Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä jätti toistuvasti 4-vuotiaan yksin uima-altaaseen ja meni saunaan

Vierailija
29.03.2023 |

Tässä se taas nähdään kumpi on tärkeämpi lapsen elämässä . Tietenkin äiti.

Isä jätti 4-vuotiaan uimataidottoman lapsensa kolmella eri uimahallikäynnillä yksin altaaseen uimavalvojien puhutteluista huolimatta.

-vuotias lapsi jäi jokaisella kerralla noin 10 minuutin ajaksi ilman huoltajansa valvontaa. Lapsella ei ollut kellukkeita tai muita apuvälineitä.

Lastenallas on syvimmillään metrin, ja siitä noin kahden metrin päässä on syvä aikuistenallas.

KUN lapsi oli yksin lastenaltaassa, mies kävi saunomassa ja uimassa syvässä altaassa.

Sama uimavalvoja oli työvuorossa jokaisella käyntikerralla ja oli jokaisella kerralla puhuttanut miestä. Miehelle oli yritetty selittää, ettei uimataidotonta lasta voi jättää yksin altaaseen.

Kommentit (392)

Vierailija
121/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J

Sä jätät oman lapsesi muitten vahdittavaksi ja menet vaikka pubiin tunniksi kun se lapsi siellä iloisesti polskii!

Menin minne vain, niin mitenkä se lapsi on tässä tilanteessa ollut vaarassa?

Nii, oliko sulla toinen vanhempi siinä vahtimassa! Uimavalvoja EI OLE lapsenvahti, se kuuluu sun hommiin siellä altaalla!

Uimavalvojan on lain mukaan pelastettava kaikki hukkuvat ikään saati muihin seikkoihin katsomatta.

Ja niinhän se varmasti olisi tässäkin tapauksessa tehnyt, jos olisi havainnut että kyseinen lapsi on hukkumassa.

Lain mukaan sille uimavalvojalle ei saa ehdoin tahdoin järjestää töitä, minkä vuoksi lain mukaan ei uimataidotonta tai edes uimataitoista nelivuotiasta saa jättää yksin veden ääreen. Asiassa ei ole mitään epäselvää ja sössöttäminen jostain vaaran teoreettisesta määritelmästä on sekä tyhmää että ajanhukkaa. Laki on aivan riittävä ja selkeä ohjenuora tapauksessa.

Eihän tässä ole uimavalvojalle järjestetty mitään erillistä työtä, ihan siinä saman normaalin valvonnan ohessa on oletettu kykenevän valvomaan ettei lapsi huku lastenaltaan matalassa päädyssä leikkiessään.

Ja samalla myös tietysti vahtimaan ettei tuo yksi lapsi muiden joukossa mene syvään päähän tai lähde altaasta harhailemaan muualle.

Vierailija
122/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vänkääjä ketjussa 🙄 Hän ilmeisesti itse vahtii muiden lapsia aina uimahallissa, kauppakeskuksissa, puistoissa, tietä ylittäessä... 🥴

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nähdään, kuinka "turvassa" lapset ovat ilman vanhemman valvontaa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/video-viisivuotias-kamppaili-henges…

Ja Pikkukoskellahan sen lapsi hukkui keskellä väkijoukkoa ihan pari vuotta sitten.

Noissahan olisi molemmissa tapauksissa lapset selvinny jos kaikki valvoisi niin lapsia kuin aikuisiakin hukkumiselta, ei se kuitenkaan kovin kummoisia älynlahjoja saati vaivaa vaadi.

Niin, mutta jostain syystä maailma siellä olevat ihmiset eivät ole täydellisiä joten et voi elää kuten olisi.

Niin, onhan se nyt ihan kohtuutonta odottaa itseltään saati muilta ihmisiltä ihan normaalia toisista välittämistä, sussiunaa siinähän voi vaikka joutua joskus auttamaan jotakuta!

Vierailija
124/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vänkääjä ketjussa 🙄 Hän ilmeisesti itse vahtii muiden lapsia aina uimahallissa, kauppakeskuksissa, puistoissa, tietä ylittäessä... 🥴

Varmasti omasta mielestään vahtii kun välissä vilkaisee jotain random lasta.

Vierailija
125/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset itsekkäät paskaläjät mukaanlukien heidän puolustajansa eivät vähäisillä älynlahjoillaan ymmärrä, että mikäli kaikki olisivat yhtä itsekkäitä ja vähä-älyisiä kuin he, niin olisi valvojalla ja aikuisilla uimareilla kova homma valvoa kaikkia uimataidottomia ipanoita, jotka jätetään yksin altaaseen.

Ei kukaan ole kuningas, joka saa itsekkäästi jättää valvontavastuun muille. Tottakai kaikki katsoo vähän kaikkien perään, mutta kukaan ei jätä ipanaansa yksin muiden vastuulle ja poistu itse paikalta. Koska jos kaikki tekisivät niin, niin kuka sitten valvoisi?

Miksi oletat, että kaikki tekisivät niin yhtäaikaisesti?

Jos uimavalvoja sanoisi sulle että voitko hetken katsoa uimareita kun mun on pakko käydä vessassa, niin olisitko sä siinäkin että enhän minä ole mikään valvoja, kuse/pasko sortseihis vaan jos on vessahätä?

Vierailija
126/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallissa voi olla pikkulapsia useita kymmeniä. Sitten vaan kaikkien vanhemmat saunaan ja se kuuluisa joku vahtii lapsia. Minulle voi vapaaehtoiset vahdit ilmoittautua, kivahan se on rauhassa saunoa.

Vierailija
127/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J

Sä jätät oman lapsesi muitten vahdittavaksi ja menet vaikka pubiin tunniksi kun se lapsi siellä iloisesti polskii!

Nii, oliko sulla toinen vanhempi siinä vahtimassa! Uimavalvoja EI OLE lapsenvahti, se kuuluu sun hommiin siellä altaalla!

Uimavalvojan on lain mukaan pelastettava kaikki hukkuvat ikään saati muihin seikkoihin katsomatta.

Ja niinhän se varmasti olisi tässäkin tapauksessa tehnyt, jos olisi havainnut että kyseinen lapsi on hukkumassa.

Lain mukaan sille uimavalvojalle ei saa ehdoin tahdoin järjestää töitä, minkä vuoksi lain mukaan ei uimataidotonta tai edes uimataitoista nelivuotiasta saa jättää yksin veden ääreen. Asiassa ei ole mitään epäselvää ja sössöttäminen jostain vaaran teoreettisesta määritelmästä on sekä tyhmää että ajanhukkaa. Laki on aivan riittävä ja selkeä ohjenuora tapauksessa.

Eihän tässä ole uimavalvojalle järjestetty mitään erillistä työtä, ihan siinä saman normaalin valvonnan ohessa on oletettu kykenevän valvomaan ettei lapsi huku lastenaltaan matalassa päädyssä leikkiessään.

Ja samalla myös tietysti vahtimaan ettei tuo yksi lapsi muiden joukossa mene syvään päähän tai lähde altaasta harhailemaan muualle.

Eiköhän lapselle ole tehty ihan selväksi, että pysyy siinä lastenaltaan matalassa päädyssä vaan eikä lähde siitä minnekään muualle kuin pesutiloihin jos ei jaksa enää altaassa olla.

Vierailija
128/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jankuttava puolustelija ei luultavasti itse edes tiedä mistä hukkuvan tunnistaa.

Vierailija
129/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan yhtä paljon vahdittu kuin mitä valvontavastuussakin olevilla, vain hölmö kuvittelee että valvojat kyttää valvottavaansa jokainen sekunti.

Vierailija
130/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J

Eiköhän lapselle ole tehty ihan selväksi, että pysyy siinä lastenaltaan matalassa päädyssä vaan eikä lähde siitä minnekään muualle kuin pesutiloihin jos ei jaksa enää altaassa olla.

4-vuotiaathan tunnetusti ovat niin hyviä noudattamaan kauemmin kuin kaksi minuuttia sitten annettuja ohjeita.

Vierailija
131/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahallissa voi olla pikkulapsia useita kymmeniä. Sitten vaan kaikkien vanhemmat saunaan ja se kuuluisa joku vahtii lapsia. Minulle voi vapaaehtoiset vahdit ilmoittautua, kivahan se on rauhassa saunoa.

Mikä saa olettamaan että kaikki vanhemmat kuin myös samalla uimavalvojat lähtisi samanaikaisesti jonnekin pois altailta?

Vierailija
132/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset itsekkäät paskaläjät mukaanlukien heidän puolustajansa eivät vähäisillä älynlahjoillaan ymmärrä, että mikäli kaikki olisivat yhtä itsekkäitä ja vähä-älyisiä kuin he, niin olisi valvojalla ja aikuisilla uimareilla kova homma valvoa kaikkia uimataidottomia ipanoita, jotka jätetään yksin altaaseen.

Ei kukaan ole kuningas, joka saa itsekkäästi jättää valvontavastuun muille. Tottakai kaikki katsoo vähän kaikkien perään, mutta kukaan ei jätä ipanaansa yksin muiden vastuulle ja poistu itse paikalta. Koska jos kaikki tekisivät niin, niin kuka sitten valvoisi?

Miksi oletat, että kaikki tekisivät niin yhtäaikaisesti?

Jos uimavalvoja sanoisi sulle että voitko hetken katsoa uimareita kun mun on pakko käydä vessassa, niin olisitko sä siinäkin että enhän minä ole mikään valvoja, kuse/pasko sortseihis vaan jos on vessahätä?

Uimavalvojia on useita. En tuuraisi uimahallin valvojaa. Lapsen otan mukaan vessakäynnille uimahallissa.

Vierailija
133/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää lapsensa toisen vahdittavaksi, siitä täytyy aina sopia. Vaikkapa näin "katsotko muutaman minuutin meidän pikkupenttiä ja voin tottakai katsoa ristoliisaasi myös hetken jos sellaista tarvitset".

Kyllä. Mutta en omaa lastani jättäisi edes sovittuna tuntemattomien hoiviin, enkä myöskään ottaisi tuntemattomasta valvontavastuuta kuin hätätapauksessa.

Omalla kohdallani riippuu lapsen iästä

Vierailija
134/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelivuotiaat ovat nopealiikkeisiä, uteliaita, seurauksia ajattelemattomia, hiljaisia touhujia. Vastuutonta jättää vartioimatta. Muistuu mieleen tapaus , jossa isä vei mökillä ruoka-astioita sisälle pikaisesti ja sillävälin pihalla leikkimään jäänyt lapsi oli hukkunut. Traagisia tapahtumia.

Nelivuotiaat ei ole nopealiikkeisiä, uteliaita, seurauksia ymmärtämättömiä, hiljaisia touhuajia.

Teoreettisella tasolla puhuttaessa voi sanoa nelivuotiaista myöskin näin.

Hukkuiko lapsi matalaan veteen missä lapsen jalat ylsi pohjaan?

No, oma uimataidoton poikani (vajaat 4v) liukastui lastenaltaassa, upposi vede niin alle ja kiskaisi vettä henkensä. Vettä poikaa napaan asti. Hätääntyneenä ei päässyt ylös vaan pyöri veden alla. Onneksi olin vieressä valppaana ja kiskaisin pojan kuiville. Ei sitä uppoamista muut altaalla olleet aikuiset noteeranneet. Myöhemmän yskimisen ja itkun kyllä. Tiedä häntä olisiko poika selvinnyt itse ylös tai isoveli tai joku muu huomannut. Mutta olisi tuossa voinut huonosti käydä.

Aika nopsaan tuollainen tapahtuu. Eikä sitä muut omiin lapsiinsa keskittyneet aikuiset välttämättä huomaa.

t. yks iskä

Ei päässyt ylös ja pyöri veden alla, wtf?

Eikö uimavalvojakaan huomannut tuota teidän vaaratilannetta?

Oletko ikinä katsonut mitä lastenaltaassa tapahtuu? Siellä pyörii koko ajan lapsia veden alla leikkiessään. Ei valvojakaan huomaa yhtä nopeasti kuin oma vanhempi jos altaassa on useampia lapsia.

Ei niillä uimavalvojilla sitten tee yhtikäs mitään, jokainen valvokoot itse itseään ja omia lapsiaan kun on uimavalvojaa nopeampikin havaitsemaan oman saati oman lapsensa vaarantumisen.

Tämän on pakko olla vitsi. 😄 Tietysti kunkin on valvottava itseään ja omia lapsiaan. Päivänselvää. Uimavalvoja on yleinen lisätuki, ei yksittäisen henkilön henkilökohtainen valvoja. Tai toki voi palkata lapselle henkilökohtaisen uimavalvojan.

Vierailija
135/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan yhtä paljon vahdittu kuin mitä valvontavastuussakin olevilla, vain hölmö kuvittelee että valvojat kyttää valvottavaansa jokainen sekunti.

Niinpä. Ja siksi niitä kakaroita ei jätetä tuon vänkääjän tai kenenkään muunkaan tuntemattoman vahdittavaksi.

Vierailija
136/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa olettamaan että kaikki vanhemmat kuin myös samalla uimavalvojat lähtisi samanaikaisesti jonnekin pois altailta?

Onhan vanhemmilla oikeus rentoutua ja sinä lupasit valvoa lapsia. Hieno hommeli!

Vierailija
137/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, "vahdin" muita sen verran että jos havaitsen jonkun selkeän vaaratilanteen, puutun asiaan sopivaksi katsomillani tavoilla.

Ihmetyttää, jos muut ei näin tee, ja vielä sanoo samalla mukamas välittävänsä muista ja siksi myöskin äänestävänsä puoluetta X, koska se on semmonen välittävien ihmisten puolue.

Itse oon aina auttanut sellaisiakin ihmisiä hädässä jotka edustaa viiteryhmiä joista en edes pidä mitenkään.

Mutta koska olen näemmä aina toiminut väärin, niin jatkossa en näin enää tee, mun tehtäviinhän ei ihmisenä ja kansalaisena kuulu muista huolehtiminen millään muotoa, ainoastaan omista lapsistani ja itsestäni.

Vierailija
138/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykännyt käydä lasten kanssa uimarannalla. En pystynyt rentoutumaan siellä yhtään kun yritin vahtia omien lisäksi kaikkien muidenkin lapset kun vanhemmat vaan someili jossain kaukana ja pienet lapset keskenään vedessä. Huh! Ammatin varjopuolia nämä.

Opettaja

Jännä, ite oon kyllä aina pystynyt uimaan ja istuskelee rannalla ja samalla vilkuilla niin omia kuin muidenkin lapsia, vaikka en olekaan mikään valvoja saati oikeinkasvatuksen johtotähti.

Ja jos joku niistä lapsista joita vilkuilet häviää sillä välin kun vilkuilet muita lapsia, olettaisitko että meni rantaan vai järven pohjaan ja miten toimisit? Vai huomaisitko edes jos yksi tuntematon lapsi puuttuu?

Noh, kerran kun noin kävi, niin ensiksi vilkuilin onko lapsi mennyt rantaan ja kun en häntä siellä nähnyt, hyppäsin veteen ja samalla ilmoitin tuntomerkkeineen myös uimavalvojalle että vedessä saattaa olla kyseinen lapsi hukkumassa.

Kohta se sitten nousikin itse pintaan kun oli ollut sukeltelemassa.

Joskus olen myös nähnyt kun joku mies juoksi veteen vaatteet päällään pelastaen selkeästi hukkumassa olleen lapsen.

Luuri siltä kastui ja lapsella tuli itku, mutta ei siitä tietääkseni käräjille menty saati perhettä rangaistu.

Korvasivat kyllä miehen rikkoutuneen puhelimen kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Harva meistä on noin täydellinen vavainnoitsija kuin sinä. Hyvä että omat lapsemme kykenemme valvomaan.

PS. Yhden lapsen ja yhden aikuisen olen pelastanut hukkumiselta. Kummallakin kerralla oli silkka sattuma, että huomasin tilanteen. Kumpikin ei kyennyt mitenkään ilmaisemaan, että olivat hädässä. Jos olisin katsellut muualle tai lähtenyt juuri silloin uimaan, niin sinne olisivat uponneet.

Vierailija
139/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, "vahdin" muita sen verran että jos havaitsen jonkun selkeän vaaratilanteen, puutun asiaan sopivaksi katsomillani tavoilla.

Ihmetyttää, jos muut ei näin tee, ja vielä sanoo samalla mukamas välittävänsä muista ja siksi myöskin äänestävänsä puoluetta X, koska se on semmonen välittävien ihmisten puolue.

Itse oon aina auttanut sellaisiakin ihmisiä hädässä jotka edustaa viiteryhmiä joista en edes pidä mitenkään.

Mutta koska olen näemmä aina toiminut väärin, niin jatkossa en näin enää tee, mun tehtäviinhän ei ihmisenä ja kansalaisena kuulu muista huolehtiminen millään muotoa, ainoastaan omista lapsistani ja itsestäni.

No oletpas hieno ihminen kun autat jos havaitset selkeän vaaratilanteen. Ja sinähän tietysti havaitset ne kaikki. Ainakin omasta mielestäsi.

Vierailija
140/392 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelivuotiaat ovat nopealiikkeisiä, uteliaita, seurauksia ajattelemattomia, hiljaisia touhujia. Vastuutonta jättää vartioimatta. Muistuu mieleen tapaus , jossa isä vei mökillä ruoka-astioita sisälle pikaisesti ja sillävälin pihalla leikkimään jäänyt lapsi oli hukkunut. Traagisia tapahtumia.

Nelivuotiaat ei ole nopealiikkeisiä, uteliaita, seurauksia ymmärtämättömiä, hiljaisia touhuajia.

Teoreettisella tasolla puhuttaessa voi sanoa nelivuotiaista myöskin näin.

Hukkuiko lapsi matalaan veteen missä lapsen jalat ylsi pohjaan?

No, oma uimataidoton poikani (vajaat 4v) liukastui lastenaltaassa, upposi vede niin alle ja kiskaisi vettä henkensä. Vettä poikaa napaan asti. Hätääntyneenä ei päässyt ylös vaan pyöri veden alla. Onneksi olin vieressä valppaana ja kiskaisin pojan kuiville. Ei sitä uppoamista muut altaalla olleet aikuiset noteeranneet. Myöhemmän yskimisen ja itkun kyllä. Tiedä häntä olisiko poika selvinnyt itse ylös tai isoveli tai joku muu huomannut. Mutta olisi tuossa voinut huonosti käydä.

Aika nopsaan tuollainen tapahtuu. Eikä sitä muut omiin lapsiinsa keskittyneet aikuiset välttämättä huomaa.

t. yks iskä

Ei päässyt ylös ja pyöri veden alla, wtf?

Eikö uimavalvojakaan huomannut tuota teidän vaaratilannetta?

Oletko ikinä katsonut mitä lastenaltaassa tapahtuu? Siellä pyörii koko ajan lapsia veden alla leikkiessään. Ei valvojakaan huomaa yhtä nopeasti kuin oma vanhempi jos altaassa on useampia lapsia.

Ei niillä uimavalvojilla sitten tee yhtikäs mitään, jokainen valvokoot itse itseään ja omia lapsiaan kun on uimavalvojaa nopeampikin havaitsemaan oman saati oman lapsensa vaarantumisen.

Tämän on pakko olla vitsi. 😄 Tietysti kunkin on valvottava itseään ja omia lapsiaan. Päivänselvää. Uimavalvoja on yleinen lisätuki, ei yksittäisen henkilön henkilökohtainen valvoja. Tai toki voi palkata lapselle henkilökohtaisen uimavalvojan.

Näinhän se on, jos siis jatkossa näen uimavalvojankaan minkäänlaisessa hädässä, niin en noteeraa sitä mitenkään vaikka voisinkin, ei oo nääs mun homma.

Sama juttu kaiken muunkin suhteen, jos havaitsen että vaikka jotain naista hakataan tai raiskataankin, en asiaan mitenkään puutu vaan jatkan vaan omaa elämääni kuin mitään sellaista ei olisi tapahtunutkaan, ei oo nääs mun tehtävä valvoa saati auttaa muita.