Apua yo-juhlien tarjottavien pohdintaan
Hei!
Esikoisemme pääsee ylioppilaaksi ja toki haluamme järjestää hänelle juhlat. Nyt tarvitsisin vinkkejä. Vieraita on tulossa noin 40-50. Meillä ei ole tolkuttomasti rahaa eli emme voi vain tilailla sitä sun tätä. Haluaisimme tarjota makeaa ja suolaista.
Onko kannattavampaa/edullisempaa tarjota jokin keittoruoka ja kakkupöytä vai kuinka?
Katsoin, että pelkästään yksi 30 hengen kakku maksaa 135 euroa. Huhhuh.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaanko yo-juhliin vai tullaanko vaan? Mietin, että mistä ap edes tietää henkilöluvun?
Yo-juhliin tullaan vaan. Lähipiirille toki voidaan lähettää kutsu.
Ei enää 2000-luvulla. Yo-juhlat olivat jo minun kirjoitusaikaani (2003) vain kutsutuille vieraille eikä sinne todellakaan menty kutsumatta. Näin ainakin kaupungeissa. Maaseuduilla voi toki osa vielä kuvitella, että naapurin juhlat ovat automaattisesti kaikille avoimet.
Itse laitan todella perinteisen kahvipöydän, koska juhliin tulee monta vanhaa sukulaista, jotka varmasti haluavat ne pullapitkonsa ja kakkunsa. Niinpä meillä on kahta erilaista suolaista piirakkaa (kinkku ja lohi), pullapitko, kuivakakku, täytekakku ja paria sorttia pikkuleipiä. Juomaksi on kahvia, teetä tai mehua. Juhlan on tarkoitus olla lyhyt kahvitilaisuus, joten ruokailua ei järjestetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 hengen kakku ei maksa 135 euroa, kun sen tekee itse.
Ylioppilaana olisi kyllä hävettänyt, jos olisi ollut itse tehtyä kakkua. Olisin varmaan perunut koko juhlat. No asiaan: Pari erilaista salaattia, pari erilaista voileipäkakkua, pari erilaista makeaa kakkua ja pikkusälää kuten piirakoita ja munavoita.
Onpa erikoinen häpeä! Itsetehtyhän on nykyaikana ylellistä.
Ei todellakaan ole ylellistä vaan kertoo sairaalloisesta pihistelystä ainutkertaisen juhlan äärellä.
Ai, moni ajattelee ihan toisinpäin! Että hävettää tarjota ostettua ja tilattua. Kaiken pitää olla itse tehtyä. Huvittava ajatus, että joku häpeää itse tehtyä, tulee usein paljon parempaa kun tekee itse. Ainakin jos osaa leipoa 😄
Meillä oli pari vuotta sitten pojan juhlissa pitopalvelu hoitamassa kaiken. Tarjolla oli pari voileipäkakkua, täytekakku ja pikkuleipiä ja taisi siellä olla jotain kuivaakakkuakin. Ja kaikista oli gluteenittomat ja maidottomat versiot. Ihan tarkkaan en enää muista.
Parasta koko hommassa oli, että meidän ei tarvinnut huolehtia kylmäsäilytyksestä ennen juhlia. Toivat kaikki omissa kylmälaatikoissa. Ainoa, mitä oli kylmässä meillä, oli shampanjat ja lehtikuohut.
Meillä on yksi lapsi ja sukua nähdään harvoin. Päätimme satsata tuohon pitopalveluun sen vuoksi, että saamme rauhassa seurustella sukulaisen kanssa kahvinkeiton sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaana olisi kyllä hävettänyt, jos olisi ollut itse tehtyä kakkua. Olisin varmaan perunut koko juhlat. No asiaan: Pari erilaista salaattia, pari erilaista voileipäkakkua, pari erilaista makeaa kakkua ja pikkusälää kuten piirakoita ja munavoita.
Tässä tapauksessa yliopppilas voi maksaa itse juhlansa, jos ei muu kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas abit ovat ilmoittaneet, että pitää olla äidin leipomat kakut, kisk ne maistuvat niin paljon paremmilta kuin konditorioiden kakut. Meillä mennään sisältä edellä, ei ulkonäön mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Keitto ja kakkupöytä kuulostaa hyvältä.
Esim. maa-artisokkakeitto on tosi hyvää. Sen lisäksi hyvää leipää ja levitteitä (hummusta, tapenadea, fetamoussea, voita, öljyä).
Kakkupöytään täytekakku, keksejä ja vaikka pari erilaista piirakkaa (esim. mustikkapiirakka ja toscapiirakka).
Itse olisin näihin tyytyväinen.
Useammat yo-juhlat järjestäneenä ihmettelen, miten tuo keittotarjoilu onnistuu. Yleensä juhliin tullaan vielä päivän mittaan niin, että jatkuvasti joku tulee ja joku lähtee. Ei istuta yhtä aikaa pöydässä, vaan vieraita tulee ja menee. Keiton pitäisi siis pysyä kuumana jonkun 6-8 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas abit ovat ilmoittaneet, että pitää olla äidin leipomat kakut, kisk ne maistuvat niin paljon paremmilta kuin konditorioiden kakut. Meillä mennään sisältä edellä, ei ulkonäön mukaan.
Sama juttu. Ja eihän ne konditorioiden kakut ole koskaan niin hyviä, kuin itse tehdyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pari vuotta sitten pojan juhlissa pitopalvelu hoitamassa kaiken. Tarjolla oli pari voileipäkakkua, täytekakku ja pikkuleipiä ja taisi siellä olla jotain kuivaakakkuakin. Ja kaikista oli gluteenittomat ja maidottomat versiot. Ihan tarkkaan en enää muista.
Parasta koko hommassa oli, että meidän ei tarvinnut huolehtia kylmäsäilytyksestä ennen juhlia. Toivat kaikki omissa kylmälaatikoissa. Ainoa, mitä oli kylmässä meillä, oli shampanjat ja lehtikuohut.
Meillä on yksi lapsi ja sukua nähdään harvoin. Päätimme satsata tuohon pitopalveluun sen vuoksi, että saamme rauhassa seurustella sukulaisen kanssa kahvinkeiton sijasta.
Me olemme palkanneet aina jonkun naapurin tai tuttavapiirin teinin hoitamaan kahvin keittoa, keräämään tiskejä ja täyttämään tarjoilupöytää.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te säilytätte kaiken? Meillä on vain yksi jääkaappi. Vai ette nuku edellisenä yönä laisinkaan?
Viimeisimpiin juhliin lainasin parilla kympillä työkaverilta matalan jääkaapin. Torista voisi myös löytää edullisesti ja laittaa myyntiin juhlien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. maa-artisokkakeitto on tosi hyvää. Sen lisäksi hyvää leipää ja levitteitä (hummusta, tapenadea, fetamoussea, voita, öljyä).
Kakkupöytään täytekakku, keksejä ja vaikka pari erilaista piirakkaa (esim. mustikkapiirakka ja toscapiirakka).
Useammat yo-juhlat järjestäneenä ihmettelen, miten tuo keittotarjoilu onnistuu. Yleensä juhliin tullaan vielä päivän mittaan niin, että jatkuvasti joku tulee ja joku lähtee. Ei istuta yhtä aikaa pöydässä, vaan vieraita tulee ja menee. Keiton pitäisi siis pysyä kuumana jonkun 6-8 tuntia.
Eihän koko keittoa tarvitse lämmittää samaan aikaan. Keiton voi tehdä edellisenä päivänä, jäähdyttää nopeasti ja sitten ottaa jääkaapista aina sopivan määrän kerrallaan lämmitettäväksi. Suurempana ongelmana keiton kanssa näen sen, että sitä syödessä tarvitsisi pöydän tai ainakin jonkinlaisen korvikkeen pöydälle. Jos vieraita on paljon, tällaisen järjestäminen voi olla hankalaa.
Eiköhän ne yo-juhlat ole kahvitilaisuus yleensä.
Laittaisin karjalanpiirakoita kylmäsavulohella, salaatinlehti+persilja.
Poropiirakkaa pellillinen. Leipäjuustoa, pullapitkoja ja täytekakkua, ite tehtyä.
Kakun väliin ja päälle lakkoja. Jotain pikkuleipiä, vaikka dominoja.
Oi, kun pääsiskin tuollaisiin juhliin.
Kahvinkeittimiä pitää olla kaksi ainakin ja teevedelle iso termari.
Toivotan onnea ylioppilaalle, hänen perheelleen , samoin hauskoja juhlia ja edelleen ylioppilaalle onnea elämään ja uranvalintaan!
Vierailija kirjoitti:
Muista eri ruuat gluteenittomana, maidottomana, munattomana, lihattomana (juustokakun liivate on eläinperäinen) ja vähähiilihydraattisena
Kannattaa ensin selvittää, onko juhlissa ketään kyseisiä ruokavalioita noudattavia. Ei niitä kannata varmuuden vuoksi tehdä.
Mä kannatan aina ruokajuhlia. Oli se sitten keitto, runsas noutopöytä tai jotain siltä väliltä. Meillä on aina isommissa juhlissa ruokatarjoilu, eikä ole koskaan tullut muuta kuin positiivista palautetta vierailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ilmoitettu vieraille kellonaika, jolloin ruoka on tarjolla. Myöhemmin tuleville on vain kahvit kakkuineen.
Ihana keväinen karpalo hyydekaakku ja koristeena aitoja orvokkeja. Nättiä ja keväistä helposti.
Montaako suolaista ja makeaa olisi hyvä olla tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoinen häpeä! Itsetehtyhän on nykyaikana ylellistä.
Ei todellakaan ole ylellistä vaan kertoo sairaalloisesta pihistelystä ainutkertaisen juhlan äärellä.
Meidän kakut ovat konditoriatasoa. Tästä olemme ennenkin keskustelleet. Monet osaavat leipoa tosi kauniita kakkuja. Ehkä teillä ei osata.
Miksi tarjottavista kysytään ventovierailta mammoilta eikä juhlakalulta itseltään?