3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin
Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html
Kommentit (1860)
Eikös tällainen ollut ihan odotettavissa tapahtuvaksi.
Vielä pahempaa tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma harjoittelija jätetty yksin loppuajaksi, ja koska kaikki lapset on yleensä haettu klo 16.30 mennessä, hän oli mitoittanut menonsa noin ja tyhmänä lähtenyt. Tämäkin perhe siis hakenut aina paljon aiemmin, eikä kukaan ollut ilmoittanut muuta. Huom tämä EI siis ole puolusteleva kommentti vaan kerron mitä tiedän.
Jotkut jopa sanoo että olisi ollut tet-harjoittelija mutta en tiedä varmaksi. Mutta siis harjoittelijalla tietty aika jolloin hän on siellä, se on eri aika kuin työntekijöillä.
Tet-ei ole harjoittelija, vaan seuraamassa ja tutustumassa työntekemiseen. Ei siis yksin koskaan. Ja uutisessa perhe oli ilmoittanut hakuajan.
Jos asia on noin, että.harjoittelija on jäänyt yksin, se on päiväkodin ja vakituisten typeryyttä. Vaikea uskoa, että olisi niin typerästi toimittu.Olin itse kymmenisen vuotta sitten tet-jaksolla srk:n pitämässä iltapäiväkerhossa. Kaksi kertaa sen viikon aikana olin viimeinen paikalla olija lasten kanssa. Ovia ei mun tarvinnut lukita, koska siihen tilaan tuli välittömästi yksi vanhustenpiiri jatkamaan mut tosiaan siellä sisällä olin, keräsin tavarat paikoilleen ja vahdin kun viimeiset lapset tultiin hakemaan.
Järkyttävää vastuuttomuutta seurakunnalta!
Jos kukkahattutäti viitsisi vielä avata mikä tässä oli järkyttävää vastuuttomuutta? Tettiläinen ei ollut yksin kun paikalle tuli vanhustenpiiri (ja sen vetäjä/t). Tettiläinen on jo sen ikäinen, että pitää ottaakin vastuuta asioista.
Ajatuksesi ongelma on siinä, että laki ei salli tettiläisen ottavan sitä vastuuta vieraista lapsista. Laki ei ylipäätään salli, että kukaan alalle kouluttamaton olisi hoito- tai kasvatusvastuussa päiväkodissa tai kerhotoiminnassa.
T. Eri kukkahattutäti
Siis tet-harjoittelijahan on koululainen! Ei edes aikuinen eikä sen alan harjoittelija, vaan on vasta katselemassa työelämää. Minä en laittaisi hänelle mitään vastuita vielä. Ja tet-harjoittelussa kai ollaan vain noin pari viikkoa?
se on voivoi kun ihmiset tekevät lapsia eivätkä halua heistä huolehtia. rahanahneus syynä. jos on puoliso tulee muutamat vuodet toimeen yhden palkalla.ua vie päikkyyn vasta 4 vuotiaana.
No, kohdalleni on sattunut kyllä niin hirveitä harjoittelupaikkoja että koen sen harjoittelijan kämmin ihan mahdolliseksi vaihtoehdoksi. Juuri täysi-ikäistyneenä kesätöissä ja muutama vuosi myöhemmin korkeakoulun harjoittelussa jouduin ottamaan vastuuta sellaisista asioista, jotka eivät minulle olisi kuuluneet missään nimessä. Minun on vaikeampaa uskoa että joku oikeasti pääsisi harkkaan missä saa rauhassa seurata työntekijöiden työskentelyä ja suorittaa kevyitä, avustavia hommia työpaikalla. Minut pistettiin esimerkiksi tuossa korkeakouluharkassa hoitamaan firman laskutuksia pikaperehdytyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma harjoittelija jätetty yksin loppuajaksi, ja koska kaikki lapset on yleensä haettu klo 16.30 mennessä, hän oli mitoittanut menonsa noin ja tyhmänä lähtenyt. Tämäkin perhe siis hakenut aina paljon aiemmin, eikä kukaan ollut ilmoittanut muuta. Huom tämä EI siis ole puolusteleva kommentti vaan kerron mitä tiedän.
Jotkut jopa sanoo että olisi ollut tet-harjoittelija mutta en tiedä varmaksi. Mutta siis harjoittelijalla tietty aika jolloin hän on siellä, se on eri aika kuin työntekijöillä.
Tet-ei ole harjoittelija, vaan seuraamassa ja tutustumassa työntekemiseen. Ei siis yksin koskaan. Ja uutisessa perhe oli ilmoittanut hakuajan.
Jos asia on noin, että.harjoittelija on jäänyt yksin, se on päiväkodin ja vakituisten typeryyttä. Vaikea uskoa, että olisi niin typerästi toimittu.Olin itse kymmenisen vuotta sitten tet-jaksolla srk:n pitämässä iltapäiväkerhossa. Kaksi kertaa sen viikon aikana olin viimeinen paikalla olija lasten kanssa. Ovia ei mun tarvinnut lukita, koska siihen tilaan tuli välittömästi yksi vanhustenpiiri jatkamaan mut tosiaan siellä sisällä olin, keräsin tavarat paikoilleen ja vahdin kun viimeiset lapset tultiin hakemaan.
Järkyttävää vastuuttomuutta seurakunnalta!
Jos kukkahattutäti viitsisi vielä avata mikä tässä oli järkyttävää vastuuttomuutta? Tettiläinen ei ollut yksin kun paikalle tuli vanhustenpiiri (ja sen vetäjä/t). Tettiläinen on jo sen ikäinen, että pitää ottaakin vastuuta asioista.
Ajatuksesi ongelma on siinä, että laki ei salli tettiläisen ottavan sitä vastuuta vieraista lapsista. Laki ei ylipäätään salli, että kukaan alalle kouluttamaton olisi hoito- tai kasvatusvastuussa päiväkodissa tai kerhotoiminnassa.
T. Eri kukkahattutätiSiis tet-harjoittelijahan on koululainen! Ei edes aikuinen eikä sen alan harjoittelija, vaan on vasta katselemassa työelämää. Minä en laittaisi hänelle mitään vastuita vielä. Ja tet-harjoittelussa kai ollaan vain noin pari viikkoa?
Lyhyemmässä jaksossa ollaan vain muutama päivä.
No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä,
Juu, kaikkea voi sattua, mutta todennäköisyys tuon ikäisellä on melko pieni, hän kun osaa jo kaikenlaista eikä syöksy pää edellä hiekkalaatikkoon tai kaatuile kävellessään.
Kaikkea voi tosiaan sattua, vaikka lapsi ei edes poistuisi päiväkodin pihasta. Itse olin aikoinaan 6-vuotiaana ilman valvontaa päiväkodin pihalla ja päätin kavuta aikaisemmin samana päivänä kyhäämämme lumihevosen selkään. Olin sitten ilmeisesti rojahtanut sieltä vauhdilla maahan, sain aivotärähdyksen ja makasin jonkin aikaa maassa taju kankaalla. Se oli pelottava kokemus, etenkin siksi, kun en ollenkaan hahmottanut herätessäni, kuinka kauan olin siinä maannut... tai mitä ylipäätään oli tapahtunut. Pikkuhiljaa keräilin muistikuvistani tapahtumien kulun.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin että näin voi käydä. Meidän päiväkodissa tuo henkilöstökato käy jo 15.30 kun menee hakemaan. Pihalla on usein yksi aikuinen, jota ei kiinnosta sun lapsi, kun se ei tunne sitä. Kukaan ei merkkaa sovellukseen että lähti, koska oman ryhmän aikuiset on jo kotona ja sitä yhtä kaikkia kolmen jälkeen haettavia lapsia valvovaa aikuista ei kiinnosta kun ne oman ryhmän lapset. Sieltä siis voisi ihan hyvin poimia jonkun tuntemattoman skidin mukaansa, kun päiväkodin työntekijöitä ei joko ole, tai niitä ei kiinnosta. Sovellukseen merkataan seuraavana päivänä hoitoajaksi mitä huvittaa, esim. klo 16, koska sitä ei ole kukaan oman ryhmän aikuinen todentanut.
