Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
123456789 kirjoitti:
Henkilö kutsuu itsensä lapsiperheeseen. Hän asennoituu siten, että menee kutsuvieraaksi. Hän mielessään ja sanallisesti velvoittaa lapsiperheen vanhemmat valmistelemaan hänelle pihviaterian ja viihdyttämään häntä sosiaalisesti. Hän ajattelee istuvansa vierailun ajan sohvalla.
Jos kyseinen henkilö pystyisi olemaan ISOÄITI, eikä VIERAS, voisi asiat sujua paremmin.
Varmasti riittäisi jos hän olisi edes normaali vieras, eli ei tölvisi isäntäväkeä, tylyttäisi lapsia, esittäisi vaatimuksia ja olisi kaikin puolin raskas.
Istuskelisi lasten kanssa hetken, olisi heille ystävällinen ja kiinnostunut, olisi vanhemmille ystävällinen ja kannustava tai edes asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika ja miniä taitavat olla sekä pihejä että ääliöitä. Totta kai pitkän matkan takaa tulleelle tarjotaan ruokaa ja kahvia tms.
Kannattaa ehkä seuraavalla kerralla ottaa eväät mukaan ja käydä perille päästyä pöydän ääreen syömään näitä eväitä. Nälässä on ikävä olla.
Tuskin seuraavaa kertaa tulee, kun poika ei ole enää äitiänsä kutsunut. Vahva vihje, että äiti ei ole tervetullut.
Miniä on siellä aikansa ränkännyt ja miestänsä kiusannut pahasta anopista. Mies on luovuttanut.
Millaisena kynnysmattona sinä miehiä oikein pidät? Ei ne kaikki naiset ole mitään miestään alistavia justiinoita, kuten sinä.
Hahah! Salli mun nauraa. Nämä kylmän kalsat miniät itse pitävät miestään kynnysmattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matkan takaa jos tullaan ja jäädään yöksi niin tottakai ruokaa pitää saada. Ei muuta kun miniä käärii hihat ja alkaa duunaan safkaa.
Anoppi ei tullut putkän matkan takaa eikä jäänyt yöksi.
tietenkin jos on vaan pistäytymässä ja asuu suht lähellä niin kahvi ja piirakkaa. Kysyisin kyllä maittaako ruoka jos on nk ruoka-aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapoja on erilaisia. Meillä Etelä-Suomessa kyläily=kahvittelu. Illalliselle pyydetään erikseen mainitsemalla, esim. "Tuletteko lauantaina syömään?".
Sama myös Savossa ja äidin puolen suvulla Pohjanmaalla.
Älä valehtele! Savossa kyllä tarjotaan ruoka vieraille kysymättä kumman puolta on. Ja kahvipöydässä on sen kymmentä sorttia.
Hyvä miniä! Ei tällaista kannata koskaan sietää, mummot pysyy kotona ennen kun oppivat hyviä käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tavallista on tässä ketjussa mainittu "mies hoitaa oman sukunsa tarjoilut, vaimo oman sukunsa"? En ole koskaan aiemmin sellaisesta kuullut. Kun meille tulee vieraita, niin ovat meidän vieraita, vaikkei toinen olisi kotona ja valmistellaan yhdessä koti kuntoon. Leivon ja kokkaan ihan yhtä lailla miehen sukulaisille ja ystäville kuin omillenikin.
No ne onkin just näitä joilla on myös mun harrastukset ja sun harrastukset, mun rahat ja sun rahat, mun elämä ja sun elämä. Ei nämä av(i)oliitot kauan kestä.
Huomattavasti keskivertoa kauemmin on kestänyt. Ne avioliitot ei kestä, joissa kaikki jätetään vaimon hommaksi ja miehen tehtävä on korkeintaan "vähän autella".
Avioliitossamme ei ole "kaikkea" jätetty vaimon hommaksi. Näinkin voi tapahtua. Tehtävää kummallekin. Olisiko tullut mieleesi?
Eli mikä siinä on sitten vikana, että joku muu jakaa hommia perheessään?
Mielestäni se että esimerkiksi jaetaan ne sukulaiset on enemmän kuin järkevää, eikä kenellekään ole epäselvää silloin mikään, kun jokainen sukulainen tietää, kumman sukua on ja keneen ottaa yhteyttä ja kuka on vastuussa. Säästää aivan kaikkia turhalta säätämiseltä.
Kyllähän nuo nyt muutenkin tietää. Ja jakamaanhan niitä hommia ja asioita aina joutuu.
Miten, jos ei ole kerrottu vaan säädetään mitä sattuu?
Jos pariskunta päättää, että mies hoitaa miehen sukulaiset ja vaimon vaimon sukulaiset, he tietää ja kun kertovat sukulaisillle, yhdelläkään ei ole epäselvää enää koskaan, kuka se perheen yhdyshenkilö on häneen päin.
Ei tarvitse miettiä kenen kanssa sopia, keneltä kysyä, keneltä vaatia, pyytää ja kinuta tai ketä syyttää.
Se on aina justiinsa se oma sukulainen siitä perheestä. Ei se sen puoliso, joka ei ole sukua.
Ei säädetä miten sattuu. Kun niitä hommia jaetaan, niistä on siis päätetty. Meneekö kaaliin?
Niin eli päätätte koko ajan ja tiedotatte koko ajan.
Miksi?
Kun tuo sukulaisten jako vaimolle omat ja miehelle omat tarvitsee tehdä tasan kerran ja tiedottaa kerran.
Ei mitään järkeä tuossa sun touhussasi.
Enkä ymmärrä ollenkaan, että toisaalta paheksut että töitä jaetaan ja toisaalta kehut jakaneesi töitä.
En minäkään ymmärrä tätä kokoaikaista päättämistä, säätämistä ja tiedottamista näitten miniöitten taholta. Se on niinkuin pääasia heidän perheasioittensa hoidossa. Jatkuvaa oman itsensä turvaamista ja asemansa varmistamista ja varomista. Ei pitäisi olla noin epävarma. Pelkää uhkaavia kummituksia. Eihän niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matkan takaa jos tullaan ja jäädään yöksi niin tottakai ruokaa pitää saada. Ei muuta kun miniä käärii hihat ja alkaa duunaan safkaa.
Anoppi ei tullut putkän matkan takaa eikä jäänyt yöksi.
tietenkin jos on vaan pistäytymässä ja asuu suht lähellä niin kahvi ja piirakkaa. Kysyisin kyllä maittaako ruoka jos on nk ruoka-aika.
Ei ollut ruoka-aika, eikä osaa käyttäytyä ruokapöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat varmaan taloudellisesti tiukoilla ja hävettää laittaa tarjottavaksi jotain puuroa, sosekeittoa tai eineskalapuikkoja lounaaksi. Ilmankos meni solmuun kun ehdotit pihvilounaan. Käy jollain verukkeella katsomassa löytyykö jääkaapista muuta kuin valo
Eivät ole taloudellisesti tiukoilla, brutto heillä yhteensä yli 7 tuhatta euroa, toki miniällä nyt vähemmän kun on hoitovapaalla. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ollut koskaan.
Ei tuo nyt kovin paljon ole, kun se jakaa kahdelle aikuiselle ja lapsille. Veroja menee paljon ja enemmän kuin yhdeltä 3500 euroa ansaitsevalta. Naudanliha sisäfileepihvi voi maksaa kaupassa jopa 80 euroa kg, kahden pilvin hinnaksi tulee 24 euroa. Ainakin 50 euroa menisi jo neljään pihviin.
Niin mutta eivät ole tiukoilla. Voihan arjessa olla vähän juhlaakin, hyvät pihvit ja jopa lasillinen viiniä, ei pojan perheen talous siihen kaatuisi jos kestittäisivät vanhaa äitiä edes minimin.
Kun joku tarttuu taas, niin minä en ole heiltä paljon mitään pyytänyt vuosien varrella. Paristi lumityöt, pientä mökkiremonttihommaa, painavien tavaroiden kuskausta ja nostelua, ruohonleikkuutta. Tuo ruokailu oli vaan puolivitsillä.
Jaa jaa. Oletko sinä tarjonnut orjillesi sapuskat?
Ootko ihan tosissasi? Pari pientä askaretta, ja täällä höyrytään orjatyöstä?!? Ei ole todellista, tämä siis suoraan pullamössösukupolven suusta. Luojan kiitos olen vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tavallista on tässä ketjussa mainittu "mies hoitaa oman sukunsa tarjoilut, vaimo oman sukunsa"? En ole koskaan aiemmin sellaisesta kuullut. Kun meille tulee vieraita, niin ovat meidän vieraita, vaikkei toinen olisi kotona ja valmistellaan yhdessä koti kuntoon. Leivon ja kokkaan ihan yhtä lailla miehen sukulaisille ja ystäville kuin omillenikin.
No ne onkin just näitä joilla on myös mun harrastukset ja sun harrastukset, mun rahat ja sun rahat, mun elämä ja sun elämä. Ei nämä av(i)oliitot kauan kestä.
Huomattavasti keskivertoa kauemmin on kestänyt. Ne avioliitot ei kestä, joissa kaikki jätetään vaimon hommaksi ja miehen tehtävä on korkeintaan "vähän autella".
Avioliitossamme ei ole "kaikkea" jätetty vaimon hommaksi. Näinkin voi tapahtua. Tehtävää kummallekin. Olisiko tullut mieleesi?
Eli mikä siinä on sitten vikana, että joku muu jakaa hommia perheessään?
Mielestäni se että esimerkiksi jaetaan ne sukulaiset on enemmän kuin järkevää, eikä kenellekään ole epäselvää silloin mikään, kun jokainen sukulainen tietää, kumman sukua on ja keneen ottaa yhteyttä ja kuka on vastuussa. Säästää aivan kaikkia turhalta säätämiseltä.
Kyllähän nuo nyt muutenkin tietää. Ja jakamaanhan niitä hommia ja asioita aina joutuu.
Miten, jos ei ole kerrottu vaan säädetään mitä sattuu?
Jos pariskunta päättää, että mies hoitaa miehen sukulaiset ja vaimon vaimon sukulaiset, he tietää ja kun kertovat sukulaisillle, yhdelläkään ei ole epäselvää enää koskaan, kuka se perheen yhdyshenkilö on häneen päin.
Ei tarvitse miettiä kenen kanssa sopia, keneltä kysyä, keneltä vaatia, pyytää ja kinuta tai ketä syyttää.
Se on aina justiinsa se oma sukulainen siitä perheestä. Ei se sen puoliso, joka ei ole sukua.
Ei säädetä miten sattuu. Kun niitä hommia jaetaan, niistä on siis päätetty. Meneekö kaaliin?
Niin eli päätätte koko ajan ja tiedotatte koko ajan.
Miksi?
Kun tuo sukulaisten jako vaimolle omat ja miehelle omat tarvitsee tehdä tasan kerran ja tiedottaa kerran.
Ei mitään järkeä tuossa sun touhussasi.
Enkä ymmärrä ollenkaan, että toisaalta paheksut että töitä jaetaan ja toisaalta kehut jakaneesi töitä.
En minäkään ymmärrä tätä kokoaikaista päättämistä, säätämistä ja tiedottamista näitten miniöitten taholta. Se on niinkuin pääasia heidän perheasioittensa hoidossa. Jatkuvaa oman itsensä turvaamista ja asemansa varmistamista ja varomista. Ei pitäisi olla noin epävarma. Pelkää uhkaavia kummituksia. Eihän niitä ole.
Ei heidän perheasiansa sinulle kuulu.
Ihan riittää että olet tekemisissä (mahdollisimman vähn) sen oman sukulaisesi eli poikasi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapoja on erilaisia. Meillä Etelä-Suomessa kyläily=kahvittelu. Illalliselle pyydetään erikseen mainitsemalla, esim. "Tuletteko lauantaina syömään?".
Sama myös Savossa ja äidin puolen suvulla Pohjanmaalla.
Älä valehtele! Savossa kyllä tarjotaan ruoka vieraille kysymättä kumman puolta on. Ja kahvipöydässä on sen kymmentä sorttia.
Appivanhempani ovat savolaisia. Siellä ei koskaan ole tarjolla ruokaa, vaan huoltoaseman kautta kuljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Myrkyllistä porukkaa, vihataan, haukutaan, aiheena ruoan tarjoaminen, syöminen ja vastakkain anoppi ja miniä.
Miltähän lapsille näyttää meininkiMeillä ruokailu tai kahvittelu yhdessä on mukava hetki ja yleensä vierailu puolin ja toisin. Autetaan samalla, jos tarvis jossakin asiassa.
Ei taistelukenttä.Kukaan ei ole toistaan parempi loppupeleissä. Jalat ellä lähdetään lopulta, miksi haaskata aikaa joutavaan paskaan.
Ap:nkuvauksen mukaan pojan perheen kanssa ei näin käy, kun lapsetkaan eivät syö sitä mitä mummo käskee.
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu yleisiin käytöstapoihin laittaa vieraille jotain tarjottavaa. Piste.
Kutsumattomille (mukaan lukien tuppautujat) vieraille ei tarvitse tarjota mitään. Pienempi moka on jättää tarjottavat kaappiin kuin väkisin mennä vierailulle.
Talon kuuluu tarjota.
Ap ei tarjonnut poikansa perheelle kuin leipää kun nämä meni sinne töitä tekemään.
Tämä on ihan väärä käsitys!! Tarjosin mm. täytettyjä paprikoita, grillattuja kasviksia ja kahta mietoa, huomio huomio täysin mietoa sienikastiketta. Se, että pojan lapset ja miniä puputtavat vain pelkkää leipää, ei ole minun ongelmani. Ja totta kai varasin heille sitä leipää, kun tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka. Poika söi hyvällä halulla, tyhjensi rännit ja kompostin, ja jonkun pienen remonttityön.
Mun lapset syö paljon muutakin kuin leipää, myös "outoja ruokia" , mutta paistettu paprika ja sienet ois kyllä heilläkin jäädä syömättä. Itse olisin syönyt pelkkiä kasviksia jos niitä sieniä ei olisi ängetty niitten sekaan. Kuulostaa sille, että anoppi on kiusallaan tehnyt ruokaa joka ei miniälle ja lapsille maistu, kun tiesi jo varata leipää. Ihmeellistä vallankäyttöä.
Mitä outoja nuo edellämainitut ruuat ovat , paprika ja sienet , ihan tavallisia mielestäni ? Vai onko miniä totuttanut lapsensa vain ranskalaisiin ja nakkeihin / pitsaan ?
Usein nuo hankalat miniät ovat kyllä kieli pitkällä odottamassa perintöä isovanhemman kuollessa
Heh. En ole lainaamasi, mutta aika typerä olet, jos kuvittelet, että sienet ja täytetyt paprikat ovat jotain lasten mieliruokaa :D moni aikuinenkin yökkää esim. sienille. Ja ei, vastakohta ei ole ranskalaiset ja nakit.
Aikuinenkin YÖKKÄÄ? Oikeesti? Huh, mitä tapoja.
Käyttäjä4749 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu yleisiin käytöstapoihin laittaa vieraille jotain tarjottavaa. Piste.
Kutsumattomille (mukaan lukien tuppautujat) vieraille ei tarvitse tarjota mitään. Pienempi moka on jättää tarjottavat kaappiin kuin väkisin mennä vierailulle.
Talon kuuluu tarjota.
Ap ei tarjonnut poikansa perheelle kuin leipää kun nämä meni sinne töitä tekemään.
Tämä on ihan väärä käsitys!! Tarjosin mm. täytettyjä paprikoita, grillattuja kasviksia ja kahta mietoa, huomio huomio täysin mietoa sienikastiketta. Se, että pojan lapset ja miniä puputtavat vain pelkkää leipää, ei ole minun ongelmani. Ja totta kai varasin heille sitä leipää, kun tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka. Poika söi hyvällä halulla, tyhjensi rännit ja kompostin, ja jonkun pienen remonttityön.
Mun lapset syö paljon muutakin kuin leipää, myös "outoja ruokia" , mutta paistettu paprika ja sienet ois kyllä heilläkin jäädä syömättä. Itse olisin syönyt pelkkiä kasviksia jos niitä sieniä ei olisi ängetty niitten sekaan. Kuulostaa sille, että anoppi on kiusallaan tehnyt ruokaa joka ei miniälle ja lapsille maistu, kun tiesi jo varata leipää. Ihmeellistä vallankäyttöä.
Mitä outoja nuo edellämainitut ruuat ovat , paprika ja sienet , ihan tavallisia mielestäni ? Vai onko miniä totuttanut lapsensa vain ranskalaisiin ja nakkeihin / pitsaan ?
Usein nuo hankalat miniät ovat kyllä kieli pitkällä odottamassa perintöä isovanhemman kuollessa
Heh. En ole lainaamasi, mutta aika typerä olet, jos kuvittelet, että sienet ja täytetyt paprikat ovat jotain lasten mieliruokaa :D moni aikuinenkin yökkää esim. sienille. Ja ei, vastakohta ei ole ranskalaiset ja nakit.
Aikuinenkin YÖKKÄÄ? Oikeesti? Huh, mitä tapoja.
Niinhän se ap:kin yökki poikansa perheessä.
Osastohoito ei kuulu maksukattoon. Vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80 kun maksukatto on täynnä.
Riittääkö eläkeläisillä ruokarahhoo
Jotkut ihmiset ovat kiittämättömiä ja ilkeitä, poikasi ja miniäsi vaikuttavat juuri tällaisilta ihmisiltä. Minullakin on veli joka vaimonsa kanssa kohtelee äitiämme kuin halpaa makkaraa. Tuntuu pahalta, ettei omia vanhempiaan kunnioiteta sen vertaa, että perus käytöstapoja noudatettaisi.
Anoppi on Lappeenrannan suunnalta ja tuo tuliaisia aina jos ei muuta niin käy kaupan kautta. Samoin kun kylään mennään niin pöytä koreana. Ei koskaan ole arvostellut tekemisiämme ainakaan meille ja aina auttavainen. Aivan ihastuttava ihminen. En vaihtaisi tuohon ap-anoppiin.
Kerro sitten lapsilles kun olet mummu että ei tarvi ruokkia vaikka tuut kaukaa.Luultavasti ,mummut on vain haitta aste niin kauan kun hätää ei ole .Ite asun kyllä samalla paikkakunnallla mutta jos meen lasten lasten luokse niin saan nauttia ihanista ruuista.Mökille asettuuvat lomalla meidät mummut kutsutaan syömään.Opetan lapsille huonon tavan Niin mites ne omat vanhemmat saako ne ruuan .
Mun neuvo on,että pidä taukoo käymisissä.Vaikka puoli vuotta.Etkä kutsu niitä käymään luonasi.Jos tulevat niin tarjoat vain lapsille ruokaa.
ISO äiti kirjoitti:
Kerro sitten lapsilles kun olet mummu että ei tarvi ruokkia vaikka tuut kaukaa.Luultavasti ,mummut on vain haitta aste niin kauan kun hätää ei ole .Ite asun kyllä samalla paikkakunnallla mutta jos meen lasten lasten luokse niin saan nauttia ihanista ruuista.Mökille asettuuvat lomalla meidät mummut kutsutaan syömään.Opetan lapsille huonon tavan Niin mites ne omat vanhemmat saako ne ruuan .
- ap ei tullut kaukaa
- ap:ta ei ollut kutsuttu syömään
- omalla törkeällä käytöksellään aiheuttanut koko tilanteen
Kahvit tarjoan, mutta ruokaa en tee. Tulitko syömään vai lapsenlapsia katsomaan!?