Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?

Vierailija
02.04.2023 |

Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.

Kommentit (416)

Vierailija
281/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun naiset ovat niin leikkisiä, naiset hyvin lapsen kaltaisia muutenkin, siis koska leikkivät ja hupsuttelevat.

T.mies-Matti

Mitä alapeukutertavaa naiset on siinä tai mitä hävettävää, että te leikitte ja olette leikkisiä/hupsuttelevia. Muuten teil on aikuisen ymmärrys asioista ja maailmasta, toisin ku lapsilla, mut teil on jäänyt silti tiettyjä lapsen piirteitä, juuri leiikki ja hupsuttelu.

t.Timo

Voin vastata puolestasi. Eli media ja valta ovat aina asettaneet miehen ykköseksi aliarvioimalla naisia. Nyt, jos naisista sanoo "lapsen kaltaisia", naiset mieltää, että he eivät ole riittävästi miehenkaltaisia (=kykene samoihin asioihin, ole yhtä arvokkaita), vaan sen sijaan "alempiarvoisia", siis lapsia.

Vierailija
282/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoja käytösmalleja täällä opetetaan omille lapsille. Mietittekö te omahyväiset aikuiset sitä asiaa, ettei kaikilla ole tuttuja tai ystäviä, joita virpoa? Paljon on yksinäisiä lapsia, jotka ovat nähneet vaivaa vitsojen tekemiseen ja te ette piittaamattomuuttanne vaivaudu avaamaan ovea. Pitäkää ihmeessä ne kindermunanne vaan jatkossakin sitä ylimielistä rinkiänne varten ettei vaan tarvitse hyväksyä uusia lapsia tai aikuisiakaan ympärillänne.

No yhyy nyyh...Mikään pakko ei ole opettaa lapsianne kerjäämään. Minä en ole avannut enkää avaa vastedeskään yhdellekään kerjäläiselle ovea vaikka se kuinka suututtaisi sinua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin on joko korona vaikuttanut kävijöiden määrään tai alueen lapset ovat kasvaneet ulos virpimisesta. Viisi vuotta sitten virpojia oli todella paljon, ja monella oli kyllä vanhempi mukana. Toki osa oli hyvin nuoriakin. Nyt kävi kolme eri porukkaa, joissa yhdessä oli 6 lasta. Sain heiltä kolme oksaa, mutta niihin oli kyllä panostettu eikä koristeissa säästelty, kauniita haaraisia oksiakin.

Vuosia sitten kävi esim kaksi poikaa (ehkä 8/9vuotiaita), eivät olleet pukeutuneet, eivät oikein lausuneet lorua ja tyrkkäsivät käteen yhden risun jossa kaksi sulkaa. En muista mitä saivat palkkioksi mutta mielessäni mietin että nyt on makeanhimossa lähdetty vähän kierrokselle :D

Tänä vuonna lapsen päikkäreiden ajaksi jätin ovelle maljakon jossa pari oksaa valmiina ja kipon jossa pikkumunia. Oli siitä jotain hävinnyt ja uusi oksa ilmestynyt.

Vierailija
284/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mua ja mun virpojakavereita kopeloitiin yhdessä paikassa, kun oltiin lapsia. Perheen rouva pyysi sisälle, kun meni etsimään lompakkoa. Jostain ilmestyi humalainen ukko joka yritti mun ja kaverin hameiden alle. 11v oltiin ja vielä oikeasti noidan asuissa ja selkeästi lapsia. Se oli aika ikävää, joten olen ohjeistanut, että sisälle ei saa mennä ja olin mukana taustalla koiran kanssa.

Vierailija
285/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä virpoja kävi vitsalla kimppuun, tarvittiin maahan taltuttamista. Sen jälkeen jatkoi kiltisti.

Vierailija
286/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse syitä kaukaa etsiä, kun lukee tätä palstaa - hirveää lapsivihamielisyyttä.

Kukaan ei lapsia vihaa.  Pieni lapsi ei itse keksi lähteä virpomaan, vaan taustalla on kyllä ahneet vanhemmat, oikein mukana kerjäämässä. 