Miten tuo on mahdollista?
Kyllähän nyt jokaisessa ryhmässä on aamu,-väli-ja iltavuoro töissä ja välivuoro on klo15.39-16 asti paikalla.
Juu se on ihan arkea, että ryhmästä puuttuu kasvattaja/ia, mutta onhan siellä sitten niitä muiden ryhmien kasvattajia väli-ja iltavuoroissa eli ei kukaan jää talossa yksin töihin jo klo15.30!!
Nämä uutiset vain vahvistavat onnellisuuttani siitä, että minä ja vaimoni päätimme pitää lapsemme kotona eikä missään päiväsäilytyspaikassa, jossa voidaan jättää kokonaan heitteille, ja jossa on muutenkin heitteillä jättikokoisissa ryhmissä ja alati vaihtuvien kaitsijoiden kanssa.
Tuli se "varhaiskasvatuskin" varmasti hoidettua tasokkaammin kuin random-ihmisten virastolaitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen pk-ryhmässä jäi alle 2-vuotias päiväulkoilusta ulos yksin. Oli talvi. Ohikulkija oli huomannut että lapsi itkee yksin aidatulla pihalla. Muut olivat jo menossa ruokailun jälkeen levolle joten noin tunnin oli ulkona yksin. Kuulin hakiessa kun tätä selitettiin tämän lapsen äidille kun olin samaan aikaan hakemassa omaani. Tämä äiti otti asian ihmeen rauhallisesti, itse olisin hermostunut täysin.
Jos tää on totta, tää on kerta kaikkiaan käsittämätön juttu. En oikein jaksa uskoa tähän. Pakkohan hoitajien on nähdä ruokaillessa ,että joku puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiv
Ja ongelmia tulee teineinä. Ihan vaan kysyn että kannattiko poikia ?Puhutpa rumasti lapsista. Ja tuo toinen lause, olethan sinäkin vasikka tai mikä muu elukan lapsi jos kerran sutkin on poijittu.
Motivoitunut henkilökunta tekee laadukasta työtä - vai miten se oli?
Yli puolet opettajista alanvaihtoaikeissa - vain lampaat antavat lapsensa näiden hoidettaviksi!
https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2021/alanvaihtok…
Sijaiset erittäin harvoin jäävät viimeiseksi ellei nyt ole hyvin tuttu sijainen joka on paljon talossa.
Joten kyllä sieltä ihan vakihenkilö on luultavimmin viimeisenä lähtenyt.
Se on mahdollista että kyseisen lapsen ryhmässä on ollut sijainen viimeisenä joka unohti raportoida sen lapsen kun lähti.
Mutta kun se vakihenkilökuntakin nykyään voi olla lähes mitä vain.
Kyseessä on suuri talo.
Ihme että noissa ei ole enemmänkin tapahtunut. Sen verran laitosmaista se meno niissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen pk-ryhmässä jäi alle 2-vuotias päiväulkoilusta ulos yksin. Oli talvi. Ohikulkija oli huomannut että lapsi itkee yksin aidatulla pihalla. Muut olivat jo menossa ruokailun jälkeen levolle joten noin tunnin oli ulkona yksin. Kuulin hakiessa kun tätä selitettiin tämän lapsen äidille kun olin samaan aikaan hakemassa omaani. Tämä äiti otti asian ihmeen rauhallisesti, itse olisin hermostunut täysin.
Jos tää on totta, tää on kerta kaikkiaan käsittämätön juttu. En oikein jaksa uskoa tähän. Pakkohan hoitajien on nähdä ruokaillessa ,että joku puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän talon ja tapauksen. Ymmärtääkseni ei nyt aivan tunnista puhuta. Ehkä puoli. Mutta totta on. Talossa on vielä sellainen portti josta lapsi ei pääse suoraan ulkoovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin että näin voi käydä. Meidän päiväkodissa tuo henkilöstökato käy jo 15.30 kun menee hakemaan. Pihalla on usein yksi aikuinen, jota ei kiinnosta sun lapsi, kun se ei tunne sitä. Kukaan ei merkkaa sovellukseen että lähti, koska oman ryhmän aikuiset on jo kotona ja sitä yhtä kaikkia kolmen jälkeen haettavia lapsia valvovaa aikuista ei kiinnosta kun ne oman ryhmän lapset. Sieltä siis voisi ihan hyvin poimia jonkun tuntemattoman skidin mukaansa, kun päiväkodin työntekijöitä ei joko ole, tai niitä ei kiinnosta. Sovellukseen merkataan seuraavana päivänä hoitoajaksi mitä huvittaa, esim. klo 16, koska sitä ei ole kukaan oman ryhmän aikuinen todentanut.
Kyllähän nyt jokaisessa ryhmässä on aamu,-väli-ja iltavuoro töissä ja välivuoro on klo15.39-16 asti paikalla.
Juu se on ihan arkea, että ryhmästä puuttuu kasvattaja/ia, mutta onhan siellä sitten niitä muiden ryhmien kasvattajia väli-ja iltavuoroissa eli ei kukaan jää talossa yksin töihin jo klo15.30!!
Heh. Usein ryhmän eka aikuinen lähtee jo yhden maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voi edes olla mahdollista? Millaiset toimintatavat on käytössä, jos tuollaista pääsee tapahtumaan? 3-vuotias!!! Herää kyllä kysymys että millaista "varhaiskasvatusta" tarjotaan paikassa, jossa _kaikki_ aikuiset häipyy paikalta, ilman että kukaan huomaa 3-vuotiaan jäävän yksin pihalle?
Eihän varhaiskasvatus ole hoitoa. Hoito on vain tukitoiminto jonka tarkoitus on mahdollistaa varhaiskasvatus. Moni suhtautuu päiväkoteihin ikään kuin ne olisivat jotain päivähoitopaikkoja lapsille, mutta eihän se ole niin.
Se nimenomaan _on_ niin.
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa olla tästä niin järkyttyneitä kun te olette, mutta ikävä kyllä tää on ihan totta. Tätä tapahtuu, että vain yksi aikuinen on pihalla klo 15.30. Siksi varmaankin myös tuo otsikon uutinen on päässyt tapahtumaan kun yhden hoitajan varaan kaatunut systeemi onkin jossain kohtaa mennyt pieleen ja kolmevuotias jäänyt pihalle yksin.
Miten noin voi edes käydä?? Kyllä tässä on vastuu tietysti kaupungilla, joka joiden järjestää ja jos alimiehitys, mutta kyllä hootajillaåkin tässä tapauksessa on erittäin painava vastuu, jota ei voi kiireellä eikä väsymyksellä kuitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu se on ihan arkea, että ryhmästä puuttuu kasvattaja/ia, mutta onhan siellä sitten niitä muiden ryhmien kasvattajia väli-ja iltavuoroissa eli ei kukaan jää talossa yksin töihin jo klo15.30!!Heh. Usein ryhmän eka aikuinen lähtee jo yhden maissa.
Tätä kanssa ihmettelen, että mitä ihmeen työaikaa siellä päiväkodeissa oikein tehdään kun eka lähtee klo 13 ja klo 15.30 talo alkaa olla tyhjä? Käsittääkseni päiväkoti aukeaa klo 7.00? Voiko joku selittää?
Mun isoisä toi kerran mun sijaan väärän lapsen kotiin asti pk:sta. Hoitaja ei tiennyt ketä pappa hakee ja joku random oli lähtenyt kiltisti mukaan. 90-luvulla tämä. Tästä tuli lentävä lause sukuun että kaikki ne on talvikamppeissa samannäköisiä