Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos koulussa ei syö kaikkea, joutuu häpeäkujalle

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmost sikailua kouluravintolassa nykyään, että malli on oikein hyvä.

Olen itse opettaja ja mitään arvostusta ei monellakaan nuorella enää ole keittiöhenkilökuntaa kohtaan Ei noidateta ohjeita, jätetään palauttamatta astiat, lapataan lautanen täyteen kalapuikkoja, vaikka määrä on laskettu opoilasta kohden ja aina voi hakea lisää.. Lopulta kun on kauhottu se lautasellinen kalapuikkoja, ei jaksetakaan sy ödä vaan heitetään puolet roskiin Ruokaa heitelläänntahallaan lattialle ja edes omaa paikkaa ei siivota ruokailun jälkee .. Seuraava tulla edellisen porsastelijan paikalle syömään

Suurin osa kuitenkin edelleen osaa toimia ja käyttäytyä, mutta kasvanut joukko sikailijoita.

Opettaja olen minäkin ja meillä syödään oman luokan kanssa sekä valvotaan, että kalapuikkoja otetaan vain ne sallitut 3 kpl. Jos viskoo ruokaa lattialle, niin saa sen siivotakin. Eri kouluissa on erilaiset oppimistulokset myös käytöksessä.

Vierailija
22/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kouluaikoina 80-luvulla pöydästä ei saanut nousta ennenkuin lautanen oli tyhjä.

Sama. Eikä saanut itse edes annostella. Usein istuin pöydässä viimeisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein kasvattaa kullannuppuja suhtautumaan ruokaan kunnioittavasti. On syytä ymmärtää, ettei ruoka ja varsinkaan ilmainen kouluruoka ole mikään itsestäänselvyys.

Ilmaistahan suomalainen kouluruoka ei ole, ainoastaan maksutonta.

Totta. Sinä ja minä maksamme veronmaksajina kouluruoan. Sitä suuremmalla syyllä lapsia pitää opettaa arvostamaan sitä eikä heittelemään sitä roskiin, koska "en tykkää ja on pahaa".

Syötkö sinä itse pilaantuneita perunoita vain siksi, että ruoka on halpaa? Ja salaattia, joka jo mätänee?

Vierailija
24/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen pitäisi jo osata lopettaa, on 2020-luku! Nykyään puhutaan paljon itsemääräämis- ja itseidentifiointioikeudesta (mikä on hyvä), mutta silti lapsia edelleen pakotetaan syömään kouluissa? Tässä ei ilmeisesti oteta lainkaan huomioon syömishäiriöitä tai muita vaikeuksia? Ennen vanhaan kouluissa pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi ja oksensin kerran ruokalan pöydälle kun opettaja pakotti vain syömään vaikken olisi millään jaksanut.

Vierailija
25/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tungettiin ruokaa patterin taakse. Olen 70-luvun nuori ja en muista, että olisi pakotettu syömään lautanen tyhjäksi. Sai tyhjentää jäteastiaan, ellei jaksanut. Meni kuulemma sikojen ruoaksi.

Meillä ei edes ollut jäteastioita.

Syötiin luokissa, eikä lautasta voinut viedä ruokakärryyn ennenkuin se oli tyhjä.

Opettaja annosteli ruoat ja kaikki oli syötävä.

Tämä tapahtui 80-luvulla.

Vierailija
26/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Ruoka on tarkoitettu syötäväksi, ei roskiin heitettäväksi.

Eihän sillä kouluissa tarjottavalla moskalla ole mitään tekemistä ruoan kanssa.

Jos ei ole aikomustaan syödä, miksi ottaa?

Kouluruoka on hyvää, mutta ei se kilpaile roskaruoan rasvan ja mausteiden määrällä. Jos ateriat on päivittäin hampurilainen ja kaupan keksipaketti sekä energiajuomaa, on tällaisen nuoren aika vikea syödä kouluruokaa

Kannattaisi tutustua tarjontaa ja käydä maistelemassa niitä, silloin kun tarjottu mahdollisuus maistella niitä kouluruokia, jolloin yritetty vinkata vähän vanhempien suuntaan, että ne teidän antamanne kouluruokarahat lapsellenne menee löhinä energiajuomiin ja hyvään kuin että lapsi hakisi oikeasti jotain ruokaa koulupäivän jälkeen kaupasta

Kummasti se ruoka kelpaa 99% oppilaista, jotka käyvät syömässä päivittäin

Vierailija
27/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pitäisi jo osata lopettaa, on 2020-luku! Nykyään puhutaan paljon itsemääräämis- ja itseidentifiointioikeudesta (mikä on hyvä), mutta silti lapsia edelleen pakotetaan syömään kouluissa? Tässä ei ilmeisesti oteta lainkaan huomioon syömishäiriöitä tai muita vaikeuksia? Ennen vanhaan kouluissa pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi ja oksensin kerran ruokalan pöydälle kun opettaja pakotti vain syömään vaikken olisi millään jaksanut.

Pakotetaan? Voi jättää ottamatta ja valitsee mitä syö annetuista vaihtoehdoista.

Vierailija
28/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein kasvattaa kullannuppuja suhtautumaan ruokaan kunnioittavasti. On syytä ymmärtää, ettei ruoka ja varsinkaan ilmainen kouluruoka ole mikään itsestäänselvyys.

Totta. Sinä ja minä maksamme veronmaksajina kouluruoan. Sitä suuremmalla syyllä lapsia pitää opettaa arvostamaan sitä eikä heittelemään sitä roskiin, koska "en tykkää ja on pahaa".

Syötkö sinä itse pilaantuneita perunoita vain siksi, että ruoka on halpaa? Ja salaattia, joka jo mätänee?

En, eivätkä syö koululaisetkaan. Kouluruoka on laadultaan ihan hyvää ruokaa.

Vierailija
29/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tällä on tekemistä kouluruoan kanssa?

Vierailija
30/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmost sikailua kouluravintolassa nykyään, että malli on oikein hyvä.

Olen itse opettaja ja mitään arvostusta ei monellakaan nuorella enää ole keittiöhenkilökuntaa kohtaan Ei noidateta ohjeita, jätetään palauttamatta astiat, lapataan lautanen täyteen kalapuikkoja, vaikka määrä on laskettu opoilasta kohden ja aina voi hakea lisää.. Lopulta kun on kauhottu se lautasellinen kalapuikkoja, ei jaksetakaan sy ödä vaan heitetään puolet roskiin Ruokaa heitelläänntahallaan lattialle ja edes omaa paikkaa ei siivota ruokailun jälkee .. Seuraava tulla edellisen porsastelijan paikalle syömään

Suurin osa kuitenkin edelleen osaa toimia ja käyttäytyä, mutta kasvanut joukko sikailijoita.

Opettaja olen minäkin ja meillä syödään oman luokan kanssa sekä valvotaan, että kalapuikkoja otetaan vain ne sallitut 3 kpl. Jos viskoo ruokaa lattialle, niin saa sen siivotakin. Eri kouluissa on erilaiset oppimistulokset myös käytöksessä.

Yläkoulussa ei syödä oman opettajan kanssa.. ja kyllä, jos nähdään kuka viskoo, niin laitetan siivoamaan tietenkin.

Vierailija
31/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukematta, totean vain, että mun lapseni ei syö koulussa ikinä 🙄

Vierailija
32/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas paljon loukkaantumisen melua aivan tyhjästä.

Vierailija
33/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukematta, totean vain, että mun lapseni ei syö koulussa ikinä 🙄

no, kenenkäs ongelma se on?

Vierailija
34/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän nämä pumpulissa kasvaneet tosiaan kestävät tuollaisen häpeän. Joutuvat näkemään peräti punaisen alapeukut. HUH HUH!

Vierailija
35/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakotetaan? Voi jättää ottamatta ja valitsee mitä syö annetuista vaihtoehdoista.

Niin, pakotetaan syömään lautanen tyhjäksi kuten kultaisella 1980-luvulla.

Vierailija
36/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tungettiin ruokaa patterin taakse. Olen 70-luvun nuori ja en muista, että olisi pakotettu syömään lautanen tyhjäksi. Sai tyhjentää jäteastiaan, ellei jaksanut. Meni kuulemma sikojen ruoaksi.

Meillä ei edes ollut jäteastioita.

Syötiin luokissa, eikä lautasta voinut viedä ruokakärryyn ennenkuin se oli tyhjä.

Opettaja annosteli ruoat ja kaikki oli syötävä.

Tämä tapahtui 80-luvulla.

Meillä oli jätesanko muttei sitä saanut käyttää. Miksi se sitten oli. Muistan kun kerran alakoulussa mulla oli kauhea päänsärky ja oksetus eikä saanut viedä laskisankoon. Istuin yksin kunnes kiltti enkun ope päästi ja lähetti terkalle. Älytöntä. Luokassa kun syötiin, kaatoi yksi oppilas ruoan pulpettiin kun ei saanut jättää eikä ruoka hälle uponnut. Minä istuin kunnes piti aloittaa tunti ja opettajan pakko päästää mut viemään astiat pois.

Vierailija
37/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussahan sanottiin että osa oppilaista mättää itse järjettömän määrän ruokaa lautaselle ja heittää siitä suuren osan pois.

Vierailija
38/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehtori selittää käytäntöä näin

"Ruokalajärjestely on osa Prokoulu-mallia, jossa koulu on mukana. Vihreät ja punaiset peukalot ovat osa tätä mallia ja oppilaille tuttuja muista opetustilanteista.

”Ymmärrän, että se on herättänyt ulkopuolisille hämmennystä. Sen tarkoitus ei ole olla häpeäkuja.”"

Millähän lie puppugeneraattorilla on tuon selityksen tuottanut.

Siellä on muutenkin erilaisia syyllistäviä peukaloita merkkinä siitä, että hei, tää oppilas teki nyt väärin. Koulu on valinnut sen linjan, että virheet ja vahingot nostetaan isosti esille ja lapset laitetaan näkyvästi korjaamaan asia, joka muuten ei välttämättä ole edes mikään tärkeä juttu. Syyllistämällä opettaminen onkin meillä aika uutta ja tullut tämän hallituksen myötä.

Se olisikin, että kuiskutellaan seinän takana, että nyt sinä petteripalleroinen siivoat sen kullinkuvan tuosta seinöstä koulupäivän jälkeen. Parempi että siivoaa siten että muut näkee, että teoilla on seuraamuksia.

Vierailija
39/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kouluaikoina 80-luvulla pöydästä ei saanut nousta ennenkuin lautanen oli tyhjä.

Meillä oli sama. Vieläkään en pysty syömään niitä ruokia jotka väkisellä pakotettiin syömään.

Täällä kanssa, tapahtui kyllä jo päiväkodissa mutta joihinkin ruokiin en koskisi pitkällä tikulla vieläkään vaikka tapahtumasta on 40 vuotta.

Vierailija
40/169 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen omat kouluajat. Meillä oli vielä 2000-luvulla vanha opettaja, joka ensin sheimasi jos otti todella vähän ruokaa ja ruokailun jälkeen vielä jokaisen joka jätti ruokaa syömättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi