Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsettomuus on monelle niin herkkä aihe?

Vierailija
28.03.2023 |

Kyseessä on jokaisen ihmisen oma valinta, jota toisten tulee kunnioittaa.
Silti saa jatkuvasti kuulla ja lukea näitä kommentteja, että "sun elämäsi on ihan merkityksetön" tai "kyllä se mieli vielä muuttuu, toivottavasti ei ole silloin jo myöhäistä" .
Joku myös juuri hiljattain kirjoitti, että "kaikilla elävillä on tarve lisääntyä". Tämähän ei todellakaan pidä paikkaansa, sillä meitä on oikeasti todella paljon, jotka emme koe lisääntymiseen tarvetta.
Jos sinä haluat perheen ja lisääntyä on se minusta täysin ok. Kunnioitan valintaasi. Miksi ihmeessä se on joillekin niin vaikeaa?
Kaikilla meillä pitäisi olla oikeus päättää itse miten me täällä pallolla elämme. Miksi tämä vapaaehtoinen lapsettomuus on monelle niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka tekevät heteronormatiivisesta valtaväestöstä eriäviä päätöksiä, saavat osakseen tyhmien ihmettelyä, väheksyntää ja haukkumista. Ei siinä ole mitään uutta.

Hankkikaa järkevämpää seuraa. Minun nykyisessä kaveripiirissäni ei muiden elämänvalintoja arvostella, paitsi toki silloin, jos joku ryhtyisi rikolliseksi tms.

Vierailija
22/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vapaaehtoisesti lapseton enkä ole koskaan saanut ihmettelyä tästä aiheesta. Minusta koko aihe on harvinaisen tylsä edes keskusteltavaksi.

N55

Missä sä asut? Onko sukulaisia elossa ollut? Esim vanhemmat? Eikö ole muka koskaan kysyneet asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle miehelle on, miehestä johtuva lapsettomuus. Ikäänkuin ei ole oikea mies, kun ei pysty siirtämään eläviä jälkeläisiä.

Nainen voi olla äidillinen hoitaessaan esimerkiksi eläimiä. Mies vastaavasti ei.

Vierailija
24/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle miehelle on, miehestä johtuva lapsettomuus. Ikäänkuin ei ole oikea mies, kun ei pysty siirtämään eläviä jälkeläisiä.

Nainen voi olla äidillinen hoitaessaan esimerkiksi eläimiä. Mies vastaavasti ei.

* siittämään

Vierailija
25/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saimme aika myöhään, koska kolmikymppiseksi olin ihan varma, ettei ikinä, ja sitten se ei onnistunutkaan ihan helposti, ja sain useita keskenmenoja. IKINÄ kukaan ei kummastellut tai kysellyt lapsettomuudesta, vaikka aika harva tiesi tilanteesta.

Sen sijaan, sitten kun meillä oli yksi lapsi, KAIKKI olivat monta vuotta kyselemässä, että koska tulee toinen ja kai me nyt tehdään sisarus. Ei tehty, olen koko ajan tuntenut olevani nimenomaan yhden lapsen äiti. No, nyt kun lapsi on toisella kymmenellä ovat kyselyt loppuneet.

Käytettiinkö klassikkolausetta kyllä kaksi menee siinä missä yksikin?

Todellakin. :D

Se oli hämmentävää, kuinka itsestäänselvä oletus oli, että jos lapsia on, niitä on vähintään kaksi. Tuntuu, että nykyään yhden lapsen perheitä näkyy enemmän.

Vierailija
26/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mikä vaan valtaväestön mielipiteestä eriävä asia, niin saa asiakseen ihmettelyä, joskus jopa riitoja.

Ennen koronaa etätyöntekeminen aiheutti osalle ihmisistä ongelmia. Luonnollisesti niille, joilla ei sitä vaihtoehtoa ollut.

Vierailija
27/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan on selitys. Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole kyse pystymisestä, vaan halusta olla tekemättä lapsia.

Vierailija
28/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari tietoisasti lapsetonta pariskuntaa , panostaneet molemmat työuriinsa, ystäviin jne. Viettäneet monipuolista elämää ja edelleen jatkavat niin. Ei heillä ole mitään lapsi-ikävää ole koskaan ollut. Eivät myöskään välttele puhua lapsista ja luontevasti kohtaavat kaikenikäiset. Eli ei kaikki halua eikä tarvitse haluta lapsia.

Vierailija
29/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT tuli mieleen, kun olimme parikymppisiä mieheni kanssa. Seurusteltiin, muutettiin yhteen, mentiin naimisiin... eikä lapsia vielä kuulu. Ei ollut tarkoituskaan. Mutta mehän oltiin oltu jo lähes 8 vuotta yhdessä, eikä lapsia?!

Kuinka paljon mieheni saikaan siitä p-skaa niskaansa. Sukulaisilta, kavereiltaan yms. yksi mun entinen kaveri kerran päästeli "onko sulla tuppi kullissa, kun ei lapsia tule? mä voin kyllä näyttää miten nussitaan!" yms potaskaa. Mies oli ihan lungi tuonkin tyypin kanssa, mutta itse katsoin, ettei enää pysty olemaan noin ällöttävän tyypin kanssa kaveri.

Raskaaksi tulin heti, kun yritys alkoi. 12 vuotta yhdessä siinä vaiheessa. Äidit olivat jo luovuttaneet ja alkaneet ahdistella nuorempia sisaruksia aiheella.

Vierailija
30/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan on selitys. Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole kyse pystymisestä, vaan halusta olla tekemättä lapsia.

Lapsettomuus on monelle herkkä aihe. 🤷🏾

Vierailija
31/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin otsikossa, että mietit miksi lapsettomaksi jääminen on monelle arka aihe. Henkilökohtaisella tasolla lapsettomuus on arka ja kivulias aihe. En ole huomannut, että vapaaehtoisesti lapsettomuus aiheuttaisi erityisemmin närää. Minua on ennemminkin kannustettu ettei pitäisi edes ajatella perheen perustamista. Iän puolesta ei kyllä pian ole edes mahdollista.

Itse taas olen kokenut sekä vihjailevaa että ihan suoraa painostusta lapsen tekoon. Suora painostus on tullut lähinnä omalta äidiltäni. Epäsuoraa sen sijaan kuulee ja näkee jatkuvasti. Tällä palstallakin on päivittäin aloituksia, joissa arvostellaan vapaaehtoisesti lapsettomia, yleensä naisia.

Lasten tekeminen tai se mistä syystä ei ole lapsia, johtuipa sitten vapaaehtoisesta valinnasta tai ei, on jokaisen henkilökohtainen asia. Siksi lapsettomuudesta tuomitsevat, edes tietämättä onko kyse valinnasta, voisivat olla hiljaa.

Lapsettomana ja parisuhteettomana vastentahtoisesti olevana, toisinaan korpeaa tällä palstalla esiintyvä puolisosta ja lapsiperhearjesta valittaminen. Poislukien todelliset ongelmat.

Vierailija
32/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi lapsettomuus on herkkä aihe?? Haloo Se suru mikä meillä lapsettomuudesta on, ei katoa koskaan. Sitä ei saa peitettyä millään, ei korvattua materialla tai yhtikäs millään. Muutama kymmenen tuhatta euroa vielä vuosien yrityksen jälkeen yksityisen puolen lapsettomuushoitoihin ja muuta ei sieltä saatu kuin loputon suru ja pettymykset kerta toisensa jälkeen. Se tuntuu jopa nöyryyttävältä. Mikään ei onnistunut ja tunnemme olevamme kuin tyhjiössä, ilman lasta. 

Siinä vähän perspektiiviä sille, että miten se nyt on niin herkkä aihe.

Täysin älyvapaata edes aloittaa moista keskusteluketjua pitäisit vaan aloittaja mölyt mahassasi ja suun supussa.

Vierailija
33/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä vasta ihmetelläänkin, jos on tietoisesti halunnut ja saanut suurperheen, joka on ydinperhe. Kauhistellaan, että kropan täytyy olla aivan romuna, ihan häpeilemättä kysellään, ovatko kaikki syntyneet alateitseja automaattisesti oletetaan, että ihmisellä on synnytyksestä karmeat kokemukset. Ei uskota, jos äiti kertoo, että kaikki synnytykset ja odotukset ovat sujuneet hyvin. Epäillään, onko kaikilla sama isä tai onko isä huijattu isäksi niin monta kertaa. Epäillään, että äiti on matalasti koulutettu luuseri ja hämmästytään kun ilmenee, että äiti on huomattavasti koulutetumpi kuin kysyjä itse. Eikä uskota, että isä on ollut pitkään hoitovapaalla ja sinä aikana eletty pääasiassa äidin tuloilla. Kun eihän kukaan Oikeasti voi haluta isoa perhettä ja olla lasten kanssa, etenkään mies.

Kai se sitten johtuu siitä, kun on verrattain harvinaista.

34/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos on itse elänyy uskonnollisessa yhteisössä esim. Vanhoillislestadiolaisena, voi olla erittäin vaikeaa ymmärtää sitä, että kaikki eivät halua omia lapsia. Esim. Minulle eräs lestadiolaismies sanoi, kun kerroin etten halua lapsia, että hän luuli, että kaikki naiset haluavat lapsia.

Vierailija
35/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Joku myös juuri hiljattain kirjoitti, että "kaikilla elävillä on tarve lisääntyä". Tämähän ei todellakaan pidä paikkaansa, sillä meitä on oikeasti todella paljon, jotka emme koe lisääntymiseen tarvetta.*

Ei elukatkaan koe tarvetta lisääntymiseen vaan paritteluun, josta sitten seurauksena on lisääntyminen.

Vierailija
36/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kliseinen uranainen. Ollaan puolison kanssa oltu 10 vuotta yhdessä, iältä vähän päälle 30 molemmat. Vielä 5 v sitten tuli sukulaisilta kyselyitä ja uteluita ja jopa vaatimuksia, että lapsia pitäisi hankkia. Nyt ovat lopettaneet kyselyn.

Meistä kumpikaan ei vain ole kiinnostunut mistään lapsiin liittyvästä. Näin on hyvä, joten lapsia enne hanki myöskään jatkossa. Lemmikkejä on, annetaan niille rakkautta ja enempää rakkautta ei olisikaan jaettavaksi.

Vierailija
37/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset toiveet lapsista myös päättävät parisuhteita, tai kokonaan estävät elämästä elämää merkittävimmän rakkauden kanssa. Lapsen paras on sivistysvaltiossa kaikista tärkein asia, oli lapsi alaikäinen tai omaa elämää elävä aikuinen. Lapsen paras toteutuu monelle niin, että ei niitä itse hanki ollenkaan, eikä mene suhteeseen sellaisen kanssa, jolla niitä on. 

Vierailija
38/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja joku pelle työpaikalla oli keksinyt juorun että olen raskaana. Voi että otti päähän. Pankoot vaan itsensä paksuksi ja hoitakoon oman elämänsä. 

Vierailija
39/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerat vanhemmat noita suoltaa.

Vierailija
40/50 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita lapsettomuuden syy-aiheisia galluppeja ollut viime aikoina. Suurin syy lapsettomuuteen ajankohtaisesti on vapaaehtoinen lapsettomuus. Väestöliitto ei tätä tahdo myöntää, pohditaan mm. Rahallisia kannustimia lisääntymiseen.

Vaikka saisin miljoonan, en lisääntyisi, koska en vain halua.