Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi leikkaamispolitiikka on niin suosittua, vaikka se syventää kansalaisten ahdinkoa?

Vierailija
28.03.2023 |

Haluan tietää syyn, miksi äänestäjille velan määrän vähentäminen on tärkeämpää.

Tässä artikkelissa kaksi taloustieteilijää, Sixten Korkman ja Vesa Vihriälä kertovat, ettei syytä tällaiseen velkapaniikkiin ole.

https://www.hs.fi/visio/art-2000009463824.html

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaamispolitiikka on suosittua, mutta vain, jos leikkaukset kohdistuvat kaikkiin muihin.

Vierailija
2/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas työssäkäyvänä veronmaksajana ahdistaa se että multa odotetaan jatkuvasti enemmän ja enemmän. En tajua millä logiikalla se, että köyhälle annetaan tulevaisuudessa vähemmän (leikkaus), on hältä poisottamista. Tuo hänen saavutettu etunsa on minulta pois. Minä mahdollistan hänen mukavan elämän. Miksi minun ahdinkoni ei kiinnosta ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas työssäkäyvänä veronmaksajana ahdistaa se että multa odotetaan jatkuvasti enemmän ja enemmän. En tajua millä logiikalla se, että köyhälle annetaan tulevaisuudessa vähemmän (leikkaus), on hältä poisottamista. Tuo hänen saavutettu etunsa on minulta pois. Minä mahdollistan hänen mukavan elämän. Miksi minun ahdinkoni ei kiinnosta ketään.

No rupea köyhäksi, jos noin kadehdit. Irtisanoudut tänään ja muutat vuokralle. Yhteiskunta seuraa vuokrasi määrää ja käskee muuttamaan muualle jos hinta nousee. Pankkitilisi tutkii joku virkailija. Et voi omistaa mitään. Sairaanhoitokuittisi tutkii virkailija myös. Oikeistolaiset pitää loisena, vailla ihmisarvoa.

Kivalta kuulostaa eikö totta, kyllä kadehdituttaa.

T. Keskituloinen, joka toivoo ettei koskaan joutuisi tuohon asemaan, mutta todistaa sen mahdollisuuden.

Vierailija
4/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rupea köyhäksi, jos noin kadehdit. Irtisanoudut tänään ja muutat vuokralle. Yhteiskunta seuraa vuokrasi määrää ja käskee muuttamaan muualle jos hinta nousee. Pankkitilisi tutkii joku virkailija. Et voi omistaa mitään. Sairaanhoitokuittisi tutkii virkailija myös. Oikeistolaiset pitää loisena, vailla ihmisarvoa.

Kivalta kuulostaa eikö totta, kyllä kadehdituttaa.

T. Keskituloinen, joka toivoo ettei koskaan joutuisi tuohon asemaan, mutta todistaa sen mahdollisuuden.

Edes pientä vastuuta omasta elämästä peräänkuuluttaisin joka ikiseltä. Tää valtio kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Vierailija
5/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska rahaa ei oikeasti ole nykyisen julkisen sektorin ylläpitoon. Alla velkasuhteen räjähdys tällä hallituskaudella

https://www.ts.fi/teemat/5434351

jokainen voi itse arvioida, että voidaanko tolla velkasuhteen kasvulla jatkaa. Pelkkiin korkomenoihin kolmisen miljardia, jostakin nekin leikataan ja jatkossa vielä enemmän :/

Vierailija
6/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei ole jääkiekkoilijoiksi, vaikka isänsä olisi millainen Tappara fani tahansa..

Vierailija
7/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on saanut pelottelukampanjallaan monet ihmiset uskomaan, että Suomi on Kreikan tiellä ja että leikkaukset ovat välttämättömiä. Kuitenkin Suomen luottoluokitus on toiseksi korkein mahdollinen, mikä kertoo aika paljon Suomen taloustilanteesta.

Kyseessä on myös joukkohysteria. Vähän niin kuin viime syksynä, kun ryhdyttiin pelottelemaan sähkön riittämättömyydellä. Saatiin energian hinnat nousemaan. Ja kaikki muutkin hinnat. Siis ihan kuvitteellisista syistä sai alkunsa tämä nykyinen inflaatio. Mitään energiapulaa ei edes ole ollut eikä näy näköpiirissäkään. Mutta kun tarpeeksi hoetaan, monet alkavat uskoa.

Vierailija
8/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko mielikuvitusrahaan. Minulla on lapsia. On ajateltava seuraaviakin sukupolvia, eikä toistaa suurten ikäluokkien itsekkyyttä. Minusta meillä ei ole mitään oikeutta päättää, että seuraava sukupolvi maksa meidän kulut.

Vierailija
9/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisen talousneron mielestä Suomi voi velkaantua yli 10 miljardia joka vuosi ilman mitään ongelmia. Sitähän se tarkoittaa, jos mitään leikkauksia ei saa tehdä.

Vierailija
10/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie oon tavannut omassa henkilökohtasessa elämässä toimimaan niin et kun rahat uhkaa tililtä loppua jätän kampaajan väliin ja virvoitusjuomat ostamatta ja elän sillä mitä kaapista löytyy. En ota syömävelkaa. Tosin edes opsikelijana ei tilanne ajautunut tuohon vaan budjetoin koko ajan kulutukseni. Kampaajalla en tosin käynyt kertaakaan opiskeluaikana kun ei ollut siihen taloudellista joustoa.

Vierailija
11/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa äänestäjistä ei saa mitään sosiaalitukia vaan se on vaan se työstä saatava palkka millä eletään.

Vierailija
12/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko mielikuvitusrahaan. Minulla on lapsia. On ajateltava seuraaviakin sukupolvia, eikä toistaa suurten ikäluokkien itsekkyyttä. Minusta meillä ei ole mitään oikeutta päättää, että seuraava sukupolvi maksa meidän kulut.

juuri näin!!

Anteeksiantamatonta, että uhraamme omilta lapsiltamme sen vähän itsenäisyyden, joka tässä maassa olisi vielä jäljellä.

Vierailija
13/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsö ajatusvirhe sinulla. Kun se seuraava sukupolvi saa myös hyödyt, ei vain kuluja.

Vierailija
14/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten esimerkiksi koodaribussi afrikkaan tai eteläamerikkalaisten sammakoiden kannibalismin (400 000€) tekemättä jättäminen olisi lisännyt ahdinkoasi ? Tai vaikka jos Yle ei ostaisi "Ruotsin muoti" sarjaa ?

Onko nämä todellakin niin tärkeitä että olet valmis ottamaan lainaa näiden toteuttamiseen ? Olisiko Suomessa kenties parempia kohteita olemassa ?

Vierailija
15/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kokoomuksen vaaliase. Tekosyy kyykyttää köyhää. Velka on aina ollut lähes ainoita vaaliaseita. Toinen terveys- ja sosiaalitoimesta leikkaaminen. Köyhillä ei saa olla mitään etuja. Hyi hel vettä mitä sakkia.

Vierailija
16/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kokoomuksen vaaliase. Tekosyy kyykyttää köyhää. Velka on aina ollut lähes ainoita vaaliaseita. Toinen terveys- ja sosiaalitoimesta leikkaaminen. Köyhillä ei saa olla mitään etuja. Hyi hel vettä mitä sakkia.

Jos ei käy töissä tai on eläkkeellä alle 67-vuotiaana niin ei pidäkään olla

Vierailija
17/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mie oon tavannut omassa henkilökohtasessa elämässä toimimaan niin et kun rahat uhkaa tililtä loppua jätän kampaajan väliin ja virvoitusjuomat ostamatta ja elän sillä mitä kaapista löytyy. En ota syömävelkaa. Tosin edes opsikelijana ei tilanne ajautunut tuohon vaan budjetoin koko ajan kulutukseni. Kampaajalla en tosin käynyt kertaakaan opiskeluaikana kun ei ollut siihen taloudellista joustoa.

Juurikin näin. Ei voi elää yli varojen. Pikavippikansa ei tätä ymmärrä.

Vierailija
18/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaisen talousneron mielestä Suomi voi velkaantua yli 10 miljardia joka vuosi ilman mitään ongelmia. Sitähän se tarkoittaa, jos mitään leikkauksia ei saa tehdä.

Eikä tarkoita.

Vierailija
19/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikata pitää, mutta miksi juuri niiltä heikoilta? Miksi on pakko leikata niiltä joilla ei muutenkaan ole mitään? Sieltäkö ne miljardit löytyvät? Leikataan sieltä mikä ei kohdistu heikkoihin. Yritystuet, tienpito, sotilasmenot...Verotetaan haitallisia asioita lisää: epäterveelliset elintarvikkeet, sokeri, bensiini, ökytuotteet, lentäminen....näitähän löytyy vaikka aina jonkun mielestä kohdistuvat väärin nämäkin...

Vierailija
20/146 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei käy töissä tai on eläkkeellä alle 67-vuotiaana niin ei pidäkään olla

Tämä. Jotenkin käsittämätöntä miten jotkut kuvittelee että mukava elämä täällä napapiirillä kuuluu kaikille automaattisesti. Ei pitäisi kuulua. Jauhetaan jostain ihmisoikeuksista. Oma, tai edes vuokra-asunto ei ole ihmisoikeus. Töissäraatavat ihmiset mahdollistaa sen. Missä on työssäkäyvien ihmisoikeudet. Oli kikyt sun muut. Vastikkeetonta rahaa ei pitäisi koskaan jakaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme