Apua yo-juhlien tarjottavien pohdintaan
Hei!
Esikoisemme pääsee ylioppilaaksi ja toki haluamme järjestää hänelle juhlat. Nyt tarvitsisin vinkkejä. Vieraita on tulossa noin 40-50. Meillä ei ole tolkuttomasti rahaa eli emme voi vain tilailla sitä sun tätä. Haluaisimme tarjota makeaa ja suolaista.
Onko kannattavampaa/edullisempaa tarjota jokin keittoruoka ja kakkupöytä vai kuinka?
Katsoin, että pelkästään yksi 30 hengen kakku maksaa 135 euroa. Huhhuh.
Kommentit (82)
Ilmaisen viinan perässä sinne kaikki tulee joten ei väliä tarjottavilla. Tuskin lapsi kirjoittaa mitään hyviä arvosanojakaan joten turhaa hehkuttaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee suolaiseksi tarjottavaksi esim. paria eri suolaista piirakkaa. Lisäksi vihersalaattia. Sit vaikka patonkia ja sen kanssa tuorejuustoa ja jtn itse tehtyä tahnoja. Tai valmista hummusta. Jos tykkäät leipoa niin patongin sijaan foccaciaa. Voileipäkakku on hyvää, mut suuritöisempi.
Makeaksi paria eri kakkua, toinen täytekakku ja toinen juustokakku. Pullaa ei tarvii eikä kuivakakkua, ne on ihan turhia. Ehkä jotain keksejä, tai vaikka macaroneja.
Juomaksi kuohari/ lehtikuohu, vissyä ja mehua. Teetä ja kahvia.
Patonkia? Samaa sarjaa kuin perunalastut. Ei ylioppilasjuhliin.
Punkku ja patonki kelpasi meidän Herrallemme, Jeesus Kristukselle, Jumalan Pojalle, joten se riittää kyllä Terolle, Ritvan Pojalle.
Missä te säilytätte kaiken kylmässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 hengen kakku ei maksa 135 euroa, kun sen tekee itse.
Ylioppilaana olisi kyllä hävettänyt, jos olisi ollut itse tehtyä kakkua. Olisin varmaan perunut koko juhlat. No asiaan: Pari erilaista salaattia, pari erilaista voileipäkakkua, pari erilaista makeaa kakkua ja pikkusälää kuten piirakoita ja munavoita.
Onpa erikoinen häpeä! Itsetehtyhän on nykyaikana ylellistä.
Ei todellakaan ole ylellistä vaan kertoo sairaalloisesta pihistelystä ainutkertaisen juhlan äärellä.
Ehtii sitä rahaa törsätä sitten naimisiinmennessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja, arkijuustoa ja rypäleitä hammastikussa, siinä on makeaa ja suolaista ja sopii kaikille ruokavalioille, eikä maksa paljon mitään, jos leikkaa juuston pieniksi kuutioiksi.
Daa. Ylppäreihin?
Miksei? Joillakin tuntuu olevan oletus, että yo-juhla on jotenkin maailman tärkein juhla, jossa kuuluu tarjoilla shampanjaa ja kaviaaria tai nuori ei ole oikeasti ylioppilas. Aloittajankin pulma kumpuaa tuosta ylioppilaiden jalustalle nostamisesta. Sinäkään et edes kyseenalaistaisi, jos nakkitikkuja ehdotettaisiin tarjolle ammattiinvalmistuvan juhliin.
No onhan ylioppilaaksi valmistuminen ihan eri juttu kuin amisjuhlat. Ei noita voi mitenkään rinnastaa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja, arkijuustoa ja rypäleitä hammastikussa, siinä on makeaa ja suolaista ja sopii kaikille ruokavalioille, eikä maksa paljon mitään, jos leikkaa juuston pieniksi kuutioiksi.
Daa. Ylppäreihin?
Miksei? Joillakin tuntuu olevan oletus, että yo-juhla on jotenkin maailman tärkein juhla, jossa kuuluu tarjoilla shampanjaa ja kaviaaria tai nuori ei ole oikeasti ylioppilas. Aloittajankin pulma kumpuaa tuosta ylioppilaiden jalustalle nostamisesta. Sinäkään et edes kyseenalaistaisi, jos nakkitikkuja ehdotettaisiin tarjolle ammattiinvalmistuvan juhliin.
No onhan ylioppilaaksi valmistuminen ihan eri juttu kuin amisjuhlat. Ei noita voi mitenkään rinnastaa.
ohis
Niin, ammattiin valmistuneella on ammatti ja tulevaisuus, ylioppilaalla hattu.
Ehdottomasti mieluummin kunnon ruoka kuin jotain piperryksiä jos raha on tiukilla.
Tee itse kakku, pari pellillistä kakkupohjaa ja täytteet väliin ja päälle. Tee kauniita voileipiä ja paista riisipiirakoita. Pikkuleipiä on helppo tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tee itse kakku, pari pellillistä kakkupohjaa ja täytteet väliin ja päälle. Tee kauniita voileipiä ja paista riisipiirakoita. Pikkuleipiä on helppo tehdä itse.
Suolainen piirakka tullee halvemmaksi kuin päällystetyt voileivät.
Pakkaseen teen paljon etukäteen. Jos ei teillä ole pakastimessa tilaa niin voisiko jollain ystävällä olla? Meidän tuleva yo nimenomaan haluaa tietyn itsetehdyn kakun, miksi hemmetissä se pitäisi ostaa jostain, jos osaa itse tehdä, en tajua noita kommentteja Joskus tuli tilattua voileipäkakku leipomosta ja itse olisi tehnyt paremman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daa. Ylppäreihin?
ohis
Minun lapselleni oli niin hyvä yo-todistus, että käveli suoraan Aalto-yliopistoon. Siellä se tulevaisuus nyt on. Eli on se yo-todistus muutakin kuin hattu, se on välietappi eteenpäin.
Ei ruokaa yo-juhliin. Tosi hankalaa, kun vieraat tulevat eri aikaan ja pitää säätää ruuan ja kahvituksen kanssa.
Teet muutamaa suolaista levypiirakkaa ja leikkaat kauniita pieniä paloja. Meillä ylioppilas halusi myös voileipkakkua ja mummo sen leipoi.
Ruisnapit on myös kivoja hyviä. Tee itse , vaikka lohitäyte.
Kakku tulee ehdottomasti edullisemmaksi, kun sen tekee itse. Britakakku on hyvä ja näyttävä vaihtoehto.
Suklaakonvehteja voi ostaa etukäteen tarjouksesta ja pikkuleipiä voit leipoa itse.
Panosta koristeluun!
No sitten täytyy miettiä, että kuinka kaukaa nämä 40-50 ihmistä tulee? Jos on suht läheltä ja jos heillä on muitakin juhlia käytävänä niin sitten ei yksinkertaisesti tarvitse mitään kovin raskasta tarjottavaa tai edes paljoa. Jos juhlat ovat pääasiassa vieraille ainoat ylioppilasjuhlat niin sitten voi olla hyvinkin joku keitto tai paahtopaisti lisukkeineen. Tuolle määrälle riittää hyvin pari kiloa paahtopaistia ja vaikka kirkas perunasalaatti ja se patonki tai focaccia. Siitä saa ne vegaanit ja sekaanit ruokaa ja on maidoton, munaton, gluteenitonta tarvittaessa. Jälkiruoaksi kermakakku ja vaikka kaneliässiä tai herrasväen pikkuleipiä tai vaikka pavlova ja pikkuleipiä. Kahvia ja teetä muistaa varata paljon. Sekä alkoholiton juoma kuten vaikka makuvissyä ja raparperimehua (tekee vaikka itse tiivisteen alkukesästä tai loppukeväästä kun raparperit tulee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daa. Ylppäreihin?
ohis
Minun lapselleni oli niin hyvä yo-todistus, että käveli suoraan Aalto-yliopistoon. Siellä se tulevaisuus nyt on. Eli on se yo-todistus muutakin kuin hattu, se on välietappi eteenpäin.
On sinne Aaltoon muutkin päässyt ja ylioppilaaksi pääsyä pidetään perusteettomasti arvossa, vaikka läpi mentäisiin rimaa hipoen. Ehkä jonkun poikkeuksellisen loistavan todistuksen juhlimisen ymmärtää, mutta 90% ei ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daa. Ylppäreihin?
ohis
Meillä on kolme lasta, yksi kirjoitti aikoinaan ylioppilaaksi, toinen teki kaksoistutkinnon ja kolmas kävi ammattikoulun. Kaikille on järjestetty yhtäläiset juhlat valmistumisen kunniaksi, eikä ketään ole sorsittu sillä, että sä olet vaan ammattikoulun käynyt, etkä yo. Tuo vähättely kertoo kyllä typeryydestä. Tämä ot.
Ehdottomasti pitopalvelu josta tulee myös työntekijä joka täydentää noutopöytää, huolehtii kuohuviinilasiin ja katataa kahvia yms. Sama henkilö laittaa ruoat ja astiat valmiiksi sinä aikana kun ylioppilas ja perheensä ovat lakituksessa. Ei tuo nyt kovin kallis ole, olisiko luokkaa 35 euroa /vieras. Jos vieraita on 50, niin selviää hyvin alle kahden tonnin (+alkumaljat ja mahdolliset muut juomat).
Miten teillä riittää kylmäsäilytystila?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daa. Ylppäreihin?
ohis
Juuri näin, jotenkin kummastuttaa että yo on olevinaan niin suuri saavutus. Siitähän se koulu vasta alkaa. Yo-juhlinnan kohteena itsekin olin hämmentynyt kun vanhemmat oli kutsuneet paikalle pönöttämään kaiken maailman sukulaiset joita kaikkia en aiemmin ollut edes tavannut. Maisterista eteenpäin menin vaan itsekseni kaikessa rauhassa kaljalle.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä riittää kylmäsäilytystila?
Kaikki ylimääränen jääkaapista on viety mummon jääkaappiin evakkoon :-) meillä on kyllä kaksi jääkaappipakastin yhdistelmää. Sitten on ollut juomat kylmälaukuissa.
Tekee itse sen mihin rahat riittää ja mitä osaa tehdä. Olen pitänyt ilmeisen onnistuneita juhlia, illanviettoja ym., mutta en ole yhtään innostunut täytekakuista - siispä en tee niitä. Viime kesän rippijuhlissa esim. pavlova oli tosi suosittu.