Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu yleisiin käytöstapoihin laittaa vieraille jotain tarjottavaa. Piste.
Kutsumattomille (mukaan lukien tuppautujat) vieraille ei tarvitse tarjota mitään. Pienempi moka on jättää tarjottavat kaappiin kuin väkisin mennä vierailulle.
Talon kuuluu tarjota.
Ap ei tarjonnut poikansa perheelle kuin leipää kun nämä meni sinne töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo jo aivan käsittämätöntä, että kutsutaan mummo kylää eikä edes kahveja keitetä. Hävetkää ihmiset jotka selitätte sitä väsymyksellänne. Olisin ikuisesti vihainen vanhemmilleni jos he olisivat estäneet minua tutustumasta/viettämästä aikaa omien isovanhempieni kanssa lapsuudessa vain sen takia että itse pitävät mummoja "hankalina"
Eivät ole kutsuneet, vaan tämä mummo on vain mennyt "avuksi" mutta ei kuitenkaan vaan syömään. Itse oli jopa pojaltaan pihvejä kerännyt, mutta ei ole kutsua tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsumattomille (mukaan lukien tuppautujat) vieraille ei tarvitse tarjota mitään. Pienempi moka on jättää tarjottavat kaappiin kuin väkisin mennä vierailulle.
Talon kuuluu tarjota.
Miksi?
On tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuo on selvä viesti sulle: Jos ruokaa on tarjolla halutaan vieraiden viipyvän pidempään. Varmin tapa päästä anopistaKIN eroon kohtuuajassa on olla tarjoamatta ruokaa.
Mua ärsytti aina, kun anoppi yritti saada jäämään heille kylään ruuan avulla.
Kutsui kylään vielä niin että ruuan valmistus oli kesken. Tunnin päästä syödään ja sitten keitellään kahvit ja hupsista kolme tuntia mennyt!
En missään kyläpaikassa viihdy tuntikausia, kahvit voin juoda mutta mieluiten en niitäkään.
Jos kokkaisin anopille se ottais sen toiveena jäädä kylään.
Tunti on hyvä aika kyläilylle.
Ystäville ja KUTSUVIERAILLE grillataan ja kahvitellaan kakun kanssa.Siitä vaan ajamaan reilut 200 km ja TUNNIN lepuuttaa takamustasi kuivin suin.
Js lähdet ajamaan takaisin kotoisin 200 km.
Sulla onkin varmasti "PALJON YSTÄVIÄ"
Voi elämä mitä ämmiä !
Ihan ymmärrettävää , kun suomalaiset ovat yksinäisiä.Meille ei ainakaan tulla edes läheltä vieraat ( saatikka 200 km päästä), että ei suht pian kahvi ole tippumassa ja tarjottavaa pöytää.
No, näköjään on kusipäitä vai narsistejako ovat...
Mistä repäisit 200 kilometriä? Ei parin tunnin ajomatka ole 200 kilometriä. 200 kilometriin menee enemmän kuin pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Miksi?
On tapana.
No tapana on kyllä olla ottamatta edes kylään tuollaisia. Tässä on jo joustettu siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Ap ei tarjonnut poikansa perheelle kuin leipää kun nämä meni sinne töitä tekemään.
Meillä kammomummu asuu melkein naapurissa. Hän mielellään teetättää pieniä huoltotöitä miehelläni. Mies käy kotona syömässä, kun kammotus ei ruokaa tarjoile. Yrittää myös maksattaa remppatarvikkeet miehelläni. Kun mies niitä rahoja kuittien kanssa alkaa periä, niin vaikeaa on. Tämä kammomummo muuten leuhkii usein ja mielellään, että rahaa löytyy vähän enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Miksi?
On tapana.
Millä on tapana, että kutsumattomia vieraita ei oteta edes vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Luin uudestaan ap:n aloituksen, ja on surullista miten miniät etäännyttävät puolisonsa äidin perheestään, miehestään ja lapsistaan. Perheen äidillä on valtaa joko suhtautua positiivisesti tai negatiivisesti suhteisiin, ja se asenne vaikuttaa puolisoon ja lapsiin.
Jossakin viestissä oli, että miniä on tyly kun appivanhemmat käyvät pikavierailulla, kävelee läheltä ohi ja on suorastaan pelottava.
Nämä perheensä mehiläiskuningattaret, jotka valitsevat kenet hyväksyvät ja kenet eivät, vaikuttavat sydämettömiltä ihmisiltä, joissa viisaus ei asu. Ikävää käytöstä ei pidä sietää keneltäkään, ja myös tuo umpimielinen, puolison sukulaisiin nurjamielinen suhtautuminen on ikävää. Jos ei oikeasti ole kysymys muusta kuin erilaisuuden sietämisestä niin puolisoiden odotetaan tukevan perheen sosiaalisia suhteita.
Jos tällä palstalla hyväksytään, että puolison normaaleja vanhempia voi kohdella huonosti niin hyväksytään myös se, että puoliso saa pettää. Eihän sillä nyt niin väliä ole miten ihmisiä kohdellaan.
Se anopin jatkuva huono käytös ja päällepäsmäröinti vieraannutti mieheni (ja hänen sisaruksensa) äidistään jo vuosia ennen kuin edes tapasin miestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Tämä on ihan väärä käsitys!! Tarjosin mm. täytettyjä paprikoita, grillattuja kasviksia ja kahta mietoa, huomio huomio täysin mietoa sienikastiketta. Se, että pojan lapset ja miniä puputtavat vain pelkkää leipää, ei ole minun ongelmani. Ja totta kai varasin heille sitä leipää, kun tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka. Poika söi hyvällä halulla, tyhjensi rännit ja kompostin, ja jonkun pienen remonttityön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Miksi?
On tapana.
Voi teitäluulempa ettei ole paljon kävijöitä eläkää sen kanssa 🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Tämä on ihan väärä käsitys!! Tarjosin mm. täytettyjä paprikoita, grillattuja kasviksia ja kahta mietoa, huomio huomio täysin mietoa sienikastiketta. Se, että pojan lapset ja miniä puputtavat vain pelkkää leipää, ei ole minun ongelmani. Ja totta kai varasin heille sitä leipää, kun tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka. Poika söi hyvällä halulla, tyhjensi rännit ja kompostin, ja jonkun pienen remonttityön.
Tarjosi ruokaa josta tiesi ettei nämä sitä syö. Päsmäröi jopa siinä.
Yleensä vieraanvaraisuuteen kuuluu tarjota ruokaa, josta tietää vieraan pitävän. Olet täysi moukka.
Aikoinaan neljä lasta, kävin töissä. Ei mukavuuksia. Pyykkikoneen sain kun kuopus puolivuotias. Silti pidin itsestään selvänä että lähempää tulleille tarjottiin kahvit kahvileivän kera. Kauempaa tulleille myös ruoka. Eikä tästä ole sataa vuotta. Minusta tuo työntäyteinen aika on ollut elämäni parasta aikaa. En tarkoita tällä arvostella ketään. Ajat ja ihmiset ovat muuttuneet.
Käyttäjä34298 kirjoitti:
Aikoinaan neljä lasta, kävin töissä. Ei mukavuuksia. Pyykkikoneen sain kun kuopus puolivuotias. Silti pidin itsestään selvänä että lähempää tulleille tarjottiin kahvit kahvileivän kera. Kauempaa tulleille myös ruoka. Eikä tästä ole sataa vuotta. Minusta tuo työntäyteinen aika on ollut elämäni parasta aikaa. En tarkoita tällä arvostella ketään. Ajat ja ihmiset ovat muuttuneet.
Ei ole, mäntit moukat on aina olleet mänttejä moukkia ja kusipäisiä anoppeja on väistelty.
Ap ei olisi ennen ollut yhtään sen pidetympi kuin nytkään, eikä tuollaista käytöstä todellakaan siedetty ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
"tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka"
Tämä ei ole vieraanvaraisuutta, tämä on kyykyttämistä.
Miksi sinun oliis pitänyt sitten heillä saada hyvää kohtelua, kun hekään ei saaneet sinun luonasi, vaikka he jopa tekivät paskahommia puolestasi?
Puolin ja toisin syödään vierailun keston mukaan. Voin mennä kaupan kautta kylään. Tee vaikka laatikkoruoka mukaan sinulle/perheelle. Miniä voi olla ujokin ja orjailee sinua jollakin tavalla. Auttaa paljon kun kysyy miten ruoka jutut ja muut menee.
Minä tarjosin purtavaa, keittelin kahvia ja toimin tarjoilija-tiskarina mieheni vanhemmille ja sisarusten perheille kymmenisen vuotta.
Kerran mies otti kuvan, kun kaadoin kahvia hänen sukulaisillee. Näyttäessään kuvaa minulle, mies sanoi, että mun naamasta näkee, mitä ajattelen. Että en ole kuvassa hymysuin ja into pinkeänä.
Tämän kommentin jälkeen aina, kun miehen sukua pukkas kotiimme, lähdin minä ovesta ulos asioille tai harrastukseeni.
Herra isoherra on hyvä, ja palvelee ihan itse sukunsa kotonamme. Tarkennukseksi vielä se, että mieheni ei ole eläissään keittänyt kahvia minun sukulaisille, kuten esim äidilleni.
No mies on exä tänäpänä.
Hyiteitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Miksi?
On tapana.
Ei käykään. Ja se on just niinku mä ja mies asian halutaan olevan.
Vierailija kirjoitti:
Hyiteitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Miksi?
On tapana.
Ei käykään. Ja se on just niinku mä ja mies asian halutaan olevan.
Meillä on samoin. En halua kestitä kutsumattomia vieraita. Tulevat tyhjin käsin, ja jäävät osa yöpymään.
Toimitettiin ylimääräiset vanhat vuodesohvat ja sängyt kaatopaikalle. Ei ole makuupaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon kuuluu tarjota.
Mun lapset syö paljon muutakin kuin leipää, myös "outoja ruokia" , mutta paistettu paprika ja sienet ois kyllä heilläkin jäädä syömättä. Itse olisin syönyt pelkkiä kasviksia jos niitä sieniä ei olisi ängetty niitten sekaan. Kuulostaa sille, että anoppi on kiusallaan tehnyt ruokaa joka ei miniälle ja lapsille maistu, kun tiesi jo varata leipää. Ihmeellistä vallankäyttöä.
Ap kohtelee myös poikaansa törkeästi ja lapsenlapsiaan vielä törkeämmin.