Apua yo-juhlien tarjottavien pohdintaan
Hei!
Esikoisemme pääsee ylioppilaaksi ja toki haluamme järjestää hänelle juhlat. Nyt tarvitsisin vinkkejä. Vieraita on tulossa noin 40-50. Meillä ei ole tolkuttomasti rahaa eli emme voi vain tilailla sitä sun tätä. Haluaisimme tarjota makeaa ja suolaista.
Onko kannattavampaa/edullisempaa tarjota jokin keittoruoka ja kakkupöytä vai kuinka?
Katsoin, että pelkästään yksi 30 hengen kakku maksaa 135 euroa. Huhhuh.
Kommentit (82)
Tarjolle leipäkuutioita sulatejuustolla, tuorekurkkua päälle. Jos ei kelpaa niin olkoot ilman.
Makeaksi pieniä kakkuja, mitkä ovat annospaloja. Siihen marmeladia päälle ja kermavaahtoa ja kirsikka.
Juomaksi jäävettä, kivennäisvettä ja mehua. Var så god.
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaanko yo-juhliin vai tullaanko vaan? Mietin, että mistä ap edes tietää henkilöluvun?
Kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 hengen kakku ei maksa 135 euroa, kun sen tekee itse.
Ylioppilaana olisi kyllä hävettänyt, jos olisi ollut itse tehtyä kakkua. Olisin varmaan perunut koko juhlat. No asiaan: Pari erilaista salaattia, pari erilaista voileipäkakkua, pari erilaista makeaa kakkua ja pikkusälää kuten piirakoita ja munavoita.
Onpa erikoinen häpeä! Itsetehtyhän on nykyaikana ylellistä.
Ei todellakaan ole ylellistä vaan kertoo sairaalloisesta pihistelystä ainutkertaisen juhlan äärellä.
Moni osaa leipoa kakun pitopalvelutasoisesti. Kotona leivotussa ei ole hävettävää t. eri, lähes ikänsä leiponut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja, arkijuustoa ja rypäleitä hammastikussa, siinä on makeaa ja suolaista ja sopii kaikille ruokavalioille, eikä maksa paljon mitään, jos leikkaa juuston pieniksi kuutioiksi.
Daa. Ylppäreihin?
Miksei? Joillakin tuntuu olevan oletus, että yo-juhla on jotenkin maailman tärkein juhla, jossa kuuluu tarjoilla shampanjaa ja kaviaaria tai nuori ei ole oikeasti ylioppilas. Aloittajankin pulma kumpuaa tuosta ylioppilaiden jalustalle nostamisesta. Sinäkään et edes kyseenalaistaisi, jos nakkitikkuja ehdotettaisiin tarjolle ammattiinvalmistuvan juhliin.
No onhan ylioppilaaksi valmistuminen ihan eri juttu kuin amisjuhlat. Ei noita voi mitenkään rinnastaa.
ohis
Niin, ammattiin valmistuneella on ammatti ja tulevaisuus, ylioppilaalla hattu.
Minun lapselleni oli niin hyvä yo-todistus, että käveli suoraan Aalto-yliopistoon. Siellä se tulevaisuus nyt on. Eli on se yo-todistus muutakin kuin hattu, se on välietappi eteenpäin.
Voi hyvänen aika, sinä ja sinun lapsesi erinomaisella todistuksellaan ja Aalto-yliopisto tulevaisuuksineen. Oletko humalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaanko yo-juhliin vai tullaanko vaan? Mietin, että mistä ap edes tietää henkilöluvun?
Kutsutaan.
Se kutsu voi olla avoin paikallisessa lehdessä. Aika hyvin voi itse ennakoida, kun lasketaan mahdolliset tulijat. Joku jää tulematta, ja tulee joku yllätysvieras. Siinä ne tasaantuvat.
Keittoa hankala syödä, pitää olla ruokapöytä. Kuumana pitäminen? YO juhla on keväinen kevyt juhla. Tulijoille kuohuviini. Kahvin kanssa voileipäkakku ja täytekakku. Ei pullaa, ei kääretortttuja. Ei salaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaseen teen paljon etukäteen. Jos ei teillä ole pakastimessa tilaa niin voisiko jollain ystävällä olla? Meidän tuleva yo nimenomaan haluaa tietyn itsetehdyn kakun, miksi hemmetissä se pitäisi ostaa jostain, jos osaa itse tehdä, en tajua noita kommentteja Joskus tuli tilattua voileipäkakku leipomosta ja itse olisi tehnyt paremman.
Mä en ole sitten ensimmäisten ristiäisten jälkeen tilannut yhtään kakkua tai muuta valmiina. Osaan tehdä itse niin paljon parempia ja tulee niin paljon halvemmaksi.
Ap:lle sanoisin, että syökää muutama päivä ennen juhlia jotain, mikä ei vaadi jääkaappisäilytystä, jotta saat jääkaapin ihan tyhjäksi tarjottavia varten. Jos sinulla on vain yksi jääkaappi, kysy, voisiko naapurin jääkaapissa säilyttää jotain tai olisiko jollakin varastossaan ylimääräinen jääkaappi lainaksi. Tee tarjottavia, jotka mahtuu myös pieneen tilaan. Esim. pikkulihapullia voi säilyttää ihan pussissa jääkaapissa. Täytekakut ja voileipäkakut vievät aika paljon tilaa, joten siihen on hyvä varautua. Mutta esim. suolaiset piirakat voi tehdä valmiiksi edellisenä iltana niin, että on vaan täytteet jossain kipossa jääkaapissa ja taikina toisessa. Niitä voi paistaa ennen juhlia, niin eivät enää vaadi jääkaappisäilytystä.
Ihan ensin mietit, miten noita ruokia syödään eli jos teillä ei ole kaikille istumapaikkaa pöydän vieressä, keitto on suoraan poissuljettu vaihtoehto. Ja kun tuon tiedät, sitten miettimään niitä vaihtoehtoja. vaikka tuolla joku leukaili noista raikkaista voileivistä (taas, vähän jäänyt hänelle toi levy jumiin) esim croissant-buffetti eli croisantteja ja sitten läjä erilaisia täytteitä viereen voi olla ihan hauska vaihtoehto, itse olen toteuttanut tuollaisen 30:lle hengelle kerran. Kakku on halvempi itse tehtynä, toki vaatii sitten kylmäsäilytystiloja aika paljon eli jos ne on rajalliset, tekisin vaikka muffinsseja tms. Ja usein vanhassa on vara parempi: karjalanpiirakoita ja munavoita, saaristolaisleipää ja graavilohta ja vanha kunnon korvapuusti. saattaa moni kiitellä, kun on kiertänyt jo muutamat juhlat ja nakerrellut hummuspatonkia ja aurinkokuivattuatomaatti ja fetaa -piirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Keittoa hankala syödä, pitää olla ruokapöytä. Kuumana pitäminen? YO juhla on keväinen kevyt juhla. Tulijoille kuohuviini. Kahvin kanssa voileipäkakku ja täytekakku. Ei pullaa, ei kääretortttuja. Ei salaatteja.
Liian vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin mietit, miten noita ruokia syödään eli jos teillä ei ole kaikille istumapaikkaa pöydän vieressä, keitto on suoraan poissuljettu vaihtoehto. Ja kun tuon tiedät, sitten miettimään niitä vaihtoehtoja. vaikka tuolla joku leukaili noista raikkaista voileivistä (taas, vähän jäänyt hänelle toi levy jumiin) esim croissant-buffetti eli croisantteja ja sitten läjä erilaisia täytteitä viereen voi olla ihan hauska vaihtoehto, itse olen toteuttanut tuollaisen 30:lle hengelle kerran. Kakku on halvempi itse tehtynä, toki vaatii sitten kylmäsäilytystiloja aika paljon eli jos ne on rajalliset, tekisin vaikka muffinsseja tms. Ja usein vanhassa on vara parempi: karjalanpiirakoita ja munavoita, saaristolaisleipää ja graavilohta ja vanha kunnon korvapuusti. saattaa moni kiitellä, kun on kiertänyt jo muutamat juhlat ja nakerrellut hummuspatonkia ja aurinkokuivattuatomaatti ja fetaa -piirakkaa.
Olen järjestänyt useat juhlat ja pullat, kuivakakut ja kermatäytekakut jäävät aina syömättä. Vieraille kelpaa parhaiten voileipäkakku, suolaiset piirakat, erilaiset juustokakut ja suklaatäytekakku ja itsetehdyt pikkuleivät.
Tarkoitatko sellaisia juustokakkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt useat juhlat ja pullat, kuivakakut ja kermatäytekakut jäävät aina syömättä. Vieraille kelpaa parhaiten voileipäkakku, suolaiset piirakat, erilaiset juustokakut ja suklaatäytekakku ja itsetehdyt pikkuleivät.
Keitto ja kakkupöytä kuulostaa hyvältä.
Esim. maa-artisokkakeitto on tosi hyvää. Sen lisäksi hyvää leipää ja levitteitä (hummusta, tapenadea, fetamoussea, voita, öljyä).
Kakkupöytään täytekakku, keksejä ja vaikka pari erilaista piirakkaa (esim. mustikkapiirakka ja toscapiirakka).
Itse olisin näihin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Tee suolaiseksi tarjottavaksi esim. paria eri suolaista piirakkaa. Lisäksi vihersalaattia. Sit vaikka patonkia ja sen kanssa tuorejuustoa ja jtn itse tehtyä tahnoja. Tai valmista hummusta. Jos tykkäät leipoa niin patongin sijaan foccaciaa. Voileipäkakku on hyvää, mut suuritöisempi.
Makeaksi paria eri kakkua, toinen täytekakku ja toinen juustokakku. Pullaa ei tarvii eikä kuivakakkua, ne on ihan turhia. Ehkä jotain keksejä, tai vaikka macaroneja.
Juomaksi kuohari/ lehtikuohu, vissyä ja mehua. Teetä ja kahvia.
Ei todellakaan mitään patonkia tai foccaciaa enää, jos on jo paria erilaista suolaista piirakkaa. Saati jtn itse tehtyjä tahnoja, ei kuulosta kovin hyvältä.
Juustokakut on jo nähty, täytekakku toimii paremmin. Macaronit on pahoja ja niitä oli kaikilla bloggareilla joskus 10 vuotta sitten.
Pulla ja kuivakakku on parasta makeaa tarjottavaa, jos ne on hyvin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Tee suolaiseksi tarjottavaksi esim. paria eri suolaista piirakkaa. Lisäksi vihersalaattia. Sit vaikka patonkia ja sen kanssa tuorejuustoa ja jtn itse tehtyä tahnoja. Tai valmista hummusta. Jos tykkäät leipoa niin patongin sijaan foccaciaa. Voileipäkakku on hyvää, mut suuritöisempi.
Mikä hemmetin jtn?
Vierailija kirjoitti:
Yo-juhliin tullaan vaan. Lähipiirille toki voidaan lähettää kutsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 hengen kakku ei maksa 135 euroa, kun sen tekee itse.
Ylioppilaana olisi kyllä hävettänyt, jos olisi ollut itse tehtyä kakkua. Olisin varmaan perunut koko juhlat. No asiaan: Pari erilaista salaattia, pari erilaista voileipäkakkua, pari erilaista makeaa kakkua ja pikkusälää kuten piirakoita ja munavoita.
Onpa erikoinen häpeä! Itsetehtyhän on nykyaikana ylellistä.
Ei todellakaan ole ylellistä vaan kertoo sairaalloisesta pihistelystä ainutkertaisen juhlan äärellä.
Ei kerro pihistelystä, vaan riittävän suurista säilytystiloista. Todennäköisesti emme ole ainut perhe, joka on päätynyt rippi- ja ylioppilasjuhlissa leipomon kakkuihin juuri siitä syystä, että ne voi hakea valmiina vasta hieman ennen tarjoilua.
Meillä oli voileipäkakkua, täytekakkua, juustokakkua, pikkuleipiä ja konvehteja. Itse tehtyinä, paitsi konvehdit.