Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ankeaa ja surullista, että poika ei järjestä äidilleen ruokaa, kun tulee pitkän matkan päästä. On se äiti nyt kuitenkin pojalleen aika monta kertaa elämässään ruokaa järjestänyt ja paljon muutakin.
Mutta poika ei ole sen vertaa aikuiseksi kasvanut, että tajuaisi, että nyt on hänen vuoronsa antaa.Ankeaa ja surullista, kun on niin paljon nuoria, jotka ei ymmärrä vieraanvaraisuudesta. Mutta vielä surullisempaa on, kun kyseessä ei ole edes vieras vaan oma äiti. Tiedän, että Suomessa on paikkoja, jossa vielä ollaan vieraanvaraisia. Mutta yhä enemmän on tällaista kolkkoa käytöstä, jota opetetaan lapsillekin. Mummolla ei ole väliä. Vanhoilla ihmisillä ei ole arvoa, he on vain jätettä nuoren perheen elämässä. Heidän toivotaan kierrättävän itsensä multiin pian, jotta aletaan saada perintöä. Ei mitään väliä lapsen tärkeällä suhteella isovanhempiin.
Iteppähän mummo on poikansa kasvattanut! Vaikuttaa siltä että mummo on ennen kyläilyä henkisesti terrorisoinut poikaansa.
Just tuollaiset kommentit, ( tuossa yllä viimeisellä) , miten typerää . Vaikuttaa siltä että nuoremmat ovat ne perheensä terroristit !
EI ole yhtään ihme, kun suomalaiset nuoret ovat yksinäisiä .
Saavat todella ollakin, säälittäviä typeryksiä.
Mitkä nuoret?
Ja yksinäinen kammomummohan täällä rutisee.
Jotain annetaan aina vieraille. Keitetään vaikka puurot, jos ei ole parempaa pöytään pistää.
Meillä ainakii saa, ja joskus kun mummo hoiteli lapsia satunnaisesti, tein aina ruuan valmiiks jääkaappiin, ettei tarvinnu hänen alkaa touhuta semmosia päivällä, sai vaikka huilata kun lapset päiväunilla.
Jos on tullu tehtyy paljon ruokaa, vaikka jotai kaalilaatikkoo tai muuta, mitä mummo ei ite itellee viiti tehhä yksinsyöjänä, saatan viijä hänellekkii ruokaa. Ja jos on joku ns. juhlapäivä, pyyvän syömää meille (joulut, pääsiäiset, mitä vaan, tai vaikka ei oiskaan niin saa tulla).
Mut mie oonkii karjalaine, ois kauheeta jos ei ois sapuskaa pöyvässä :)
Vierailija kirjoitti:
Jotain annetaan aina vieraille. Keitetään vaikka puurot, jos ei ole parempaa pöytään pistää.
Tälle kammomummollehan ei mikään normaali kelpaa, eikä todellakaan lapsiperheessä tarvitse alkaa kokkailla jollekulle, joka ei ole paikalla ruoka-aikaan. Voihan se mummo pakata pikapuuron itsekin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakii saa, ja joskus kun mummo hoiteli lapsia satunnaisesti, tein aina ruuan valmiiks jääkaappiin, ettei tarvinnu hänen alkaa touhuta semmosia päivällä, sai vaikka huilata kun lapset päiväunilla.
Jos on tullu tehtyy paljon ruokaa, vaikka jotai kaalilaatikkoo tai muuta, mitä mummo ei ite itellee viiti tehhä yksinsyöjänä, saatan viijä hänellekkii ruokaa. Ja jos on joku ns. juhlapäivä, pyyvän syömää meille (joulut, pääsiäiset, mitä vaan, tai vaikka ei oiskaan niin saa tulla).
Mut mie oonkii karjalaine, ois kauheeta jos ei ois sapuskaa pöyvässä :)
Ap ei ole koskaan hoitanut lapsia, eikä nytkään mennyt sinne auttamaan, vaan kyyläämään, ei-ruoka-aikaan.
Viisas antaa vähästäänkin, keittää vaikka kaurapuuroa.
Typerykset eivät ymmärrä antaa edes vesilusikkaakaan.
Tuosta tyhmän tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ankeaa ja surullista, että poika ei järjestä äidilleen ruokaa, kun tulee pitkän matkan päästä. On se äiti nyt kuitenkin pojalleen aika monta kertaa elämässään ruokaa järjestänyt ja paljon muutakin.
Mutta poika ei ole sen vertaa aikuiseksi kasvanut, että tajuaisi, että nyt on hänen vuoronsa antaa.Ankeaa ja surullista, kun on niin paljon nuoria, jotka ei ymmärrä vieraanvaraisuudesta. Mutta vielä surullisempaa on, kun kyseessä ei ole edes vieras vaan oma äiti. Tiedän, että Suomessa on paikkoja, jossa vielä ollaan vieraanvaraisia. Mutta yhä enemmän on tällaista kolkkoa käytöstä, jota opetetaan lapsillekin. Mummolla ei ole väliä. Vanhoilla ihmisillä ei ole arvoa, he on vain jätettä nuoren perheen elämässä. Heidän toivotaan kierrättävän itsensä multiin pian, jotta aletaan saada perintöä. Ei mitään väliä lapsen tärkeällä suhteella isovanhempiin.
Iteppähän mummo on poikansa kasvattanut! Vaikuttaa siltä että mummo on ennen kyläilyä henkisesti terrorisoinut poikaansa.
Just tuollaiset kommentit, ( tuossa yllä viimeisellä) , miten typerää . Vaikuttaa siltä että nuoremmat ovat ne perheensä terroristit !
EI ole yhtään ihme, kun suomalaiset nuoret ovat yksinäisiä .
Saavat todella ollakin, säälittäviä typeryksiä.Mitkä nuoret?
Ja yksinäinen kammomummohan täällä rutisee.
Meidän perheellä menee todella hyvin, kun kammomummo on pois kuvioista. Kammomummo ei tajua, että hänen törkeä käytöksensä on syy, miksi emme ole yhteyksissä. Kammomummo näkee syitä vain minussa. Esim se, että mun mies viettää mieluummin aikansa potkien palloa lastensa kanssa kuin yrittää korjata äitinsä 20 vuotta vanhaa leivänpaahdinta, on jostain syystä mun vika. No, juuri noita lapsia ei olisi, jos en olisi miestäni tavannut. Luultavasti hän olisi jonkun muun kanssa perustanut perheen, jonkun, jota kammomummo halveksisi yhtä paljon kuin minua. Tämä sama kuvio on muuten tottunut myös miehen veljen tyttöystävien/vaimojen kohdalla.
Kumma anoppi, kun yksikään miniä(ehdokas) ei ole kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ja nuoret vanhemmat ovat niin uusavuttomia, että EIHÄN he osas laittaa ruokaa edes itselleen.
Syövät yleensä vain eineksiä tai tilaavat netistä.
Miniä/ anoppi suhteet ovat kaikkein vaikeimmat köyhissä ja vähävaraisissa suvuissa.
Jossa minuä on lähes kouluttamaton ja laiska.
Tai korkeintaan siivooja, kouluavustaja , kaupan kassa....
Nuo roskalähiöiden miniät ovat kuin kauhuelokuvasta.
Vetävät röökiä takapihalla kintut ristissä, leopardi kuvioinen pusero päällä.
Hiuksissa kaikki neonvärit.
Ylipainoinen .
Pitkät siniset kouru-kynnet.
Ylipitkät tekoripset ja puoliksi kulahtaneet hiuspidennykset.
Niin negatiinen näky.
Mutta hehän ovatkin Kehopositiivisia.
Apua. Mitä ihmettä selität? Miltä näyttää köyhä roskalähiön anoppi? Tuskin paljon koreammalta sekään...
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tyhmän tunnistaa.
Kaurapuuroa!? Ei h**vetti! Eikö kelpaa kahvin kanssa vaikka kinkkupiirakka ja britakakku? Pitääkö alkaa vielä kaurapuuroa vääntämään arvon vieraille? Juu, meillä ei ole ruokatarjoilua, ellei erikseen sovita, mutta kahvin kanssa on aina tarjolla jotain suolaista ja/tai makeaa.
No onhan tuo jo aivan käsittämätöntä, että kutsutaan mummo kylää eikä edes kahveja keitetä. Hävetkää ihmiset jotka selitätte sitä väsymyksellänne. Olisin ikuisesti vihainen vanhemmilleni jos he olisivat estäneet minua tutustumasta/viettämästä aikaa omien isovanhempieni kanssa lapsuudessa vain sen takia että itse pitävät mummoja "hankalina"
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo jo aivan käsittämätöntä, että kutsutaan mummo kylää eikä edes kahveja keitetä. Hävetkää ihmiset jotka selitätte sitä väsymyksellänne. Olisin ikuisesti vihainen vanhemmilleni jos he olisivat estäneet minua tutustumasta/viettämästä aikaa omien isovanhempieni kanssa lapsuudessa vain sen takia että itse pitävät mummoja "hankalina"
Onhan se kumma, jos se asia vaan oikeasti meni ihan niin.
Vierailija kirjoitti:
Hehän ei kutsuneet, vaan mummo tunki.
Mummo on aiemmin tehnyt ruokailutilanteista helvetillisiä, joten perhe ei halua niitä enää mummon kanssa.
Ja mummo on käyttäytynyt nimenomana lapsenlapsia kohtaan törkeästi ja ahdistavasit, joten vanhempien velvollisuus on suojella lapsia vastaavilta tilanteilta ja mummolta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tyhmän tunnistaa.
Annoin jollekin tytölle rahaa Helsingin rautatieasemmalla. Rahaa pyyydettiin johonkin, jota en uskonut. Uskon kuitenkin rahan menneen johonkin hätään. Ainakaan tuona päivänä tuo tyttö ei joutunut myymään itseään.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä epäkohteliasta olla tarjoamatta mitään. Luulen kuitenkin että tässä ongelma on lähinnä kommunikaatio. Kuulostaa siltä että välit eivät ole kovin läheiset, eikä osata puhua asioista suoraan. Vihjaileminen ei ole mukavaa. Voisiko olla mahdollista ihan vaan kysyä, että mitä heille kuuluu ja kysyä millä tasolla jaksaminen muuten on. Tarjota apua. Ongelma voi olla jaksamisessa. Toisaalta kuulostaa siltä, että itse haluat päättää mitä syödään. Jos arvostelet ruokaa, niin voi olla että eivät sen takia halua tarjota. Ei kaikki jaksa pikkulapsiarjessa laittaa mitään paljon aikaa vieviä ruokia.
Se on just se kommunikaatio. Tuntuu hullulta että äidillä voi olla lapsensa kanssa sellaiset välit, ettei saa sanotuksi ja jutelluksi jos toivoo jotain, paitsi kerran saa vaadittua että pojan pitäis ens kerralla paistaa hänelle pihvit. Tunnen ihmisen jolla on just tuommoinen kommunikointityyli, ja tosi hankalahan sellaista on miellyttää. Jälkeenpäin sitten kyllä valittaa kun asia ei mennyt niinkuin hän oli ajatellut (eli muut ei lukeneet hänen ajatuksiaan). Ja toki se hänen ajatuksensa olisi se ainoa oikea, eikä sitä saa muutettua jos on jotain päähänsä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä epäkohteliasta olla tarjoamatta mitään. Luulen kuitenkin että tässä ongelma on lähinnä kommunikaatio. Kuulostaa siltä että välit eivät ole kovin läheiset, eikä osata puhua asioista suoraan. Vihjaileminen ei ole mukavaa. Voisiko olla mahdollista ihan vaan kysyä, että mitä heille kuuluu ja kysyä millä tasolla jaksaminen muuten on. Tarjota apua. Ongelma voi olla jaksamisessa. Toisaalta kuulostaa siltä, että itse haluat päättää mitä syödään. Jos arvostelet ruokaa, niin voi olla että eivät sen takia halua tarjota. Ei kaikki jaksa pikkulapsiarjessa laittaa mitään paljon aikaa vieviä ruokia.
Se on just se kommunikaatio. Tuntuu hullulta että äidillä voi olla lapsensa kanssa sellaiset välit, ettei saa sanotuksi ja jutelluksi jos toivoo jotain, paitsi kerran saa vaadittua että pojan pitäis ens kerralla paistaa hänelle pihvit. Tunnen ihmisen jolla on just tuommoinen kommunikointityyli, ja tosi hankalahan sellaista on miellyttää. Jälkeenpäin sitten kyllä valittaa kun asia ei mennyt niinkuin hän oli ajatellut (eli muut ei lukeneet hänen ajatuksiaan). Ja toki se hänen ajatuksensa olisi se ainoa oikea, eikä sitä saa muutettua jos on jotain päähänsä saanut.
Narsistinen ihminen käyttäytyy juurikin noin. Kuvittelee olevansa niin kaikkivoipa, että koko maailma pyörii hänen ympärillään ja muut lukee hänen ajatuksensakin, koska ne on ylivertaisia ja tärkeitä.
Ja suoraan puhumallahan jäisi kaikki draama ja uhriutuminen ihan välistä.
t. narsistin tytär
Tämä oli harvinaisen taitavasti kirjoitettu provo, onnittelut. 5+/5
Tuo "tästä on vuosi" oli ehkä hieman liioittelua, mutta näytti menevän läpi. Laita ensi kerralla 2 kk, niin on uskottavampi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossakin annetaan mummon tavata lapsia, mummo saa tulla kylään. Kahvikin keitetään. Mutta se ei mummolle kelpaa eikä riitä, pitäisi olla pihviä ja pitäisi saada pikkuvauvaa hoitaa ja päästää uimataidottomat veteen ilman kunnon valvontaa, pitää nykyaikaista kasvatusta "hysteerisyytenä" ja perheen ruokia huonoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen ihminen käyttäytyy juurikin noin. Kuvittelee olevansa niin kaikkivoipa, että koko maailma pyörii hänen ympärillään ja muut lukee hänen ajatuksensakin, koska ne on ylivertaisia ja tärkeitä.
Ja suoraan puhumallahan jäisi kaikki draama ja uhriutuminen ihan välistä.
t. narsistin tytär
Ei tää mun tuntema ihminen kyllä narsistinen ole. Ei kaikki hankalat ihmiset ole narsisteja, joillakin se on oikeasti vaan kommunikointiongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tyhmän tunnistaa.
Suomessa on aina selvitty Saarijärven Paavon asenteella.
Todennäköisesti se terrorisointi alkanut, kun poika syntyi. Ruuvi vain kiristynyt vuosien varrella.