Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
801/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu yleisiin käytöstapoihin laittaa vieraille jotain tarjottavaa. Piste.

Kutsumattomille (mukaan lukien tuppautujat) vieraille ei tarvitse tarjota mitään. Pienempi moka on jättää tarjottavat kaappiin kuin väkisin mennä vierailulle.

Talon kuuluu tarjota.

Ap ei tarjonnut poikansa perheelle kuin leipää kun nämä meni sinne töitä tekemään.

Tämä on ihan väärä käsitys!! Tarjosin mm. täytettyjä paprikoita, grillattuja kasviksia ja kahta mietoa, huomio huomio täysin mietoa sienikastiketta. Se, että pojan lapset ja miniä puputtavat vain pelkkää leipää, ei ole minun ongelmani. Ja totta kai varasin heille sitä leipää, kun tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka. Poika söi hyvällä halulla, tyhjensi rännit ja kompostin, ja jonkun pienen remonttityön.

Kuka syö täytettyjä paprikoita tai sienikastiketta ? Lapsia jos tulee kylään niin tarjotaan vaikka spagettia jauhelihakastikkeella.

Vierailija
802/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvarainen kirjoitti:

Miksi tämmöisestä pitää tehdä ongelma? Jos tulee kylään ja meillä esim.ruoka-aika niin totta helkutissa on tervetullut pöytään.

Onko tässä niin että lapsiperheessäkin siirretään ruoka-aikaa sen takia kun mummi on nyt kylässä? Melko onnetonta käytöstä. Ja varsinkin jos pitkän matkan päästä tulee.

Meille kutsutaan ihmisiä kylään ruoka-ajan ulkopuolella, ellei erikseen sovita, että tullaan syömään. En minäkään halua kenenkään kotiin mennä silloin, kun perhe syö, haloo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tarjotaan pidemmältä tuleville ruokaa, tosin niin myös läheltä tuleville, jos ovat ruoka-aikana meillä. Olisi tosi kurjaa, jos vieraiden pitäisi olla meillä mahat muristen.

Tosin kun meillä oli useampi pieni (alle kouluikäinen) lapsi, olin hetkittäin todella väsynyt. Sellaiset vieraat, jotka tulivat kylään jotain palvelua odottaen, jäivät kyllä joksikin aikaa kutsumatta. Jouduimme ihan suoraan sanomaan, että meillä ei nyt voimavarat riitä kyläilyjen järkkäämiseen meillä. Sellaiset vieraat, jotka tajusivat tilanteen ja olivat jopa avuksi, saivat tulla ihan tilanteeseen katsomatta.

804/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sille on syynsä miksi sinua kohtaan ollaan nihkeitä...

Selvähän tuo on, nihkeä miniä

Mielestän törkeää käytöstä

Sillä ei ole kuitenkaan merkitystä miten poikansa käyttäytyy äitiään kohtaan? Miniä se vaan on nihkeä...[/quote

Usein se miniä määrää miestään, eikä mies uskalla  pistää vstaan

Vierailija
805/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä uskaltaisin olla sitä mieltä, että aikuinen ihminen on ihan itse vastuussa syömisistään.

Vierailija
806/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä tarjotaan pidemmältä tuleville ruokaa, tosin niin myös läheltä tuleville, jos ovat ruoka-aikana meillä. Olisi tosi kurjaa, jos vieraiden pitäisi olla meillä mahat muristen.

Tosin kun meillä oli useampi pieni (alle kouluikäinen) lapsi, olin hetkittäin todella väsynyt. Sellaiset vieraat, jotka tulivat kylään jotain palvelua odottaen, jäivät kyllä joksikin aikaa kutsumatta. Jouduimme ihan suoraan sanomaan, että meillä ei nyt voimavarat riitä kyläilyjen järkkäämiseen meillä. Sellaiset vieraat, jotka tajusivat tilanteen ja olivat jopa avuksi, saivat tulla ihan tilanteeseen katsomatta.

Eli sinä teet kiltisti anopille pihviaterian, kun hän tunkee kylään oman lounaanne ja iltapäiväkahvin välissä?

Minä en kyllä tee, vaan ihan kahvia saa, kun tulee kahviaika.

Vierailija
807/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa miten ihmiset on nykyään vieraantuneet toisistaan ja ovat vihamielisiä toisiaan kohtaan. Toista oli ennen, kylään sai tulla ja mennä ja kukaan siitä mitään valittanut. Olivat iloisia kun oli porukkaa ympärillä ja apua sai aina kun oli tarvetta. Nykyään ollaan vaan katkeria ja äksyjä toisille :( Kunnon mielensäpahoittaja kansaa jotka jakaa samaa ikävää introverttiä käytöstapaa omille lapsilleen.

Vierailija
808/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xsyä meininkiä. kirjoitti:

Kyllä huomaa miten ihmiset on nykyään vieraantuneet toisistaan ja ovat vihamielisiä toisiaan kohtaan. Toista oli ennen, kylään sai tulla ja mennä ja kukaan siitä mitään valittanut. Olivat iloisia kun oli porukkaa ympärillä ja apua sai aina kun oli tarvetta. Nykyään ollaan vaan katkeria ja äksyjä toisille :( Kunnon mielensäpahoittaja kansaa jotka jakaa samaa ikävää introverttiä käytöstapaa omille lapsilleen.

Ap:n poika perheineen oli kyllä auttanut ap:ta. Palkkioksi syötettiin leipää.

Ap taas oli suuttunut miniälle, kun tämä ei luovuttanut ap:lle pari viikkoa vanhaa vauvaansa, eikä ap ole koskaan auttanut.

On myös täysin kohtuutonta mennä jonnekin ja olettaa, että he suit sait laittaa ruokaa ruoka-aikojen ulkopuolella, varsinkin kun eivät ole edes kutsuneet syömään.

Vierailija
809/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sille on syynsä miksi sinua kohtaan ollaan nihkeitä...

Selvähän tuo on, nihkeä miniä

Mielestän törkeää käytöstä

Sillä ei ole kuitenkaan merkitystä miten poikansa käyttäytyy äitiään kohtaan? Miniä se vaan on nihkeä...[/quote

Usein se miniä määrää miestään, eikä mies uskalla  pistää vstaan

Anoppi eli ap yrittää määrätä poikaansa, miniää ja näiden lapsia mutta se on ok?

Vierailija
810/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kyllä ymmärrän tuon niin että lapsien normaalia ruoka-aikaa siirretään sen takia että mummon kylässä. Ettei tarvi mummoa ruokkia.

Jos on ruoka-aika niin saa osallistua aterialle jajos ei oo niin voikai sitä kahvit keittää kuitenkin?

Vierailija
811/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää vieraista, niin sitten heitä kutsuu kotiinsa ja kestitsee parhaaksi näkemällään tavalla. Jos ei tykkää vieraista, niin kyllä se vaan niin on, että kotonaan pitää saada olla oman perheen kesken ilman, että joku saapuu omalla ilmoituksellaan ja alkaa vaatia pihviä ja viihdytystä.

Vierailija
812/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä kyllä ymmärrän tuon niin että lapsien normaalia ruoka-aikaa siirretään sen takia että mummon kylässä. Ettei tarvi mummoa ruokkia.

Jos on ruoka-aika niin saa osallistua aterialle jajos ei oo niin voikai sitä kahvit keittää kuitenkin?

Tai sitten anoppi kuvitteli että lapsia pidetään nälässä kunnes hän on armollisesti suvainnut saapua kyttäämään lasten syömisiä.

Ja meillä on ruoka-ajat enkä ala kokkailla enkä keitellä mitään niiden välissä. Jos ne ei sovi niin tuokoon eväät.

Vierailija
813/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Minun kotonani ei kenenkään tarvitse olla nälissään. Jos ei jakseta laittaa ruokaa, tilataan pizzaa tai jotain. Käsittämätöntä, että omalle äidille/isälle/lapselle/sukulaiselle/ystävälle ei huolehdita ruokaa. Tai edes käydä asiasta sellaista keskustelua, että kylään tulijalle on selvää, mitä tapahtuu. Jolloin voi vaikka tuoda ruuat mukanaan.

Vierailija
814/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Minun kotonani ei kenenkään tarvitse olla nälissään. Jos ei jakseta laittaa ruokaa, tilataan pizzaa tai jotain. Käsittämätöntä, että omalle äidille/isälle/lapselle/sukulaiselle/ystävälle ei huolehdita ruokaa. Tai edes käydä asiasta sellaista keskustelua, että kylään tulijalle on selvää, mitä tapahtuu. Jolloin voi vaikka tuoda ruuat mukanaan.

Jatkan: kyse on peruskäytöstavoista.

Vierailija
815/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään näistä ei käy ap:lle.

Vierailija
816/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joita ap:lla ei ole.

Vierailija
817/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joita ap:lla ei ole.

Okei no en lukenut koko ketjua niin että tietäisin kaikki nyanssit. Oletin, että kyse on siitä että kyläilijää pidetään nälässä.

Vierailija
818/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän ap kirjoittaa viestejään tähän ketjuun, niin sitä enemmän pidän häntä vaikeana ihmisenä enkä yhtään ihmettele, että kylään ei enää kutsuta.

Jos anopilla on varaa hurutella pari tuntia eestaas, niin luulisi olevan rahaa tankata apetta siellä ABC:lläkin.

Tai vaikka kotona ennen matkaa ja eväsleivät kassiin.

"Huumorilla" ja puolivakavissaan heitetyt passiivis-agressiiviset kommentit ovat näemmä ärsyttäneet poikaasi ja miniääsi.

Anoppini oli just samanlainen piilo*v*ittuilija. Tokaisi, että kun kaikki muut ihmiset ovat niin huumorintajuttomia ja itse oli sivistymätön kettujen kettu. Käyntejä vähennettiin kummasti kun ei osannut käyttäytyä. Ihme heittoja ja kommentteja.

Tosin sai kyllä aina ruokaa tai leipasin jonkun suolaisen piirakan salaatin kanssa.

Vierailija
819/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstavoissa ei kutsuta itseään kylään, tyyliin tulen teille kylään mikä viikonloppu sopii. Vaan odotetaan, että kutsutaan.

Vierailija
820/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstavoissa ei kutsuta itseään kylään, tyyliin tulen teille kylään mikä viikonloppu sopii. Vaan odotetaan, että kutsutaan.

Eikä haukuta tarjottavia tai isäntäväkeä.