Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä sinä olet suomea osaamattomista hoitajista?

Vierailija
30.03.2023 |

Riittääkö englanninkielinen hoito?
Muistisairaat vanhukset eikä kaikki suomalaiset osaa englantia. En usko, että kaikki ulkomaalaisetkaan osaa englantia tarpeeksi hyvin.
Vaarallista.
Uskon kuitenkin, että hoitoalan työntekijöiltä löytyy halu oppia suomenkieli. Toisin on joillakin aloilla on asuttu täällä jo monia vuosia ja osataan sanoa moi..

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olisi edes hyvin englantia puhuvia hoitajia, mutta kun sekään ei aina toteudu ja myös raskas aksentti voi vaikeuttaa ymmärtämistä (olen tehnyt töitä kiinalaisten, kenialaisten ja thaimaalaisten hoitajien kanssa). Eikä siinä mitään, varmaan jollekin aivan muistisairaalle voi vaipan vaihtaa joku ulkomaalainenkin, mutta enemmän olen huolissani hoitajien välisestä kommunikaatiosta esim. palvelutaloissa. Ulkomaalaista on vaikea perehdyttää kunnolla ilman yhteistä kieltä, on vaikea neuvoa ja on vaikea yrittää vastata kysymyksiin. Lisäksi aina ei ole työvuorossa riittävän kielitaitoisia suomalaisia hoitajia, ei kaikki hoitajat (varsinkaan iäkkäämmät) puhu sujuvaa englantia. Monesti myös hoitokäytännöt voivat olla erilaiset ja kulttuuristen tottumusten vuoksi tulee ymmärrettäviä ongelmia, kun Suomessa asiat tehdään suomalaisten tavalla ja suomalaiset ovat ihmisinäkin joskus vähän kulttuurishokki. Jos saisin valita, ottaisin kollegaksi aina suomea puhuvan hoitajan ihan potilasturvallisuuden nimissä.

Vierailija
42/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pelkästään ruotsin kielenkin käyttö tuottaa Suomessa haasteita, miten kuvittelette esim. ikäihmisten osaavan englantia?

Olen täysin varma, että suuri osa nykyisistä 70+ ikäisistä osaa paremmin englantia kuin ruotsia, kun puhutaan suomenkielisestä kodista tulevista. 

Tuo on täysin irrelevanttia!

Suomessa puhutaan suomea! Englannissa puhutaan ( pidgin ) englantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeellä meille ei saada tarpeeksi suomenkielistä henkilökuntaa kun meillä on niin paljon työttömiä?

Vierailija
44/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pelkästään ruotsin kielenkin käyttö tuottaa Suomessa haasteita, miten kuvittelette esim. ikäihmisten osaavan englantia?

Olen täysin varma, että suuri osa nykyisistä 70+ ikäisistä osaa paremmin englantia kuin ruotsia, kun puhutaan suomenkielisestä kodista tulevista. 

"Paremmin" on hyvin suhteellinen käsite. Jos ei ole englantia tai ruotsia joutunut käyttämään aktiivisesti niin sanavarasto voi olla hyvin suppea ja esim. kuullunymmärtäminen ja oma sanallinen tuottaminen vaikeaa, jollei mahdotonta. Aika monella +70 vuotiaalla on lisäksi jo muistissa ongelmaa ihan ikääntymisenkin puolesta.

Vierailija
45/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhukset on ulosmitanneet ihan riittävästi tämän maan maksukykyä, ei todellakaan ole oikeutta kieltäytyä enää niistä hoitajista, joita saatavilla on. Ei niitä suomenkielisiä hoitajia mistään taikaseinästä taiota. 

Näin juuri. Ei siihen vaippojen vaihtoon tarvita kielitaitoa. Ystävällinen hymy ja vahvat kädet ovat ykkösvaatimus. Esimiehenä voi sitten toimia suomea hyvin osaava hoitaja, joka seuraa vanhusten hyvinvointia kiertämällä huoneista ja osastoja.

Meillä on hoitavien käsien puute, koska ei ymmärretä, että siihen suorittavaan työhön ei yksinkertaisesti tarvita ihmeellistä koulutusta tai kielitaitoa. Tärkein vaatimus on ystävällinen ja kuinnoittava käytös + Ripeät kädet. Nämä vaatimukset täyttyvät nykyään aika lailla helpommin, jos synnyinkaupunki ei ole Suomen rajojen sisällä

Pelkistä käsistä ei ole mitään apua. Jos niin olisi, olisi kortistossa kantasuomalaisia suomen kieltä äidinkielenään puhuvia töihin otettavaksi.

HAH! Kantasuomalaisille kyseinen työ ei enää kelpaa. On niin raskasta, taikaseinästä saa helpommin rahaa. Säilyy katsos se ihmisarvo

Vielä enemmän tuo koskee Suomessa oleskelevia ulkomaalaisia.

Kun maleskelulupa tai kansalaisuus on saatu, niin voikin jättäytyä suomalaisten veronmaksajain elätiksi! Lähes kaikille tämä on ollut alunalkaenkin tavoitteena.

Vierailija
46/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä meille ei saada tarpeeksi suomenkielistä henkilökuntaa kun meillä on niin paljon työttömiä?

Hyvin aiheellinen kysymys.

Vierailija
47/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan englantia jonkin verran mutta en silti päivystyksessä tajunnut mitä eräs hoitaja selitti ja halusi minun tekevän,tuli ahdistava olo ja kokemus kuin olisi lomamatkalla ja joutunut sairaalaan! Lopulta tarttui hihaan ja sanoi "tulla", siinä sitten taapersin perässä ja mietin ,mihin mahdetaan olla menossa.

Vierailija
48/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhukset on ulosmitanneet ihan riittävästi tämän maan maksukykyä, ei todellakaan ole oikeutta kieltäytyä enää niistä hoitajista, joita saatavilla on. Ei niitä suomenkielisiä hoitajia mistään taikaseinästä taiota. 

Näin juuri. Ei siihen vaippojen vaihtoon tarvita kielitaitoa. Ystävällinen hymy ja vahvat kädet ovat ykkösvaatimus. Esimiehenä voi sitten toimia suomea hyvin osaava hoitaja, joka seuraa vanhusten hyvinvointia kiertämällä huoneista ja osastoja.

Meillä on hoitavien käsien puute, koska ei ymmärretä, että siihen suorittavaan työhön ei yksinkertaisesti tarvita ihmeellistä koulutusta tai kielitaitoa. Tärkein vaatimus on ystävällinen ja kuinnoittava käytös + Ripeät kädet. Nämä vaatimukset täyttyvät nykyään aika lailla helpommin, jos synnyinkaupunki ei ole Suomen rajojen sisällä

Samaa sanoisin noista johtotason hommista. Vielä vähemmän siellä tarvitaan osaamista. Pelkkää silmänlumetta ovat monet helpot korkeasti palkatut hommat. Vai olisiko vanhusten hoitoasiassa kyse kuitenkin ikärasismista. Kaikki me vanhenemme ja sama on edessä nopeammin kuin uskoikaan.

Vierailija
49/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelette tämän olevan vain vanhusten ongelma? 

Vierailija
50/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkistä käsistä ei ole mitään apua. Jos niin olisi, olisi kortistossa kantasuomalaisia suomen kieltä äidinkielenään puhuvia töihin otettavaksi.

HAH! Kantasuomalaisille kyseinen työ ei enää kelpaa. On niin raskasta, taikaseinästä saa helpommin rahaa. Säilyy katsos se ihmisarvo

Voinko kysyä, miksi ulkomaalaiset tyytyisivät mielestäsi Suomessa suomalaisia työntekijöitä pienempään palkkaan?

Ovatko ne sinusta niin paljon suomalaisia tyhmempiä? Taidat olla sellainen rasisti?

Vierailija
51/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin ihan helvetin huolissani hoidosta jos minua hoitaisi joku osaamaton. Olen itse ruotsinkielinen ja vaihdan helposti kielen suomeksi heti kun huomaan etten ole ruotsinkielisen hoitohenkilön kanssa tekemisissä, vain välttääkseni hoitovirheitä ja väärinymmärryksiä. Välillä on tehnyt mieli tulkata jopa toisten puolesta kun joko hoitajilla tai potilailla on huono kielitaito eivätkä ymmärrä toisiaan. No, löytyisipä sitten tulkeille enemmän töitä jos tähän mennään ja rahaa kuluu.

Vuodepotilaana olevan vanhuksen hoito ei ole rakettitiedettä. Sitä tekee joka päivä kymmenet tuhannet suomalaiset omaishoitajat. Omaishoitajista ja heidän ammattitaidosta ei ole kukaan huolissaan, mutta hoivalaitoksissa aivan samoja tehtäviä tekemässä pitäisi nyt sitten olla jotain kantasuomalaisia AMK -tason sairaanhoitajia?

Täysin tekopyhää touhua.

Omaishoitaja tekee tasan sen perushoidon mihin kotioloissa kykenee. Ei toki ole rakettitiedettä auttaa vessassa ja pesuissa ja vaihtaa vaatteet ym. Osa omaishoitajista on varmasti hyvin päteviä ja oppinut hoitaessa miten asiat kannattaa tehdä, mutta vuodepotilaan hoidossa pitää kyllä jo oikeasti ottaa huomioon melko paljon asioita ja vuodepotilas ei kyllä kuulu enää omaishoitajan vastuulle vaan nimenomaan hoitolaitokseen.

Vierailija
52/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täysin irrelevanttia!

Suomessa puhutaan suomea! Englannissa puhutaan ( pidgin ) englantia.

Turhaan sinä minulle raivoat. Minä kommentoin vain kielitaitoa. En missään ole sanonut, että olisi ok, että suomessa ei saa palvelua suomeksi. 

Vierailija
53/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä 80+ -vuotiaiden kanssa, heistä yksikään ei puhu ruotsia, englannista puhumattakaan. He ovat aikoinaan tehneet töitä tämän maan eteen eivätkä opiskelleet.

Minun 83-vuotias mummoni taas puhuu sujuvasti neljää kieltä (suomi, englanti, ruotsi ja saksa). On nähnyt maailmaa muuallakin kuin kotikylällään. Nykyisinkin käy vielä kansalaisopistossa englanninkielisessä keskusteluryhmässä omien sanojensa mukaan pitämässä aivot nuorena. 

Vierailija
54/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pahepia ovat nämä etälääkärit ja lääkärit joihin ei pääse.

Vierailija
55/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto on rampauttanut perusturvaamme.

Vierailija
56/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä! Käytän englantia työkielenäni, mutta en minä silti osaisi selittää esim. kilpirauhasen toimintahäiriötäni englanniksi. Minulla on sellainen kroonisena ja se vaikuttaa moneen eri asiaan sopivista lääkkeistä alkaen. Puhumattakaan, että ymmärtäisin, jos joku selittää vaikkapa thaimaalaispainotteisella englannilla jotain tulevasta sydänleikkauksesta tms.  

Vierailija
57/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan suomea osaamaton hoitaja parempi kuin ei hoitajaa lainkaan. Mutta tottakai suomea osaava hoitaja olisi kaikkein paras. Eli lisää suomen kielen opetusta englanninkielisiin sairaanhoitajaopintoihin, ja muualla opiskelleet kielikurssille, mielellään jo ennen Suomeen saapumista.

"Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra on tällä viikolla tuonut esille, että hoitoalan henkilöstövajetta ei missään tapauksessa kannattaisi pyrkiä paikkaamaan maahanmuutolla, koska maahanmuutto jopa pahentaa tilannetta entisestään."

"Purra on perustellut näkemystään hoitajaliitto SuPerin eduskunnalle vuonna 2022 antamalla lausunnolla, jossa todetaan, että kielitaidon puute hoitoalalla muodostaa vakavan asiakas- ja potilasturvallisuusriskin. Ilman riittävää kielitaitoa ammatillisesta osaamisestakaan ei ole hyötyä, koska työskentely on tiimityötä ja siinä hyvin merkittävässä osassa on tiedonsiirto niin suullisesti kuin myös kirjallisesti."

https://www.suomenuutiset.fi/purra-viittasi-hoitoalan-jarjeston-asiantu…

Vierailija
58/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole mitään ongelmaa. Jos haluan jutella suomeksi niin pyydän suomea osaavan hoitajan paikalle ja esitän hänelle asiani. Puhun myös englantia joten siltäkään kannalta ei tuota tuskaa. Itse hoitaminen tai sen fyysinen suorittaminen ei vaadi kielitaitoa ja potilaat tietävät perustoimenpiteet. Jos eivät tiedä niin pyytävät kotimaisen hoitajan paikalle.

Vierailija
59/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aktuaalista vit.. sä oikein sössötät. Mene roskiin.

Vierailija
60/180 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä! Käytän englantia työkielenäni, mutta en minä silti osaisi selittää esim. kilpirauhasen toimintahäiriötäni englanniksi. Minulla on sellainen kroonisena ja se vaikuttaa moneen eri asiaan sopivista lääkkeistä alkaen. Puhumattakaan, että ymmärtäisin, jos joku selittää vaikkapa thaimaalaispainotteisella englannilla jotain tulevasta sydänleikkauksesta tms.  

Osaatko pyytää paikalle suomea puhuvan hoitajan/lääkärin? Ongelma ratkaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi