Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin

Vierailija
28.03.2023 |

Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html

Kommentit (1860)

Vierailija
381/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.

Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.

Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.

😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?

Lapsen ei kannata kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä. 

Tiedän kuule aika paljon. Ton ikäinen ei tunge hiekkaa suutaan täyteen (ja mitä sitten vaikka tunkisikin) tai satuta itseään normaaleissa leikeissä. Helikopterivanhemmuus haisee tänne asti taas.

Minun 2v 6kk tyttö yrittää työntää edelleen pieniä esineitä suuhun välillä.

En laittaisi päätäni pantiksi, että tilanne olisi täysin erilainen puolen vuoden kuluttua.

Noh, eiköhän tossa puhuta normaalisti kehittyneistä lapsista.

Vierailija
382/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitella, jos narkkikset olisi saapunut paikalle, kun pikkuinen oli yksin. Ihan hirveää ajatella mitä semmoisesta kohtaamisesta voisi syntyä.

Tietysti semmoisessakin porukassa voi olla vastuullista porukkaa, mutta jos on täysissä aineissa niin ei hyvä heilu.

No 90% tavisohikulkijoista ei tajua että lapsi todella yksi etenkin jos leikkii rauhassa. Ne loput joille ko. päiväkoti jostain elämänvaiheesta tuttu tai omia samanikäisiä lapsia voi katsoa tarkemmin ja huomata että lapsi yksin. Narkit nyt ei huomaa mitään. Isompi uhka että lapsi olisi lähtenyt itse hortoilemaan ulos mutta jos portit kiinni niin ei 3v. niistä kiipeä/pääse ulos jos ovat säädösten mukaisia. Silti kaamea juttu, onneksi lapsi ei hätääntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että kaikki päättyi hyvin..

Vierailija
384/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse Seuren sijaisena toimivana voin kertoa että on erittäin vaikea toimia uudessa päikyssä tuntemattomien lasten kanssa. Päivä pelkkää hullunmyllyä. Tässä on nyt jotain tapahtunut/väärinkäsitys tai jotain. En nyt menis työntekijää heti lynkkäämään. Lisää henkilökuntaa kiitos. Ja menkää itse kylmiltään kokeilemaan, saattaa mielipiteet muuttua.

olen ollut, silloin oli lista ketä lapsia paikalla ja kun lapsi haettiin se kirjattiin ulos/viivan nimeen että on haettu

Minäkin olen Seuren sijaisena ollut paikoissa, joissa en tuntenut lapsia tai vanhemia.  Enkä lynkkaa sijaisia,  mut ihmettelen kyllä, miten noin voi tapahtua.  Jäin joskus yksin viimeisten lasten kanssa ; pidin lähtevän hoitajan kanssa lapsilaskennan tai jonkun nimenhuudon, lapsille teroitin, että mulle on aina tultava sanomaan, jos noutaja tulee ja mä en näe sitä. Isommat lapset tulivatkin,  ymmärsivät kyllä.  Pienet lapset pidin lähelläni, eivät he olleet missään pusikoissa yksin.   Todellakin tiesin,  miten monta lasta mulla vastuullani on.  Eli summa summarum;  en mitenkään tajua, miten lapsi voi unohtua hoitajalta mihinkään.  . Tiedän, että mun metodilla noin ei koskaan tapahtunut.  .  Ai niin, ja kotiin tietysti lähdin,  kun viimeinen lapsi oli haettu,   ei kukaan odota, että olisin siellä yksin, jos siellä ei enää ketään ollut.  Olis tosi kiva tietää, mitä ihmettä tuossa on tapahtunut.

Vierailija
385/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvä ja ammattitaitoinen päiväkodin hoitohenkilökunta kun hoiditte niin hyvin lapsiani aikoinaan.

Paljon teitä arvostellaan, mutta itse muistan lämmöllä ja myös lapseni muistelevat positiivisesti hoitoaikoja.

Tämä kiitos menee pieneen kaupunkiin Pirkanmaalla :)

Olen kyllä aikoinaan tämän heillekin kertonut. Arvostan kyllä kovasti, tärkeää ja vaativaa työtä.

Vierailija
386/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma harjoittelija jätetty yksin loppuajaksi, ja koska kaikki lapset on yleensä haettu klo 16.30 mennessä, hän oli mitoittanut menonsa noin ja tyhmänä lähtenyt. Tämäkin perhe siis hakenut aina paljon aiemmin, eikä kukaan ollut ilmoittanut muuta. Huom tämä EI siis ole puolusteleva kommentti vaan kerron mitä tiedän.

Jotkut jopa sanoo että olisi ollut tet-harjoittelija mutta en tiedä varmaksi. Mutta siis harjoittelijalla tietty aika jolloin hän on siellä, se on eri aika kuin työntekijöillä.

Tet-ei ole harjoittelija, vaan seuraamassa ja tutustumassa työntekemiseen. Ei siis yksin koskaan. Ja uutisessa perhe oli ilmoittanut hakuajan.

Jos asia on noin, että.harjoittelija on jäänyt yksin, se on päiväkodin ja vakituisten typeryyttä. Vaikea uskoa, että olisi niin typerästi toimittu.

Olin itse kymmenisen vuotta sitten tet-jaksolla srk:n pitämässä iltapäiväkerhossa. Kaksi kertaa sen viikon aikana olin viimeinen paikalla olija lasten kanssa. Ovia ei mun tarvinnut lukita, koska siihen tilaan tuli välittömästi yksi vanhustenpiiri jatkamaan mut tosiaan siellä sisällä olin, keräsin tavarat paikoilleen ja vahdin kun viimeiset lapset tultiin hakemaan.

Järkyttävää vastuuttomuutta seurakunnalta!

Jos kukkahattutäti viitsisi vielä avata mikä tässä oli järkyttävää vastuuttomuutta? Tettiläinen ei ollut yksin kun paikalle tuli vanhustenpiiri (ja sen vetäjä/t). Tettiläinen on jo sen ikäinen, että pitää ottaakin vastuuta asioista.

Ajatuksesi ongelma on siinä, että laki ei salli tettiläisen ottavan sitä vastuuta vieraista lapsista. Laki ei ylipäätään salli, että kukaan alalle kouluttamaton olisi hoito- tai kasvatusvastuussa päiväkodissa tai kerhotoiminnassa.

T. Eri kukkahattutäti

Vierailija
387/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli ollut sijaisia. Sijaiset eivät tunne kaikkia lapsia. Siksi olis tärkeää viimeisen henkilön olla vakituinen.

Vierailija
388/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oli ihan kunnossa onneksi, kauankohan meinaavat pitää kotona? Rikosilmoitus ihan riittävä, järkytys nyt ehkä vähän ylimitoitettu.

Kenen järkytys ylimitoitettu? Minä, vieras ihminen ja äiti, olen järkyttynyt siitä että noin voi käydä paikassa johon pieni lapsi luotetaan hoitoon.

Juu, ei saisi tapahtua, mutta jos ei uskalla viedä lasta enää hoitoon, on se aika ylilyönti.

Joo, ei saisi tapahtua, mutta jos minulla ois 3-vuotias joka jäis yksin päiväkotiin vaikka kuin kaukana en mä enää sitä samalle hoitopaikalle veis. Eikö sul oo lapsia vai eikö sul oo aivoja? Kumpikin käy.

Vierailija
389/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitella, jos narkkikset olisi saapunut paikalle, kun pikkuinen oli yksin. Ihan hirveää ajatella mitä semmoisesta kohtaamisesta voisi syntyä.

Tietysti semmoisessakin porukassa voi olla vastuullista porukkaa, mutta jos on täysissä aineissa niin ei hyvä heilu.

No 90% tavisohikulkijoista ei tajua että lapsi todella yksi etenkin jos leikkii rauhassa. Ne loput joille ko. päiväkoti jostain elämänvaiheesta tuttu tai omia samanikäisiä lapsia voi katsoa tarkemmin ja huomata että lapsi yksin. Narkit nyt ei huomaa mitään. Isompi uhka että lapsi olisi lähtenyt itse hortoilemaan ulos mutta jos portit kiinni niin ei 3v. niistä kiipeä/pääse ulos jos ovat säädösten mukaisia. Silti kaamea juttu, onneksi lapsi ei hätääntynyt.

Vaihtoehtoja on lukuisia mitä olisi voinut käydä. Kerroin vain yhden niistä.

Onhan niitä muitakin hirvittäviä ihmisiä joihin lapsi olisi voinut törmätä, jos olisi lähtenyt haahuilee. Onneksi mitään ei lapselle käynyt.

Vierailija
390/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko ollut niin ,että vaki väki oli saikulla ja muut kaikki vieraita sijaisia. Tämä laps sattui just sillä hetkellä olemaan jossain nurkan takana, eikä vieraat tädit huomanneet sitä.

Eihän ne tunne lapsia, eikä tiedä kuka on haettuja kuka ei.

Kovin on holtitonta hommaa.

Semmoistahan se on. Enemmänkin on vaaratilanteita kun sijaiset ei tunne lapsia. Sijaiseksi käy kuka tahansa onnistutaan saamaan. Meillä sijaistaa paljon sellainen vanha mummo, joka on oikein kiva mutta fyysisesti ei pysty kumartumaan tai tekemään mitään fyysistä. Hyvähän se on auttaa puhumalla lasta joka makaa maanrajassa. Tää täti jos jää yksin päivän päätteeksi ja jotain sattuisi niin..

NIMILISTA=LAPSI HAETTU, VEDETÄÄN NIMI YLI! LAPSIA 26, LUKU PIENENEE KUN HAETAAN!

Ei. Lapset merkataan puhelimeen, ja ohjelma saattaa takkuilla. Kaikki sijaiset eivät välttämättä osaa käyttää ohjelmaa.

Vierailija
391/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi hyvä tuuri, että ei sattunut mitään. Mutta ennen kuin mitään lisätietoja annetaan, niin en syyllistä työntekijöitä, jotka VOIVAT olla jotain juuri ja juuri täysi-ikäisiä harjoittelijoita/sijaisia, joita ei ole perehdytetty kunnolla jne ja jos lapsi on ollut "piilossa". Tuskin viimeinen on nähnyt lasta ja lähtenyt kotiin.

Ne päättäjät ja johtajat, jotka ovat ajaneet päiväkodit nykyiseen kaaokseen, joutaisivat vastuuseen...

Vierailija
392/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitkä ihmeen narkit tässä ovat vaarana? Ei narkomaaneja kiinnosta mikään muu kuin huumeiden hankkiminen ja omassa porukassa sekoilu. Joku random lapsi hiekkalaatikolla ei kiinnosta ketään narkkia. Suurin vaara lapsella on harhailu jonnekin, mistä ei löydetä, jäädä auton alle tai hukkua vesistöön. Edellyttäen, että pääsee päiväkodin pihalta pois.

Vierailija
393/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on tietenkin raha, ei henkilökunta. Ihmetellään kun suomalaiset ei lisäänny, päiväkodit kuralla, koulut kuralla, ulkona ei uskalla kohta liikkua, töitä ei ole, joka toinen nuori antenni13 osaston kamaa jne...

Lisääntykää suomalaiset!! : )

Raha ei ole se syy, vaan henkilökunnan vastuuttomuus ja huono ammattitaidon puute.

3v lasta ei jätetä missään olosuhteissa yksin ja vaikka ei olisi henkilökuntaa, niin hoitajilla on käytössä puhelin ja soitto 112.

Sieltä tulevat poliisit paikalle.

Turha selitellä rahalla.

Vierailija
394/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin syystä tulee mieleen se päivittäin toistuva hetki, ajallisesti ehkä 5-10min, kun sieltä päiväkodin portista valuu niitä vanhempia/muita hakijoita esimerkiksi 5-10kpl ihan parin minuutin välein ja kerrallakin useita.

Siinä saa olla aikamoinen taituri ja silmät vilistää kuin pingpong-pallo päässä, kun heistä jokaisen "ottaa vastaan", kuikuilee missä se oikea lapsi/et menee, kertoo päivästä ja jos jotain "erityisempää" kerrottavana jne. Ja sitten seuraava, seuraava, seuraava ja seuraava.

Ja samaan aikaan viivaa kys lapsia päivälistasta haetuksi ja plärää ryhmän puhelimessa oikean lapsen nimen ja napauttaa haetuksi.

Voin sanoa, että välillä ihan pyörryttää kys session jälkeen, siinä on tilanne jonka aikana voi(si) sattua ja tapahtua vaikka ja mitä.

Vierailija
395/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhee tapaus. Iso joukko päteviä ja hyviä opettajia ja hoitajia on lähtenyt alalta viime vuosina, koska heitä ei oo arvostettu pätkän vertaa. Alalta pako vaan kiihtyy. Eli tätä tää olee jatkossa enenevissä määrin, kun kaiken maailma n pystymetsästä haetut tädit ja sedät tekee työtä , jonka kaikki osaa, kun siellähän vaan leikitään ja lauletaan.

Vierailija
396/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin että näin voi käydä. Meidän päiväkodissa tuo henkilöstökato käy jo 15.30 kun menee hakemaan. Pihalla on usein yksi aikuinen, jota ei kiinnosta sun lapsi, kun se ei tunne sitä. Kukaan ei merkkaa sovellukseen että lähti, koska oman ryhmän aikuiset on jo kotona ja sitä yhtä kaikkia kolmen jälkeen haettavia lapsia valvovaa aikuista ei kiinnosta kun ne oman ryhmän lapset. Sieltä siis voisi ihan hyvin poimia jonkun tuntemattoman skidin mukaansa, kun päiväkodin työntekijöitä ei joko ole, tai niitä ei kiinnosta. Sovellukseen merkataan seuraavana päivänä hoitoajaksi mitä huvittaa, esim. klo 16, koska sitä ei ole kukaan oman ryhmän aikuinen todentanut.

