Isä jätti toistuvasti 4-vuotiaan yksin uima-altaaseen ja meni saunaan
Tässä se taas nähdään kumpi on tärkeämpi lapsen elämässä . Tietenkin äiti.
Isä jätti 4-vuotiaan uimataidottoman lapsensa kolmella eri uimahallikäynnillä yksin altaaseen uimavalvojien puhutteluista huolimatta.
-vuotias lapsi jäi jokaisella kerralla noin 10 minuutin ajaksi ilman huoltajansa valvontaa. Lapsella ei ollut kellukkeita tai muita apuvälineitä.
Lastenallas on syvimmillään metrin, ja siitä noin kahden metrin päässä on syvä aikuistenallas.
KUN lapsi oli yksin lastenaltaassa, mies kävi saunomassa ja uimassa syvässä altaassa.
Sama uimavalvoja oli työvuorossa jokaisella käyntikerralla ja oli jokaisella kerralla puhuttanut miestä. Miehelle oli yritetty selittää, ettei uimataidotonta lasta voi jättää yksin altaaseen.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässä se taas nähdään kumpi on tärkeämpi lapsen elämässä . Tietenkin äiti"
Mitä ap tällä sanomisella tarkoittaa tässä jutussa?Äidit eivät ikinä jätä lastaan vaaraan. Suurin osa isistä taas ei välitä jälkikasvustaan tuon taivaallista.
Ikinä..? 😁 Mitä nyt juuri otsikoissa oli tämä enkeli joka koitti nyrkein mätkiä lapsensa hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi leikkii lastenaltaassa kymmenen silmäparin alla= lapsi vaarassa.
Lapsi leikkii lastenaltaassa kymmenen+vanhemman silmäparin alla= lapsi ei ole vaarassa.
Ihan loogista.
Minä vahdin uidessa omia lapsiani. Ei siinä ehdi seurailla miten muilla menee. Toki jos ilmeisen vaaratilanteen bongaa niin voi yrittää estää. Mutta hukkuminen voi olla hidaskin tapahtuma eikä se kiinnitä huomiota. Hirveä tapaus.
Trollit yrittää syöttää ajatusta "tehkää enemmän lapsia niin ei haittaa jos yksi hukkuu".
Miksi täällä keskustellaan isien ja äitien eroista, kun isä oli muualta maahan tullut? Kulttuuriero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsena kulkea kylillä aikalailla ilman valvontaa. Uida en osaa vieläkään, mutta niin vain muistan vedessä telmineeni ja yksin ilman kellukkeita soudelleeni pitkin järviä. Useita läheltäpiti-tilanteita oli.
Ei käynyt mitään, mutta enpä koe olleeni vanhemmilleni kovin tärkeä.
Sinä vaikutat kuusikymppiseltä, Siihen aikaan lapsiin vielä luotettiin. Nyt lakaistaan kaikki ongelmat tieltä pikkukeisareilta ja prinsessoilta.
Ahaa. Olen 30.
Vierailija kirjoitti:
Trollit yrittää syöttää ajatusta "tehkää enemmän lapsia niin ei haittaa jos yksi hukkuu".
Miksi täällä keskustellaan isien ja äitien eroista, kun isä oli muualta maahan tullut? Kulttuuriero.
Tuskin on kulttuurierosta kyse. Oletko käynyt koskaan uimarannalla? Siellä kantismiehet ja -naiset dumppaavat uimataidottomat lapsensa veteen keskenään tai yksinään ja siiryvät itse kauemmas rannalle makoilemaan ja lukemaan kirjaa. Ei tunnu kauheasti lasten henki painavan. Ja tämä on hämmästyttävän yleistä, olen itse rantapummi ja aina biitsillä kun mahdollista.
Onko ulkomaalaisille tulkattu uimakouluista, ja onko niitä eri kielillä. 3v voi jo mennä lasten uimakouluun uimahalliin äidin kanssa. Lisäksi pieniä pitää edelleen vahtia veden lähellä.
Todella typerää touhua, mutta älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsena kulkea kylillä aikalailla ilman valvontaa. Uida en osaa vieläkään, mutta niin vain muistan vedessä telmineeni ja yksin ilman kellukkeita soudelleeni pitkin järviä. Useita läheltäpiti-tilanteita oli.
Sinä vaikutat kuusikymppiseltä, Siihen aikaan lapsiin vielä luotettiin. Nyt lakaistaan kaikki ongelmat tieltä pikkukeisareilta ja prinsessoilta.
Ahaa. Olen 30.
Minä olen 38 ja alle 10 vuotiaina soudeltiin kumiveneellä läheiselle saarelle ilman mitään liivejä, uitiin ilman valvovaa silmää ja kiipeiltiin puiden latvoissa. Nyt kun on omia lapsia niin ei tuilisi mieleenkää päästää tekemään samoja juttuja. Maailma muuttuu, mutta kyllä vanhemmista on tullut myös ihan liian ylisuojelevia ja se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Opettaakaa pentunne uimaan jo lapsena. Harvemmin uimataitoinen on hukkunut. Hukkujat ovat näitä uimataidottomia tai hädin tukin pinnalla pysyviä joilla tulee paniikki jos pää menee veden alle. Olen nähnyt kuinka jotain 6-5 v opetetaan uimaan aikuisten altaassa kaikken helvetin kellukkeiden kanssa.Eikö tarkoitus ole oppia lasten altaassa pysymään pinnalla, tekemään lyhyt sukellus ja sitten alkaa varsinainen uimataidon opettelu. Tekisi mieli kysyä onko lapsen tarkoitus oppia uimaan, tottua veteen ja oppia olemaan pelkäämättä veden alle joutumista. Vai vieläkö kouluun mennessä uidaan kellukkeiden kanssa.
Mun pikkusisarus ui kellukkeilla syvässä jostain kaksivuotiaasta. Vähemmän harjoitteli maralassa. Itse opettelin rannassa ensin käsipohjaa ja koiraa ja sitten vasta syvään. Kylläkin pidin silti kellukkeita syvässä. Ja olin uimakoulussakin. Molemmat uivat hyvin ja oppivat samaan aikaan uimaan, mutta suoraan kellukkeilla on ehkä helpompi oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Olen 30.
Minä olen 38 ja alle 10 vuotiaina soudeltiin kumiveneellä läheiselle saarelle ilman mitään liivejä, uitiin ilman valvovaa silmää ja kiipeiltiin puiden latvoissa. Nyt kun on omia lapsia niin ei tuilisi mieleenkää päästää tekemään samoja juttuja. Maailma muuttuu, mutta kyllä vanhemmista on tullut myös ihan liian ylisuojelevia ja se on fakta.
Olen samaa mieltä että osittain on menty toiseen ääripäähän ja ylisuojelevuuskaan ei ole hyväksi. Uimataidottoman lapsen tiukka vahtiminen ei suinkaan ole sellaista. Vaikka vahtimatta jätetty pysyisi hengissä, jää helposti samanlainen kokemus kuin minulla eli että henkeni ei kovin kallis ollut. Hukkuminen tapahtuu nopeasti ja kuten joku on jo täällä todennut, kuolleena ei enää opi kommelluksistaan. Monissa muissa asioissa riskit ja seuraukset ovat eri luokkaa.
Kulttuurisensitiivisyyttä kehiin.
🧔🏿