Miksi keskiluokka tai hyväosainen ei saisi hyötyä hyvinvointivaltiosta mitenkään?
Pelkkää maksajan roolia tarjotaan. Lapsilisiä uhataan jatkuvasti viedä, jopa työterveydenhuollon poistamista puhutaan. Eikö hyvinvointivaltion tulisi olla koko kansan hyödyksi. Ei voi olla niin, että osa vain orjuutettuna maksaa ja toiset nauttivat.
Kommentit (1321)
Yritin päästä lääkäriin. Terveysasemalta käskettiin hakeutumaan työterveyshuoltoon. Yritin, mutta meidän työterveyshuoltoon ei kuulu lääkäri- ja sairaanhoitopalvelut.
Kiva kuitenkin, että työssäkäyvänä saan kustantaa julkisen terveydenhuollon, vaikken itse saa sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin hyväosainen, ettei edes näe mitään kaikkea saa: kunnallinen päivähoito, josta maksaa pienen murto-osan todellisista kuluista, ansiosidonnaiset perhevapaat, kotihoidon tuki, maksuton neuvola, synnytys julkisessa sairaalassa, maksuton koulutus yliopistotasolle saakka. Myös ansiosidonnainen työttömyysturva on pääasiassa keskiluokan turva.
Kaikki tämä on uhattuna, kun oikeistohallitus pääsee leikkaamaan. VM:n ehdotukset, joita oikeisto kiitteli, leikkasivat vanhempainrahaa, nostaisivat päivähoitomaksuja, nostaisi jopa ruuan hintaa (arvonlisäveron yhtenäistäminen).
Lisäksi koulutusleikkaukset, lukukausimaksut korkeakouluihin, opiskelijan asumistuen leikkaus jne. ovat mm. kokoomuksen listalla.
Keskiluokkaa kurittavat lista on loputon.
Eipä tuostakaan listasta jää jäljelle montaakaan asiaa, josta myös lapseton pääsisi nauttimaan. Enpä vielä ole löytänyt puoluetta joka ajaisi keskituloisen lapsettoman asiaa, meille kun on jäänyt puhtaasti maksajan rooli tässä yhteiskunnassa.
Voi, että kun te lapsettomat ette tajua, miten helpolla pääsette elämässä, kun sen on peppunne pyyhitte. Ette tiedä mitään todellista elämästä ettekä kasvata yhtään uutta veronmaksaja. Nostan hattua kaikille, jotka ovat perustaneet perheen, se on meinaan työtä vuotta sen 18 v.
Kirjoittiko tämän viestin tekoäly tai Google-kääntäjä? Sen verran erikoista suomea on.
Kuinkahan monen keskituloisen asuntolainan korkoja olen maksanut vaikka pienituloisena en sentään tukiin ole turvannut. Mielestäni nuo korkovähennykset saa pysyä poissa ja ihmisten pitäisi maksaa lainoistaan. Tiedän että ikinä en saa omaa asuntoa, mutta harmittaa että pienistä tuloistani olen toisille parempiosaisille parempaa elämää antanut.
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen tarhahoito maksaa yli 1000 euroa kuukaudessa ja itse maksetaan vain 250.
Ai se tarhatäti saa monen tonnin palkan, kun hoitaa useampaa lasta?
Älä nyt unta näe. Ne korkeakoulutetut lastentarhanopet on Suomen surkeimmin palkattu korkeakoulutettu ammatti. Ja hoitajat vielä huonommin palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Siksi ääneni menee Kokoomukselle, joka oikeasti ymmärtää, että me keskituloiset, jotka pidämme tämän yhteyskunnan pystyssä ja maksamme myös köyhien perheiden lasten päivähoitomaksut ym. emme voi jäädä pelkkään maksajan rooliin!
Minun ja mieheni yhteenlasketut tulot ovat bruttona 9500€/ kk ja käteen jää 6800€. Verottaja vie 2700€. Jotain pitäisi tehdä.
Miten teillä jää käteen noin älyttömän paljon?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on näitä tuttavissaan jo, ei kannata ottaa kokopäiväistä työtä vastaan koska......lähtee Kela etuudet esim asuntotuki, toimeentulotuki, korotettu lapsilisä ja lasten erillaiset sote palvelut, terapeutit, toimintaterapiat, dignosoidaan puoliväkisin lapsille kaikkia esim. Vammaistukia, no, työllistäähän se Pirkanmaallakin ison remmin. Näissä on useissa asioissa karsimisen varaa ja kaiken maksaa Keskiluokka.
Korotettu lapsilisä, terapiat, sotepalvelut tai vammaistuki ei ole millään tavalla kytköksissä työssä käyntiin. Vammaistukea ei muuten saa diagnoosilla vaan toimintakyvyn arvioinnin kautta. Mielestäni taas lapsista ei saa missään nimessä leikata, koska ajoissa puuttuminen todennäköisesti tuottaa enemmän myöhemmin yhteiskunnalle kuin toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rikkaille maksetaan lapsilisää?
Lapsilisä on tärkeimpiä apuja lapsille. Ilman tasasummaista lapsilisää se olisi äkkiä verovähennyksenä, jolloin eniten tienaavat saisivat paljon enemmän. Nyt jokainen saa saman summan.
En ihan näe sitä miten verovähennyksen kyseessäollessa joku SAA enemmän? Ymmärtääkseni, vaikka verot poistettaisiin kukaan ei SAISI valtiolta enempää, sillon vain VIEDÄÄN vähemmän.
Vero tarkoittaa sitä että jonkun rahaa VIEDÄÄN yhteiseen pussiin. Tuki taas tarkoittaa että rahaa ANNETAAN yhteisestä pussista.
Valtion taloutta voi koettaa parantaa VIEMÄLLÄ ihmisiltä enemmän tai ANTAMALLA vähemmän. Se on veronkorotuksen ja leikkaamisen ero. Rikkaat on yleensä rikkautensa tavalla tai toisella ansainneet. Reilua on että ihmiset jotka ovat usein uhranneet asioita uransa eteen tai ottaneet riskejä ja niistä hyötyneet saavat voivat menestyä.
Ja kyllä, ihmisiä jotka ovat kyvyttömiä pärjäämään omillaan tulee auttaa. Ihmisiä jotka ovat haluttomia tekemään osansa taas ei. Ja kyllä, yhteisiä hankkeita tarvitaan mutta on väärin ajatella että rikkaat joutaa maksaa yhteiset kulut koska heillä on varaa. Yhteisiin talkoisiin osallistuu kaikki, köyhät ja rikkaat yhdessä - se on reilua kaikille.
T. Hyvin keskiluokkainen, keski-ikäinen ja keskinkertainen.
Lapsilisä on helppo keino palauttaa jokin summa veronmaksajille. Se ei ole tuki vaan lapsilisä.
Lapsilisä on tasapuolisin apu, koska se on jokaiselle tuloista riippumatta sama. Lisäksi se melkein maksaa itsensä takaisin sillä, että se päätetään jokaiselle vain kerran elämässä.
Joku totesi aikaisemmin, että tietotekniikalla tuollainen kaiken huomioiva kikkailu onnistuisi automaattisesti. Se joka tuon totesi ei varmaan tiedostanut, että joka lautakunnassa ensin pitäisi päättää jokainen vaikuttava tekijä erikseen. Sen jälkeen niitä hierottaisiin joka vuosi. Sitten vielä joku koodaisi sen. Ja korjaisi koodia. Ja joku soittaisi viranomaisille, kun se ei tule hänen mielestään oikein. Ja viranomainen joutuu selvittämään sen. Ja jos bugi löytyisi ihan minkä tahansa muuttujan säädön jälkeen, joka kerta joku kävisi manuaalisesti läpi juuri niitä tukirivejä aika todella monelta, laskisi, tarkistaisi, toinen varmistaisi jne. Sen jälkeen se koodattaisiin taas uusiksi ja joku varmistaisi ennen kuin se ohjelmanpätkä on käytössä.
Nykymuotoinen lapsilisä on yksi neuvolan ja synnytyssairaalan kirjaus 17 vuoden ajalle. Vain loppusumma muuttuu jos poliitikot joskus säätää sitä. Se on todella tehokas siihen nähden kuinka vähän se työllistää yhtään viranomaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin hyväosainen, ettei edes näe mitään kaikkea saa: kunnallinen päivähoito, josta maksaa pienen murto-osan todellisista kuluista, ansiosidonnaiset perhevapaat, kotihoidon tuki, maksuton neuvola, synnytys julkisessa sairaalassa, maksuton koulutus yliopistotasolle saakka. Myös ansiosidonnainen työttömyysturva on pääasiassa keskiluokan turva.
Kaikki tämä on uhattuna, kun oikeistohallitus pääsee leikkaamaan. VM:n ehdotukset, joita oikeisto kiitteli, leikkasivat vanhempainrahaa, nostaisivat päivähoitomaksuja, nostaisi jopa ruuan hintaa (arvonlisäveron yhtenäistäminen).
Lisäksi koulutusleikkaukset, lukukausimaksut korkeakouluihin, opiskelijan asumistuen leikkaus jne. ovat mm. kokoomuksen listalla.
Eipä tuostakaan listasta jää jäljelle montaakaan asiaa, josta myös lapseton pääsisi nauttimaan. Enpä vielä ole löytänyt puoluetta joka ajaisi keskituloisen lapsettoman asiaa, meille kun on jäänyt puhtaasti maksajan rooli tässä yhteiskunnassa.
Voi, että kun te lapsettomat ette tajua, miten helpolla pääsette elämässä, kun sen on peppunne pyyhitte. Ette tiedä mitään todellista elämästä ettekä kasvata yhtään uutta veronmaksaja. Nostan hattua kaikille, jotka ovat perustaneet perheen, se on meinaan työtä vuotta sen 18 v.
Lisääntyminen on ollut 100% oma valintasi, turha uhriutua ja valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen tarhahoito maksaa yli 1000 euroa kuukaudessa ja itse maksetaan vain 250.
Älä nyt unta näe. Ne korkeakoulutetut lastentarhanopet on Suomen surkeimmin palkattu korkeakoulutettu ammatti. Ja hoitajat vielä huonommin palkattu.
Lainaamasi kirjoittaja varmaankin tarkoitti, että jos lasten vanhemmat maksaisivat ne todelliset päivähoitomaksut itse eikä niitä subventoitaisi, se maksaisi 1000e/lapsi per kk. Tämähän on todellisuutta niissä maissa joissa vanhemmat maksavat päivähoidon todelliset kustannukset itse ilman veronmaksajien (myös lapsettomien) anteliasta apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs rahalla se keskiluokkainen on koulunsa käynyt, jos ei hyvinvointivaltion kustannuksella?
Eikö niitä kouluja maksetakaan verorahoilla? Minun vanhempani maksoivat veroja, kun kävin koulussa. Heidän vanhempansa maksoivat veroja, kun kävivät koulussa. Minä maksan veroja, kun lapsemme on koulussa. Vanhin lapsemme maksaa veroja.
Minun veroja on kerätty koulumaksujani enemmän joka vuosi. Myydessäni yritykseni maksoin yli puoli miljoonaa veroja yhtenä vuonna. Sen lisäksi joka vuosi liiketuloksesta summan joka ylittää tuon määrän moninkertaisesti. Sen jälkeen olen perustanut kaksi ja ollut osakkaana niiden lisäksi kolmessa yrityksessä.
Minä olen kyllä maksanut koulutukseni itse jo todella moneen kertaan. Ja silti maksan joka vuosi summan, jolla kustantaa jokaisen vuoden koulunkäyntini.
Otsikon kysymys oli, eikö hyvätuloisten kuulu saada yhteiskunnalta mitään? Vakuutusten kautta olen käynyt yksityisissä sairaaloissa jossa on kasvaimiani leikattu. Joskus olen maksanut MRI-kuvauksia ihan omastakin pussista, kun en vielä tajunnut, että vakuutukseni kattaa ne. Endokrinologi/hematologi yksityisellä seuraa sairauksiani.
Minua on verotettu niin paljon, että ei ole jäänyt rahaa ostaa koko vanhainkotia. Eikä sille taida tulla kyllä tarvettakaan, mutta olisihan se joskus kiva, kun ei tarvitsisi varmistella, että kun en kykene enää ansaitsemaan voisin terveydenhoidon saada yhteiskunnalta. Siltä ei kuitenkaan vaikuta.
Et sinä tietenkään ole maksanut vain omasta koulutuksestasi, yrittäjänä olet päässyt tienaamaan myös sillä, että sinulle on ollut tarjolla koulutettua henkilökuntaa. Yrittäjänä sinulle on taatusti ollut ihan elintärkeää infrastruktuuri, sähkö, tietoliikenne, logistiikka jne. Kysyn vaan että millä esimerkiksi kauppias tienaa, ellei tuota rahtiliikennettä, pidetä huolta teiden ja rautateiden kunnosta, työntekijöiden koulutuksesta...
Kyllä, yrittäjänä olen silloin palkannut noin viisikymmentä hitsaria, eikä suomalaisista tahtonut riittää, välillä meillä oli täydennyksiä Kiinasta ja Puolasta. Arvaa paljonko veroja on siitä maksettu? Arvaapa paljonko toimme vientieuroja? Ja paljon pienemmällä infran kuluilla moni kilpailija on tehnyt samaa Puolassa, Irlannissa jne.
Varsinkin sähköstä ja tietoliikenteestä olen maksanut muille kuin yhteiskunnalle. Terveydenhoidosta maksoin jokaisen työntekijän osalta työterveydestä.
Monien työntekijöiden ammattikoulutuksenkin olemme järjestäneet melkolailla itse. Ammattikoulusta harjoittelijoita lähetetään työelämään opettelemaan, ei he ammattikoulun pohjalta tiedä edes työkaluja nimeltä. Ulkomaalaisille maksoimme kielikursseja jne.
Vika on ihan omasi: olet tarjonnut niin surkeaa palkkaa, että olet saanut hitsareita vain Kiinasta ja Puolasta. Heille se surkeakin palkka on parempi kuin kotimaassa saatava. Maksa kunnon palkkaa niin taatusti saat osaavaa, kotimaista työvoimaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyminen on ollut 100% oma valintasi, turha uhriutua ja valittaa.
Ja sinun valintasi on nettomaksajan rooli yhteiskunnassa, puss och kram!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole puhunut hoitajan palkasta mitään, mutta verorahoista lapsen hoito maksaa 1000 euroa /kuukaudessa.
On hoitajien palkat, lisäksi kiinteustön kulut: lämmitys, sähkö jne. Lisäksi lasten ruoat maksaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rikkaille maksetaan lapsilisää?
Oletettavasti siksi koska heillä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, oli ihan maailman helpointa yrittää sitä lasta sen kahdeksan vuotta kunnes tuli avioero. Sen kun vain peppuani pyyhin. Mahtavaa että nyt saan sentään suuren kunnian maksaa verorahoillani sinunkin jälkikasvustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittiko tämän viestin tekoäly tai Google-kääntäjä? Sen verran erikoista suomea on.
Tekoälyllä olisi jotain fiksumpaa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monen keskituloisen asuntolainan korkoja olen maksanut vaikka upienituloisena en sentään tukiin ole turvannut. Mielestäni nuo korkovähennykset saa pysyä poissa ja ihmisten pitäisi maksaa lainoistaan. Tiedän että ikinä en saa omaa asuntoa, mutta harmittaa että pienistä tuloistani olen toisille parempiosaisille parempaa elämää antanut.
Pienituloisena sinä et juuri kenenkään lainan korkoja kyllä maksele.Mikä estää hommaamasta itsellekin asuntoa ?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monen keskituloisen asuntolainan korkoja olen maksanut vaikka pienituloisena en sentään tukiin ole turvannut. Mielestäni nuo korkovähennykset saa pysyä poissa ja ihmisten pitäisi maksaa lainoistaan. Tiedän että ikinä en saa omaa asuntoa, mutta harmittaa että pienistä tuloistani olen toisille parempiosaisille parempaa elämää antanut.
Eikös korkovähennys ole veronkevennys? Eli siis keskituloiselta jolla on asuntolainaa otetaan vähän vähemmän. Yhtäänhän hänelle ei siinä sinun(kaan) maksamista veroeuroista anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole puhunut hoitajan palkasta mitään, mutta verorahoista lapsen hoito maksaa 1000 euroa /kuukaudessa.
On hoitajien palkat, lisäksi kiinteustön kulut: lämmitys, sähkö jne. Lisäksi lasten ruoat maksaa jne.
No ei ne kulut mitenkään ole tonnia kuukaudessa. Laitosruoka ei maksa juuri mitään. Perhepäivähoitaja voi hoitaa neljää-viittä lasta ja hän ei saa kuin mitätöntä hyvitystä ruoasta ja omasta asunnostaan. Palkkakulut eivät ole tuota tasoa. Se on kuntien mielestä liian kallis, sen takia perhepäivähoitoja on ajettu alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä löytynyt lapsentekoiässä halukasta, sopivaa naista perustamaan perhettä, joten ne lapset jäivät sitten itsestä riippumattomista syistä hankkimatta. Miksi minua pitää siitä rangaista?