Isovanhemmat alle 70v ja totaalisen "maalaisia", muilla samanlaista?
Mulle on niin käsittämätöntä katsoa vierestä kaksi aivan erilaista perhettä, joissa molemmat isovanhemmat ovat alle 70v ja niin uskomattoman erilaisia.
En tiedä johtuuko tämä kehitysvammasta, viiveestä, halusta oppia vai mistä, mutta siis..
Toinen pariskunta, pitänyt maatilaa. On asunut monta sukupolvea samassa talossa. Lapset ovat ensimmäisen kerran nähneet "vieraan ihmisen" jotain 4-vuotiaana mennessään kirkon kerhoon. Isovanhemmat eivät koskaan lähde kotoaan minnekkään, eivät osaa mennä vaikka uimahalliin, makkaranpaistoon, kirjastoon, ulkomaan matkoille. Minnekkään mielestäni normaaliin paikkaan. Ei osaa askarrella, ei keksiä tekemistä. Ovat siis todella autenttista elämää eläviä ihmisiä vailla minkäännäköistä sivistystä.
Isovanhemmat 2.0.
Ovat hekin alle 70v. Ovat olleet maatilallisia myös, muttei tällaista sukupolvien samassa asunnossa elämää tyyppiä ole ollut. Osaavat uida, osaa englantia ne pääasiat, ovat itse sivistäneet itseään. Osaavat käydä kirjastossa lastenlasten kanssa lainaamassa mieluisia kirjoja. Munkkikahvilla rannassa. Matkailee ulkomailla. Siis ylipäätään sellaista normaalia järjenkäyttöä heillä. Miten voi olla näin erilaiset, mutta samanikäiset isovanhemmat?! Onko tässä taustalla jokin oppimishäiriö vai ihan vaan..pullossa eläminen vai miten tämän selittäisi?
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tuonikäisellä ei ole ollut mahdollisuutta kouluttautua kansakoulua pidemmälle ja on jäänyt englannit oppimatta.
No mutta miten tämä toinen mummo&vaari ovat samanikäisiä ja ovat opetelleet auttavasti englantia? Miksi ihmiset tekeytyvät ihan tyhmäksi suorastaan, kun maailma on aivan auki ja mahdollisuuksia täynnä? Olkoon se vaikka pilkkimistä, makkaranpaisto tai sitten matkustamista ulkomaille!
Yhtä outoa on tämän päivän ihmisille, etteivät he tunne omaa historiaansa.
Tämän päivän seitsemänkymppiset ovat kokeneet luokkaerot. Vähävaraisten lapset kävi kansakoulun ja läksivät töihin 15-17v koska oli Suomen jällleenrakentamisen ja hyvinvointi valtion rakentaminen.
Osa varakkaiden lapsista meni oppikouluun, joka oli maksullinen ja lähin oppikoulu saattoi olla satojen kilometrien päässä.
Ei koulutus ennen ollut itsestään selvää ja se saattoi jättää lapseen henkiset jäljet.
Tästä on puhunut esim. lastenpsykiatri Jari Sinkkonen, kuinka hänen erotettiin vanhemmistaan ja kodista ja laitettiin yksin pärjäämään ja asumaan vieraalle paikkakunnalle jo 13v joka tietenkin jätti arvet.Tämän päivän seitenkymppiset kyllä kävivät jo vähintään kansalaiskoulun siihen kansakoulun päälle, iso osa myös sen oppikoulua vastaavan ilmaisen keskikoulun.
Oppikouluja oli kyllä enemmän kuin yksi satojen kilsojen päässä. Meilläkin maalla oli se ilmainen keskikoulu 12 kilsan päässä, oppikoulu 18 kilsan päässä.
Seitenkymppiset saattoivat myös muuttaa kaupunkiin töihin ja opiskella työn ohessa.
Ja hyviin vakituisiin töihinhän pääsi jo sillä keskikoululla. Nykyään pitää olla kolminkertainen maisteri ja silti on vain pätkätöitä.
Oppikoulu ja keskikoulu ovat sama asia!! Ja aloittajalle: oletko miettinyt, että nämä halveksimasi ihmiset vain viihtyvät siinä elämässä mitä elävät. Eivät ehkä kaipaa muuta. Ymmärrän hyvin heidän kaltaisiaan. Olen itse käynyt keskikoulun ja lukion. Saksaa, englantia ja ruotsia joita opiskelin en ole koskaan tarvinnut, en ole koskaan kaivannut ulkomaille, uimahalleista pitää poissa terveyteni vaaliminen, viihdyn kerrostalotorpassani neljän seinän sisällä ja haaveilen kuvaamasi laisesta elämästä.
Edelleen paikkakuntakohtaista.
Esimerkiksi meillä oli ilmainen keskikoulu ja maksullinen oppikoulu, joista valita.
Ei ole paikkakuntakohtaista kuin siinä, että teillä ne koulut oli nimetty oppikouluksi ja kunnalliseksi keskikouluksi. Käytännössä kunnallisessa keskikoulussa ei ollut lukiota suorana jatkopaikkana, oppikoulussa oli. Lisää tietoa saat vaikka OPH:n sivuilta.
Vaan kun se keskikoulu oli ilmainen. Sinne ei ollut pääsykoetta.
Oppikoulu oli maksullinen. Sinne oli pääsykoe.
Kaksi täysin erilaista oppilaitosta.
Olen käynyt kunnallisen keskikoulun ja sinne oli yhden päivän kestävät pääsykokeet. Koulu oli ilmainen.
Ja mun kaksi sisarusta kävi tän meidän kunnallisen keskikoulun. Sinne ei ollut pääsykoetta.
Tämä on täysin paikkakuntakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, että oikeasti on ihmisiä joiden erilaisuuden sietokyky on täysin olematon. Mistä se kertoo? Se kertoo jämähtäneistä asenteista, sivistymättömyydestä. Oma järki ei riitä käsittämään ja käsittelemään sitä miten erilaisia ihmisiä maailmassa voikaan olla. Tällaiselle ihmiselle olisi varmasti painajainen joutua asumaan vieraaseen maahan, ympäristöön, jossa puhutaan vieraita kieliä, ja ihmiset tulevat tapoineen erilaisista kulttuureista.
Kukaan ihminen ei pysty sietämään kaikkea erilaisuutta.
Eikä tarvitse.
Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.
No voi s-na, et tiedä edes keskiajasta mitään saatikka muusta historiasta, edes kotimaan lähihistoriasta et tiedä mitään. Kaikki elämme tätä päivää koska olemme elossa ja menossa. Anna jumatsukka ihmisten elää tavallaan, ei kaikille sovi se mikä sulle sopii. Iäkkäitä siinä sitten arvostellaan ikäänkuin ei itse koskaan vanhenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun toisen vanhempani sisaruksista osa on vähän päälle kuusikymppisiä ja hyvin maalaisia, kouluttamattomia ja suorastaan yksinkertaisia. Ei minkäänlaista tilannetajua, ei yleissivistystä, ei mitään ymmärrystä mistään oman pienen elämänpiirinsä ulkopuolelta. En ole koskaan tullut juttuun heidän kanssaan vaikka miten yritän, koska aina sanon vahingossa jotain mikä menee täysin yli ymmärryksen. Ihailevat juhlissa alentuvaan sävyyn minun, yli kolmekymppisen vaatteita (perussiistit normaalit vaatteet) ja kauhistelevat kun olen vaikka vaihtanut työpaikkaa. Ollaan aivan eri planeetalta, vaikken minäkään todellakaan mikään kultturelli maailman kansalainen ole. Saman perheen toiset sisarukset samassa ikäluokassa ovat ihan järkeviä, joten en tiedä mikä joillain ihmisillä vaan mättää.
Tai sitten sinä et ymmärrä heitä. Luulet olevasi fiksumpi, muttet vaan oikeasti ymmärrä.
Niinhän hän juuri kirjoitti. Ettei ymmärrä heitä.
Siis ei ymmärrä heidän fiksuuttaan. Luulee olevansa itse se fiksumpi osapuoli.
Eivät kyllä juuri fiksuilta kuulostaneet...
Kyseessä oli sellaisen henkilön kuvailu, joka piti heitä tyhminä ja sivistymättöminä juntteina.
Ei ollut. Sinä vain leimasit sen kuvailijan ja suodatit mielikuvasi sen kautta. Jostain merkillisestä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tuonikäisellä ei ole ollut mahdollisuutta kouluttautua kansakoulua pidemmälle ja on jäänyt englannit oppimatta.
No mutta miten tämä toinen mummo&vaari ovat samanikäisiä ja ovat opetelleet auttavasti englantia? Miksi ihmiset tekeytyvät ihan tyhmäksi suorastaan, kun maailma on aivan auki ja mahdollisuuksia täynnä? Olkoon se vaikka pilkkimistä, makkaranpaisto tai sitten matkustamista ulkomaille!
Tämän päivän seitsemänkymppiset ovat kokeneet luokkaerot. Vähävaraisten lapset kävi kansakoulun ja läksivät töihin 15-17v koska oli Suomen jällleenrakentamisen ja hyvinvointi valtion rakentaminen.
Osa varakkaiden lapsista meni oppikouluun, joka oli maksullinen ja lähin oppikoulu saattoi olla satojen kilometrien päässä.
Ei koulutus ennen ollut itsestään selvää ja se saattoi jättää lapseen henkiset jäljet.
Tästä on puhunut esim. lastenpsykiatri Jari Sinkkonen, kuinka hänen erotettiin vanhemmistaan ja kodista ja laitettiin yksin pärjäämään ja asumaan vieraalle paikkakunnalle jo 13v joka tietenkin jätti arvet.Tämän päivän seitenkymppiset kyllä kävivät jo vähintään kansalaiskoulun siihen kansakoulun päälle, iso osa myös sen oppikoulua vastaavan ilmaisen keskikoulun.
Oppikouluja oli kyllä enemmän kuin yksi satojen kilsojen päässä. Meilläkin maalla oli se ilmainen keskikoulu 12 kilsan päässä, oppikoulu 18 kilsan päässä.
Seitenkymppiset saattoivat myös muuttaa kaupunkiin töihin ja opiskella työn ohessa.
Ja hyviin vakituisiin töihinhän pääsi jo sillä keskikoululla. Nykyään pitää olla kolminkertainen maisteri ja silti on vain pätkätöitä.
Oppikoulu ja keskikoulu ovat sama asia!! Ja aloittajalle: oletko miettinyt, että nämä halveksimasi ihmiset vain viihtyvät siinä elämässä mitä elävät. Eivät ehkä kaipaa muuta. Ymmärrän hyvin heidän kaltaisiaan. Olen itse käynyt keskikoulun ja lukion. Saksaa, englantia ja ruotsia joita opiskelin en ole koskaan tarvinnut, en ole koskaan kaivannut ulkomaille, uimahalleista pitää poissa terveyteni vaaliminen, viihdyn kerrostalotorpassani neljän seinän sisällä ja haaveilen kuvaamasi laisesta elämästä.
Esimerkiksi meillä oli ilmainen keskikoulu ja maksullinen oppikoulu, joista valita.
Ei ole paikkakuntakohtaista kuin siinä, että teillä ne koulut oli nimetty oppikouluksi ja kunnalliseksi keskikouluksi. Käytännössä kunnallisessa keskikoulussa ei ollut lukiota suorana jatkopaikkana, oppikoulussa oli. Lisää tietoa saat vaikka OPH:n sivuilta.
Olen käynyt kunnallisen keskikoulun ja sinne oli yhden päivän kestävät pääsykokeet. Koulu oli ilmainen.
Ja mun kaksi sisarusta kävi tän meidän kunnallisen keskikoulun. Sinne ei ollut pääsykoetta.
plä plä plä Lopettakaa jo koulujutut kun suurin osa muistaa väärin ja jankkaa sivukaupalla yhtä ja samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kannalta tuo on tosi harmillista, ei mikään ihme jos eivät halua kyläillä paikassa jossa "virikkeeksi" on tarjolla pihamaa, kauppareissu, korttipelien opettelu ja ullakon tutkiskelu. Ja siinä mielessä tietty harmi myös isovanhemmille, että eihän niitä lapsia kuulu vierailulle painostaakaan jos eivät viihdy.
Mitä vikaa on pihassa? Eipä ole vanhemmillekaan iso vaiva ottaa mukaan pihapelejä ja lapsille puuhaa sisälle. Pelikoneetko siellä mummolassa pitäisi olla odottamassa?
Ei pihassa mitään vikaa olekaan, mutta ei pihalla oleminen ole mitään "tekemistä" sen enempää kuin sisällä oleminenkaan. Jos isovanhemmat itse eivät halua tehdä lapsenlapsien kanssa mitään, niin mikä järki vierailussa on? Lapset voivat pelata vanhemmilta löytyviä pihapeleja ja rakennella majoja kotonaankin. Eiväthän he sinne mummolaan mene isovanhempien viihdykkeeksi vaan itse viihdytettäväksi, niin kuin vieraat yleensäkin. Eikä todellakaan tarvita mitään pelikonsolia, aivan hyvin riittää että on jotakin lapsen mielestä mukavaa ja mielekästä tekemistä suunniteltuna ja että isovanhemmat todellakin haluavat aktiivisesti tehdä jotakin lastenlastensa kanssa eivätkä vain katsoa päälle.
Nykyään isovanhempien ei tarvitse viihdyttää lastenlapsia, koska heillä on viihdyke kasvanut käteen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun toisen vanhempani sisaruksista osa on vähän päälle kuusikymppisiä ja hyvin maalaisia, kouluttamattomia ja suorastaan yksinkertaisia. Ei minkäänlaista tilannetajua, ei yleissivistystä, ei mitään ymmärrystä mistään oman pienen elämänpiirinsä ulkopuolelta. En ole koskaan tullut juttuun heidän kanssaan vaikka miten yritän, koska aina sanon vahingossa jotain mikä menee täysin yli ymmärryksen. Ihailevat juhlissa alentuvaan sävyyn minun, yli kolmekymppisen vaatteita (perussiistit normaalit vaatteet) ja kauhistelevat kun olen vaikka vaihtanut työpaikkaa. Ollaan aivan eri planeetalta, vaikken minäkään todellakaan mikään kultturelli maailman kansalainen ole. Saman perheen toiset sisarukset samassa ikäluokassa ovat ihan järkeviä, joten en tiedä mikä joillain ihmisillä vaan mättää.
Tai sitten sinä et ymmärrä heitä. Luulet olevasi fiksumpi, muttet vaan oikeasti ymmärrä.
Niinhän hän juuri kirjoitti. Ettei ymmärrä heitä.
Siis ei ymmärrä heidän fiksuuttaan. Luulee olevansa itse se fiksumpi osapuoli.
Eivät kyllä juuri fiksuilta kuulostaneet...
Kyseessä oli sellaisen henkilön kuvailu, joka piti heitä tyhminä ja sivistymättöminä juntteina.
Ei ollut. Sinä vain leimasit sen kuvailijan ja suodatit mielikuvasi sen kautta. Jostain merkillisestä syystä.
En minä ole leimannut kuvailijaa. Kuvailija itse haukkui toisen vanhempansa sisarukset yksinkertaisiksi junteiksi, koska hän ei ymmärrä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
plä plä plä Lopettakaa jo koulujutut kun suurin osa muistaa väärin ja jankkaa sivukaupalla yhtä ja samaa.
Ei vaan täällä on joku idiootti googlettelija joka pakkomielteisesti luulee, että tietää kaiken koska googletti wikipediasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, että oikeasti on ihmisiä joiden erilaisuuden sietokyky on täysin olematon. Mistä se kertoo? Se kertoo jämähtäneistä asenteista, sivistymättömyydestä. Oma järki ei riitä käsittämään ja käsittelemään sitä miten erilaisia ihmisiä maailmassa voikaan olla. Tällaiselle ihmiselle olisi varmasti painajainen joutua asumaan vieraaseen maahan, ympäristöön, jossa puhutaan vieraita kieliä, ja ihmiset tulevat tapoineen erilaisista kulttuureista.
Eikä tarvitse.
Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.
Minun on vaikea sietää, eli suvaita ihmisiä, jotka ottavat henkilökohtaisena luokkauksena sen, että joku hänen tuttavansa tekee elämässään erilaisia valintoja kuin hän itse. Pahimmillaan kokevat vihamielisiä tunteita jo siitä, että joku laittaa leikkeleen ja juuston "väärään järjestykseen" omalle henkilökohtaiselle voileivälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse.
Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.Minun on vaikea sietää, eli suvaita ihmisiä, jotka ottavat henkilökohtaisena luokkauksena sen, että joku hänen tuttavansa tekee elämässään erilaisia valintoja kuin hän itse. Pahimmillaan kokevat vihamielisiä tunteita jo siitä, että joku laittaa leikkeleen ja juuston "väärään järjestykseen" omalle henkilökohtaiselle voileivälleen.
Minun appeni on tuollainen. Jankutti varmaan 8 vuotta putkeen, miten järkyttävää oli, kun joku oli laittanut kalaan yrttisuolaa.
On kirjoitettu pitkiä ketjuja kuinka lapsivihamielinen maa Suomi muka on. Nyt sitten alkaa seniorien ja vanhusten haukkuminen. Suomi on vanhusvihamielinen maa. Ongelmajätteeksi on kutsuttu jo jopa pm vinoilee julkisesti. Yäk koko maalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse.
Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.No voi s-na, et tiedä edes keskiajasta mitään saatikka muusta historiasta, edes kotimaan lähihistoriasta et tiedä mitään. Kaikki elämme tätä päivää koska olemme elossa ja menossa. Anna jumatsukka ihmisten elää tavallaan, ei kaikille sovi se mikä sulle sopii. Iäkkäitä siinä sitten arvostellaan ikäänkuin ei itse koskaan vanhenisi.
No ehkä minä tiedän paremmin mitä minä tiedän. Sinulla ei ole mitään kompetenssia tai oikeutta tulla minulle kertomaan, tiedänkö historiasta vai en.
Minkä takia ne maalaisjuntit eivät anna minun elää miten minä haluan?
Miksi he tuomitsevat ja ovat inhottavia ja ilkeitä, vaikka mitään väärää en ole tehnyt.
Miksi minunkin pitäisi jäädä sinne heidän 1800 luvun elämäänsä, miksi en saisi elää kuten ihan tavalliset ja normaalit keskimääräiset 2000 luvulla elävät ihmiset?
Et tiedä minusta yhtään mitään. Sinä et tiedä minusta mitään, etkä tunne minua tai perhettäni.
Et tiedä minkä hlvetin olen elänyt ja miten paljon olen joutunut kärsimään lähtökohdistani.
En ole saanut hyviä eväitä elämääni. Minä jouduin ponnistamaan niin syvältä ja niin tunkkaisesta lantakuopasta, ettei monet sitä usko tai käsitä.
Olen joutunut kaiken opettelemaan kantapään kautta ja kärsimään siitä inhottavasta ilmapiiristä ja ahdasmielisestä asennemaailmasta minkä vanhempani minulle "tarjosivat".
Ei ole mitään idyllistä, hienoa, arvokasta tai ihanaa siinä maalaisuudessa, mitä minä olen joutunut "nauttimaan".
Kaikki maalaiset eivät ole normaaleja ja tavallisia, vaan osa on todella todella vanhoillisia ja umpimielisiä.
Lapsena ei ole helppoa sieltä ponnistaa elämäänsä, etenkään jos olet tyttö.
Tuollaisille hyvin vanhoillisille ihmisille et ole ihminen jos olet tyttö, vaan olet esine, hu0*a tai aina vääränlainen ja arvoton. Sinut nujerretaan jo pienenä taaperona ja sinua kohdellaan kuin et olisi mikään.
Kun kuuntelet koko ikäsi sitä vanhoillisten vanhempiesi rumaa puhetta, niin alat inhota, halveksia ja vihata heitä.
Älä sinä siellä yhtään kuvittele tietäväsi paremmin kuin minä, millainen minä olen tai minun elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kannalta tuo on tosi harmillista, ei mikään ihme jos eivät halua kyläillä paikassa jossa "virikkeeksi" on tarjolla pihamaa, kauppareissu, korttipelien opettelu ja ullakon tutkiskelu. Ja siinä mielessä tietty harmi myös isovanhemmille, että eihän niitä lapsia kuulu vierailulle painostaakaan jos eivät viihdy.
Tuohan on juuri parasta tekemistä lapselle! Ai niin - paitsi sinun ylivilkkaat adhd-lapsesi tietysti tarvitsevat jatkuvaa virikettä pädeistä, kännyköistä ja pelikonsoleista. Tramppakin pitää heitä varten hankkia.
Vierailija kirjoitti:
On kirjoitettu pitkiä ketjuja kuinka lapsivihamielinen maa Suomi muka on. Nyt sitten alkaa seniorien ja vanhusten haukkuminen. Suomi on vanhusvihamielinen maa. Ongelmajätteeksi on kutsuttu jo jopa pm vinoilee julkisesti. Yäk koko maalle.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Sellaiset vanhukset jotka ovat kohdelleet lapsiaan rumasti ja inhottavasti, eivät voi odottaa mitään rakkautta ja palvelua, kun tulevat raihnaisiksi. Hautautukoot skeidaansa ja katsokoot peiliin.
Mitäs se sitten on jos ei tajua että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia? Voiko syynä olla -mitäs tässä aloituksessa käytettiin, kehitysvamma, oppimishäiriö vai pullossa eläminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse.
Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.Minun on vaikea sietää, eli suvaita ihmisiä, jotka ottavat henkilökohtaisena luokkauksena sen, että joku hänen tuttavansa tekee elämässään erilaisia valintoja kuin hän itse. Pahimmillaan kokevat vihamielisiä tunteita jo siitä, että joku laittaa leikkeleen ja juuston "väärään järjestykseen" omalle henkilökohtaiselle voileivälleen.
Minun on vaikea sietää sellaisia ihmisiä, kenellä on vain oikeuksia itsellään ja muilla vain velvollisuuksia.
Sellainen vastavuoroisuuden idean puuttuminen inhottaa minua syvästi.
Jos maalainen turvenuija itse koko ajan tuomitsee ja haukkuu hienohelma kaupunkilaisia ja kaikkea mikä on erilaista kuin hänen oma ahdas pienen pienen piirin elämänsä, on hänen turha lässyttää, mistään erilaisuuden hyväksymisestä, jos joku ei halua hänen kanssaan olla.
Jos maailainen on itse sellainen että ei tuomiste, arvostele ja tuhahtele, niin hän saa olla siellä maalaistorpanssaan ja se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se sitten on jos ei tajua että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia? Voiko syynä olla -mitäs tässä aloituksessa käytettiin, kehitysvamma, oppimishäiriö vai pullossa eläminen?
Eiköhän ap tajua että ihmiset on erilaisia. Hän ei vaan ymmärrä MIKSI joku on niin ahdas ja umpimielinen, ettei yhtään halua elää nykyajassa, tai oppia mitään uutta.
Sitä minäkin ihmettelen. Osaako joku viisas ja hieno maalainen kertoa?
Selittäkää nyt tyhmälle hienohelmalle, miksi jotkut ihmiset ovat niin äärimmäisen ahdasmielisiä ja kaikkea uutta pelkääviä, ettei edes pankkikorttia haluta opetella käyttämään, tai suostuta lukemaan yhtään kirjaa, käymään missään, yhtään missään.
MIKSI?
Minkä takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppikoulu ja keskikoulu ovat sama asia. Maksullisia molemmat. Olen itse kaupunkilainen. Ei ollut rahaa oppikouluun.
Aikuisena sitten opiskelin. Kielten opiskelua EI ollut. Ei ruotsia, eikä englantia. Uskokaa nyt!
Itse ne on ollut opiskeltava. Itsellä hoono enkku ja rouotsi. Pärjään kuitenkin. Parilla muullakin kielellä.Eivät ole.
Keskikoulu oli kunnallienn koulu, ilmainen, kaikki maksettiin.
Oppikoulu oli maksullinen, siis siellä maksoi oppimateriaali, matkat ja ruoka.
Olen käynyt oppikoulun, veljeni ja siskoni keskikoulun. He lukivat pitkän saksan, mutta kumpikin puhuu erinomaista englantia, koska sitä on helppo opiskella ihan vaikka telkkarista.
Ja tietenkin ihminen itse opiskelee, koulun tarkoitus on vain opettaa tapoja opiskella.
Missä päin Suomea oppikoulu ja keskikoulu erosivat toisistaan? Ihan uusi asia minulle. Tampereella ne olivat synonyymeja. (tarkoittaa samaa asiaa)
Keskikoulun ja oppikoulun ero oli vähän samantapainen kuin nykyisin AMKn ja yliopiston välinen ero.]
Koeta tajuta: keskikoulu oli osa kahdeksanvuotista oppikoulua! Viisi vuotta keskikoulua + kolme vuotta lukiota = oppikoulu.
No noin se oli meilläkin. Keskikoulu oli ilmainen ja kaikille avoin, oppikoulu oli maksullinen ja sinne oli pääsykoe.
Varmaan riippuu siitä, mistä vuosikymmenistä puhutaan. Ap:n aloituksessa ko ihmiset ovat käyneet kouluaan sillon, kun käytiin vielä kansakoulua ja siihen päälle kansalaiskoulu + mahdollisesti ammattikoulu. Osa porukasta pyrki oppikouluun (keskikoulu 5 luokkaa+ 3 luokkaa lukiota). Omassa kotikunnassani keskikoulu ja myöhemmin myös lukio olivat kannatusyhdistyksen ylläpitämiä ja koululaiset maksoivat lukukausimaksun ja muut kustannukset itse. Muunlaista mahdollisuutta koulutukseen ei ollutkaan, toki oli vapaaoppilaspaikkoja, sisaralennuksia ja pieniä stipendejä.
Minusta ratkaisevaa on se, että vaikka asuisi maalla, ei juuri matkustelisi, eikä tekisi mitään ihmeellistä, kuitenkin haluaa kehittää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse.
Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.No voi s-na, et tiedä edes keskiajasta mitään saatikka muusta historiasta, edes kotimaan lähihistoriasta et tiedä mitään. Kaikki elämme tätä päivää koska olemme elossa ja menossa. Anna jumatsukka ihmisten elää tavallaan, ei kaikille sovi se mikä sulle sopii. Iäkkäitä siinä sitten arvostellaan ikäänkuin ei itse koskaan vanhenisi.
Ei tässä iäkkäitä arvostella, vaan ahdasmielisiä ja umpijuntteja.
Mene sinä muualle noitumaan, kun et ymmärrä mistä puhutaan.