Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjolla

Vierailija
27.03.2023 |

Hyvä sarja Aspergereista

https://areena.yle.fi/1-62092497

Kommentit (1223)

Vierailija
581/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalaillaan ruusuista kuvaa autisteista. Toki monet autistit ovat ihania ihmisiä. Minä olen 17 vuotiaan autistisen pojan äiti. Poikani on älykäs ja osaa soittaa ja piirtää.Hän on todella lahjakas mutta sosiaalisesti kömpelö. Jotkut ystäväni ovat jättäneet minut kun minun poikani loukkaa heitä. Poikani ei tervehdi eikä juttele. Vaan minulle puhuu lyhyitä lauseita. Autistisen vanhempikin kärsii. Olen kuullut,että olen kasvattanut väärin lastani ym.Suomi on kehitysmaa mitä tulee autistien ymmärtämiseen.

Vierailija
582/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon seurannut Juliuksen kanavaa. Eilen iltapäivällä oli jotain 1600 tilaajaa, nyt yli 2000. Kiva hänelle, tuntuu tykkäävän siitä että niitä katsotaan. 

Miksi sarja pitäisi poistaa? Nämä ihmiset ovat täysi-ikäisiä ja oikeustoimikelpoisia, jotka tekevät päätökset itse. Mielestäni jos jotain pitää poistaa on tempation islandit, paratiisihotellit yms. ja olen täysin varma, että noihin osallistujista on aika monellakin joku adhd tai vastaava. Sekä miksei ihmisillä saisi olla sarjassa suosikkeja? Miten se eroaa siitä, että Big Brotherissa yms. ihmiset saavat jopa äänestää suosikkeja ja eikös siellä ole ollut as-ja ahdh-porukkaakin? Diagnoosilla ja ilman. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä maalaillaan ruusuista kuvaa autisteista. Toki monet autistit ovat ihania ihmisiä. Minä olen 17 vuotiaan autistisen pojan äiti. Poikani on älykäs ja osaa soittaa ja piirtää.Hän on todella lahjakas mutta sosiaalisesti kömpelö. Jotkut ystäväni ovat jättäneet minut kun minun poikani loukkaa heitä. Poikani ei tervehdi eikä juttele. Vaan minulle puhuu lyhyitä lauseita. Autistisen vanhempikin kärsii. Olen kuullut,että olen kasvattanut väärin lastani ym.Suomi on kehitysmaa mitä tulee autistien ymmärtämiseen.

Aika paljon on kyllä ollut juttuja siitä, että monentasoista on. Meillä on suvussa kehitysvammatasoinen autisti, joka alkoi puhumaan yli 10-vuotiaana ja sitten kyllä lähes samantien lauseita. Hän kirjoitti jo paljon ennen sitä. Mutta häntä ei voisi ottaa sarjaan, sillä hän tarvitsee edunvalvojan eikä voi yksin mennä kotipihaa pitemmälle, on kuitenkin samaa ikäluokkaa kuin sarjan porukka. Tottelee kuitenkin rajat kun on sanottu että tässä pitää olla. En kerro hänestä enempää, ettei tunnisteta. 

Vierailija
584/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä naisviha-trendi nyt on? Tämä ei ole ainut keskustelu, jossa siitä syytetään, jos sattuu ihmettelemään jonkun naisen toimintaa.

Ihan takuulla olisin hämmästellyt, jos vaikka Topi olisi todennut etten osaa pakata, joku muu hoitaa. Tai riekkunut festivaaleilla yömyöhään ja sitten valittanut kun päivällä väsyttää, kertoen että rytmi on väärä, mutta kun se iltariekkuminen on niin tärkeää ettei halua muuttaakaan sitä. Tai sanonut Markukselle että en halua tuonne syömään sen sijaan, että sanoi tulevansa mukaan vaikkei syökään itse jne.

Mä voin avata adhd-aikuisen pikkusiskona tuota asiaa. Kyllä mun veli jaksaa mennä ja olla kylillä ja on ylisosiaalinen. Mutta huomaa: Siinä ei tarvitse olla järjestelmällinen. Jos jotain pitää järjestää, siitä ei tule yhtään mitään. Mun vanhemmat vielä eivät vaatineet häneltä mitään, ainoastaan fyysisiä ulkotöitä. Mutta mun äitikään ei mikään järjestelmällisyyden perikuva ollut, mutta oli silti kova tekemään koko ajan, oli vapaaehtoistöissä ja teki töitä yrittäjänä, mutta ilman isän ja meidän kahden terveemmän lapsen apua se ei olisi onnistunut. Mutta mä olin se, joka meillä siivosi ja kun illalla oli koti puhdas niin seuraavana päivänä kun tulin koulusta, oli kaikki jo ihan sekaisin.  Yksinkertaisesti: Veli on ylivilkas, ei huonokäytöksinen kuitenkaan ja jaksaa mennä ja olla vaikka päivän pois. Mutta vaatteita hän ei osaa laittaa järjestykseen, vaikka yrittäisi. Hän nyt tietää mitä pitää ottaa reissuun mukaan, mutta hänellä pitää olla iso ikean kassi johon hän saa vain heittää ne tavarat. Ei hän osaa käyttää matkalaukkujen mekanismeja. 

Vierailija
585/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sarjassa oli hyvin eri tyyppisiä autisteja, niin olisin kaivannut vielä laajempaa skaalaa. Myös sellaisia jotka olisi ennen diagnosoitu aspergereiksi, joilla ei ole niin suuria vaikeuksia toimia tavallisessa elämässä, mutta autismin vaikutukset jäävätkin juuri siksi muilta huomaamatta. Ihan jo senkin tähden että neurotyypilliset näkisivät ettei kirjolla oleminen ole mikään maailman loppu, tai ajattele että autistin tunnistaa aina vähintään puhetyylistä tai sosiaalisesta kömpelyydestä.

Minä ja lapseni olemme autisteja. Lapseni oireilee huomattavasti ja pystyy hädintuskin muodostamaan lauseita. Minusta taas asiaa ei huomaa heti kättelyssä (paitsi että olen ihmisten mielestä vähän outo), koska lapsuudessani se jäi diagnosoimatta ja opin ns. maskaamaan. Ulkopuolisen silmin varmaan pärjään ihan hyvin elämässä, mutta se kärsimys onkin enimmäkseen loputonta sisäistä taistelua jaksamisen ja ulkoisten ärsykkeiden sietämisen välillä. Tätä maailmaa ei todellakaan ole rakennettu meitä varten.

Vierailija
586/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sointu ja Topi

Kyyneleet nousi silmiin kun, Topi lohdutti Sointua !

Vierailija
587/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

K1, J8: Hissien äärilaidat ja huvipuiston ääniraidat

Kiri kerää rohkeutta ja hakee unelmatyöpaikkaansa. Topi ja Sointu purkavat Helsingissä leffafestareiden tarjontaa. Julius matkaa 80 metrin syvyydestä 120 metrin korkeuteen ja korkkaa matkalla ainutlaatuisen hissin. Nelikko tapaa toisensa huvipuistossa. Hauskuuden lisäksi jokaisen oma autismi ja tulevaisuus puhuttavat. Jaksoa on muokattu vastaavan toimittajan päätöksellä 31.3.2023.

En jaksaisi lukea koko ketjua, mutta tietääkö joku mitä tuosta jaksosta on poistettu? Viituuttaa nämä Ylen sensuurit.

Vierailija
588/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiri kerää rohkeutta ja hakee unelmatyöpaikkaansa. Topi ja Sointu purkavat Helsingissä leffafestareiden tarjontaa. Julius matkaa 80 metrin syvyydestä 120 metrin korkeuteen ja korkkaa matkalla ainutlaatuisen hissin. Nelikko tapaa toisensa huvipuistossa. Hauskuuden lisäksi jokaisen oma autismi ja tulevaisuus puhuttavat. Jaksoa on muokattu vastaavan toimittajan päätöksellä 31.3.2023.

En jaksaisi lukea koko ketjua, mutta tietääkö joku mitä tuosta jaksosta on poistettu? Viituuttaa nämä Ylen sensuurit.

Todennäköisesti jotain sivullisia joilta ei ole huomattu pyytää lupaa. 

Vierailija
589/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo vielä nähnyt sellaista hskdoa missä joku Aleks on mukana. Mutta tämä Aleks on jostain valittanut, liittyy luultavasti siihen.

Vierailija
590/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti jotain sivullisia joilta ei ole huomattu pyytää lupaa. 

Pskanmarrjat. Jos kävelet kadulla ja naamasi näkyy kamerassa, ei sinulla ole oikeutta vaatia poistoa eikä Ylen tarvitse sellaiseen suostua. Jotain olennaista siitä on poistettu.

Vierailija
591/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että poisto liittyy tähän: 

"Twitterissä Aleks-nimellä esiintyvä henkilö kertoo, että hän osallistui sarjaan ja näkyy joissain kohdissa, mutta ei tavalla, johon hän oli suostunut. Hänen julkaisunsa aiheesta ovat keränneet valtavasti huomiota.

– Koen tulleeni manipuloiduksi. En ole suostunut deittiohjelmaan, sivujuoni on tehty ilman suostumustani ja en ole ollut tietoinen asiasta, Aleks kirjoittaa Twitter-päivityksessään."

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000009488108.html

Vierailija
592/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä naisviha-trendi nyt on? Tämä ei ole ainut keskustelu, jossa siitä syytetään, jos sattuu ihmettelemään jonkun naisen toimintaa.

Ihan takuulla olisin hämmästellyt, jos vaikka Topi olisi todennut etten osaa pakata, joku muu hoitaa. Tai riekkunut festivaaleilla yömyöhään ja sitten valittanut kun päivällä väsyttää, kertoen että rytmi on väärä, mutta kun se iltariekkuminen on niin tärkeää ettei halua muuttaakaan sitä. Tai sanonut Markukselle että en halua tuonne syömään sen sijaan, että sanoi tulevansa mukaan vaikkei syökään itse jne.

Naisvihamieliset asenteet ovat usein niin syvälle sisäistettyjä, että niitä ei itse edes tiedosta. Niitä on kaikilla, naisilla itselläänkin, ja ne opitaan jo ihan lapsina. Ne näkyvät esimerkiksi sellaisissa asioissa, että naista paheksutaan paljon enemmän asioista, joista miehiä ei juuri paheksuta. Monesti ihminen ei itse ajattele, että suhtautuisi samassa asiassa jotenkin eri tavalla sukupuoliin, mutta silti näin on. Nainen saa helpommin ja kovempaa kritiikkiä.

Nämä ovat sellaisia asenteita, joiden tiedostamiseen ja niistä eroon pääsemiseen vaaditaan työtä.

Vierailija
593/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I will continue in English as my messages are not going through. About Kiri: It bothers me to watch her  chilling at home doing nothing. She travels (with Kela money?) to Lisbon and then complains how super hard it was for her to go for a leasure trip with friends.

The thee guys are much more stubborn and don't let the setbacks let them down.

Kelan rahoilla eläen ei matkustella, ja tiedät sen kyllä. Kiri on hyväosaisesta perheestä kuten kaikki ohjelmaan osallistujat. Useimmiten hän matkustaa äitinsä kanssa. Yhdelle osallistujalle rakennettiin oma asunto ja sisustussuunnittelijakin oli apuna. Jostain syystä et kokenut tarvetta epäillä esimerkiksi tämän rahoitusta (mikä oli siis vanhemmat, kuten Kirilläkin). Miksi arvuuttelet Kirin matkustelun rahoitusta?

Juliuksen tausta on ruodittu jo alkupuolella. On ökyperheestä. Isä on lakimies-toimitusjohtaja ja äiti aineenopettaja-kirjailija. Eikä lukiolsiben saa yleensä mitään tukea jos on rikkaat vanhemmat.

Tietääkö kukaan mitä kirjoja on kirjoittanut? Kiinnostaisi kovasti!

Vierailija
594/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvihamieliset asenteet ovat usein niin syvälle sisäistettyjä, että niitä ei itse edes tiedosta. Niitä on kaikilla, naisilla itselläänkin, ja ne opitaan jo ihan lapsina. Ne näkyvät esimerkiksi sellaisissa asioissa, että naista paheksutaan paljon enemmän asioista, joista miehiä ei juuri paheksuta. Monesti ihminen ei itse ajattele, että suhtautuisi samassa asiassa jotenkin eri tavalla sukupuoliin, mutta silti näin on. Nainen saa helpommin ja kovempaa kritiikkiä.

Nämä ovat sellaisia asenteita, joiden tiedostamiseen ja niistä eroon pääsemiseen vaaditaan työtä.

Uusin esimerkki tuo toinen viestiketju jossa tuputtamisesta syytettiin naisia työpaikalla. Mun miehen, joka on ammatiltaan it-alan insinööri ja ollut aina ainoastaan miesvaltaisissa työpaikoissa, se on ollut paljon pahempaa ja joka ikinen jolta hän on jotain ostanut tukeakseen milloin mitäkin harrastusta on ollut mies. Itse olen ollut parissa naisvaltaisessa valtion virastossa, toisessa se kiellettiin ja nimenomaan naiset olivat aloitteellisia.Toisessa joku myi mausteita niin että kahviossa oli lista mihin sai nimensä laittaa, ilman tuputtamista ja joku kertoi kahvipöydässä että tupper-kutsuille saa tulla, mutta siinä kaikki.  Itsekin olen insinööri, mutta olin silti noissa hommissa, sittemmin miesvaltaisissa paikoissa. Kyllä mä näen sen miesvaltaisten paikkojen ihannoinnin naurettavana. En ole ikinä nähnyt naisvaltaisissa paikoissa sellaista ettei voi edes samaan aikaan olla koko firman sisällä yksi työnjohtaja, jos yksi toinen on siellä. Sekä raksapuolella riidelläään paljon. Miehet on myös hankalimpia asiakkaina. 

Vierailija
595/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I will continue in English as my messages are not going through. About Kiri: It bothers me to watch her  chilling at home doing nothing. She travels (with Kela money?) to Lisbon and then complains how super hard it was for her to go for a leasure trip with friends.

Kelan rahoilla eläen ei matkustella, ja tiedät sen kyllä. Kiri on hyväosaisesta perheestä kuten kaikki ohjelmaan osallistujat. Useimmiten hän matkustaa äitinsä kanssa. Yhdelle osallistujalle rakennettiin oma asunto ja sisustussuunnittelijakin oli apuna. Jostain syystä et kokenut tarvetta epäillä esimerkiksi tämän rahoitusta (mikä oli siis vanhemmat, kuten Kirilläkin). Miksi arvuuttelet Kirin matkustelun rahoitusta?

Juliuksen tausta on ruodittu jo alkupuolella. On ökyperheestä. Isä on lakimies-toimitusjohtaja ja äiti aineenopettaja-kirjailija. Eikä lukiolsiben saa yleensä mitään tukea jos on rikkaat vanhemmat.

Olisko vielä kesken? Mutta joku mutu mulla on, että enemmän tietokirjallisuuden puolta. 

https://www.helsinginseurakunnat.fi/material/attachments/roihuvuori/kii…

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miten-sujuvat-etatyot-etakoulu-ja-h…

Tämä perhe tykkää julkisuudesta. 

Vierailija
596/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirin haukkumisessa on naisvihaa mukana. Miehiä ymmärretään, mutta naista pidetään, jälleen kerran, vain vääränlaisena eikä _oikeasti_ erilaisia haasteita omaavana. Jos esimerkiksi Topi olisi nainen, en usko, että hänen kiusallisiakin tilanteita aiheuttavaan suorapuheisuuteensa suhtauduttaisiin yhtä positiivisesti kuin nyt. Ja tällä en siis missään tapauksessa tarkoita haukkua Topia, hän on autisti ja se aiheuttaa hänellä tiettyjä asioita, kyse ei ole huonotapaisuudesta. Mutta se pitäisi ymmärtää myös Kirin kohdalla, että kyse ei ole siitä, ettei hän vain viitsi, vaan ihan oikeasti siitä, että tietyt neurotyypillisille itsestään selvät asiat ovat hänelle vaikeita.

Kirillähän on hahmotushäiriö, ja itsekin hahmotushäiriön omaavana voin kertoa, että se vaikeuttaa tavallista arkea ja yksinkertaisiakin töitä PALJON. Kyse on hemmetin hankalasti selitettävästä asiasta, mutta yritän: en vain "näe" muille ihmisille itsestään selviä juttuja, suunnat menevät sekaisin, kuvallinen ohje vaikka jonkun tavaran kokoamisesta voi olla yhtä sotkua, en tiedä mihin suuntaan jotakin asiaa pitäisi kääntää, en jotakin työtehtävää tehdessä osaa ajatella missä järjestyksessä se olisi parasta ja luontevinta tehdä..."paras" esimerkki lienee se, että minulta hävisi kerran Kalasataman metroaseman uloskäynti, se mikä menee kauppakeskukseen. Olin kulkenut siitä lukemattomia kertoja. Ja sitten eräänä päivänä, kun astuin ulos metrosta, sitä ei ollutkaan siinä. Sitä ei ollut missään. Tajusin toki, että olin ollut nyt metron takimmaisessa vaunussa enkä siinä mikä yleensä osuu suunnilleen kyseisen oven kohdalle, joten kävelin eteenpäin. Mutta ovea ei löytynyt. Kävelin takaisinpäin. Enkä näe ovea missään. Kävelen edestakaisin, enkä edelleen näe kauppakeskukseen johtavaa ovea. Sen on pakko olla siinä, on vain kaksi raidetta ja tämä on se keskustaan päin menevä raide ja _tiedän_ että olen jäänyt siinä pois ja mennyt siitä ovesta vaikka kuinka monta kertaa. Mutta en silti näe sitä kirottua ovea. Nyt alan jo panikoida, mitä on tapahtunut, onko päässäni tapahtunut jotain, onko minulla jokin akuutti, vakava aivotoiminnan häiriö? Olenko seonnut? Seisoa torotan metrolaiturilla neuvottomana. Ja sitten huomaan, että ovi onkin tuossa. En ole vain jotenkin hahmottanut sitä siinä vaikka kävelin sen ohi monta kertaa, mikä ilmeisesti johtui siitä, että jäin metrosta niin eri kohdassa laituria kuin yleensä ja tämä sekoitti "vakioasetukset" päässäni. Samantyyppisiä tilanteita on ollut muitakin, mutta tämä on kyllä se pahin. Tällaista on hahmotushäiriön kanssa.

Esimerkkitapauksesi eli Topi on todella komea ja hyvävartaloinen, mikä varmasti vaikuttaa siihen, miten ihmiset suhtautuvat hänen toimintaansa. Olisipa sarjassa ollut joku todella kaunis ja missivartaloinen aspergernainen, niin päästäisiin näistä naisvihajankuttajista. En siis usko, että erottava tekijä on sukupuoli, vaan ulkoinen viehättävyys.

Kyllä se on usein hyvin pitkälle sukupuoli. Jos naiselta ei luonnistu esimerkiksi kodin siistinä pitäminen ns. itsestään, niin häntä kritisoidaan paljon rajummin kuin miestä. Kirillähän oli sosiaalista taitavuutta, mutta jos on sosiaalisesti kömpelö autistinainen, niin se aiheuttaa todella paljon enemmän ihmettelyä ja paheksuntaa kuin miehen sosiaalinen kömpelyys. Myös erityiskiinnostuksenkohteita arvotetaan naisilla ja miehillä eri tavoin. Naisella ne nähdään usein typerinä ja turhina, vaikka miehen erityiskiinnostuksenkohteet voivat olla ihan yhtä "turhia" (turhalla tarkoitetaan tässä yhteydessä yleensä jotain, mistä ei ole hyötyä esimerkiksi työelämässä, mikä on siinäkin mielessä hyvin outoa, että onhan neuronormaaleillakin erilaisia harrastuksia ihan vain siksi, että he tykkäävät niistä).

Jos olisi ollut saman oloinen mies, joka ei osaa vaihtaa lakanoita ja vain vinkuu joka asiasta, niin olisi varmasti tullut ihan samanlaisia reaktioita kuin tästä ohjelman tytöstä.

Käytät itsekin sanoja "ei osaa" ja silti syyllistät häntä siitä. Jos ei tosiaan osaa, niin silloin ei osaa vaikka yrittää opetella, kyse ei ole laiskuudesta. Itse hahmotushäiriön omaavana ymmärrän, että lakanoiden vaihto voi olla jollekin todella vaikea tehtävä. Itselläni kesti huomattavasti normaalia kauemmin, että opin laittamaan peiton pussilakanan sisään niin että se on jotenkin suorassa eikä yksi ryppykasa. Kauan siinä väkertämisessä menee edelleen, minusta ei ikinä olisi esimerkiksi hotellisiivoukseen jossa sänky on pedattava suunnilleen sekunnissa sellaiseksi tiukaksi paketiksi niin kuin hotellihuoneissa on.

Ihmiset, joilla ei ole hahmottamisen vaikeuksia eivät usein yksinkertaisesti kykene ymmärtämään, miksei sellaisesta häiriöstä kärsivä näytä saavan sujumaan jotain, mikä on ns.itsestään selvää. Ajatellaan, että täytyyhän tuon olla vain laiska koska kyllähän sen nyt on pakko huomata ja tajuta tämmöinen juttu. Mutta kun ei vain huomaa eikä tajua.

Vierailija
597/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani jotka ovat eläkkeellä olevia opettajia sanoivat,ettei heidän aikanaan ollut as lapsia. Onko asperger ja autismi lisääntynyt? Mikä voisi olla syynä?

Kyllä autismin kirjolla olevia on ollut ennenkin vaan onko tunnistettu lievempää muotoa saati tiedetty koko käsitteen olemassaolosta? 80- ja 90 luvuilta muistan omilta luokiltani oppilaita jotka nyt ajatellen olivat kirjolla. Ja työssäni kohdannut eläkeikäisiäkin, jotka näyttävät olevan erittäin selkeästikin kirjolla, sitä vain ei ole koskaan heille diagnosoitu kun tätä'kevyemmän autismin' olemassaoloa ei ole nuoruutensa aikana tunnettu ja he ovat pärjänneet hitaammassa yhteiskunnassa omalla tavallaan. Tai, kauhea ajatella, kuinka heitä on puristettu samaan muottiin ja mitä ovat pahimmillaan saaneet kokea.

Vierailija
598/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kirjon ihmiset ei tunne samalla tavalla negatiivisia tuntemuksia kuten me. En tiedä voiko kirjolainen olla edes vakavasti masentunut? Ehkä jotkut

Mitä hlvttiä mä just luin? Ei kaikki autistit todellakaan ole mistään samasta optimismin ja ikuisen positiivisuuden muotista valettu. Meillä on ihan omat luonteemme! Monilla rankkoja elämänkokemuksia taustalla kuten yksinäisyyttä ja kiusatuksi tulemista, surua omasta tilasta. Erityisesti tytöillä on taipumus masennukseen murrosiässä. Se mitä tuossa sarjassakin nähtiin oli se että autisteilla on taipumus ajatella järjellä, loogisesti ja käytännöllisesti, eikä siksi voi jäädä tuleen makaamaan vaan on pakko yrittää parhaansa selvitäkseen, haasteista ja ikävistä tunteista huolimatta.

Vierailija
599/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sarjassa oli hyvin eri tyyppisiä autisteja, niin olisin kaivannut vielä laajempaa skaalaa. Myös sellaisia jotka olisi ennen diagnosoitu aspergereiksi, joilla ei ole niin suuria vaikeuksia toimia tavallisessa elämässä, mutta autismin vaikutukset jäävätkin juuri siksi muilta huomaamatta. Ihan jo senkin tähden että neurotyypilliset näkisivät ettei kirjolla oleminen ole mikään maailman loppu, tai ajattele että autistin tunnistaa aina vähintään puhetyylistä tai sosiaalisesta kömpelyydestä.

Minä ja lapseni olemme autisteja. Lapseni oireilee huomattavasti ja pystyy hädintuskin muodostamaan lauseita. Minusta taas asiaa ei huomaa heti kättelyssä (paitsi että olen ihmisten mielestä vähän outo), koska lapsuudessani se jäi diagnosoimatta ja opin ns. maskaamaan. Ulkopuolisen silmin varmaan pärjään ihan hyvin elämässä, mutta se kärsimys onkin enimmäkseen loputonta sisäistä taistelua jaksamisen ja ulkoisten ärsykkeiden sietämisen välillä. Tätä maailmaa ei todellakaan ole rakennettu meitä varten.

Meidän nuorempi poika on tällainen, mutta luultavasti kommentit olisivat tasoa "mitä tuo tekee sarjassa, tuohan on ihan normaali". Hän voisi jopa lähteä. Tukitoimet loppui siihen, kun ekaluokan opettaja sanoi palaverissa missä oli psykologi ym.  että hänellä on ollut paljon haastavampiakin lapsia ilman mitään diagnooseja ja pärjätty on, sitä paitsi tämä on kiltti ja tottelevainen lapsi. Että eiköhän jätetä nämä palaverit tähän, normaalit kehityskeskustelut vanhempien kanssa riittää. Hyvin on pärjännyt, sai töissään juuri ylennyksen ja etsii omaa asuntoa, kävi armeijan, kävi lukion. Lapsena oli kirjakielellä puhumista, tautofoniaa ja päiväkodista lähti tutkimukset kun ei osaa leikkiä. Lähinnä sillä tavalla ei osannut leikkiä, että vaati kaikkia hiekkalaatikolla leikkimään pikkuautoilla niin että pitää noudattaa oikeita liikennesääntöjä eikä mennä miten sattuu ristiin rastiin. Valehdella ei osaa, mutta ei puhu asioita suoraan vaan tietää mikä on sopivaa, yleensä. No asuntoa etsiessä saattaa möläytellä välittäjälle että yksi kämppä oli edullisempi kun siinä oli yksityinen myyjä tai kaupassa saattaa sanoa ääneen että onpa hirveän värinen pusero, mutta nämä on aika viattomia juttuja. 

Vierailija
600/1223 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vielä kesken? Mutta joku mutu mulla on, että enemmän tietokirjallisuuden puolta. 

https://www.helsinginseurakunnat.fi/material/attachments/roihuvuori/kii…

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miten-sujuvat-etatyot-etakoulu-ja-h…

Tämä perhe tykkää julkisuudesta. 

Ei kai kukaan tituleeraa itseään kirjailijaksi jos kirjaa ei ole vielä ilmestynyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän