Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset eivät ymmärrä että työttöminä on ihmisiä jotka ovat työkyvyttömiä mutta eivät pääse eläkkeelle

Vierailija
29.03.2023 |

Eli yhteiskunnassa on jotain mätää että työkyvyttömät eivät pääse eläkkeelle vaan he ovat ns työttömiä.

Kommentit (245)

Vierailija
81/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä etteivät pääse ja toivotaan oikeistohallituksen myötä vielä tiukempaa linjaa sekä vastikkeellisuutta työmarkkinatukeen. Jos ei töitä tee, ei syömäänkään pidä!

Masennus on laiskojen tekosyy päästä elätiksi muiden rahoille.

Trollaamisesi on kuin rääkyisit pää punaisena "Antakaa minulle huomiota!!" Surullista että sinulla on noin vaikeaa. Jatkuva rääkyminen.

Keskustelun aiheeseen sulla ei ollut mitään sanottavaa.. ad hominemiin päädyit, kun et muutakaan raukkaparka keksinyt 🤭

Vierailija
82/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä. Kuulen ääniä, olen potentiaalisesti vaaraksi itselleni ja muille, eikä mielenterveyshoidoista ole ollut apua. Olen löytänyt jonkinlaisen tasapainon sillä että olen poistanut elämästäni kaiken ylimääräisen stressin aiheuttajan. Ja silti minua roikutetaan työkkärin listoilla. Ei minusta töihin ole, eikä kukaan harkitsekaan palkkaavansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että monetkin pystyis osapäivätyöhön, mutta 8 h päivässä nykyisessä työn tahdissa on vaan liikaa.

Vierailija
84/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eivätkö he oikeasti pysy tekemään mitään työtä?

Eivät mitään?

Puhelinmyynti?

Somevaikuttaja?

nettiavustaja?

Vanhuksille seuran pitäminen?

SOMEVAIKUTTAJA??

eihän se ole TYÖPAIKKA. eikös nuo kaikki ole yrittäjiä. Eikä somevaikuttajaksi niin vain ryhdytä :D pitää olla jokin asia, miksi ihmiset alkaisi seurata -> tulisi yhteistyötahoja, jotka maksaa -> tulisi rahaa

Niinpä. Mä yritin tuota yhdessä vaiheessa mutta onnistuin saamaan vain yhden yhteistyön, joka sekään ei poikinut rahaa.

Vierailija
85/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä etteivät pääse ja toivotaan oikeistohallituksen myötä vielä tiukempaa linjaa sekä vastikkeellisuutta työmarkkinatukeen. Jos ei töitä tee, ei syömäänkään pidä!

Masennus on laiskojen tekosyy päästä elätiksi muiden rahoille.

Trollaamisesi on kuin rääkyisit pää punaisena "Antakaa minulle huomiota!!" Surullista että sinulla on noin vaikeaa. Jatkuva rääkyminen.

Keskustelun aiheeseen sulla ei ollut mitään sanottavaa.. ad hominemiin päädyit, kun et muutakaan raukkaparka keksinyt 🤭

Ei se ollu ad hominem, se oli täysin ansaittua vittuilua, kontekstin sisällä jonka sä loit.

-eri

Vierailija
86/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos ei voi tehdä mitään - ei mitään... kuuluu laitokseen

Mihin laitokseen? Missä niitä on? Millainen se on?

Semmonen jossa pidetään ihmisiä, jotka ei osaa puhua, kirjoittaa eikä voi liikkua...

jonkunlainen hoitola

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät mitään?

Puhelinmyynti?

Somevaikuttaja?

nettiavustaja?

SOMEVAIKUTTAJA??

eihän se ole TYÖPAIKKA. eikös nuo kaikki ole yrittäjiä. Eikä somevaikuttajaksi niin vain ryhdytä :D pitää olla jokin asia, miksi ihmiset alkaisi seurata -> tulisi yhteistyötahoja, jotka maksaa -> tulisi rahaa

Niinpä. Mä yritin tuota yhdessä vaiheessa mutta onnistuin saamaan vain yhden yhteistyön, joka sekään ei poikinut rahaa.

Mä olen blogannut jo pitkään, mutta en usko, että saisin edes yhtä ainoaa yhteistyötä blogillani :D 

Vierailija
88/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on myös nitä, jotka eivät kykene työhön ja onhan selvä, että heidän pitäisi olla työkyvyttömyyseläkkeellä. Systeemi pitäisi siis korjata niiltä osin. Mutta suurin osahan työttömistä on niitä, joiden koulutus/taidot eivät riitä normaalipalkkaisiin hommiin ja taas siitä työstä, johon ei erityisosaamista tarvita, maksetaan niin huonosti, että jää tappiolle verrattuna työkkäriin ja tukiin, jotka menettää, koska saa palkkaa vaikka parisataa kuussa liikaa. Tämähän tietysti korjaantuisi lisäkoulutuksella, johon työttömät saisivat jonkinlaista koulutustukea porkkanana ja näin voisivat valmistua johonkin ammattiin/työhön ja saada paremmin työtä, josta saa inhimillisen palkan. Mutta tällekin pitäisi löytyä maksaja, eli olemme noidankehässä. Ilmeisesti ainoa vaihtoehto useiden puolueiden mielestä on ottaa työntekijät ulkomailta.

Tässä olet täysin oikeassa, mutta jätit käsittelemättä sen kaikkein suurimman tabun: nykyisen työelämän vaatimukset ovat sellaiset, että osa kelkasta pudonneista on yksinkertaisesti liian tyhmiä voidakseen pärjätä enää oikein missään töissä. Sitä ei lisäkoulutuksella paranneta.

Tilanne on sama lähes kaikissa jälkiteollisissa yhteiskunnissa. Esim. amerikkalaisissa tutkimuksissa on toistuvasti noussut esiin "Alle 83 -ongelma": ihminen, jonka äo on alle 83, ei ole työllistämiskelpoinen. Hän ei kelpaa edes Yhdysvaltain armeijalle (siitä tuo raja). Niin tyhmän opettamiseen menee liikaa resursseja hänen työpanoksestaan mahdollisesti saatavaan hyötyyn nähden. Ja kun nämä eivät kelpaa työhön, he syrjäytyvät yhteiskunnasta. Monessa työssä syrjäytyminen alkaa jo jossain äo 90:n tienoilla. Ja tätä porukkaa on paljon, koska noin 16 prosenttia väestöstä sijoittuu älykkyysosamäärältään välille 80-90. Mitä monimutkaisemmaksi työtehtävät menevät, sitä enemmän porukkaa äo-skaalan alapäästä putoaa pois.

Meillä ei ole myöskään tiedossa mitään hoitoa älylliseen tyhmyyteen. Alhaista älykkyyttä ei pystytä korjaamaan oikein millään. Joitain aivotoimintaan liittyviä hoitoja on ilmeisesti olemassa, mutta ne eivät ole käyttökelpoisia suurille joukoille, eikä niillä saatu vaikutus ole riittävä. Jos äo saadaan nousemaan vaikkapa 83:sta 86:een, ei ihmisen tilanne parane oikeastaan mitenkään.

Asiaa ei millään tavalla paranna se, että tästä ei saa puhua. Tästä nimenomaan pitäisi puhua, paljon ja joka paikassa. Meidän pitäisi yhteiskuntana pystyä keksimään tälle porukalle jotain järkevää tekemistä. Kaikki vähäistä älyä vaativat aputyöt ovat poistuneet jo aikoja sitten, eikä mitään uutta ole tullut tilalle. Digitalisaatiokehitys tulee syömään tuon porukat työmahdollisuuksia entisestään. Tähän asiaan pitäisi pystyä puuttumaan, mutta keinoja ei tällä hetkellä ole ollenkaan.

Japani taitaa olla ainoita jälkiteollisia maita, joissa vähäistä älykkyyttä vaativia aputöitä on edelleen olemassa; on kadunlakaisijoita ja nurmikon hoitajan apupoikia, on tietyömaan reunalla opastekylttiä kantavia miekkosia ja vanhoja setiä, joiden työnä on avata pankin ulko-ovi asiakkaille ja sanoa päivää. Ehkä meidän pitäisi ottaa oppia sieltä. Koska tällä menolla meillä on aivan liikaa väkeä, joka on liian tyhmää mihinkään töihin. Se on täysin kestämätön tilanne missä tahansa yhteiskunnassa.

Vierailija
89/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on..13v..oltu työssä sairastunut .Ikää tulee,Toinen työkyv.eläkehakemus hylky Mee kortistoon tai toimeentulotukea hae.Täysin työkyvytön..

Vierailija
90/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät mitään?

Puhelinmyynti?

Somevaikuttaja?

nettiavustaja?

Vanhuksille seuran pitäminen?[/quote]Millä nimikkeellä tämmönen työpaikka löytyy ja maksetaanko siitä palkkaa? Laitan heti hakemuksen, jos oikeasti on työpaikka jossa työnkuva on vanhukselle seuran pitäminen.

Vierailija
91/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi määritellä työkyvyttömyys. Tästä voidaan olla hyvin montaa mieltä.

Kysykää vakuutusyhtiöiltä. Oikeasti työkyvytön katsotaan täysin työkykyiseksi.

Vierailija
92/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta harjoittaa työttömiä ja osatyökykyisiä kohtaan sosiaalista- ja taloudellistaväkivaltaa. Nämä ovat tasaveroisia kansalaisia työssäkäyvien ja eläkeläisten kanssa. Onko kiusaaminen oikeastaan kansanhuvi suomessa, kun kuuntelee kansalaisten ja poliitikkojen puheita sekä kommentteja?

Eivät todellakaan ole tasa-arvoisia vaan loisia! Jos tämmösii ei tarvis elättää, nii jäisi enemmän rahaa käyttöön.

Toivotaan että sairastut vakavasti ja parantumattomasti tai vammaudut vakavasti. Sitten olet työkyvytön työtön.

Vierailija
93/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö ihmisen, joka ei pysty kävelemään, päästä eläkkeelle?

Ei tietenkään. Oletko kuullut istumatyöstä? Esim. It-ala..

Kerropas esimerkkinä vaikka 3 it-alan koulutusta, jotka voi suorittaa täysin etänä, johon ei tarvita lainkaan työharjoitteluja tai kaikki työharjoittelukin on mahdollista suorittaa etänä  ja jonka jälkeen vielä ilman mitään työkokemusta pääsee työhön, jonka voi tehdä ensimmäisestä päivästä lähtien 100%:sti etänä?

Miksi vedit tähän etätyön? Etkö pyörätuolista ole kuullut? Lisäksi etätyö it-alalla on enemmin sääntö kuin poikkeus.

Koodaamaan voi opetella etänä. Tunnen useamman ihmisen joka näin on tehnyt.

Vedin etätyön tähän siksi, että mä teen itse it-alalla etätöitä. Tein jo 10 vuotta sitten. Noin 6 vuotta sitten mulle ensin työterveyslääkäri ja sitten ortopedi sekä reumalääkäri ehdottivat työkykyarviota ja sitten työkyvyttömyyseläkkeelle hakeutumista. Mä sanoin, että ei tarvitse, koska mulla on etätyö. Työmatkani sängystä työpöydän ääreen on 2 metriä. Jos mun pitäisi lähteä ensin bussilla, sitten junalla ja sen jälkeen vielä bussilla toimistolle, niin ei onnistuisi. Mutta mulla oli it-alan koulutus sekä 10 vuoden työkokemus it-alalta jo ennenkuin aloitin etätyöt. Jos mun pitäisi vasta nyt lähteä suorittamaan jokin it-alan tutkinto ja hankkia alalta työkokemus, niin ei onnistuisi. Ei kukaan mua palkkaisi, koska olen jo 61v. Ei olisi palkannut edes 10 vuotta sitten. 

Samaa mieltä. IT-ala on hyvin ikärasistinen. Kyllä on ajattelematonta edes ehdottaa sairaalle viisikymppiselle, että  käypäs netissä pari ohjelmointikurssia ja kas kummaa työllistyt heti. Itse olen työtön DI ja suoritin huvikseni ohjelmoinnin nettikurssin (MOOC massive open online course) ohjelmointikielenä Java. Lisäsin tuon CV:n täytteeksi, mutta en minä tuon kurssin perusteella pystyisi IT-alalle työllistymään, vaikka minulla on jo tekninen tausta ja olen kohtalaisen tervekin.

Yleensäkin monisairaan on vaikea päästä työn syrjästä kiinni. Jo työssä oleva saattaa hyvinkin vielä roikkua työelämässä edes osa-aikaisesti sairastuttuaankin, mutta kukaan työnantaja ei uskalla sairasta palkata, jos suinkin saa jonkun terveemmän tilalle.

Muutenkaan kaikki työt eivät kaikille sovi. Jo on naurettavaa ehdottaa, että monisairas työllistyisi vaikka somevaikuttajana. Mistähän tuossa sen tulovirtansa saisi? Ja työtön nyt ei ainakaan saa käyttää aikaansa somevideoiden laatimiseen menettämättä tukia. Millä ihmeellä ajatellaan monisairaan työttömän elävän sen aikaa, ennen kuin sometähteys lyö läpi ja se palkkatulo alkaa mystisesti kertyä?

Vierailija
94/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta harjoittaa työttömiä ja osatyökykyisiä kohtaan sosiaalista- ja taloudellistaväkivaltaa. Nämä ovat tasaveroisia kansalaisia työssäkäyvien ja eläkeläisten kanssa. Onko kiusaaminen oikeastaan kansanhuvi suomessa, kun kuuntelee kansalaisten ja poliitikkojen puheita sekä kommentteja?

Kiitos kun otat puheeksi. Sitä se nimenomaan on.

Vierailija
95/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät mitään?

Puhelinmyynti?

Somevaikuttaja?

nettiavustaja?

Puhelinmyynnissä palkkaus usein huonoakin huonompi, siis peruspalkka. Provisioille ei pääse kun myytävät tuotteet/palvelut on huonoja. Provisiolle pitäisi päästä että pärjää ja saa jatkaa työntekoa. Ei mikään firma montaa kuukautta katsele tuottamatonta työntekijää. Yllättävän stressaava työtä, tuloksiin on päästävä. Tätä luulisi voivan tehdä etänä, mutta moni firma vaatii työntekijältä omat välineet

Somevaikuttaja. Olen 50+ ja en tiedä mitä somevaikuttaja edes tekee. Itse en ole Suomessa

Nettiavustaja. Tarvitsisin itse nettiavustajaa.

Vanhuksille seuran pitäminen. Tämä olisi unelmatyö. Olen tämmöiseen kysellytkin muutamasta palvelutalosta. Pitäisi olla lähihoitajan koulutus. Eivät voi palkata ihan ketä tahansa. Omien sukulaisten ja tuttavien seuranpitäjämä voi olla miten usein ja miten pitkään vain tahtoo.

Vierailija
96/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkyvytön koko aikuisikäni (liittyy mielisairauksiin, jotka puolestaan johtuvat minulle vauvana ja pikkulapsena tehdyistä rikoksista), mutta pyrkinyt aina ahkerasti eteenpäin: olen yrittänyt opiskella (en jaksanut, romahdin), hakea töitä (kukaan ei ole palkannut), hakenut kuntoutusta. Terapiaa pyytäessäni ensimmäistä kertaa olin 17-vuotias; minut katsottiin liian nuoreksi. Sain sitä lopulta vasta kolmekymppisenä, ja viime vuoden pyyntöni käyttää pois loput kuukaudet Kelan tukemana lyhytterapiaan ei mennyt läpi. Olen nyt 36-vuotias, ja virallisesti työtön työnhakija. On suoranainen ihme, etten ole esim. päihdekoukussa tai vankilassa!

En kirjoita tähän koko tarinaani koska se on pitkä eikä kiinnosta ketään, mutta sen sanon, että meille ns. väliinputoajille on hyvin vähän palveluita tarjolla, ja nekin riippuvat asuinkunnasta. Mielenterveyspuoli on ollut aivan retuperällä lähes kaikissa asuinpaikoissani, ja sote pilasi loputkin. Yleinen konsensus näyttää olevan sellainen, että nuorilla aikuisilla ei voi olla mitään psyykkistä syytä työttömyydelleen, olen kokenut todella törkeää vähättelyä vaikka minunkin sairaushistoriani ensimmäiset pahoinpitelyt ym. on merkitty vauvavuotena. Kun kerroin viimeksi vanhempaa sukupolvea edustavalle terveydenhoitajalle (osana terveystarkastusta), että heräilen jatkuvasti menneisyyteen liittyviin painajaisiin, tämä kiekaisi "no älä ajattele niitä niin paljoa!". Tämän myötä olen lopullisesti ymmärtänyt, ettei kaltaisillani yksilöillä ole minkäänlaista tulevaisuutta tässä maassa: meitä ei edes haluta ymmärtää. Sairaudet ovat omaa syytä; oireet pitäisi saada kuriin kivoilla ja ilmaisilla mindfulness-tempuilla ja jos ne eivät toimikaan, vika on potilaassa. 

t. työmarkkinatuella satoja päiviä, virkailijani mukaan en suinkaan ole ainoa

Vierailija
97/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos ei voi tehdä mitään - ei mitään... kuuluu laitokseen

Mihin laitokseen? Missä niitä on? Millainen se on?

Semmonen jossa pidetään ihmisiä, jotka ei osaa puhua, kirjoittaa eikä voi liikkua...

jonkunlainen hoitola

Oikeesti tulee yhteiskunnalle kaikkein halvimmaksi, mikäli ihminen pystyy asumaan kotonaan. Laitospaikat maksaa.

Vierailija
98/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni työhön kykenemätön vaan puhuu tilanteestaan, yhteiskunta odottaa et ainakin yrittää kuntoutua, ennen sitä ei voi tietää onko työkykynen kun ei oo ees koittanu ja siinä on turha haaveilla eläkepapereista.

Mut LAITETTIIN pysyvälle 10 vuoden terapiakierteen, jokaikisen mahdollisen lääkityksen ja yhden kesän jälkeen jonka vietin osastolla.

Oma hoitotahto on aika avainsana kun aletaan nuriseen miks kaikki kiusaa.

Miten niin ei ole koittanut kuntoutua?

Mä olen viimeisen 10v ajan ollut kuntoutuksissa ja käyn säännöllisesti lääkärissä jne.

Silti työkkäri syyllistää miksi en saa töitä jne.

Luuletko että kaikilla on mt-ongelmia? Et ole fyysisistä sairauksista kuullut?

Vierailija
99/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät mitään?

Puhelinmyynti?

Somevaikuttaja?

nettiavustaja?

Puhelinmyynti sopii vain harvoille ja harrastin itse sitä kuusi vuotta, enää ei pää kestä. Jos et ole huomannut, niin 99% suomalaisista ovat lobotomian tarpeessa olevia aaseja ja loppu 1% ei ymmärrä suomea.

Someen ei voi ketään pakottaa, joten se ei toimi läheskään kaikille. Ylipäätänsä, miksi ehdotetaan vain marginaaliryhmälle sopivia juttuja? Itsekin selkä- ja nivelsairauksista kärsivänä en pysty tekemään fyysistä työtä, saati että voisin istua koneella varttia kauempaa.

N32

Vierailija
100/245 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle on vaikea päästä, enemmin pidetään ihmiset roikkumassa työttömyyskortistoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi