Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä jätti toistuvasti 4-vuotiaan yksin uima-altaaseen ja meni saunaan

Vierailija
29.03.2023 |

Tässä se taas nähdään kumpi on tärkeämpi lapsen elämässä . Tietenkin äiti.

Isä jätti 4-vuotiaan uimataidottoman lapsensa kolmella eri uimahallikäynnillä yksin altaaseen uimavalvojien puhutteluista huolimatta.

-vuotias lapsi jäi jokaisella kerralla noin 10 minuutin ajaksi ilman huoltajansa valvontaa. Lapsella ei ollut kellukkeita tai muita apuvälineitä.

Lastenallas on syvimmillään metrin, ja siitä noin kahden metrin päässä on syvä aikuistenallas.

KUN lapsi oli yksin lastenaltaassa, mies kävi saunomassa ja uimassa syvässä altaassa.

Sama uimavalvoja oli työvuorossa jokaisella käyntikerralla ja oli jokaisella kerralla puhuttanut miestä. Miehelle oli yritetty selittää, ettei uimataidotonta lasta voi jättää yksin altaaseen.

Kommentit (392)

Vierailija
141/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallissa voi olla pikkulapsia useita kymmeniä. Sitten vaan kaikkien vanhemmat saunaan ja se kuuluisa joku vahtii lapsia. Minulle voi vapaaehtoiset vahdit ilmoittautua, kivahan se on rauhassa saunoa.

Mikä saa olettamaan että kaikki vanhemmat kuin myös samalla uimavalvojat lähtisi samanaikaisesti jonnekin pois altailta?

Onhan vanhemmilla oikeus rentoutua ja sinä lupasit valvoa lapsia. Hieno hommeli!

Mutta sillonhan ei kaikki ole lähtenyt samanaikaisesti altailta pois jos minä vanhempana olenkin siellä.

Vierailija
142/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena melkeinpä hukkunut muutaman metrin päässä vanhemmistani, jotka olivat tarkkoja valvonta-asioissa. Hukkuminen käy nopeasti ja valvonta ei voi olla yleistä "kaikki katsoo kaikkia" tuudittautumista vaan jokaisella lapsella on oltava heihin tietoisesti porautunut silmäpari. Tottakai silmäkulmasta huomioidaan myös muita lapsia, mutta jos minun vanhempani olisivat olleet saunassa tai yrittäneet vahtia 10 lasta kerralla niin olisinko nyt viettämässä elämäni kalliita minuutteja vauvapalstaan addiktoituen? Olisin meren pohjassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykännyt käydä lasten kanssa uimarannalla. En pystynyt rentoutumaan siellä yhtään kun yritin vahtia omien lisäksi kaikkien muidenkin lapset kun vanhemmat vaan someili jossain kaukana ja pienet lapset keskenään vedessä. Huh! Ammatin varjopuolia nämä.

Opettaja

Jännä, ite oon kyllä aina pystynyt uimaan ja istuskelee rannalla ja samalla vilkuilla niin omia kuin muidenkin lapsia, vaikka en olekaan mikään valvoja saati oikeinkasvatuksen johtotähti.

Ja jos joku niistä lapsista joita vilkuilet häviää sillä välin kun vilkuilet muita lapsia, olettaisitko että meni rantaan vai järven pohjaan ja miten toimisit? Vai huomaisitko edes jos yksi tuntematon lapsi puuttuu?

Noh, kerran kun noin kävi, niin ensiksi vilkuilin onko lapsi mennyt rantaan ja kun en häntä siellä nähnyt, hyppäsin veteen ja samalla ilmoitin tuntomerkkeineen myös uimavalvojalle että vedessä saattaa olla kyseinen lapsi hukkumassa.

Kohta se sitten nousikin itse pintaan kun oli ollut sukeltelemassa.

Joskus olen myös nähnyt kun joku mies juoksi veteen vaatteet päällään pelastaen selkeästi hukkumassa olleen lapsen.

Luuri siltä kastui ja lapsella tuli itku, mutta ei siitä tietääkseni käräjille menty saati perhettä rangaistu.

Korvasivat kyllä miehen rikkoutuneen puhelimen kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Harva meistä on noin täydellinen vavainnoitsija kuin sinä. Hyvä että omat lapsemme kykenemme valvomaan.

PS. Yhden lapsen ja yhden aikuisen olen pelastanut hukkumiselta. Kummallakin kerralla oli silkka sattuma, että huomasin tilanteen. Kumpikin ei kyennyt mitenkään ilmaisemaan, että olivat hädässä. Jos olisin katsellut muualle tai lähtenyt juuri silloin uimaan, niin sinne olisivat uponneet.

En minäkään ole täydellinen, siksi onkin parasta, mitä enemmän me kaikki hieman niitä lapsia ja toisiamme valvotaan tämmösissä tilanteissa.

Tjaa mutta näemmä ei olekaan parasta, vaan rangaistavaa pahantekoa, eli touhu on sitten lopetettava koska eihän kukaan halua itseään rangaistavan sentäs.

Vierailija
144/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vänkääjä ketjussa 🙄 Hän ilmeisesti itse vahtii muiden lapsia aina uimahallissa, kauppakeskuksissa, puistoissa, tietä ylittäessä... 🥴

Kyllä, "vahdin" muita sen verran että jos havaitsen jonkun selkeän vaaratilanteen, puutun asiaan sopivaksi katsomillani tavoilla.

Ihmetyttää, jos muut ei näin tee, ja vielä sanoo samalla mukamas välittävänsä muista ja siksi myöskin äänestävänsä puoluetta X, koska se on semmonen välittävien ihmisten puolue.

Itse oon aina auttanut sellaisiakin ihmisiä hädässä jotka edustaa viiteryhmiä joista en edes pidä mitenkään.

Mutta koska olen näemmä aina toiminut väärin, niin jatkossa en näin enää tee, mun tehtäviinhän ei ihmisenä ja kansalaisena kuulu muista huolehtiminen millään muotoa, ainoastaan omista lapsistani ja itsestäni.

No oletpas hieno ihminen kun autat jos havaitset selkeän vaaratilanteen. Ja sinähän tietysti havaitset ne kaikki. Ainakin omasta mielestäsi.

Kummassa mielestäsi valvonta onnistuu todennäköisemmin:

Kun yksi silmäpari valvoo lasta

Kun kymmenen silmäparia valvoo lasta

?

Vierailija
145/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsena melkeinpä hukkunut muutaman metrin päässä vanhemmistani, jotka olivat tarkkoja valvonta-asioissa. Hukkuminen käy nopeasti ja valvonta ei voi olla yleistä "kaikki katsoo kaikkia" tuudittautumista vaan jokaisella lapsella on oltava heihin tietoisesti porautunut silmäpari. Tottakai silmäkulmasta huomioidaan myös muita lapsia, mutta jos minun vanhempani olisivat olleet saunassa tai yrittäneet vahtia 10 lasta kerralla niin olisinko nyt viettämässä elämäni kalliita minuutteja vauvapalstaan addiktoituen? Olisin meren pohjassa.

Miten olet voinut melkein hukkua, ja samalla olla hyvän ja tarkan valvonnan alaisuudessa?

Miten voi olla samanaikaisesti molempia?

Vierailija
146/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meinasin lapsena hukkua hotellin uima-altaaseen kun olikin äkkisyvä. Ihmiset katsoivat suoraan minuun mutta kukaan ei auttanut, eivät ilmeisesti tajunneet mitä oli tapahtumassa. Isoveli lopulta näki ja kiskaisi minut ylös ja reunaan että sain siitä otteen. En todellakaan jättäisi omaa lastani muiden vahdittavaksi kuten vanhempani tekivät.

Vierailija
147/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä meinasin lapsena hukkua hotellin uima-altaaseen kun olikin äkkisyvä. Ihmiset katsoivat suoraan minuun mutta kukaan ei auttanut, eivät ilmeisesti tajunneet mitä oli tapahtumassa. Isoveli lopulta näki ja kiskaisi minut ylös ja reunaan että sain siitä otteen. En todellakaan jättäisi omaa lastani muiden vahdittavaksi kuten vanhempani tekivät.

Eli ne muut ihmiset oli urpoja paitsi sun isoveljes.

Mistä voit olla varma, ettei sun vanhemmatkin olis voinu olla urpoja?

Vierailija
148/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vänkääjä ketjussa 🙄 Hän ilmeisesti itse vahtii muiden lapsia aina uimahallissa, kauppakeskuksissa, puistoissa, tietä ylittäessä... 🥴

Kyllä, "vahdin" muita sen verran että jos havaitsen jonkun selkeän vaaratilanteen, puutun asiaan sopivaksi katsomillani tavoilla.

Ihmetyttää, jos muut ei näin tee, ja vielä sanoo samalla mukamas välittävänsä muista ja siksi myöskin äänestävänsä puoluetta X, koska se on semmonen välittävien ihmisten puolue.

Itse oon aina auttanut sellaisiakin ihmisiä hädässä jotka edustaa viiteryhmiä joista en edes pidä mitenkään.

Mutta koska olen näemmä aina toiminut väärin, niin jatkossa en näin enää tee, mun tehtäviinhän ei ihmisenä ja kansalaisena kuulu muista huolehtiminen millään muotoa, ainoastaan omista lapsistani ja itsestäni.

No oletpas hieno ihminen kun autat jos havaitset selkeän vaaratilanteen. Ja sinähän tietysti havaitset ne kaikki. Ainakin omasta mielestäsi.

?

Kun jokaisella lapsella on merkattu silmäpari, joka valvoo nimenomaan häntä. On parempi, että jokaisella lapsella on ikioma "suojelusenkeli" kuin että kymmenen silmäparia valvoo yhtäaikaa kymmentä lasta. Ne kaikki silmäparit saattavat ratkaisevalla hetkellä keskittyä juuri väärään lapseen.

Tottakai sen oman lapsen lisäksi vilkuillaan myös muita, mutta ei siinä kovin paljon pysty vilkuilemaan. Kenties paria lähellä olevaa lasta jos pysyvät vieressä. Tai jos huomaa jotain erikoista, vaikkapa hälyttävän kauas uivan lapsosen niin hänelle antaisin erityistä huomiota.

Vierailija
149/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien isien vanhemmuustaitoihin on puututtu? Äidistä olisi tehty lasu jo ensimmäisellä kerralla kun yrittäisi hukuttaa lapsensa jättämällä altaaseen valvomatta.

Vierailija
150/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli, ei kukaan ole noin yksinkertainen. Ns. Stupid bait usein toimiikin aika hyvin, koska aiheuttaa verenpaineen nousua

Vierailija
151/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut melkein hukkua, ja samalla olla hyvän ja tarkan valvonnan alaisuudessa?

Siksi että hukkuminen käy hyvin nopeasti. Hyväkään vahti ei ole täydellinen.

Vierailija
152/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedäkö miltä hukkuminen näyttää? Suurin osa ihmisistä ei tiedä vaan kuvittelee sen olevan kamalaa räpistelyä ja pärskimistä. Se ei ole urpoutta vaan pelkkää tiedon puutetta.

Vierailija
153/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko suomalainen vai ulkomaalainen?

no jos kaverin piti tulkata uimavalvojan ohjeitukset äidinkielellään.

Onhan nykyäänkin paljon suomalaisia jotka ei osaa suomea eikä välttämättä edes englantia saati ruotsia.

Miten tämä liittyy aiheeseen? Suomen kieltä osaamaton ulkomaalainen isä ei viitsinyt vahtia omaa lastaan vaan tyhmänä jätti uimataidottoman lapsen leikkimään uima-altaaseen.

Edelleen, miten se lapsi oli ihan konkreettisesti vaarassa tuossa tilanteessa?

Miksi vänkäät? Uimahallin valvoja ei ole lastenvahti! Hänellä on monta muutakin ihmistä silmälläpidettävänä. Jos tulee hätätilanne hän ei jää valvomaan mitään yksinäistä lasta. Myöskään muut uimarit eivät ole velvollisia vahtimaan kenenkään uimataidotonta lasta. Lapsia hukkuu aivan matalaan veteenkin. Kyseessä on uimataidoton, 4-vuotias, joka on vanhempansa vastuulla. Vaaratilanne syntyy siitä, kun vanhempi jättää jälkikasvunsa vahtimatta. Kyseessä ei ole päiväkoti, jossa ne muut ihmiset on sen lapsen vahtimista varten, maksettuna! Miten monella ero tavalla tämä pitäisi selittää?

Vierailija
154/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriöitä voidaan myös hoitaa ja erilaisiin hahmotushäiriöihin ja neuropsykiatrisiin haasteisiin on saatavilla erilaisia tukitoimia.

Huomattavasti kannattavempaa hakea ongelmiinsa apua. Tuo oman pahan olon oksentelu muiden niskaan saattaa hetken helpottaa oloasi, mutta kai itsetkin huomaat ettei se kovin pitkälle kanna?

Vierailija
155/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Kun jokaisella lapsella on merkattu silmäpari, joka valvoo nimenomaan häntä. On parempi, että jokaisella lapsella on ikioma "suojelusenkeli" kuin että kymmenen silmäparia valvoo yhtäaikaa kymmentä lasta. Ne kaikki silmäparit saattavat ratkaisevalla hetkellä keskittyä juuri väärään lapseen.

Tottakai sen oman lapsen lisäksi vilkuillaan myös muita, mutta ei siinä kovin paljon pysty vilkuilemaan. Kenties paria lähellä olevaa lasta jos pysyvät vieressä. Tai jos huomaa jotain erikoista, vaikkapa hälyttävän kauas uivan lapsosen niin hänelle antaisin erityistä huomiota.

Näin toimin jatkossa, valvon ainoastaan omia lapsiani enkä muiden, ei kato pysty mitenkään kun silmäni ja korvani pitää olla naulittuina vain niihin omiini.

Vierailija
156/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että hukkuminen käy hyvin nopeasti. Hyväkään vahti ei ole täydellinen.

Ei koko tilannetta voi syntyä jos on hyvin valvottu.

Vierailija
157/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedäkö miltä hukkuminen näyttää? Suurin osa ihmisistä ei tiedä vaan kuvittelee sen olevan kamalaa räpistelyä ja pärskimistä. Se ei ole urpoutta vaan pelkkää tiedon puutetta.

Tiedän, tiedän myös miltä näyttää uimataidoton ihminen.

Vierailija
158/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriöitä voidaan myös hoitaa ja erilaisiin hahmotushäiriöihin ja neuropsykiatrisiin haasteisiin on saatavilla erilaisia tukitoimia.

Huomattavasti kannattavempaa hakea ongelmiinsa apua. Tuo oman pahan olon oksentelu muiden niskaan saattaa hetken helpottaa oloasi, mutta kai itsetkin huomaat ettei se kovin pitkälle kanna?

Kun eväät on loppu, mennään usein henkilökohtaisuuksiin.

Vierailija
159/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelivuotiaat ovat nopealiikkeisiä, uteliaita, seurauksia ajattelemattomia, hiljaisia touhujia. Vastuutonta jättää vartioimatta. Muistuu mieleen tapaus , jossa isä vei mökillä ruoka-astioita sisälle pikaisesti ja sillävälin pihalla leikkimään jäänyt lapsi oli hukkunut. Traagisia tapahtumia.

Nelivuotiaat ei ole nopealiikkeisiä, uteliaita, seurauksia ymmärtämättömiä, hiljaisia touhuajia.

Teoreettisella tasolla puhuttaessa voi sanoa nelivuotiaista myöskin näin.

Hukkuiko lapsi matalaan veteen missä lapsen jalat ylsi pohjaan?

No, oma uimataidoton poikani (vajaat 4v) liukastui lastenaltaassa, upposi vede niin alle ja kiskaisi vettä henkensä. Vettä poikaa napaan asti. Hätääntyneenä ei päässyt ylös vaan pyöri veden alla. Onneksi olin vieressä valppaana ja kiskaisin pojan kuiville. Ei sitä uppoamista muut altaalla olleet aikuiset noteeranneet. Myöhemmän yskimisen ja itkun kyllä. Tiedä häntä olisiko poika selvinnyt itse ylös tai isoveli tai joku muu huomannut. Mutta olisi tuossa voinut huonosti käydä.

Aika nopsaan tuollainen tapahtuu. Eikä sitä muut omiin lapsiinsa keskittyneet aikuiset välttämättä huomaa.

t. yks iskä

Ei päässyt ylös ja pyöri veden alla, wtf?

Eikö uimavalvojakaan huomannut tuota teidän vaaratilannetta?

Kirjaimellisesti pyöri veden alla, yritti varmaan päästä ylös.

Uimavalvoja ei huomannut mitään. Se tapahtui ihan yhtä äkkiä. Kymmenisen lasta polski ja räiskytteli samassa altaassa. Ihan mahdotonta han tuota olisi ollut valvojan huomata ellei katse olisi juuri kiinnittynyt poikaani. Sitä en tiedä, että oliko lasten altaalla vedenalaista kameraa. Mutta huomaisko siitäkään kovin äkkiä mitään kun altaassa on monta lasta ja mahdollisesti ihmisiä kameran ja hädässä olevan välissä.

Sitä paitsi, aika usein näkee, että valvoja tulee kopista monitoreidensa ääreltä ojentamaan esim. altaaseen vääristä paikoista hyppivä lapsia tms. Siinä menee hetki jos toinenkin. Eivät he silloin huomaa mitä selän takana tapahtuu.

Joten jos oma poikani olisi tuolloin hukkunut, niin itseäni siitä olisin voinut vain syyttää, en valvojaa tai muita vanhempia.

Meidän halleissa on yksi valvoja töissä kerrallaan

Vierailija
160/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yks mies pätevänä ja nyökytellen kertoi että hän se ei jaksa lapsen perään katsoa kun se on niin vilkas...