Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?

Vierailija
02.04.2023 |

Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.

Kommentit (416)

Vierailija
161/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille. 

Niille tulee reikiä hampaisiin, verot kiristyvät kun ne kulkee hammaslääkärissä veronmaksajien piikkiin. Anna porkkana palkaksi, jos haluat olla hyväntekijä.

Ja eihän varmaan mitkään tavalliset karkit käy kun nykyään kaikki on erityisallergisia. Vanhemman täytyy olla mukana selittämässä lapsen diagnoosilista.

Meillä töissä oli lapsistansa neuroottinen äiti, joka väitti että lapset ovat allergisia melkein kaikille elintarvikkeille ja kokeili kaiken maailman ruokavalioita lapsille.

Kun äiti sitten kuoli lyhyen sairastelun jälkeen, niin lapset yllättäen paranivat "vaikeista" allergioistaan, joita ei todellisuudessa ollut. Äiti oli luonut kuvitellut allergiat, ties miksi?

Munchausen by proxy.

Vierailija
162/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli hauskaa virpoessa lapsena. Ei kyllä käyty etukäteen sovitusti, vaan kaikkia ovia kokeiltiin. Omat lapseni tykkäsivät virpoa ja kävivät kuten minäkin lapsena joka ovella.

En koe mitenkään ikävänä pistää hyvää kiertämään ja varautua virpojiin. Se on hyvän mielen pistämistä kiertämään seuraaville sukupolville. Toki suomalaiselle varmaan aivan liian hämmentävä ajatus.

Onneksi enemmistö taitaa olla samaa mieltä kanssasi, tai ainakin kykenee olemaan triggeröitymättä jos joku tulee ovelle. Omat lapset kävi muutaman naapurin ovella, isä oli mukana kun ovat vielä liian pieniä menemään yksin, ja ainoastaan yksi sanoi ettei saa virpoa. Muut oli varautuneet virpojiin ja iloisia. Ja juu, lapset oli pukeutuneet ja oksat oli koristeltu.

Hyvä, että lapset oli pukeutuneet, alastomina olisivat jo huostassa, vaikka miten oli isä mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli hauskaa virpoessa lapsena. Ei kyllä käyty etukäteen sovitusti, vaan kaikkia ovia kokeiltiin. Omat lapseni tykkäsivät virpoa ja kävivät kuten minäkin lapsena joka ovella.

En koe mitenkään ikävänä pistää hyvää kiertämään ja varautua virpojiin. Se on hyvän mielen pistämistä kiertämään seuraaville sukupolville. Toki suomalaiselle varmaan aivan liian hämmentävä ajatus.

Onneksi enemmistö taitaa olla samaa mieltä kanssasi, tai ainakin kykenee olemaan triggeröitymättä jos joku tulee ovelle. Omat lapset kävi muutaman naapurin ovella, isä oli mukana kun ovat vielä liian pieniä menemään yksin, ja ainoastaan yksi sanoi ettei saa virpoa. Muut oli varautuneet virpojiin ja iloisia. Ja juu, lapset oli pukeutuneet ja oksat oli koristeltu.

Me suunniteltiin myös. Skipattiin ne ovet missä tiedettiin että on vauva päiväunilla tai koiria.

Lähinnä käytiin lapsiperheiden ovilla. Yhdestä perheestä kiellettiin virpominen. Mikä oli aika erikoista, koska heidän 7 lastaan olivat kuitenkin virpomassa.

Vierailija
164/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme 1980-luvulla virpomassa kavereitten kanssa useissa kerrostaloissa monen kilometrin säteellä. Oliko siinä mitään järkeä? En tiedä, mutta kivaa oli ja saimme paljon karkkia, suklaata ja rahaa. Nykyään ihmiset eivät ilmeisesti anna juuri rahaa.

Vierailija
165/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtenyt täälläpäin vähän hanskasta tämä touhu. Minulla oli aina varattuna makeisia ja suklaamunia virpojille mutta olisi pitänyt saada myös rahaa. Parasta oli kun noin kymmenvuotias tiuskaisi että maksetaanko sun palkkas jollain v***n karamelleilla.

Pari vuotta sitten olin koronassa kun virpojia tuli, huikkasin keittiön tuuletusikkunasta miksi en voi nyt osallistua ja myöhemmin illalla taloa pommitettiin kananmunilla. Enää en osallistu, koiramme viihtyvät aidatulla pihalla koko päivän.

Vierailija
166/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me suunniteltiin myös. Skipattiin ne ovet missä tiedettiin että on vauva päiväunilla tai koiria.

Lähinnä käytiin lapsiperheiden ovilla. Yhdestä perheestä kiellettiin virpominen. Mikä oli aika erikoista, koska heidän 7 lastaan olivat kuitenkin virpomassa.

Mitä erikoista tuossa on? Miksi en saisi kieltää virpomista, vaikka omat lapset ovat virpomassa? (meidän lapset ei ole koskaan halunneet virpomaan, tietävät, että suklaamunia saa kaupasta, joten tämä on nyt täysin retorinen kysymys - miten omat lapset eivät saisi olla jakamassa iloa ja keräämässä suklaamunia, vaikka minä en niitä olekaan jakamassa?)

Vierailija
167/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä aikuinen on mukana sen takia ettei 10v tyttikselle tarjota kovaa munaa oven takana jossa nimenä on esim ibrahm tai jusuf, voi tulla paukku perseeseenkin,mistä sitä tietää

mutta varoivainen kandee olla

Vierailija
168/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otto o kirjoitti:

Ei kuulu virpominen suomalaiseen kulttuuriin. Ortodoksien juttuja. Venäläisten. Nyt etenkin pitäis koko pääsiäinen jättää väliin.

Pääsiäinen jättää väliin? Kristikunnan suurin juhla? Elä hulluja hupaja.

Vierailija
169/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aikuiset yrittävät huijata ja mielenterveyspotilaat on laitettu kotihoitoon, kiitokset tästäkin kokoomus, keskusta ja persut.

Vierailija
170/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan niin kauhean synkkiä ja syrjäänvetäytyviä. Hirveä haloo, jos joku lapsi uskaltautuu ovelle ja joutuu itse antamaan pienen munan. Kerran vuodessa.

Niin ja halloweenina uudestaan.

No voi ei. Kerran kuudessa kuukaudessa. Vieläpä tarkalleen 6kk välein. Miksi joistain on niin jumalattoman hirveää, että lapsilla on kivaa?

Mikä siinä on niin hirveän vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät vaan tykkää virpojista? Ei millään uskota tätä.

Ei ymmärretä että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä. Että kaikki, jotka eivät virpomisesta pidä, eivät vihaa lapsia.

Joistakin vaan kerjääminen ei ole kivaa, eikä pakottaminen.

Ettei sitten millään osata olla häiritsemättä tuntemattomia.

Syntyvyys on muutenkin laskussa, että ei läheskään kaikki nuoretkaan pidä, saati halua lapsia.

Silti oletetaan että jokainen vanhempi ihminen ilahtuu ja hyppii ilosta, kun tuntematon lapsilauma hakkaa ovea ja vaatii karkkeja!

Muulloin ei edes tervehditä, mutta kas kummaa, palmusunbuntaina muistetaan.

Itselleni riittää omat lastenlapset, joita jo 13. Sekä lähinaapurin tutut lapset

Miksi et laita oveen lappua "ei virpojia", tiedät kyllä että tänään niitä kiertää.

Miksi omat lapsesi kävivät virpomassa, mutta nyt muiden lapset ei saa käydä?

Ei ole pakko tykätä virpojista, mutta ihan voi ratkaista asian niin, ettei virpojat soita ovikelloa. Aivan turha vetää hernettä nenään siitä, että perinteitä pidetään yllä.

Miksi minun pitää erikseen ilmoittaa, että kerjäläiset ei ole tervetulleita, kun jo järjestyslainkin mukaan kerjääminen ja kaupustelu on kielletty?

Vierailija
171/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin nykysuomalaiselle, joka vihaa omaa maataan ja kulttuuriaan. Virpominen on kuitenkin vuosisatoja säilynyt perinne, tosin ajankuluessa muovautunut.

Minua harmittaa, kun ei käynyt kuin pari virpojaa. Haluaisin ylläpitää perinnettä. Laitoin oven pieleen kyltinkin, että saa virpoa, mutta tänä vuonna ei näyttänyt olevan paljoa trulleja liikkeellä.

Suomessa on entisaikaan ollut useita perinteitä, joihin kuulunut tuvasta tupaan kiertäminen. Mutta kun nykyään pitää haukkua ja tuhota kaikki suomalaisuus.

Vierailija
172/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoista tuossa on? Miksi en saisi kieltää virpomista, vaikka omat lapset ovat virpomassa? (meidän lapset ei ole koskaan halunneet virpomaan, tietävät, että suklaamunia saa kaupasta, joten tämä on nyt täysin retorinen kysymys - miten omat lapset eivät saisi olla jakamassa iloa ja keräämässä suklaamunia, vaikka minä en niitä olekaan jakamassa?)

No saahan noin toimia. Vaikka on se vähän erikoista laittaa omat lapset keräämään naapurista herkkuja, jos ei sitten ole itse varautunut siihen että naapurin lapset käy ovella.

Mutta eipä siinä sen enempiä. Tuon perheen lapset on sen verran vapaita, että ovat voineet lähteä kierrokselle tosiaan ihan omine nokkineenkin sen enempää infoamatta vanhemmilleen. Ovat siis kyllä mukavia ja kohteliaita, mutta selkeästi vanhemmat usein pihalla siitä missä jälkikasvu menee.

Vierailija
173/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otto o kirjoitti:

Ei kuulu virpominen suomalaiseen kulttuuriin. Ortodoksien juttuja. Venäläisten. Nyt etenkin pitäis koko pääsiäinen jättää väliin.

Hyvinpä tiedät kansastasi, itä-suomessa on paljon ortodokseja..oh gasp mistähän voisi johtua?;) Itse olin ortodoksi joten tiedän.

Jo äitini joka on 78 v kävi virpomassa lapsena että en nyt kutsuisi ihan uudeksi villitykseksi. 

Muuten, antavatko nämä pääsiäis/lapsi/oksa(??)-vihaajat paljonkin rahaa kehitysmaiden keräyksiin? 

Köyhäinapuako ne virpojat ovat vailla vai miten kehitysmaiden auttaminen tähän liittyy?

Arvatenkin pohditaan onko toisten kerjääminen parempaa ja hyväksytympää kuin toisten.

Minun ainakin tekisi joskus mieli antaa jotakin niille lapsille, joiden vanhemmat on niin vähävaraisia, etteivät itse voi ilahduttaa lapsiaan edes pääsiaismunalla. Surullista on lapsiperheiden köyhyys. Onneksi kehtaavat nykyään laittaa lapsensa pyytämään vierailta apua, ajat on muuttuneet ja hyvä niin. Ei sitä tarvitse enää hävetä jos on köyhä.

Mutta kyllä minä mieluummin eloveenapaketin antaisin ja vaikka kaakaopussin. Niistä olisi iloa pitemmäksi aikaa, kun saisivat pienet vatsansa täyteen.

Vierailija
174/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otto o kirjoitti:

Tässäpä olet väärässä. Koristeltu vitsa on ortodoksinen taustaltaan, mutta herkkuja tai kepposia, joka esiintyy myös halloweenina, on satoja vuosia vanha perinne meillä kekrin ajoilta. Silloin kiertelijät olivat tosin aikuisia.

Vierailija
175/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta voivat heti varmistaa tasa-arvoisen kohtelun ja sen, ettei virpomispalkka ole liian pieni. Sain yhden oksan, annoin 5 virpojalle pienen suklaamunan ja samantien lehahti aikuinen paikalle ja ilmoitti, että enemmän kuuluu antaa, vähintään 1 KInder-muna jokaiselle. Eli nykyvirpojilla on ammattiliiton edustaja matkassa mukana.

Mitä teit, itse olisin antanut oksan takaisin.

Vierailija
176/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta voivat heti varmistaa tasa-arvoisen kohtelun ja sen, ettei virpomispalkka ole liian pieni. Sain yhden oksan, annoin 5 virpojalle pienen suklaamunan ja samantien lehahti aikuinen paikalle ja ilmoitti, että enemmän kuuluu antaa, vähintään 1 KInder-muna jokaiselle. Eli nykyvirpojilla on ammattiliiton edustaja matkassa mukana.

Mitä teit, itse olisin antanut oksan takaisin.

En mitään, koska koko tarina oli palturia.

Vierailija
177/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille. 

Maksaahan se ainakin karkkien hinnan.

Vierailija
178/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai annoit oksan takaisin ja vaadit suklaamunan itsellesi.

Vierailija
179/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen avannut oven 14 kertaa ja toistanut, että kiitos ei, ei saa virpoa. Puolet porukasta ilmoittaa, että palkka pitää silti maksaa, koska se kuuluu tähän leikkiin.

Itse olisin sanonut, että minun ovellani leikitään minun säännöillä. Painukaa helvettiin. Tolkku se pitää olla kerjätessäkin.

Vierailija
180/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen avannut oven 14 kertaa ja toistanut, että kiitos ei, ei saa virpoa. Puolet porukasta ilmoittaa, että palkka pitää silti maksaa, koska se kuuluu tähän leikkiin.

Itse olisin sanonut, että minun ovellani leikitään minun säännöillä. Painukaa helvettiin. Tolkku se pitää olla kerjätessäkin.

Olisitko vielä katkonut oksat ja heittänyt munakorit maahan. Ehkä tallannut vielä päälle. Sitten nauttinut lasten väpättävistä alahuulista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme