Mikä teitä auttaa kovaan stressiin? APUA!
Mulla olisi taas tulossa töiden puolesta hirveä stressikausi ja koko viikonloppukin menee töiden parissa. Syke on jo nyt koholla ja pelkään, että saan jotain muitakin oireita. Mitkä ovat teidän parhaat keinot stressin lievitykseen?
Kommentit (209)
Meditaatio, jooga, sienet, 5-htp, l-teaniini, Neurosonic-hoito, irtisanoutuminen, elämän konmarittaminen.
Olin ennen kova stressaamaan mutta näillä konsteilla apu löytyy nopeasti.
Mulla loppui ahdistava, haitallinen stressaaminen kun kävin MBSR (mindfulness based stress reduction) meditaatiokurssin. Siellä oppi kaikenlaisia harjoituksia millä lievittää stressiä, ja toisaalta myös ottaa siihen etäisyyttä niin ettei hätäänny stressistä tai sen oireista, vaan voi vaan sallia niiden olla ja jatkaa tekemistä.
Se, ettei tekisi työtä ollenkaan työajan ulkopuolella ei ole kaikissa ammateissa realistista. Itse esim. olen IT-asiantuntija, kyllä välillä tulee vaan ylityörupeamia esim. juuri ennen uuden ohjelmistotuotteen menoa tuotantoon, tai sen jälkeen jos löytyy bugeja tms. Ei se edes minua haittaa, kunhan ei ole jatkuvasti päällä sellainen meno, kyllä sitä jokusen viikon välillä jaksaa "ryynätäkin".
Vierailija kirjoitti:
Mulla stressinhallintaan auttaa kaikista parhaiten ashwagandha. Mieli pysyy kokoajan rauhallisena työn ja arjen kiireen keskellä. Tällainen purkki siis kyseessä: https://tinyurl.com/3kw833f7 auttaa myös nukahtamaan nopeammin ja en yliajattele niin paljoa. En sitten tiedä onko tuo ns. lumevaikutus mutta ainakin vahva suositus omasta puolesta. Tuon lisäksi meditoin 10 minuuttia joka aamu. Tsemppiä! <3
Mäkin suosin noita luonnontuotteita mielialalääkkeiden (ssri) sijasta. Meditaatiosta, avantouinnista ja liikunnasta on myös ollut suuri hyöty. T. johtoasemissa oleva
Överikova aerobinen liikunta. Esim. juoksulenkki vähän yli oman kuntotason tempolla.
Seksi/masturbointi/orgasmit.
Minulla toimii todella hyvin 4-7-8-hengitysharjoitus, se auttaa myös nukahtamaan nopeasti.
Oikein tehtynä ja harjoittelun kautta tällä hengityksen säätelyllä on todellinen vaikutus parasympaattiseen hermostoon, ja stressin aiheuttama ylivireystila helpottaa.
Tämä on ollut ihan taivaan lahja kaltaiselleni stressailijalle!
Vierailija kirjoitti:
Klassisen musiikin kuunteleminen.
Runsas liikunta joka päivä vähintään 30 minuuttia. Esimerkiksi kotona kuntopyöräillen tai jumppavideolla.
Liikkuminen metsän keskellä ja koiran ulkoiluttaminen.
Rukoileminen.
Raamatun lukeminen.
Hauskojen kissavideoiden katseleminen.
Hauskat kissavideot ja sen jälkeen rukoileminen. Voi vttu mitä provoilua taas.
Rauhoittuminen, kun huutaa kokoajan mulla kiire ja mä en ehdi ym, itsekkin alkaa uskoa siihen ja sitten ei todellakaan saa mitään aikaiseksi ja stressi kasvaa.
Rauhoitu, tee suunnitelma mistä alat purkaa rästitöitä ja muita hommia, ja teet yksi kerrallaan pois, jos rupeat väittämään että näitä töitä ei voi hoitaa kuin montaa asiaa yhtäaikaa, ala etsimään uutta työtä, sillä et ole tehtävien tasalla, et olekaan niin pätevä kuin luulit.(sorry)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassisen musiikin kuunteleminen.
Runsas liikunta joka päivä vähintään 30 minuuttia. Esimerkiksi kotona kuntopyöräillen tai jumppavideolla.
Liikkuminen metsän keskellä ja koiran ulkoiluttaminen.
Rukoileminen.
Raamatun lukeminen.
Hauskojen kissavideoiden katseleminen.
Onko noista klassisista ja meditaatiomusiikeista muka oikeasti apua? Mua ne vaan lähinnä ärsyttää
Mulle on paljonkin, sulle ei jos kuuntelet sellaista mistä et pidä. Klassista on satojen vuosien ajalta hyvin montaa tyyliä, ja ambientia myös. Mutta jos nämä ei tunnu hyvältä ja tykkäät esim. metallista niin nakkaa vaikka Opethin kitaraista hidasta tuotantoa soimaan, tai Massive Attackin hypnoottisempia jos maistuu paremmin, jne..
Musiikin idea on riittävän hidas tempo ja tietynlainen tasaisuus, genre sinällään on vapaa kunhan on sellainen että itse jaksat keskittyä siihen. /se toinen klassisen ehdottaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla stressinhallintaan auttaa kaikista parhaiten ashwagandha. Mieli pysyy kokoajan rauhallisena työn ja arjen kiireen keskellä. Tällainen purkki siis kyseessä: https://tinyurl.com/3kw833f7 auttaa myös nukahtamaan nopeammin ja en yliajattele niin paljoa. En sitten tiedä onko tuo ns. lumevaikutus mutta ainakin vahva suositus omasta puolesta. Tuon lisäksi meditoin 10 minuuttia joka aamu. Tsemppiä! <3
Mulla on ollut ihan helvetillinen stressi jo pari kuukautta, mutta tämä jotenkin vei ne kaikki fyysiset oireet pois. Olo paljon rennompi niinä päivinä kun ottaa kapseleita.
toinen toimiva on CBD-öljy :) Pari tippaa kielen alle nukkumaan mennessä, niin uni tulee joutuisasti ja mikä parasta, vielä seuraavana päivänäkin on rentoutunut olo. Aivan ihana tuote. Hollannista saa tilattua.
Liikunta, suosikki sarjojen katsominen, leipominen ja musiikin kuunteleminen.
Myös elämänkokemus ja sitä kautta hyvä itsetunto auttaa, kun alkaa nähdä niiden stressihässäköiden yli. Sä osaat ja teet hyvin sen minkä pystyt ja se riittää. Silloin ei mene mukaan siihen stressiin vaan pysyy paremmin toimintakykyisenä kaiken härdellinkin keskellä.
Kenellä on varaa irtisanoutua siksi, että töissä on stressaavaa? Ehkä jollain XYZ-sukupolvella?
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa irtisanoutua siksi, että töissä on stressaavaa? Ehkä jollain XYZ-sukupolvella?
Kenellä on varaa maksaa stressin aiheuttamat sydän- ja verisuonitaudit, halvaukset, muistisairaudet ja syövät? Ai joo, ehkä jollain xyz-sukupolvella, sillä meillehän ne tulee hoidettaviksi minkä vanhempi sukupolvi viisaudessaan hankkii.
Hetkittäiset stressijaksot on normaaleja, mutta jatkuva ylikuormitus tappaa. Työtä voi myös vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
Raha. Se on ainoa millä pääsisin tästä stressistä pois.
Työpaikan vaihtaminen tai työajan lyhentäminen.
Luonnossa oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
Ihan on omista valinnoista kiinni millaiseksi elämän muodostaa. Mutta jos haluaa jäädä uhriksi ja vain kärsiä niin sekin on toki oma valinta.
Olen töissä, joissa stressikausia tulee väistämättä. Työpaikan vaihto ei auta, koko ala on yhtä paksa.
Kun stressikausi on pahimmillaan, ei yleensä pysty edes harrastamaan mitään liikuntaa, koska et vaan pysty sitä tuntia kerralla irrottamaan lenkille menoa varten. Puhumattakaan mistään salille menosta. Ne jotka tällaisia puhuvat, eivät ole stressiä koskaan nähneetkään.. Mutta PYSTYT takuuvarmasti menemään 5-10 minuutiksi ulos, kävelemään kadunvartta korttelinverran ja katselemaan johonkin omaa näyttöä pidemmälle (silmien lepuutus on tärkeää, se vaikuttaa niskaan ja sitä kautta koko kehoon). Parveke on myös hyvä, siellä voi tehdä pari kyykkyä tai pyöritellä jotain harjanvartta olkapäiden avaamiseksi.
Toinen on, että työt on pakko lopettaa vähintään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja ajatukset tyhjentää jollain, tai muuten et taatusti nuku. Tähän voi käyttää musiikkia ja hengitysharjoituksia ja oman kehon tiedostamisharjoituksia. Mitä yksinkertaisempia harjoituksia sen parempi. Mulla oli aikanaan tähän joku appi puhelimessa, mutta opin nopeasti tekemään niitä ite sen verran kuin tarvitsi, joten kun se palvelu lakkasi toimimasta, en ladannut enää uutta. Toisaalta jos jollakulla on hyviä kokemuksia ja suosituksia, otan vastaan.
On minulla unilääkkeetkin olemassa, mutta välttelen niitä, koska itse asiassa ne tekevät seuraavasta päivästä yleensä vielä väsyneemmän. Se ei johdu liian suuresta annoksesta (käytän pienintä mahdollista) vaan todennäköisesti siitä, että unilääkkeet vähentävät rem-unen osuutta unesta ja siten ne muuttavat unta vähemmän virkistäväksi. Ts. Jos pystyy nukkumaan ees vähän ilman lääkettä, se on parempi kuin lääkkeen kanssa, mutta jollei saa edes paria tuntia unta ilman lääkettä, lääkeunikin on parempi kuin ei mitään.
Puutarhaharrastus pitää omat stressitasot kunnossa. Luonto rauhoittaa ja siemeniä kylväessä ei ole aikaa yliajattelulle. Näin takaraivossa ei enää ahdista niin paljon tulevat työt.