuttujen lapset ja vieraiden lapset ja sellaisetkin lapset, jotka ovat tulleen esim maapuriin viettämään pääsiäistä isovanhemmilleen ja käyvät sitten virpomassa mummolansa naapurit. Tavallaan tuttuja nekin ipanat, kun ovat naapureiden aikuisten ja pois paikkakunnalta muuttaneiden lasten lapsia.
Minua ei kyllä virpojat häiritse, enkä ole kenenkään kuullut täällä valittavan virpojista. Päinvastoin, monesta, varsinkin ikäihmisestä on mukavaa, kun pieniä virpojia käy ovella piristämässä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sulla olisi lapsia sinä laittaisit ne virpomaan sen takia, että sitten voisit syödä ne lasten virpomalla hankkimat karkit/sulkaamunat:D ??????
Ja kulkisit sen takia lasten mukana, että voisit varmistaa, että tenavilla annetaan kunnon karkit:DDD?
Voi herrajumala minkälaisia ihmisiä:DDDDDD Ei voi kuin nauraa.
Onko tosiaan talous niin tiukalla, että on syötävä lasten karkit ja laitettava jopa lapset niitä sinulle virpomalla hankkimaan?
Ymmärrän, että sinulla ei ole lapsia ja siksi kirjoittelet jotain noin typerää.
Minua säälittää ne lapset, millaiseen vaaraan lapsensa saattavat. Kuinkahan monessa perheessä edes käydään virpojan kanssa turvallisuusuhat ja miten missäkin tilanteessa pitää toimia.
Jotenkin lapset ovat lainsuojattomia.
Jos minä aikuinen, olen vastaavassa tilanteessa, minulla pitää olla toinen ihminen mukana, turvallisuuskurssit käyty ja toimintasuunnitelmat tehty ja hallinnassa, miten toimia, jos joku vaara tilanne. Ne pitää olla selkäytimessä.
Pystyykö joku 5v puolustamaan itseään?
Vierailija kirjoitti:
Virpojat kyllä on ilahduttavia! Aika negatiivista kommentointia täällä. Johtuukohan yhteiskunnan lapsivihamielisyydestä?
Minä en ole ollenkaan lapsivihamielinen, mutta haluan olla kotonani rauhassa.
Jos vaikka virpoisivat ulkona, niin ok. Olen kaupungilla/pihalla joskus ostanut lapsilta jonkun joulukalenterin esim. kun ovat keränneet rahaa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ei koskaan käyneet virpomassa kuin isovanhemmat ja hyviä aikuisia heistä silti kasvoi. Nyt kiittelevät sitä, että kerrostaloon ei kerjäläisiä kovinkaan helposti pääse ovikelloa rämpyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä tykkäsin aikoinani lasten kanssa puuhastella pääsiäisenä, vappuna, jouluna, halloveenina. Se on elämää eikä mitään pakkopullaa jota tehdään lasten mieliksi. Luuletko ettei lapset aisti, että vanhempi on tässä mukana vain minun mielikseni? KYllä aistii.