Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?
Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää. Muistan itse, kun erehdyttiin kerran kaverin kanssa virpomaan vähän epämääräisempään paikkaan. Siellä asui joitain paikallisia pikkurikollisia. Meidät komennettiin sinne jonnekin takahuoneeseen virpomaan jollekin tosi vihaiselle mummolle. Paikka oli kyllä luotaan työntävä. Päätettiin kertakokemuksen jälkeen, että toista kertaa ei sinne mennä.
Omille lapsilleni sanoin, ettei mennä virpomaan lainkaan. Lapsille se olisi kiva kokemus, mutta tiedän, ettei suurin osa ihmisistä siitä välitä. Ei siis mennä lainkaan.
ei kai omien kokemusten perusteella voi viedä omilta lapsilta tuota iloa. Mene mukaan.
Olen ollut aiempina vuosina mukana, mutta ihan oikeasti ihmiset ei siitä virpomisesta erityisemmin pidä. Näkee naamasta. Miksi nähdä hirveä vaiva, kun ei sitä kukaan arvosta? Käytiin kyllä hakemassa pajunkissat ja koristeltiinkin ne, mutta virpomiset jätetään nyt väliin.
Tämä onkin järkevää. Miksi todella mennä häiriköimään. Monet haluavat nukkua sunnuntaina pitempään, ja nauttia vapaapäivästään ennen työviikon alkua.
Sitten vielä, että kaikki on kallistunut valtavasti viime aikoina. Ihmisillä ei ole varaa ostaa karkkeja vennonvieraille. Hyvä kun omalle perheelleen.
Eikö nämä virpojat voisi lahjoittaa oksiaan halukkaille ilman vaatimusta suklaasta, rahasta jne. Vastaanottokin voisi olla ystävällisempi.Sinne vaan vanhemmat mukaan käytöstapoja lapsilleen opettamaan, oksa ja Hyvän Pääsiäisen toivotus. Eikä mitään vastalahjaa.
Tämähän olisi sitä hyväntahtoisuutta, jota he toisilta vaativat.Virpojat liikkuu aikaisintaa klo 12 jälkeen. Toki te mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä olevat nukutte iltapäivään saakka, niin kelpaa kiukutella. Oletko koskaan ajatellut mennä töihin vauvapalstalla ihmisvihaamisen sijasta?
Ne on vasta puoleltapäivin heräneet ja pitkälle iltapäivää rahaa itsensä paarin.Kaljaa ja tupakaa on saatava ja ruokaa sitten leipä jonosta.Raha ei ritä siloin ilahdutaa lapsia .
Onneksi virpomisperinne on katoamassa. Muutaman vuoden kuluttua ei enää kukaan viitsi virpoa.
Säälittää kyllä nämä lapset. Ties kotona vaikka vihaiset vanhemmat odottamassa suklaasaalista. Tulee mieleen Turkin kerjäävät katulapset. Kun annat kolikon, nurkan takaa tulee isä, joka sieppaa lapselta rahan.
Jos risu on ruma, eikä nähty vaivaa yhtään niin en anna kun pari rusinaa virpojalle.
Jos on oikein hieno oksa, niin saa sitten patemman palkan.
Viimeisimmät risut ovat olleet sellaisia että yksi haperoinen sulka repsottaa puoliksi irti, niin huh huh
Ma tehda tytoille falefel mun keittiosa jos tulee sisalle mun koti virpommaan.
Khaled 46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille.
Niille tulee reikiä hampaisiin, verot kiristyvät kun ne kulkee hammaslääkärissä veronmaksajien piikkiin. Anna porkkana palkaksi, jos haluat olla hyväntekijä.
Ja eihän varmaan mitkään tavalliset karkit käy kun nykyään kaikki on erityisallergisia. Vanhemman täytyy olla mukana selittämässä lapsen diagnoosilista.
Meillä töissä oli lapsistansa neuroottinen äiti, joka väitti että lapset ovat allergisia melkein kaikille elintarvikkeille ja kokeili kaiken maailman ruokavalioita lapsille.
Kun äiti sitten kuoli lyhyen sairastelun jälkeen, niin lapset yllättäen paranivat "vaikeista" allergioistaan, joita ei todellisuudessa ollut. Äiti oli luonut kuvitellut allergiat, ties miksi?
Munhausenin oireyhtymä....
Mielestäni virpomaan mennään vasta sitten, kun sinne voidaan mennä ilman vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi virpomisperinne on katoamassa. Muutaman vuoden kuluttua ei enää kukaan viitsi virpoa.
Säälittää kyllä nämä lapset. Ties kotona vaikka vihaiset vanhemmat odottamassa suklaasaalista. Tulee mieleen Turkin kerjäävät katulapset. Kun annat kolikon, nurkan takaa tulee isä, joka sieppaa lapselta rahan.
Onneksi sinulla ei ole lapsia tai ne on viety parempaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Avlla kaikista asioista saadaan vaikeita. Joku pahoittaa mielensä virpojista, toinen siitä että vanhempi on mukana.
Sekoitat asioita, woket pahoittaa mielensä ja uhriutuu. Muut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu nykypäivään enää virpominen ja kerjääminen.
Pitäisi ymmärtää, että perinteet aikojen saatossa muuttuvat.
Pois ovat jääneet jo kuuliaiset, rotinat, nuuttipukit ja monet muut vanhan kansan tavat.
Eikä suvivirttäkään saa laulaa. Mutta kerjätä saa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ois kivaa saada pääsiäismunaa mut ei tule munaa ei...
Mene sinäkin rohkeesti virpomaan, muutat vähän lorua virvon varvon............. sulle, munaa mulle😊
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää enää koko virpomisesta, oli aikuinen mukana tai ei. Ennen se oli hauskaa, kun omat lapset oli sen ikäisiä, ja tiesi, että virpomaan tulee heidän kavereitaan ja varustauduttiin siihen. Paljon kävi virpojia, mutta ei haitannut. Nykyisin virpomaan tulee tuiki tuntemattomia. Ei siinä mitään, mutta itse en tykkää siitä, että käydään vieraiden ovikelloja soittelemassa, enkä omien lastenkaan aikoinaan antanut tehdä niin. Kävivät vain tutuilla, joilta kysyttiin asiasta etukäteen. Usein on, että ei ole nähty vaivaa pukeutumisen eteen ollenkaan, vaan on ehkä askarreltu yksi virpomavitsa vaikka koulussa ja sen kanssa tulee sitten kymmenenkin lasta virpomaan. Viime vuonna annoin jotain suklaamunia, niin yksi lapsi vielä katsoi niitä nyrpistellen, että nää on niitä halpismunia.
Minä olisin varmaan pyytänyt sen suklaamunan siltä nyrpistelijältä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää. Muistan itse, kun erehdyttiin kerran kaverin kanssa virpomaan vähän epämääräisempään paikkaan. Siellä asui joitain paikallisia pikkurikollisia. Meidät komennettiin sinne jonnekin takahuoneeseen virpomaan jollekin tosi vihaiselle mummolle. Paikka oli kyllä luotaan työntävä. Päätettiin kertakokemuksen jälkeen, että toista kertaa ei sinne mennä.
Omille lapsilleni sanoin, ettei mennä virpomaan lainkaan. Lapsille se olisi kiva kokemus, mutta tiedän, ettei suurin osa ihmisistä siitä välitä. Ei siis mennä lainkaan.
ei kai omien kokemusten perusteella voi viedä omilta lapsilta tuota iloa. Mene mukaan.
Olen ollut aiempina vuosina mukana, mutta ihan oikeasti ihmiset ei siitä virpomisesta erityisemmin pidä. Näkee naamasta. Miksi nähdä hirveä vaiva, kun ei sitä kukaan arvosta? Käytiin kyllä hakemassa pajunkissat ja koristeltiinkin ne, mutta virpomiset jätetään nyt väliin.
Tämä onkin järkevää. Miksi todella mennä häiriköimään. Monet haluavat nukkua sunnuntaina pitempään, ja nauttia vapaapäivästään ennen työviikon alkua.
Sitten vielä, että kaikki on kallistunut valtavasti viime aikoina. Ihmisillä ei ole varaa ostaa karkkeja vennonvieraille. Hyvä kun omalle perheelleen.
Eikö nämä virpojat voisi lahjoittaa oksiaan halukkaille ilman vaatimusta suklaasta, rahasta jne. Vastaanottokin voisi olla ystävällisempi.Sinne vaan vanhemmat mukaan käytöstapoja lapsilleen opettamaan, oksa ja Hyvän Pääsiäisen toivotus. Eikä mitään vastalahjaa.
Tämähän olisi sitä hyväntahtoisuutta, jota he toisilta vaativat.Virpojat liikkuu aikaisintaa klo 12 jälkeen. Toki te mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä olevat nukutte iltapäivään saakka, niin kelpaa kiukutella. Oletko koskaan ajatellut mennä töihin vauvapalstalla ihmisvihaamisen sijasta?
Ne on vasta puoleltapäivin heräneet ja pitkälle iltapäivää rahaa itsensä paarin.Kaljaa ja tupakaa on saatava ja ruokaa sitten leipä jonosta.Raha ei ritä siloin ilahdutaa lapsia .
Kirjoituksesta päätellen olet todellakin käynyt lähikuppilassa törpöttelemässä vai jäikö koulut väliin......
Me ainakin lapsena haluttiin virpoa kaveriporukalla. Virpomiseen yhdistettiin myös leikkiminen eli leikimme noitia ja saatettiin mennä välillä puistoon/metsään tekemään jotain noitakuravellilitkuja ja sitten leikittiin että noidutaan ihmisiä kun kävelevät ohi yms.
Tämä 2000-luvun alussa ja ihan Helsingissä. Ei pelottanut meitä eikä vanhempia.
Jos porukka antaa vain yhden oksan, niin saa myös yhden munan. Ovea en aukaise ollenkaan, jos siellä on vain isoja lapsia, eikä ole yhtään edes pukeuduttu tai panostettu oksien koristeluun. Omia lapsia käytin vain tuttujen luona ja etukäteen oltiin sovittu. Itse menin mukaan, kun ovat vielä sen verran pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Älytön perinne, joka on syytä jo unohtaa.
Parempi tulos, kun koko perhe kerjää.
Toisaalta, tähän on tultu Suomessa pelätään että lapsi kiskaistaan sisään ja liiskataan. Hys tästä ei saa puhua.
Ei tarvitse syitä kaukaa etsiä, kun lukee tätä palstaa - hirveää lapsivihamielisyyttä.
Virpojat kyllä on ilahduttavia! Aika negatiivista kommentointia täällä. Johtuukohan yhteiskunnan lapsivihamielisyydestä?
Sosiaalietuudet pitäs kyllä lopettaa, niin pääsis nämäkin virpomisesta valittavat itse kerjuulle!
Meidän lapset ainakin kulkee kaveriporukassa ja ei mitään tietoa millaista porukkaa ovien takana on. Joku lapsista tuntee sen ihmisen, mutta eivät kaikki. Lisäksi se oikeiden ovien muistaminen ei ole parasta a-luokkaa aina.
Mutta asukkaita suurempi huoli on ehdottomasti se kadulla kulkeminen.