Kirjolla
Hyvä sarja Aspergereista
Kommentit (1223)
Mun edesmennyt appiukko, joka olisia pian satavuotias jos eläisi, oli kyllä niin selvä asperger kuin vain olla voi. Hän oli jästipää, jumittui asioihin ja oli myös alkoholisti. Hän seisoi joskus keskellä pirtin lattiaa selittämässä ja selittämässä. Kyllä eritysihmisiä on ollut maailman sivu, mutta ennen on pärjätty ilman diagnoosia ja vielä vuoteen 1986 saakka ihmisiä vapautettiin koulusta. En minäkään ollut tiennyt yhtäkään ennen kuin oma lapsi sai diagnoosin, mutta jälkeenpäin on sitten tullut tajuttua appiukon lisäksi muitakin, joiden erikoisuuden taustalla on nepsy, jota ei ole vain diagnosoitu. Mutta ei juuri kukaan ollut nähnyt tummaihoisia ihmisiäkään sata vuotta sitten, silti heitä on aina ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I will continue in English as my messages are not going through. About Kiri: It bothers me to watch her chilling at home doing nothing. She travels (with Kela money?) to Lisbon and then complains how super hard it was for her to go for a leasure trip with friends.
The thee guys are much more stubborn and don't let the setbacks let them down.
Kelan rahoilla eläen ei matkustella, ja tiedät sen kyllä. Kiri on hyväosaisesta perheestä kuten kaikki ohjelmaan osallistujat. Useimmiten hän matkustaa äitinsä kanssa. Yhdelle osallistujalle rakennettiin oma asunto ja sisustussuunnittelijakin oli apuna. Jostain syystä et kokenut tarvetta epäillä esimerkiksi tämän rahoitusta (mikä oli siis vanhemmat, kuten Kirilläkin). Miksi arvuuttelet Kirin matkustelun rahoitusta?
Juliuksen tausta on ruodittu jo alkupuolella. On ökyperheestä. Isä on lakimies-toimitusjohtaja ja äiti aineenopettaja-kirjailija. Eikä lukiolsiben saa yleensä mitään tukea jos on rikkaat vanhemmat.
Tietääkö kukaan mitä kirjoja on kirjoittanut? Kiinnostaisi kovasti!
Olisko vielä kesken? Mutta joku mutu mulla on, että enemmän tietokirjallisuuden puolta.
https://www.helsinginseurakunnat.fi/material/attachments/roihuvuori/kii…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miten-sujuvat-etatyot-etakoulu-ja-h…
Tämä perhe tykkää julkisuudesta.
Ei kai kukaan tituleeraa itseään kirjailijaksi jos kirjaa ei ole vielä ilmestynyt?
Vaikea sanoa, hänen instatilillään esittelee itsensä mm. Freelance-kirjailijaksi. Mutta eihän kirjoja ole pakko kirjoittaa omalla nimellään. Minäkin teen erästä taiteellista työtä eräälle julkaisijalle ja sain valita teenkö omalla nimellä vai nimimerkillä. Teen näiden yhdistelmällä, vähän silleen että jos Oikea nimeni olisi Maija Meikäläinen, käytän sen tyyppistä nimimerkki kuin Maikku Meitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I will continue in English as my messages are not going through. About Kiri: It bothers me to watch her chilling at home doing nothing. She travels (with Kela money?) to Lisbon and then complains how super hard it was for her to go for a leasure trip with friends.
The thee guys are much more stubborn and don't let the setbacks let them down.
Kelan rahoilla eläen ei matkustella, ja tiedät sen kyllä. Kiri on hyväosaisesta perheestä kuten kaikki ohjelmaan osallistujat. Useimmiten hän matkustaa äitinsä kanssa. Yhdelle osallistujalle rakennettiin oma asunto ja sisustussuunnittelijakin oli apuna. Jostain syystä et kokenut tarvetta epäillä esimerkiksi tämän rahoitusta (mikä oli siis vanhemmat, kuten Kirilläkin). Miksi arvuuttelet Kirin matkustelun rahoitusta?
Juliuksen tausta on ruodittu jo alkupuolella. On ökyperheestä. Isä on lakimies-toimitusjohtaja ja äiti aineenopettaja-kirjailija. Eikä lukiolsiben saa yleensä mitään tukea jos on rikkaat vanhemmat.
Ei ole kyse siitä, että minusta jonkun taustaa pitäisi täällä alkaa ruotimaan, tarkoitin sitä, että minkä takia vain Kirin harrastusten rahoitusta ruoditaan. Miksi suhtautuminen on hänen kohdallaan niin negatiivista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani jotka ovat eläkkeellä olevia opettajia sanoivat,ettei heidän aikanaan ollut as lapsia. Onko asperger ja autismi lisääntynyt? Mikä voisi olla syynä?
Kyllä autismin kirjolla olevia on ollut ennenkin vaan onko tunnistettu lievempää muotoa saati tiedetty koko käsitteen olemassaolosta? 80- ja 90 luvuilta muistan omilta luokiltani oppilaita jotka nyt ajatellen olivat kirjolla. Ja työssäni kohdannut eläkeikäisiäkin, jotka näyttävät olevan erittäin selkeästikin kirjolla, sitä vain ei ole koskaan heille diagnosoitu kun tätä'kevyemmän autismin' olemassaoloa ei ole nuoruutensa aikana tunnettu ja he ovat pärjänneet hitaammassa yhteiskunnassa omalla tavallaan. Tai, kauhea ajatella, kuinka heitä on puristettu samaan muottiin ja mitä ovat pahimmillaan saaneet kokea.
Meillä oli naapurissa nyt jo eläkeikäinen yksi nainen, joka kävi ihan normaalit koulut. Ne, jotka ovat käyneet saman koulun tuskin edes muistavat, vaikka hänen erilaisuutensa on ihan näkyvää, pää on vinossa ja ystävät auttoivat läksyissä niin että pääsi läpi. Himosiisti, vaikka on muuten luonteeltaan kiva, kotipalvelu ei meinaa pärjätä kun hän ei itse enää jaksa siivota ja kaikki pitää olla 100 % ojennuksessa. Käsistään huipputaitava, on virkannut verhoja ja sängynpeittoja. sekä jaksaa keskittyä tuohon virkkaamiseen vaikka 10 tuntia putkeen. Mutta uskon että samalla luokalla olleet sanovat että ei ennen ollut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä naisviha-trendi nyt on? Tämä ei ole ainut keskustelu, jossa siitä syytetään, jos sattuu ihmettelemään jonkun naisen toimintaa.
Ihan takuulla olisin hämmästellyt, jos vaikka Topi olisi todennut etten osaa pakata, joku muu hoitaa. Tai riekkunut festivaaleilla yömyöhään ja sitten valittanut kun päivällä väsyttää, kertoen että rytmi on väärä, mutta kun se iltariekkuminen on niin tärkeää ettei halua muuttaakaan sitä. Tai sanonut Markukselle että en halua tuonne syömään sen sijaan, että sanoi tulevansa mukaan vaikkei syökään itse jne.
Naisvihamieliset asenteet ovat usein niin syvälle sisäistettyjä, että niitä ei itse edes tiedosta. Niitä on kaikilla, naisilla itselläänkin, ja ne opitaan jo ihan lapsina. Ne näkyvät esimerkiksi sellaisissa asioissa, että naista paheksutaan paljon enemmän asioista, joista miehiä ei juuri paheksuta. Monesti ihminen ei itse ajattele, että suhtautuisi samassa asiassa jotenkin eri tavalla sukupuoliin, mutta silti näin on. Nainen saa helpommin ja kovempaa kritiikkiä.
Nämä ovat sellaisia asenteita, joiden tiedostamiseen ja niistä eroon pääsemiseen vaaditaan työtä.
Totta, mutta asiaa ei lainkaan edistä se, että naisvihamielisyydestä syytetään niissäkin tapauksissa, kun siitä ei ole kyse. Tai että siitä, tai mistään muustakaan ylipäätään syytetään hyökkäävään sävyyn. Päinvastoin sinänsä hyvä tarkoitus voi kääntyä itseään vastaan.
Käykö autistit yleensä armeijan, luulisi että se on hyvin vaikeaa heille?
Siellä kun tehdään niinkuin käsketään ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se just sopii että annetaan ohjeita ja on rytmi.
Hyvin vaikeata hahmotushäiriötä ja toiminnanohjauksen vaikeutta on vaikeata hahmottaa (pun intended). Luulen, että siksi jokin suihkussa käymisen osaamattomuus, pakkaamiskyvyttömyys ja sängyn petaamisen mahdottomuus ärsyttävät, koska on vaikeata tajuta, miten suuria ongelmia tuollaisissa toimissa voi olla.
Minulla on vammainen sisarus, jonka monitahoisen vamman laatua ei ole koskaan perusteellisesti selvitetty.
Tunnen sarjaa huolelllisesti katsottuani valtavan piston sydämessäni, kun olen ärtyneenä odottanut häneltä asioita, jotka eivät häneltä suju - etenkin sen jälkeen, kun hän jäi "vastuulleni". Vanhempani eivät kyenneet ottamaan vastaan apua, kuntouttamaan häntä ja tekivät ihan kaiken hänen puolestaan. Tällaista oli hyvin vähän tarjolla aiemmin. Vanhempani eivät järjestäneet hänelle mielekästä elämää millään tavalla.
Sarjan henkilöillä on kaikilla ihanat perheet, jotka tukevat heitä kaikin tavoin.
Ihan hauska sarja. Tykkäsin siitä jaksosta jossa Topi ja Markus seikkaili siellä kaupungissa. Oli vähän Kummeli-meininkiä, mutta eipä siinä mitään. Julius on symppis. Kiri on mielestäni vähiten assimainen, jopa siinä määrin että tulee mieleen onko diagnoosi oikea.
Toi kritiikki on siis twitterissä kolmen kirjoittajan tekstejä ton yhden deittitapauksen lisäksi. Nää kolme autistiaktivistia dissaa kaikkialla kaikkien muiden autismikäsityksiä. Käyvät mm. kertomassa toisille autisteille että nämä ovat vajaaälyisiä jos eivät jaa samoja mielipiteitä autistivainosta eivätkä koe syrjintää työpaikoilla.
Nää levittää myös jotain jenkkihuuhaalinkkejä jatkuvasti twitterissä, jotain pseudotohtoreita jotka kyseenalaistaa kaiken tieteellisen tutkitun tiedon hoitomenetelmistä yms. Yks näistä on ollut myös perustamassa rokotekriittistä yhdistystä, siirtynyt nyt vissiin sit erityismielenkiinnon puolesta vastustamaan autistien hoitoa koska kärsimys tuntuu olevan jotenkin kiinnostavaa.
Hirvittävän suuren vallan ja painoarvon nää saa suhteessa siihen, että kyseessä on tosiaan kolme twitteraktivistia. Muutoinhan palaute on ollut tosi hyvää ja ihmiset on vihdoin puhuneet autismista ja alkaneet tajuta näitä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää, koska armeijassa on liian paljon sosiaalisuutta ja hälinää, itseasiassa siellä ei saa olla missään rauhassa. Käskyt myös vaihtuu lennosta ja tupakavereiden kanssa voi olla sosiaalisia haasteita. En ole varma, mutta minun aikaan yksi saattoi olla kirjolla, hän valitettavasti joutui pahasti kiusatuksi koska oli niin "outo" ja lopulta passitettiin pois.
Topi puhuu koko ajan miten se ja se "katsoi silmään". Luulen, että porukka väistää Topin katsetta koska se on pistävä ja Topi ei tajua tätä itse. Siksi asia jotenkin aina korostuu. Topilla myös vaihtelee ilmeet mielenkiintoisesti, joskus siellä välähtää sellainen pelottavan ilmeetön ja pelottava ilme.
Vierailija kirjoitti:
En ole autisti mutta jotenkin samastun tuohon vaikeuteen ihmissuhteissa. En olisi kyllä uskaltanut edes mennä juttelemaan kellekään niissä pukutapahtumissa. Olisin vaan haahuillut yksin.
Sama, olisin tosin rohkeasti osannut ottaa kontaktia mutta silti todella vaikeaa se olisi ollut. Iso sydän ja autisteille helppiä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K1, J8: Hissien äärilaidat ja huvipuiston ääniraidat
Kiri kerää rohkeutta ja hakee unelmatyöpaikkaansa. Topi ja Sointu purkavat Helsingissä leffafestareiden tarjontaa. Julius matkaa 80 metrin syvyydestä 120 metrin korkeuteen ja korkkaa matkalla ainutlaatuisen hissin. Nelikko tapaa toisensa huvipuistossa. Hauskuuden lisäksi jokaisen oma autismi ja tulevaisuus puhuttavat. Jaksoa on muokattu vastaavan toimittajan päätöksellä 31.3.2023.
En jaksaisi lukea koko ketjua, mutta tietääkö joku mitä tuosta jaksosta on poistettu? Viituuttaa nämä Ylen sensuurit.
Todennäköisesti jotain sivullisia joilta ei ole huomattu pyytää lupaa.
Varmaan se nainen-joka-ei-olekaan-nainen-Aleks, joka koki tulleensa esitetyksi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi aspergertuttu sanoikin joskus, että armeijassa hänellä oli ensimmäistä kertaa sellainen olo, että on oikeassa paikassa. Juuri se järjestelmällisyys ja selkeys, suorituskeskeisyys. Kaikenlainen vapaamuotoinen on raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Autistit tykkäävät selkeistä säännöistä ja rutiineista, joten viihtyvät hyvin armeijassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettei joukossa ole yhtään "Sademies" autistia. Stereotypiat autistin automaattisesta älykkyydestä ovat haitallisia myös autisteille itselleen. Kolme heistä on ylioppilaita, joten älyäkin löytyy joillain osa-alueilla. mutta yksikään ei ole mikään superälykäs tai poikkeuslahjakas millään osa-alueella. Tämä on se realistinen totuus ja siitäkin tykkään sarjassa. Topi vaikuttaa aivan ihanalta ja tykkäisin varmaan livenäkin, vaikka olisi varmasti todella raskasta, jos hänen kanssaan joutuisi olemaan aina tai edes viikoittain.
Minä itse olen stereotypinen autisti, älykäs ja matemaattisesti lahjakas. Ja olen vieläpä nainen.
So? Enemmistö ei ole. Ei tuo kirjoittaja maininnut etteikö stereotyyppisiäkin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Topi puhuu koko ajan miten se ja se "katsoi silmään". Luulen, että porukka väistää Topin katsetta koska se on pistävä ja Topi ei tajua tätä itse. Siksi asia jotenkin aina korostuu. Topilla myös vaihtelee ilmeet mielenkiintoisesti, joskus siellä välähtää sellainen pelottavan ilmeetön ja pelottava ilme.
Silmiin katsominen ei ole kovin oleellinen juttu, että turhaan opetetaan lapsia tavan vuoksi katsomaan silmiin jos ei luonnostaan halua, herkemmät eivät vain kestä sitä tunne-efektiä minkä aiheuttaa koska voi sekoittaa samanaikaisesti ajattelua ilman että olisi varsinaisesti autistinen, kasvojen ilmeet sekä äänenkäyttö, olemus paljon tärkeämpää vuorovaikutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Monien tunnettujen taiteilijoiden ja tiedemiesten on arveltu olevan aspergereja?
On heidän arveltu olleen myös psykopaatteja.
On sen täytynyt olla todellinen syy, mutta en kyllä aio jankata autistin kanssa tästä.