Sehän tässä ihmetyttää, että miksi vanhemmat ovat nykyään niin moukkia, että raahaavat pienet lapsensa soittelemaan tuntemattomien ovikelloa ja näin häiriköimään ihmisiä!?

Tässäkin ketjussa moni on ilmaissut, että ei pidä sopivana käytöksenä tuntemattomien häiritsemistä.

Nämä vanhemmat vain inttävät ja inttävät ja  haukkuvat alatyyliin heitä jotka eivät virpojia halua. Tuskin kukaan tuollaisten perheiden lapsia haluaakaan  ovelleen. 

Höpö höpö. Tuskin yhtäkään vanhempaa nyt hirvesti kiinnostaa lähteä virpomaan, mutta lasten takia se tehdään.

Eikä varmaan yksikään aikuinen ole niin ahne, että  vaivautuisi muutaman karkin takia moiseen hommaan. 

Ja tuntemattomille tai ylipäätään yhdellekään virpojalle ei tarvitse avata ovea jos ei halua. Ei ne väkisin sisälle tunge.

Enkä kyllä ole ikinä kenenkään vanhemman kuullut haukkuvan jotakin ihmistä sen takia, etteivät halua virpojia ovelleen :D

Tämä. Ei vanhempia kiinnosta etsiä niitä noitavermeitä, könytä metsässä risujen perässä ja tuhlata rahaa piippurassiin ja sulkiin (joita oli tänä vuonna vielä vaikea löytää) ja sen jälkeen äheltää niitä risuja kasaan sen lapsen kanssa ja tarpoa sunnuntaina sen tenavan perässä virpomassa.

Se tehdään siksi, että lapsista se on hauskaa. Ihan kuten halloweeninakin koristellaan asuntoa, koska se on lapsista hauskaa. Ja pääsiäisenä kasvatetaan rairuohoa ym

Vanhemmat tekee jatkuvasti tylsiä juttuja siksi, että ne tylsät jutut on lasten mielestä kivoja.

Itse kyllä tykkäsin aikoinani lasten kanssa puuhastella pääsiäisenä, vappuna, jouluna, halloveenina. Se on elämää eikä mitään pakkopullaa jota tehdään lasten mieliksi. Luuletko ettei lapset aisti, että vanhempi on tässä mukana vain minun mielikseni? KYllä aistii. 

Se onkin kivaa, mutta se on kivaa koska sitä tehdään lasten kanssa. Jos pitäisi yksin kasvatella rairuohoa tai laittaa halloweenia, niin se muuttuu pakkopullaksi.

Monet lasten kanssa tehtävät asiat on kivoja, koska se lasten into tekee siitä kivaa. En esim ikimaailmassa tekisi virpomisoksia ilman lapsia.

Minun käsitykseni mukaan virpomisoksia nimenomaan saadaan, ei niitä askarrella itselle. Omassa lapsuudessani, Helsingissä 70-luvulla, virpominen ei ollut tapana. Kauppatorilta ostettiin koivunoksia ja pajunkissoja maljakkoon koristeiksi. Niihin ripustettiin itseaskarreltuja pääsiäisnoitia koristeiksi (isosiskoni oli ne väsännyt kartongista ja päällystänyt kauniilla kankailla, Marimekon myymälän jäännöstilkuista leikellyillä. Oli siis oikein designia! :) Noidat ovat nyt minulla, perin ne äidiltä).

Minulla ei ole lapsia, mutta koristelen silti kotia. Kasvatan rairuohoa, ja on kaikenlaista pupu- ja tipuviritelmää, pääsiäis-oviseppelettä ja muuta. - Kuten Matti-mies tuossa aiemmin huomautti, me tytöt tykätään hupsutella; ilo irti kaikista juhlista! :D

Niin, ja nyt trullivastaiset lukijat jatkavat omalla vastuulla ja nitropurkin kanssa: äsken soi ovikello, ja siellä oli yksi parivaljakko uusintakierroksella. He olivat askarrelleet lisäoksat, oikein hienot, ja vähän ujoina kysyivät, että haittaako kun tulivat uudestaan. No ei haitannut! Annoin heille loput "palkat" (en muuten ollut varannut mitään suklaajuttuja, kun oma maku on vähän vaativa. Oli muumi-tikkareita), ja juteltiin vähän aikaa mm. päivän asuvalinnoista. Isoveli, n. 7-vuotias, selitti tohkeissaan, että oli laittanut Halloween-naamion, kun ei ollut noitavermeitä. Pikkusisko oli riisunut huivin ja pessyt meikit; kotini taisi saada kunnian olla päivän viimeinen, ja oikein encore-esityksellä. :)

Vierailija
287/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa jos vanhemmat on mukana, ja hyvin nykyaikana ymmärrän että ovat.

Ei myöskään haittaa jos en lapsia tunne.

Se mikä haittaa eniten on että pitäisi olla joku rajattu aika jolloin virpominen ok, esim 11-13 niin ei tarttisi kokopäivää päivystää ja hyssytellä räksyttäviä koiriani. :D

Vierailija
288/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun  kävivät, nyt olin varannut  kivoja  herkkuja  kaikille. Mukava näyttää lapsille  että aikuiset voi olla kivoja.

Vierailija
289/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oisin mieluusti ottanut virpojia, vaik olenkin yksinasuva mies, mut pidän kuitenkin lapsista, koska heidän ilonsa on paras asia. En jotenkin kehdannut, kun mielenterveys ei viime päivinä ole ollut paras.

Joku virpoja oli kuitenkin jättänyt talomme aulaan lapun,, jossa kysyi, saako tulla, laittakaa asunnon nro. lapulle, jos saa.

Vierailija
290/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään virpomisperinteestä. Koska asutaan niin syrjässä, ettei täällä yleensä käy ketään. Mutta koska on mahdollista, että joku tuleekin, pitää tähän tietysti varautua, ja ostaa suklaamunia, ja sitten ne voi syödä itse. :)

Vierailija
291/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme harjoita noituutta. Millainen vanhempi laittaa lapsensa harjoittamaan noituutta?

Virpominen on kirkollinen perinne ortodokseilta ja kulkeutunut karjalaisten ja sitten savolaisten kautta muualle Suomeen. Ennen vanhaan oksat siunattiin kirkossa ja niillä siunattiin koti ja sen asukkaat pääsiäisen aikaan. Noidat on tulleet myöhemmin pohjanmaalaisten perinteiden kautta, jotka ottivat vaikutteita etelämmän Euroopan magiaperinteistä, trulleista ja muista.

Kannattaa ottaa asioista selvää, ennen kuin avaa tietämättömän päänsä.

Vierailija
292/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos   288.      " ilo  irti  kaikista   juhlista ".  Just niin,  hienosti sanottu. Tuo itse  iloa toisten elämään. Lapset ovat ihania  niin  vilpittömiä touhuissaan.

Vierailija
293/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille. 

Perinnetietoinen tietäisi, ettei virpomisperinteeseen kuulu kiertäminen ovelta ovelle, vaan vain läheisten virpominen.

294/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan pikkukylässä, kuljetaan mukana kun lapset virpoo koska harmi vaan, meidän ala-astelaisilla ei ole ajokorttia.

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
295/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

No yhyy nyyh...Mikään pakko ei ole opettaa lapsianne kerjäämään. Minä en ole avannut enkää avaa vastedeskään yhdellekään kerjäläiselle ovea vaikka se kuinka suututtaisi sinua

Ilkeä olet ja karsea asennekin sulla vielä. Eipä mua sanomisesi muuten hetkauta puoleen tai toiseen.

Vierailija
296/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni opetettiin jo heti lapsesta, että virpominen on kerjäämistä ja kakarat saavat muutenkin liikaa karkkia nykypäivänä (synnyin 80-luvulla) ja aina jos virpojia tuli oven taakse niin piti teeskennellä, että ei olla muka kotona (asuttiin omakotitalossa)

Opin sitten tuon asenteen ja itsekin pidän virpomista kerjäämisenä. Nykylapsissa muutenkin liikaa ylipainoisia jne. Kai se asenne opitaan kotoa, että näkeekö virpomisperinteen positiivisena vai negatiivisena. Onneksi itselläni ei ole lapsia ja asun kunnan vuokrakämpässä niin täällä ei käy koskaan virpojia :D

Itselleni opetettiin jo lapsena, että toisiin ihmisiin suhtaudutaan ystävällisesti. Rahaa annettiin katusoittajille ym. taiteilijoillekin ja virpojathan rinnastuu näihin, antavat jotain itse tekemäänsä vastineeksi. Ne suklaamunat menee ainakin varmasti suoraan näiden lasten ilahduttamiseen.