Vierailija
397/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keikkailen sijaisena enkä todellakaan suostuisi siihen, että olen viimeinen aikuinen päiväkodissa paikalla. Oman lapseni päiväkodissa (yksityinen) lapset leimataan sisään ja ulos läpysköin, kaupungin puolella ainakin täällä työntekijät tekevät sen puhelimelle.

Kaupungilla työskennellessäni muistan, että jokaisen ryhmän viimeinen aikuinen ns. jätti viimeiset lapsensa jollekulle iltavuoron työntekijälle ja tarkasti ennen lähtöään, että puhelimella lista on ajantasalla. Ja ennen lähtöä TIETENKIN piha kierretään, ettei ole jäänyt mitään tai ketään pihaan!

Joku tässä nyt on vetänyt vähän sinne päin hommiaan, siltä vaikuttaisi. Luojan kiitos lapsi on kunnossa.

Vierailija
398/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on tietenkin raha, ei henkilökunta. Ihmetellään kun suomalaiset ei lisäänny, päiväkodit kuralla, koulut kuralla, ulkona ei uskalla kohta liikkua, töitä ei ole, joka toinen nuori antenni13 osaston kamaa jne...

Lisääntykää suomalaiset!! : )

Raha ei ole se syy, vaan henkilökunnan vastuuttomuus ja huono ammattitaidon puute.

3v lasta ei jätetä missään olosuhteissa yksin ja vaikka ei olisi henkilökuntaa, niin hoitajilla on käytössä puhelin ja soitto 112.

Sieltä tulevat poliisit paikalle.

Turha selitellä rahalla.

Siis nimenomaan on raha syynä, että pätevät ja osaavat, vastuulliset aikuiset ovat alalta kaikonneet. Nyt siellä on enenevissä määrin näitä vastuuttomia ja ammattitaidottomia. Olkaa hyvä vaan.

Vierailija
399/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin että näin voi käydä. Meidän päiväkodissa tuo henkilöstökato käy jo 15.30 kun menee hakemaan. Pihalla on usein yksi aikuinen, jota ei kiinnosta sun lapsi, kun se ei tunne sitä. Kukaan ei merkkaa sovellukseen että lähti, koska oman ryhmän aikuiset on jo kotona ja sitä yhtä kaikkia kolmen jälkeen haettavia lapsia valvovaa aikuista ei kiinnosta kun ne oman ryhmän lapset. Sieltä siis voisi ihan hyvin poimia jonkun tuntemattoman skidin mukaansa, kun päiväkodin työntekijöitä ei joko ole, tai niitä ei kiinnosta. Sovellukseen merkataan seuraavana päivänä hoitoajaksi mitä huvittaa, esim. klo 16, koska sitä ei ole kukaan oman ryhmän aikuinen todentanut.

Kuulostaa järkyttävältä. Tässä taidetaan luottaa ihan liikaa ihmisten hyväntahtoisuuteen. Jos oikeasti on niin, että joku tuntematon voisi vain hakea lapsen :/

Vierailija
400/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oli ihan kunnossa onneksi, kauankohan meinaavat pitää kotona? Rikosilmoitus ihan riittävä, järkytys nyt ehkä vähän ylimitoitettu.

Kenen järkytys ylimitoitettu? Minä, vieras ihminen ja äiti, olen järkyttynyt siitä että noin voi käydä paikassa johon pieni lapsi luotetaan hoitoon.

Juu, ei saisi tapahtua, mutta jos ei uskalla viedä lasta enää hoitoon, on se aika ylilyönti.

Joo, ei saisi tapahtua, mutta jos minulla ois 3-vuotias joka jäis yksin päiväkotiin vaikka kuin kaukana en mä enää sitä samalle hoitopaikalle veis. Eikö sul oo lapsia vai eikö sul oo aivoja? Kumpikin käy.

Aha, mä kyllä veisin. Tokihan vaatisin selvitykset ja asioiden korjaamisen, mutta suurempi ongelma sille lapselle tuotetaan päiväkodin vaihdolla kuin asian aikuismaisella käsittelyllä. Juu, olen hoitanut lapseni itse, että sikäli en tollaseen tilanteeseen olisi edes voinut joutua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän