Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?
Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.
Kommentit (416)
Saman huomasin kun kävin kävelyllä. Näin paljon virpojia ja helikopterivanhemmat, mukana sekä isä että äiti, siinä sitten työnsivät lapsia eteenpäin, että menkää nyt. Lapset seisoivat lapaset suorana, eivätkä olleet kovin iloisen näköisiä. Pelätäänkö, että se lapsi traumatisoituu, jos joku ei avaa ovea tai anna karkkia? Vaikea ymmärtää että rauhallisella pientaloalueella tarvitsisi turvallisuuden vuoksi pelätä keskellä aurinkoista sunnuntaiaamupäivää.
Sitten paikallisessa fb-ryhmässä kysellään että kenelle saa tulla virpomaan ja ihmiset yv:llä laittaa osoitteita. Ihme touhua!
Minä 90-luvulla virvoin vain tuttuja aikuisia. Kummeja, naapureita ja kavereiden vanhempia. Ei olisi tullut mieleenkään mennä kenenkään vieraan ovelle, eivätkä kaverinikaan menneet. Ahnetta kerjäystä nykyään tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille.
Tuokin perinne on oikeasti jo rämetetty. Perinteisesti virpominen meni niin, että tänään käytiin virpomassa läheiset ja tutut, palkka haettiin pääsiäisaamuna. Kukaan vieras ei käynyt ovella, eikä palkkaa vaadittu palmusunnuntaina. Joten piheydestä ei ole kyse, eikä kyllä perinnöstäkään. Se jaetaan sitten kun on sen aika.
Myöskään noidiksi pukeutuminen ei kuulu virpomiseen. Trullit ovat ihan eri juttu kuin virpomisperinne.
Ne karkit tulee niille aikuisille, jotka odottavat taustalla kun lapsi änkyttää risun kanssa.
Jaa, omat lapset kävi virpomassa (naapureiden pyynnöstä) joskus 2000-luvun alkupuoliskolla ja kyllä minä aikuisena olin mukana.( jäin odottelemaan kauemmaksi ja naapurinpapat huuteli, että tule vain sinäkin hakemaan omasi:) En kyllä mennyt)Täällä meilläpäin (Pohjanmaa, pääsiäiskokkoperinne alueella) naapurit oikeasti kyseli alkuun, miksi meidän lapset ei käy virpomassa ja pyysivät, että kävisivät. Enkä kyllä laittaisi pieniä lapsia yksin tielle. Eikä kaikki virpomistalot ollenkaan ole jossain korvessa jossa ei kulje yhtään autoa tai ole muita vaaroja pienelle lapselle.
Ihme vinkumista nykyään joka asiasta.
Jos ei halua antaa virpojille mitään, niin ei avaa ovea ja sillä niistä pääsee.
Itse olen ilahtunut pienistä virpojista, nyt ei vain koronan takia heitä ole pariin vuoteen näkynyt, ja naapureistakin on virpomisikäiset kasvaneet niin isoiksi, etteivät enää käy.
Saa nähdä tuleeko tänävuonna yhtään virpojaa. Varaan kuitenkin yllätysmunia siltä varalta, että joku käy.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te ääliöt kommentoitte nykyään joka saatanan asiaa? Ootteko te kaikki v A j A A ä l y i si ä persuja? Vastaa ap-ääliö.
Meinaatko että kaikki persut on vajaaälyisiä. Aika paha yleistys. Itse taidat olla.
Vierailija kirjoitti:
Emme harjoita noituutta. Millainen vanhempi laittaa lapsensa harjoittamaan noituutta?
Tarkistapa, mistä juontaa juurensa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syitä kaukaa etsiä, kun lukee tätä palstaa - hirveää lapsivihamielisyyttä.
Kukaan ei lapsia vihaa. Pieni lapsi ei itse keksi lähteä virpomaan, vaan taustalla on kyllä ahneet vanhemmat, oikein mukana kerjäämässä.
Sehän tässä ihmetyttää, että miksi vanhemmat ovat nykyään niin moukkia, että raahaavat pienet lapsensa soittelemaan tuntemattomien ovikelloa ja näin häiriköimään ihmisiä!?
Tässäkin ketjussa moni on ilmaissut, että ei pidä sopivana käytöksenä tuntemattomien häiritsemistä.
Nämä vanhemmat vain inttävät ja inttävät ja haukkuvat alatyyliin heitä jotka eivät virpojia halua. Tuskin kukaan tuollaisten perheiden lapsia haluaakaan ovelleen.
Mieti kuinka vaarallista on virpominen Oulussa. Siinähän tarvitsee vähintään jonkun SAS yksikön lasten turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syitä kaukaa etsiä, kun lukee tätä palstaa - hirveää lapsivihamielisyyttä.
Kukaan ei lapsia vihaa. Pieni lapsi ei itse keksi lähteä virpomaan, vaan taustalla on kyllä ahneet vanhemmat, oikein mukana kerjäämässä.
Sehän tässä ihmetyttää, että miksi vanhemmat ovat nykyään niin moukkia, että raahaavat pienet lapsensa soittelemaan tuntemattomien ovikelloa ja näin häiriköimään ihmisiä!?
Tässäkin ketjussa moni on ilmaissut, että ei pidä sopivana käytöksenä tuntemattomien häiritsemistä.
Nämä vanhemmat vain inttävät ja inttävät ja haukkuvat alatyyliin heitä jotka eivät virpojia halua. Tuskin kukaan tuollaisten perheiden lapsia haluaakaan ovelleen.
Meillä 5v ja 7v keksivät kyllä ihan itse haluavansa virpomaan. Menin mukaan ihan siksi, että olivat ensimmäistä kertaa ja etiketti ei ole tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5v ja 7v keksivät kyllä ihan itse haluavansa virpomaan. Menin mukaan ihan siksi, että olivat ensimmäistä kertaa ja etiketti ei ole tuttu.
Mutta, miksi viet heidät tuntemattomien ovkelloja soittamaan.? Tiedät että kaikki eivät pidä pimpottelijoista, mutta et välitä! Opetat lapsillesikin että häiritään vaan, vaikka sitä ei haluta. Tärkeintä on kuitenkin, että jos tärppäisi! Opetat ettei toisia ihmsiä tarvitse kunnioittaa, eikä heidän yksityisyyttään. Millainen "etiketti" se oikein on mielestäsi?
Naapuruston teini-ikäinen laittoi aamulla omalle teinilleni kysymystä että saako perheen juniorit tulla virpomaan? Saivat luvan ja teini saatteli sitten 4v ja 6v sisaruksensa ja itse oli korvat luimussa taustalla. Kävivät vielä muissakin ennalta kysytyissä paikoissa ettei tule yllätyksiä. Oksissa oli isoveli auttanut kertoi isompi virpojista kun kyselin hienoista tekeleistä. Virpojien lähdettyä oma teinini kertoi miten nolo minä olen kun tuollaisia kyselen ja nyt kaverinsa ei taatusti tule edes käymään. Naapurin teini kyllä kävi jo äsken täällä etten nyt aivan kamala kuitenkaan.
No, jos nyt perinteistä puhutaan, ei virpojille vielä palmusunnuntaina kuuluisi namuja antaa.
Oikeaoppisesti virpomispalkka haettiin ja syötiin vasta viikon kuluttua virpomisesta paaston päättyessä.
Nyt elämme vielä piinaviikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Aika moni sanoo että omat lapset kävivät virpomassa, mutta nyt kun omat on aikuisia, niin ei saa tulla virpojia.
Miksi? Virpominen oli hauska perinne kun omat lapset hyötyi siitä, mutta nyt tyhmä perinne kun ei olekaan itse saamapuolella?
Mä en ole huomannut sellaista kommenttia ollenkaan täällä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ja heidän kaverinsa ovat aikoinaan käyneet virpomassa. Kyllä se ainakin silloin lähti juuri lapsista, me vanhemmat emme maininneet asiasta yhtään mitäään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi virpomisperinne on katoamassa. Muutaman vuoden kuluttua ei enää kukaan viitsi virpoa.
Säälittää kyllä nämä lapset. Ties kotona vaikka vihaiset vanhemmat odottamassa suklaasaalista. Tulee mieleen Turkin kerjäävät katulapset. Kun annat kolikon, nurkan takaa tulee isä, joka sieppaa lapselta rahan.
Se on ikivanha perinne. Toivottavasti ei katoa minnekään.
Ei jouluihminen kirjoitti:
Otto o kirjoitti:
Ei kuulu virpominen suomalaiseen kulttuuriin. Ortodoksien juttuja. Venäläisten. Nyt etenkin pitäis koko pääsiäinen jättää väliin.
Pääsiäinen jättää väliin? Kristikunnan suurin juhla? Elä hulluja hupaja.
'
Niinpä. Ja kyllä se virpominen juuri suomalaiseen kulttuuriin kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuskin yhtäkään vanhempaa nyt hirvesti kiinnostaa lähteä virpomaan, mutta lasten takia se tehdään.
Eikä varmaan yksikään aikuinen ole niin ahne, että vaivautuisi muutaman karkin takia moiseen hommaan.
Ja tuntemattomille tai ylipäätään yhdellekään virpojalle ei tarvitse avata ovea jos ei halua. Ei ne väkisin sisälle tunge.
Enkä kyllä ole ikinä kenenkään vanhemman kuullut haukkuvan jotakin ihmistä sen takia, etteivät halua virpojia ovelleen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta, miksi viet heidät tuntemattomien ovkelloja soittamaan.? Tiedät että kaikki eivät pidä pimpottelijoista, mutta et välitä! Opetat lapsillesikin että häiritään vaan, vaikka sitä ei haluta. Tärkeintä on kuitenkin, että jos tärppäisi! Opetat ettei toisia ihmsiä tarvitse kunnioittaa, eikä heidän yksityisyyttään. Millainen "etiketti" se oikein on mielestäsi?
Kuka sanoi että vien tuntemattomille? Menimme ihan tuttujen oville. Sellaisten, joiden tiedän olevan varautuneita myös yllätysvirpojiin.
Missäpäin Suomea virvotaan kavereiden kanssa ja tuntemattomia? 2000-luvun alussa Itä-Suomessa kaikki luokaltamme virpoi kyllä sukulaisia ja muita tuttuja, muistan kun opettaja kyseli luokalta että keitäs mennään virpomaan. Ja virpominen tehtiin nimenomaan perheen kanssa, jos olisi yrittänyt tunkea mukaan virpomaan kaverin seurana niin vanhempani olisivat varmaan seonneet siitä miten epäkohtelias olen. Tai jos olisin mennyt pimpottelemaan naapureiden ovia, äidin parin talon päässä asunut hyvä työkaverikin oli jo liian etäinen siihen hommaan.