Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat alle 70v ja totaalisen "maalaisia", muilla samanlaista?

Vierailija
28.03.2023 |

Mulle on niin käsittämätöntä katsoa vierestä kaksi aivan erilaista perhettä, joissa molemmat isovanhemmat ovat alle 70v ja niin uskomattoman erilaisia.
En tiedä johtuuko tämä kehitysvammasta, viiveestä, halusta oppia vai mistä, mutta siis..
Toinen pariskunta, pitänyt maatilaa. On asunut monta sukupolvea samassa talossa. Lapset ovat ensimmäisen kerran nähneet "vieraan ihmisen" jotain 4-vuotiaana mennessään kirkon kerhoon. Isovanhemmat eivät koskaan lähde kotoaan minnekkään, eivät osaa mennä vaikka uimahalliin, makkaranpaistoon, kirjastoon, ulkomaan matkoille. Minnekkään mielestäni normaaliin paikkaan. Ei osaa askarrella, ei keksiä tekemistä. Ovat siis todella autenttista elämää eläviä ihmisiä vailla minkäännäköistä sivistystä.

Isovanhemmat 2.0.
Ovat hekin alle 70v. Ovat olleet maatilallisia myös, muttei tällaista sukupolvien samassa asunnossa elämää tyyppiä ole ollut. Osaavat uida, osaa englantia ne pääasiat, ovat itse sivistäneet itseään. Osaavat käydä kirjastossa lastenlasten kanssa lainaamassa mieluisia kirjoja. Munkkikahvilla rannassa. Matkailee ulkomailla. Siis ylipäätään sellaista normaalia järjenkäyttöä heillä. Miten voi olla näin erilaiset, mutta samanikäiset isovanhemmat?! Onko tässä taustalla jokin oppimishäiriö vai ihan vaan..pullossa eläminen vai miten tämän selittäisi?

Kommentit (741)

Vierailija
461/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi kummalliselta ehdottaa lukiooon menoa maalaisvanhuksille. Ajattelen omia vanhempiani 1930-luvun lopulla syntyneitä. Minusta se tuntuu loukkaavalta ehdotukselta. He sivistivät itseään lukemalla ja aikaansa seuraamalla. Kirjasto oli tuttu, mutta matkustivat kotimaassa, yksi reissu ulkomailla oli tarpeeksi. Äiti kuoli alle 70v. Ei taipunut hänellä reuman runtelema käsi hiiren käyttöön, kun kerran kokeili. Isä sentään oppi vanhaa nokia kännykkää käyttämään.

Näe ihmiset siellä missä he ovat. Sanotaan, että kun jokin ärsyttää toisissa, se on sinussa itsessäsi, mutta niin piilossa, torjuttuna, ettet huomaa. Tutki siis itseäsi.

'

Ei se ap:n vika ole että joku on sivistymätön moukka. Säälin kun joutuu tuollaisia sietämään.

Pitäisi miestä valitessa ajatella yläpäällään ja tarkistaa hänen taustansa. Tuloksen näkee tässä, tehdään (suomea osaamattomia) juntin kanssa innoissaan lapsia ja sitten vasta ajatellaan.

Mun mies on diplomi-insinööri. Hänet pelasti moukkien vanhempien tarjoamalta taustalta hyvät opettajat ja kannustava kaveripiiri. Siskonsa jäivätkin sitten jumittamaan siihen liejuun, jota appivanhemmilla oli tarjota.

Appivanhempia ei pojassaan ole koskaan kiinnostanut muuta kuin se, miten paljon rahaa ja ilmaista työpanosta voivat häneltä nyhtää. Minua kohtaan olleet ihan hirveitä.

Olette siis tyypillinen nousukasperhe. Kehutaan omaa paremmuutta, hävetään taustaa, opetetaan lapset halveksimaan tavallisen työn tekijöitä.

Olen englantia taitamaton (olen kyllä opiskellut) ja mieheni oli vain kansakoulun käynyt duunari.

Pojat DI molemmat, tytär maisteri.

Eivät ole vielä ruvenneet halveksimaan, lapsensakin viihtyvät maallakin , ovat luontoihmisiä kaikkikin.

Miniöiden kanssa oli vähän alkuun ehkä nokan nostemista mutta on sopeuduttu toisiimme.

Lapset on hyvin kasvatettuja, eivät saa pilkata erilaisia ihmisiä eivätkä halveksia.

Elämä voi olla ihan täyspainoista vaikka lukee vain suomennettuja kirjoja tai tekstitettyjä elokuvia. ( Tosin en juuri televisiota katso)

Emme ole. Minä tulen akateemisesta aatelisesta suvusta, jossa on menty yliopistoon jo 1500-luvulla.

En minä taustaani häpeä, enkä mieheni taustaa, hän kun on päässyt sieltä ylös. Appivanhempiani kyllä häpeän, onneksi emme ole tekemisissä. Ja eiväthän he minun sukulaisiani olekaan, miestäni yritän tukea traumassa, joka heistä on aiheutunut.

Säälin miestäsi. Todella. Hyväksyykö hän kasvatustapasis, hän ainakin on nousukas silloin.

Oletko katsonut perjantaina Larkinin perhettä? Sieluni silmin näin lapsesi siinä olevan nousukasperheen lapsina, eivät osaa leikkiä eivätkä keksiä muuta tekemistä kuin hienostelua ja rahoilla ylvästelyä.

Emme me ole nousukasperhe edelleenkään. Mieheni on tehnyt luokkanousun, kyllä,

Tietenkin hyväksyy. Se on hyvä tapa.

En ole. Mikä ihmeen tarve minun lapsillani olisi hienostella tai ylvästellä, ei mitään? He vain elää kuten suvussani on eletty viimeiset 500 vuotta. Sivistyneesti.

Äiti siis hoitaa perheessänne ylvästely- ja halveksimispuolen. Ja kasvattanut lapset niin sivistyneeksi etteivät maaseudulla keksi mitään puuhaa. Innosta nyt vaikka lintuja ja perhosia tarkkailemaan jos eivät osaa maalaisleikkejä, pallopelejä, uimista, onkimista jne.

Mikä äiti? Minä olen perheen äiti. Ei minulla ole mitään tarvetta ylvästellä tai halveksia, tiedän mikä ja kuka olen.

Maalla olen kasvanut, koska olen agronomin tytär.

Aijajai, av:sta on tullut eläkeläismummojen taistelukenttä, Hyacinthit täällä kilpaa röyhistelee hienolla suvullaan ja  heidän saavutuksillaan :D 

Vierailija
462/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttäviä kommentteja. Mistähän tuo käsittämätön inho maalla viihtyviä ikäihmisiä kohtaan kumpuaa? Ja mitä tuohon koulujankkaukseen tulee, kyllähän koulujärjestelmä on valtakunnallinen ja lailla säädelty, ei siinä paikkakuntakohtaisesti sooloilla. Asioita tuntemattomat ovat toki voineet nimitellä kouluja miten tahansa. Virallinen määritelmä kuuluu: Oppikoulu koostuu 5 vuotta kestävästä keskikoulusta ja 3-vuotisesta lukiosta. Oppikouluun pyrittiin kansakoulun neljänneltä, jotkut ehkä vasta viidenneltä ja sinne oli pääsykokeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, että oikeasti on ihmisiä joiden erilaisuuden sietokyky on täysin olematon. Mistä se kertoo? Se kertoo jämähtäneistä asenteista, sivistymättömyydestä. Oma järki ei riitä käsittämään ja käsittelemään sitä miten erilaisia ihmisiä maailmassa voikaan olla. Tällaiselle ihmiselle olisi varmasti painajainen joutua asumaan vieraaseen maahan, ympäristöön, jossa puhutaan vieraita kieliä, ja ihmiset tulevat tapoineen erilaisista kulttuureista.

Kukaan ihminen ei pysty sietämään kaikkea erilaisuutta.

Eikä tarvitse.

Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.

Minun on vaikea sietää, eli suvaita ihmisiä, jotka ottavat henkilökohtaisena luokkauksena sen, että joku hänen tuttavansa tekee elämässään erilaisia valintoja kuin hän itse. Pahimmillaan kokevat vihamielisiä tunteita jo siitä, että joku laittaa leikkeleen ja juuston "väärään järjestykseen" omalle henkilökohtaiselle voileivälleen.

Kuka ihme tarkkailee mitä leivän päälle ja missä järjestyksessä? Onko tämä tottakaan? 

Vierailija
464/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, että oikeasti on ihmisiä joiden erilaisuuden sietokyky on täysin olematon. Mistä se kertoo? Se kertoo jämähtäneistä asenteista, sivistymättömyydestä. Oma järki ei riitä käsittämään ja käsittelemään sitä miten erilaisia ihmisiä maailmassa voikaan olla. Tällaiselle ihmiselle olisi varmasti painajainen joutua asumaan vieraaseen maahan, ympäristöön, jossa puhutaan vieraita kieliä, ja ihmiset tulevat tapoineen erilaisista kulttuureista.

Eikä tarvitse.

Itselleni tökkii sellaiset ihmiset ketkä eivät ollenkaan halua kehittyä yhtään, ja eivät elä tätä päivää, vaan jotain keskiaikaa.

Minun on vaikea sietää, eli suvaita ihmisiä, jotka ottavat henkilökohtaisena luokkauksena sen, että joku hänen tuttavansa tekee elämässään erilaisia valintoja kuin hän itse. Pahimmillaan kokevat vihamielisiä tunteita jo siitä, että joku laittaa leikkeleen ja juuston "väärään järjestykseen" omalle henkilökohtaiselle voileivälleen.

Minun appeni on tuollainen. Jankutti varmaan 8 vuotta putkeen, miten järkyttävää oli, kun joku oli laittanut kalaan yrttisuolaa.

No se oli appiukolle valtava uusi makuelämys, siksi kertoi monta vuotta siitä. 

Vierailija
465/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se sitten on jos ei tajua että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia? Voiko syynä olla -mitäs tässä aloituksessa käytettiin, kehitysvamma, oppimishäiriö vai pullossa eläminen?

Eiköhän ap tajua että ihmiset on erilaisia. Hän ei vaan ymmärrä MIKSI joku on niin ahdas ja umpimielinen, ettei yhtään halua elää nykyajassa, tai oppia mitään uutta.

Sitä minäkin ihmettelen. Osaako joku viisas ja hieno maalainen kertoa?

Selittäkää nyt tyhmälle hienohelmalle, miksi jotkut ihmiset ovat niin äärimmäisen ahdasmielisiä ja kaikkea uutta pelkääviä, ettei edes pankkikorttia haluta opetella käyttämään, tai suostuta lukemaan yhtään kirjaa, käymään missään, yhtään missään.

MIKSI?

Minkä takia.

Kysyppä nuorilta aikuisilta paljonko lukevat?

Kirjaston käyttäjät näyttävät olevan meitä 70 + tai lapsia. Videot, videot, kansanedustajaehdokkaatkin tekevär tiktokkeja, eivät kirjoita asioitaan.

Läheinen sukuun tullut rakas henkilö ei taatusti ollut lukenut yhtään kirjaa, aikakauslehtiä joskus luki. Ja käsityölehtiä, hänelle oli monimutkaiset virkkaus/ neulemallit lasten leikkiä ja teki vaikka mitä, aina käsityö. Mestari ruoan laittaja, hillija, tahnoja, hyvää kotiruokaa.

Hän oli hyvä lämmin ihminen. Kansakoulun käynyt sota-aikana.

Kirjoja voi myös omistaa, esimerkiksi mun nuoret aikuiset lukee koko lailla koko ajan meidän kotikirjastosta.

Niin, jopa lukeminen on elintasokilpailua.

Luen niin paljon etten kertakäyttökirjoihin laita rahaa. Ja kirjastosta saa ne uudelleen jos tahtoo lukea uudestaan.

Nytkin kummastelen minne vien vanhat fokukset, päätalot, 70- luvun kirjakerhon kirjat jne.

Kirjastojen vaihtohyllyihin eli kirjakierrätyspisteisiin. Niissä on vain se vaara, että kotiin tulee uutta luettavaa, näin käy ainakin meillä:) Jos teidän kirjastossa ei vielä ole tuollaista hyllyä, ehdota itse sellaisen laittamista.

Vierailija
466/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä kommentteja. Mistähän tuo käsittämätön inho maalla viihtyviä ikäihmisiä kohtaan kumpuaa? Ja mitä tuohon koulujankkaukseen tulee, kyllähän koulujärjestelmä on valtakunnallinen ja lailla säädelty, ei siinä paikkakuntakohtaisesti sooloilla. Asioita tuntemattomat ovat toki voineet nimitellä kouluja miten tahansa. Virallinen määritelmä kuuluu: Oppikoulu koostuu 5 vuotta kestävästä keskikoulusta ja 3-vuotisesta lukiosta. Oppikouluun pyrittiin kansakoulun neljänneltä, jotkut ehkä vasta viidenneltä ja sinne oli pääsykokeet.

Wikipedia-jankuttaja ei luovuta. Mutään ei tiedä mutta jankuttaa pitää.

Meillä oli silti edelleen keskikoulu JA oppikoulu.

Ja oppikouluun muuten sai pyrkiä vielä kuudenneltakin eli kansakoulua sai käydä kaksi luokkaa lisää ja sitten pyrkiä.

Seurustelin tällaisen pojan kanssa oppikoulussa. Hän on nykyään tunnettu julkkis😊

Vierailija
467/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvitse.

Minun appeni on tuollainen. Jankutti varmaan 8 vuotta putkeen, miten järkyttävää oli, kun joku oli laittanut kalaan yrttisuolaa.

No se oli appiukolle valtava uusi makuelämys, siksi kertoi monta vuotta siitä. 

Hän paheksui sitä niin että melkein itki.

Vierailija
468/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ap:n tekstiä lukiessani tuli vain niin kovin surullinen olo.

Ihan kamala, miten ap:lla on asiat pahasti. Eihän tässä selvästikään ole ongelmana se, että joko omat vanhemmat tai appivanhemmat ovat ap:n mielestä syvältä, vaan se, että ap on onneton itsensä kanssa.

Jos hänellä olisi omassa elämässään kaikki hyvin ja hän olisi itseensä tyytyväinen, hänellä ei olisi mitään syytä alkaa etsiä syytä onnettomaan elämäänsä tästä "vanhuspariskunnasta".

Toivottavasti ap saa apua omiin ongelmiinsa ja oppii elämään täyttä elämää, ja toivottavasti ap:n katkeruus ja sekavuus ei siirry lapsiinsa.

Vierailija
469/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tuollaiset isovanhemmat ovat onnistuneet kasvattamaan lapsen joka on kelvannut sinulle /teille arvostelijat puolisoksi? Oiskohan paha asennevika ap:ssa

Vierailija
470/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja oppikouluun muuten sai pyrkiä vielä kuudenneltakin eli kansakoulua sai käydä kaksi luokkaa lisää ja sitten pyrkiä.

Seurustelin tällaisen pojan kanssa oppikoulussa. Hän on nykyään tunnettu julkkis😊

Sä oot kyllä ihan superhauska, mutta älä nyt unohda, että voisit hakea töitäkin itsesi elättämiseksi, ettet vaan napsi noita lääkkeitä ja anna meidän maksaa elämääsi.

Vierailija
471/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä oot kyllä ihan superhauska, mutta älä nyt unohda, että voisit hakea töitäkin itsesi elättämiseksi, ettet vaan napsi noita lääkkeitä ja anna meidän maksaa elämääsi.

Turhaan solvaat, tosiasiat on silti nuo.

Vierailija
472/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuollaiset isovanhemmat ovat onnistuneet kasvattamaan lapsen joka on kelvannut sinulle /teille arvostelijat puolisoksi? Oiskohan paha asennevika ap:ssa

AP on joko botti kun vastaukset tulevat pitkin päivää tauotta tai sitten sosiaalituilla elävä loinen.

Vierailija
473/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kirjoitettu pitkiä ketjuja kuinka lapsivihamielinen maa Suomi muka on. Nyt sitten alkaa seniorien ja vanhusten haukkuminen. Suomi on vanhusvihamielinen maa. Ongelmajätteeksi on kutsuttu jo jopa pm vinoilee julkisesti. Yäk koko maalle.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Sellaiset vanhukset jotka ovat kohdelleet lapsiaan rumasti ja inhottavasti, eivät voi odottaa mitään rakkautta ja palvelua, kun tulevat raihnaisiksi. Hautautukoot skeidaansa ja katsokoot peiliin.

Entäs ne muut kaduilla ja kaupoissa kulkevat vanhukset ja eläkeläiset, et sinä eivätkä kovin moni muukaan nuorempi heitä juuri kunnioita ja arvosta vaan halveksivasti tuhahdellaan vanhuudelle. Omituinen ilmiö, kun joka ainoa teistäkin vielä vanhenee ja heikentyy, hidastuu, sairastuu jne. 

Vierailija
474/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin vosi kuvailla meidänkin lasten toisia isovanhempia. Valitettavasti simppeli elämä tarkoittaa myös simppeliä ajatusmaailmaa. Täällä on pauhattu suvaitsevaisuudesta erilaista elämäntapaa kohtaan, mutta nämä isovanhemmat ovat kyllä suvaitsemattomuudessaan jotain aivan omaa luokkaansa. Ikkunasta katsotaan joka ikinen ohiajava auto ja kaikki, jotka ajavat viittä vuotta uudemmalla autolla, haukutaan. "Mitä tuokin luulee itsestään, varmaan kuvittelee että täällä ollaan kovastikin kateellisia tuollaisista vempeleistä, hah hah" No jos ei olla kateellisia, niin miksi jahkutaan ja haukutaan Perttiä ja hänen autoaan kolmatta vuotta ja miljoonatta kertaa. Uutiset ovat enemmän tosia, jos uutistenlukija on mies ja ihminen paremmin haudattu, jos miespappi siunasi. Lastenlasten ulkonäköä lytytään "hahahah, jäitkös puimurin alle, kun hiuksesi on tuolla tavalla nyrhitty". Lapset ovat kyllä niin sivistyneitä, että eivät sano mitään papan sivuheitosta, vaikka siitä saisi kyllä melkoisen vitsin murjaistua varsinkin tuulisena päivänä. Haukutaan korkeakoulut, kaikki poliitikot, kaikki naapurit, ihan kaikki. Mitään ei perustella. Vieras on paha, erilainen on paha, yksiselitteisesti.

Hyvänä puolena on kyllä se ekologisuus. Elävät vaatimatonta elämää ja vaikka mitään jätteitä ei kierrätetä vaan paristotkin heitetään sekajätteeseen ja jätteitä ja jäteöljyjä poltetaan omassa pihassa, niin varmasti heidän hiilijalanjälki on pienempi kuin monen.

Ja ennenkuin syyttelette anopin ja apen haukkumisesta, niin ihan omista vanhemmistani puhun. Valitettavasti.

Vierailija
475/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan solvaat, tosiasiat on silti nuo.

No, jos mun mielestä ei ole oikein, että sä napsit lääkkeitä päivät päksytyksen ja elät veronmaksajien kustannuksella, niin eihän se oo solvausta, itsehän just myönsit, että tuo pitää paikkansa.

Vierailija
476/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkeista oloista pääsi ennen pois kun koulu auttoi eli lapselle löytyi kunnollisia aikusiia eli opettajia tukemaan kehitystä oikeaan suuntaan.

Ja kaveripiiri ja kaverien vanhemmat olivat myös tärkeä tekijä.

Näin sieltä suosta aina joku punnersi itsensä ylös.

Vierailija
477/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on joko botti kun vastaukset tulevat pitkin päivää tauotta tai sitten sosiaalituilla elävä loinen.

On botti. Ihan turhaan vastaillaan tuolle. Lopetetaan kommentointi, niin eiköhän tuo kyllästy puhumaan ittensä kanssa.

Vierailija
478/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian paksu perhoseksi

Vierailija
479/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö jaksat jankata?

"Oppikoulu oli valtioneuvoston luvalla ylempää koulusivistystä varten perustettu valtion, kunnallinen tai yksityinen oppilaitos. Eri aikoina oppikouluihin ovat kuuluneet ala- ja yläalkeiskoulut, lukiot, reaalikoulut, klassilliset ja reaalilyseot, tyttö- ja yhteiskoulut sekä kunnalliset keskikoulut. Näiden oppikoulujen edeltäjinä toimivat pedagogiot, triviaalikoulut ja lukiot 1800-luvun puoliväliin asti. Oppikouluun valmistautuminen tapahtui 1800-luvulla pääosin kaupunkien yksityisissä valmistavissa kouluissa. Vuonna 1905 säädettiin, että kansakoulu muodosti pohjan oppikoulun sisäänpääsytutkinnolle."

Lähde: Arkistojen portti, https://wiki.narc.fi/portti/index.php/Oppikoulut

Vierailija
480/741 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on ihanat kaupunkilaiset isovanhemmat. Nämä vievät lapsia narkkaripuistoihin ja kaljalle Hietsuun, yhdessä käyvät Jumbossa varastelemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme