Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttu sanoo että saa tukina yli kaksi tonnia käteen kuussa, niin miksi kävisi töissä pienemmällä palkalla?

Vierailija
30.03.2023 |

Tuo summa tulee peruspäivärahasta ja asumistuesta omistusasuntoon, ne kattaa vastikkeet, lainan korot, vakuutukset, sähkö, vesimaksut. Sitten vielä päälle tulee elatustuet ja lapsilisät.
Mulla yliopistokoulutus humanistiselle alalle ja käteen jää 1900 € kuussa.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi, vaikka menisi töihin, saisi yhä ne elarit. 

Vierailija
82/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta lasta tuttavallasi oikein on?

Itse en tiedä ketään, joka olisi saanut yli tonnia toimeentulotukineen kaikkineen.

Riippuu laskutavasta. En nyt ala tarkemmin avaamaan mutta tässä kuussa omalla kohdallani yhteiskunnan tukien arvo on vähän päälle kolme tonnia. Tämä ihan lakien ja säädösten mukaisesti. 

Maataloustukia tai yritystukia?

Varokaa, yritystukimies on taaas täällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se henkilö menisi töihin, niin saisihan hän edelleen elarit ja lapsilisät ja mahdollisesti myös vähän asumistukea. Ehkä hän sitten ajattelee, että hän on ihan tyytyväinen nykyisiin tuloihin.

Vierailija
84/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspäiväraha ainakin mulla "vaan" 595e/kk netto siis. 

Vierailija
85/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noilla summilla voi saada enää asumistukea, eihän sitä saa tietyn rajan ylittävistä tuloista?

Vierailija
86/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tuet voi olla tota luokkaa. Mun tuttu on 3 lapsen yh, joista kaksi erityislasta. Saa kaikkia tukia yli 2000 e kuussa. On itse kertonut. Mulle jää saman verran käteen kun käyn töissä.

No minusta kyllä elämä kolmen lapsen - joista kaksi erityislasta - yksinhuoltajan kuulostaa maanpäälliseltä helvetiltä. Mutta jos sitä kadehdit, niin toteuta ihmeessä unelmasi.

Miksi nykyään kaikilla on erityislapset eikä kenelläkään ole normaaleja lapsia. Mistä se oikein johtuu. 

Diagnoosit lisääntyneet tai parantuneet, eiköhän ennen ollut saman verran

Vierailija
87/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttusi ei myöskään omista/tule omistamaan mitään. Vain tuulen huuhtoma per se

Vierailija
88/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukea voi saada seuraaviin asumismenoihin:

-vastike

-erikseen maksettavat vesi- ja lämmitysmaksut

vesi 22€/hlö

lämmitys 66€ + 22€/lisähenkilö

-73 % asuntolainan koroista.

Tuolta voi laskea ,mitä tukea voi saada. Eli ei saa kahta tonnia. https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri

Vierailija
89/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiedä ketään, joka olisi saanut yli tonnia toimeentulotukineen kaikkineen.

Kyllä se on ihan tavallista saada yli tonni. Helposti menee yli tonnin, lapsilisät, asumistuki, harkinnanvaraiset tuet, toimeentulotuki yms.

Itsekin saan yli 1200 euroa kuukaudessa.

Vierailija
90/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttuni on työtön ja hänelle maksetaan mm. Satojen eurojen sähkölasku (vanha, vuotava sähkölämmitteinen talo) ym. laskut ja niiden lisäksi lasketaan käteen jäävä osuus. Laskeskeli myös, että palkkaa olisi jäätävä käteen yli pari tonnia että pystyisi kustantamaan elämisen ja laiska kun on ei näe järkeä menettää vapaa-aikaansa ja saisi silti saman rahan kuin kotona makoillessa.

On siis jäänyt tuohon loukkuun, kyllä minäkin muistan kuinka työttömyyteen tottuneena ei huvittanut ajatus aamuherätyksestä ja koko päivän työstä kun olisi voinut puuhailla mitä haluaa, mutta nyt taas kun olen ollut vuosia töissä en ymmärrä, miten jaksaisin olla päivät pitkät tekemättä mitään.

Vierailija
91/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuttavallasi on esimerkiksi 6 lasta, tuo tuki on koko perheelle ja tekee 250€/henkeä kohti. Asumistuki on reilu systeemi ja se kattaa vain kohtuulliset asumisen kustannukset. Se on mitoitettu perheelle, eli et voi asua ylikalliissa asunnossa ja saada siihen tukia jos se on kohtuuton. Omistusasunnosta et saa asumistukea lainaosuuteen vaan asumiskuluiksi huomioidaan vain lainan korko-osuus, vesi ja sähkö. Ja tätäkin olisi syytä tarkastella. Miksi vähävaraisten lainanlyhennyksiä ei tueta mutta tuki päätyy kuitenkin asuntosijoittajien taskuun. Eikö olisi hyvä saada myös pienituloiset perheet oman asunnon syrjään kiinni? Vai olisiko silloin liian moni "hyvätuloinen" ja se ruokkisi inflaatiota?

En ymmärrä tätä pienituloisten tukien kajehtimista. Jos halutaan keskustella ja vertailla niin ei silloin puhuta koko perheen elatukseksen maksuista. Näissä keskusteluissa saivarrellaan jopa vammaisten vammaistuet kun oikein vauhtiin päästään.

Vierailija
92/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös sieltä tilastoista löytynyt jo päälle 600 000 tukiennostajaa. Ääneni menee kokoomukselle, jos todella lupaavat leikata asumistukia ym. loisten tuloja. Jos rahaa tarvitsee, niin voivat nämäkin loiset mennä töihin, kuten muutkin.

Voi sinua hölmöä. Asumistuen leikkaus ei vaikuta loisiin millään tavalla. Toimeentulotuki kattaa katsopas sen asumistuesta leikkaantuvan osan. Loisilta et saa tukia mitenkään alas koska toimeentulotuki aina kuroo perusturvaetuuksien lovet. Näin se vaan on.

Niin ja Suomessa perustoimeentulotuen taso on aivan liian alhainen, huomautuksia on saatu EU: lta.

Ja toisekseen, töihin ei niin vain mennä, kuten nuoruudessani -70 ja 80- luvuilla. Silloin oli elämä huoletonta. Jos työt (eli raha) kiinnosti, niin aina oli hommia. Faija teki raksahommia, oma firma, maksoi itse veronsa. Meikä sai saman palkan apparina mutta veroja en maksanut... 

Pian alan saada sitä eläkettä etukäteen, no ei se ole kuin vajaa tonni kuussa mutta ansiosidonnaisen kanssa ihan hyvä raha. Töihin menen kun huvittaa. Terveysvaivoihin on aina hyvä vedota. "Tarjoamanne työpaikka kiinnostaisi kyllä kovasti ja voisin aloittaa ensi viikolla mutta selkäkipujen takia pitää työt aloittaa varovasti" Työpaikat ovatkin käytännössä vanhoja tuttujakesä- ja talvilomien tuurauksia. Kaikki ollaan tyytyväisiä. Näin 61- vuotiaana nelisen kuukautta töitä vuodessa riittää.

Höpö höpö. Nämä loiset saavat useaa tukea päällekkäin ja tätä EU ei ole ottanut huomioon. Tällöin tukimäärä on erittäin hyvä, näkeehän sen jo tämän ketjun perusteella. EU kuvittelee että yksinäinen työtön elää pelkällä työmarkkinatuella tai pelkällä toimeentulotuella. Perheellinen työtön ehkä elääkin.

Vierailija
93/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kahden lapsen vanhempi saa helposti tuilla yli 2000€. Herätkää ihmiset oikeasti tukien suhteen, jotka on isompia kuin monien palkka.

Ei ole tervettä politiikkaa, että on kaksi täysin samanlaista perhettä muuten, mutta toinen tekee pienipalkkaista työtä ja toinen on työtön. Silti käteen jäävä summa kuukausittain on mahdollista lemmilla sama.

Jopas saavat paljon. Hyvä, kun sain asumistuen aikoinaan, kun lapsi oli alaikäinen ja minä työtön. Muista tukia en ole koskaan saanut. Olin tosin ansiosidonnaisella.

Vierailija
94/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi näillä työttömät saavat reseptilääkket Kelan piikkiin. Ne voivat olla hyvinkin kalliita. Jos menee töihin,ei saa enää Kelan piikkiin jos tienaa tarpeeksi, mutta miinukselle jää ellei kunnon palkkaa saa.

Eli summa summarum:

On kannattavampaa olla menemättä töihin.

Systeemi on sairas. Toki sairasta on myös se, että osa-aikatöitä on paljon tarjolla, sairasta on myös se, että palkkataso on riittämätön monella alalla.

Vaikeita asioita, miten niihin saataisiin järkevä ratkaisu joka olisi inhimillinen?

Ihan itse maksoin lääkkeetkin työttömänä en ole koskaan saanut niitä ilmaiseksi.

Vierailija
95/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli elatusapu jonka maksaa se toinen varmaan mies? on tuossa se joka tuon mahdollistaa..

Vierailija
96/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kahden lapsen vanhempi saa helposti tuilla yli 2000€. Herätkää ihmiset oikeasti tukien suhteen, jotka on isompia kuin monien palkka.

Ei ole tervettä politiikkaa, että on kaksi täysin samanlaista perhettä muuten, mutta toinen tekee pienipalkkaista työtä ja toinen on työtön. Silti käteen jäävä summa kuukausittain on mahdollista lemmilla sama.

Joo mutta kyllä niihin lapsiin menee rahaa, ruoka, vaatteet, ja on lapsilla muitakin tarpeita ja toiveita. Et ei voi sanoa et joku makaa kotona ja saa viisi tonnia tukia, jos sillä on oikeasti kymmenen lasta elätettävänä niin ne tuet on silloin yhdelletoista ihmiselle, ei sille yhdelle aikuiselle.

Sillä työssäkäyvälläkin voi olla lapsia. Toivottavasti näihin asioihin tulee muutos! Työssäkäyvän ei kuuluisi ensinnäkään joutua hakemaan tukia elämiseensä ja kotona makaavan ei todellakaan kuulu saada niin paljon kuin työssäkäyvä.

Vierailija
97/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tekeminen on hyvin tärkeä osa ihmisen identiteettiä ja sosiaalista arvostusta, ei sitä voi sillätavoin punnita että laskee pelkästään rahallisen arvon kummallekin vaihtoehdolle sillä harvalla on niin sosiopaattinen persoonallisuus ettei olisi mitään väliä onko työssä vaiko työtön. 

Vierailija
98/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttuni on työtön ja hänelle maksetaan mm. Satojen eurojen sähkölasku (vanha, vuotava sähkölämmitteinen talo) ym. laskut ja niiden lisäksi lasketaan käteen jäävä osuus. Laskeskeli myös, että palkkaa olisi jäätävä käteen yli pari tonnia että pystyisi kustantamaan elämisen ja laiska kun on ei näe järkeä menettää vapaa-aikaansa ja saisi silti saman rahan kuin kotona makoillessa.

On siis jäänyt tuohon loukkuun, kyllä minäkin muistan kuinka työttömyyteen tottuneena ei huvittanut ajatus aamuherätyksestä ja koko päivän työstä kun olisi voinut puuhailla mitä haluaa, mutta nyt taas kun olen ollut vuosia töissä en ymmärrä, miten jaksaisin olla päivät pitkät tekemättä mitään.

Minäkin olen tällaisessa loukussa. Se kriisi mikä tähän ajoi oli se ettei tukea tullut silloin kun sitä tarvitsi. Silloin kun oli työt ja omaisuus ja elätti itse oman perheensä. Siitä seurasi se että töistä oli pakko irtisanoutua ja myydä kaikki omaisuus/sijoitukset.

Nyt toimeentulotuella et ole oikeutettu säästämään, hankkimaan omaisuutta tai lisäämään varallisuutta. Teoriassa sanotaan että palkasta jää 150€ enemmän käteen kun menet töihin, ettei sitä huomioida tuloksi, mutta todellisuudessa töihin lähtö kustannukset ovat kalliimmat kuin tuo 150€ kun sinun täytyy jo ottaa autolaina koska et ole oikeutettu säästämään rahaa edes siihen autoon (vaikka pystyisit säästämään sen toimeentulotuesta). Eihän kukaan halua mennä töihin jos sillä täytyy heikentää ennestään heikko taloustilanne vielä heikommaksi.

Tai se 15 kesäinen nuori joka haluaisi mennä kesätöihin. "Ei, et sinä voi mennä kun sinun palkka on suoraa meiltä pois ja joutuisit sen kuitenkin laittamaan meidän perheemme elatukseen. "

Systeemissä on pahasti vikaa ja sen täytyy olla tahallisesti rakennettu niin ettei sieltä ole järkevää/ mahdollista nousta. Syyttömiä ne ihmiset ovat jotka tähän loukkuun ovat joutuneet vaan systeemi on kiero.

Vierailija
99/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta kyllä niihin lapsiin menee rahaa, ruoka, vaatteet, ja on lapsilla muitakin tarpeita ja toiveita. Et ei voi sanoa et joku makaa kotona ja saa viisi tonnia tukia, jos sillä on oikeasti kymmenen lasta elätettävänä niin ne tuet on silloin yhdelletoista ihmiselle, ei sille yhdelle aikuiselle.

Sillä työssäkäyvälläkin voi olla lapsia. Toivottavasti näihin asioihin tulee muutos! Työssäkäyvän ei kuuluisi ensinnäkään joutua hakemaan tukia elämiseensä ja kotona makaavan ei todellakaan kuulu saada niin paljon kuin työssäkäyvä.

Työssäkäyviä joutuu tarkoin laskemaan moneenko lapseen on varaa, palkka on ihan sama oli sitten yksi lapsi tai viisi. Joskus taannoin lapsista on saanut verohelpostusta mutta eipä enää pitkiin aikoihin. Sossuperhe sen sijaan saa jokaisesta lapsesta lisää rahaa.

Vierailija
100/110 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakin yhden tuossa parinsadan metrin päässä joka maksaa työttömälle reilusti yli tonnin elatusmaksua.

Väkisellä tulee siis yli tonnin.