Vierailija
297/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys on nykypäivänä iso ongelma, ja ne pienet virpojat jotka uskaltautuu ovelle saattaa olla ihan viikon kohokohta jollekin jonka elämässä ei muuten juuri mitään tapahdu, ja saa kauniit oksatkin tuomaan tunnelmaa.

Vierailija
298/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomasin kun kävin kävelyllä. Näin paljon virpojia ja helikopterivanhemmat, mukana sekä isä että äiti, siinä sitten työnsivät lapsia eteenpäin, että menkää nyt. Lapset seisoivat lapaset suorana, eivätkä olleet kovin iloisen näköisiä. Pelätäänkö, että se lapsi traumatisoituu, jos joku ei avaa ovea tai anna karkkia? Vaikea ymmärtää että rauhallisella pientaloalueella tarvitsisi turvallisuuden vuoksi pelätä keskellä aurinkoista sunnuntaiaamupäivää.

Sitten paikallisessa fb-ryhmässä kysellään että kenelle saa tulla virpomaan ja ihmiset yv:llä laittaa osoitteita. Ihme touhua!

Eikö oikeasti mikään kelpaa! Ei saa mennä tuntemattomien ovelle kun voi olla ettei joku tykkää. Mutta että ei saa kysellä myöskään missä olisi joku jonka ovella mahdollisesti saisi käydä, ettei tule pahoittaneeksi jonkun mieltä soittamalla ovikelloa? Meillä ainakin tää virpomishomma on ihan 100% lapsista lähtöisin, ekaluokkalainen oli kavereilta kuullut että nää aikoo virpomaan ja halusi itsekin, ja pikkuveli tietenkin sitten myös. Mutta eihän tuommoista nelivuotiasta voi 7-vuotiaan kanssa kahdelleen laittaa menemään, joten aikuisen oli lähdettävä mukaan. Tällä palstalla osataan kyllä kääntää ongelmaksi ja huonoksi mitä ihmeellisimmät asiat.

Vierailija
299/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpomiset on mun ja mukulan (nyt 5v.) yhteinen höpsötysjuttu. Valitaan vaatteet yhdessä, meikit tehdään yhdessä.

Aikuiset voisi mun mielestä tehdä enemmänkin lapsekkaita heittäytymisjuttuja lastensa kanssa.

Vierailija
300/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli hauskaa virpoessa lapsena. Ei kyllä käyty etukäteen sovitusti, vaan kaikkia ovia kokeiltiin. Omat lapseni tykkäsivät virpoa ja kävivät kuten minäkin lapsena joka ovella.

En koe mitenkään ikävänä pistää hyvää kiertämään ja varautua virpojiin. Se on hyvän mielen pistämistä kiertämään seuraaville sukupolville. Toki suomalaiselle varmaan aivan liian hämmentävä ajatus.

Niin nykysuomalaiselle, joka vihaa omaa maataan ja kulttuuriaan. Virpominen on kuitenkin vuosisatoja säilynyt perinne, tosin ajankuluessa muovautunut.

Minua harmittaa, kun ei käynyt kuin pari virpojaa. Haluaisin ylläpitää perinnettä. Laitoin oven pieleen kyltinkin, että saa virpoa, mutta tänä vuonna ei näyttänyt olevan paljoa trulleja liikkeellä.

Suomessa on entisaikaan ollut useita perinteitä, joihin kuulunut tuvasta tupaan kiertäminen. Mutta kun nykyään pitää haukkua ja tuhota kaikki suomalaisuus.

Trullit kiersivät omassa pikkuisessa kylässään, tuttujen ihmisten ovilla. Pohjanmaalla.

Sehän se että ennen ne naapurit ja ylipäätään koko kylän väki oli tuttuja. Nykyään ei välttämättä ole, ei välttämättä ole oikein ketään tuttuja lähimaillakaan, ellei laske niitä jotka tervehtii takaisin kun tulevat pihalla vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi