Tuttu sanoo että saa tukina yli kaksi tonnia käteen kuussa, niin miksi kävisi töissä pienemmällä palkalla?
Tuo summa tulee peruspäivärahasta ja asumistuesta omistusasuntoon, ne kattaa vastikkeet, lainan korot, vakuutukset, sähkö, vesimaksut. Sitten vielä päälle tulee elatustuet ja lapsilisät.
Mulla yliopistokoulutus humanistiselle alalle ja käteen jää 1900 € kuussa.
Kommentit (110)
Sitten vain tekemään lapsia ja elelemään tuilla. Ei ole varmaan kovin mukavaa viettää päivänsä rahoja laskien.
Joku mainitsi että ei menisi 2000 euron nettopalkalla töihin. 2000 e/netto vastaa n.3000 e/brutto kuukausiansioita joka on jo ihan ok palkka. Kuinka vieraantuneita tuilla elävät oikein ovat palkansaajien ansioista?
Tukien maksimiksi pitää laittaa enintään 500€. Töihin vaan, niin käteen jääkin 1500-2000€. Huomattava parannus elintasoon.
Saan yli tonnin tukia. Vuokraan jälkeen jää 700 euroa käteen.. Olen saanut myös sossusta pesukoneen, polkupyörän, huonekalut, puvun hautajaisiin ja sängyn.
Asun yksin, saan ansiosidonnaista bruttona n.1600e miinus verot 25%, käteen jää aikalailla tasan 1050e.
Palkkaa sain n.2600e/kk miinus verot 17%, käteen jäi 2100e/kk.
Olen lomautettuna enkä ole saanut mistään pätkätöitä, koska ei kukaan ota töihin raksalle vain muutamaksi kuukaudeksi ennen kuin omat työt jatkuvat ja palaan niihin. Tonnin pudotus tuloissa on ihan järkyttävä ja näillä sitä on yksin asuvan pärjättävä, vaikka samat laskut joudun edelleen maksamaan. Yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lasta tuttavallasi oikein on?
Itse en tiedä ketään, joka olisi saanut yli tonnia toimeentulotukineen kaikkineen.
Kyllä se on ihan tavallista saada yli tonni. Helposti menee yli tonnin, lapsilisät, asumistuki, harkinnanvaraiset tuet, toimeentulotuki yms.
Itsekin saan yli 1200 euroa kuukaudessa.
No montako lasta sinulla on?
Vammautunut ja kroonisesti sairas läheiseni oli kansaneläkkeellä eläessään, haki kyllä toimeentulotukea mutta ei saanut yleensä mitään. Käytännössä vain silloin sai jotain, kun tuli jokin iso sairaalalasku tms. mitä ei joka kuukausi tietenkään tullut. Normaalisti oli kaikkiin laskuihin ja elämiseen se noin 900 mitä tuli kansaneläkettä, asumistukea ja vammaistukea yhteensä. Vammaistukikin oli noin satasen, ei sillä tietenkään käytännössä katettu kaikkia kuluja mitä vamman kanssa elämisestä tuli.
Siksi kiinnostaisi tietää, millaiset ihmiset oikein saavat toimeentulotukena kaiken tarvitsemansa ja haluamansa. Harkinnanvaraisenkin tuen pitäisi olla, noh, harkinnanvaraista - ei kai sitä nyt kenellekään normaalisti joka kuukausi tule. Kertokaa nyt vähän esimerkkejä siitä, miten asutte, onko teillä liuta lapsia, mitä ongelmia teillä elämässä on.
Itse en osaa kadehtia esimerkiksi sitä, että jollekin maksetaan vaikka 1000 euron sairaalaskut toimeentulotuesta. Mieluiten olisin joutumatta sairaalaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttuni on työtön ja hänelle maksetaan mm. Satojen eurojen sähkölasku (vanha, vuotava sähkölämmitteinen talo) ym. laskut ja niiden lisäksi lasketaan käteen jäävä osuus. Laskeskeli myös, että palkkaa olisi jäätävä käteen yli pari tonnia että pystyisi kustantamaan elämisen ja laiska kun on ei näe järkeä menettää vapaa-aikaansa ja saisi silti saman rahan kuin kotona makoillessa.
On siis jäänyt tuohon loukkuun, kyllä minäkin muistan kuinka työttömyyteen tottuneena ei huvittanut ajatus aamuherätyksestä ja koko päivän työstä kun olisi voinut puuhailla mitä haluaa, mutta nyt taas kun olen ollut vuosia töissä en ymmärrä, miten jaksaisin olla päivät pitkät tekemättä mitään.
Todennäköisesti tuttavasi asuminen tulisi kaikesta huolimatta vuokralla asuminen kalliimmaksi yhteiskunnalle. Itse asun myös vanhassa ränsistyneessä talossa, ja kun lasken koko vuoden asumiskulut yhteen ja jaan sen kahdellatoista - moneen kuukauteenhan ei tarvitse lämmitystäkään ollenkaan - minun pitäisi muuttaa johonkin soluasuntoon jotta pääsisin halvemmalla. Ei kiitos.
No, ajatusleikkiähän se on muutenkin, sillä ei tämä talo kaupaksi menisi koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi että ei menisi 2000 euron nettopalkalla töihin. 2000 e/netto vastaa n.3000 e/brutto kuukausiansioita joka on jo ihan ok palkka. Kuinka vieraantuneita tuilla elävät oikein ovat palkansaajien ansioista?
Pikemminkin trollit ovat todellisuudesta vieraantuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lasta tuttavallasi oikein on?
Itse en tiedä ketään, joka olisi saanut yli tonnia toimeentulotukineen kaikkineen.
Tiedän ainakin yhden tuossa parinsadan metrin päässä joka maksaa työttömälle reilusti yli tonnin elatusmaksua.
Väkisellä tulee siis yli tonnin.
Elatusmaksua? Luulin, että tässä ketjussa puhuttiin toimeentulotuesta.
Jos asuntolainat maksettaisiin tuista, aika moni ihminen, itseni mukaan luettuna, irtisanoutuisi välittömästi ja alkaisi elämään tuilla. Minulle ainakin oma asunto on erittäin tärkeä syy sille, että käyn pois.