Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
781/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas antaa vähästäänkin, keittää vaikka kaurapuuroa.

Typerykset eivät ymmärrä antaa edes vesilusikkaakaan.

Tuosta tyhmän tunnistaa.

Annoin jollekin tytölle rahaa Helsingin rautatieasemmalla. Rahaa pyyydettiin johonkin, jota en uskonut. Uskon kuitenkin rahan menneen johonkin hätään. Ainakaan tuona päivänä tuo tyttö ei joutunut myymään itseään.

Todennäköisesti rahoitit huumeita tai alkoholia.

Vierailija
782/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmat tarjoaa aina ruokaa jota tietää meidän inhoavan.

Sitten kun kerran tein saman tempun, nousi valtava meteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä totta? Mulla on varmaan ollut hyvä anoppituuri. Se on ihan jees mamma.

Minulla myös. Hyvä tyyppi, ei tungettele, ei arvostele, tekee ruokaa joka maistuu myös lapsille, kunnioittaa kasvatusvalintojamme ja huolehtii lapsista hyvin, joten lapset uskaltaa huoletta jättää mummon hoitoon. Osaa pitää yhteyttä ja välit suoraan poikaansa, ei oleta että miniän tehtävä on huolehtia kaikesta.

Vierailija
784/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu yleisiin käytöstapoihin laittaa vieraille jotain tarjottavaa. Piste.

Kutsumattomille (mukaan lukien tuppautujat) vieraille ei tarvitse tarjota mitään. Pienempi moka on jättää tarjottavat kaappiin kuin väkisin mennä vierailulle.

Talon kuuluu tarjota.

Ap ei tarjonnut poikansa perheelle kuin leipää kun nämä meni sinne töitä tekemään.

Tämä on ihan väärä käsitys!! Tarjosin mm. täytettyjä paprikoita, grillattuja kasviksia ja kahta mietoa, huomio huomio täysin mietoa sienikastiketta. Se, että pojan lapset ja miniä puputtavat vain pelkkää leipää, ei ole minun ongelmani. Ja totta kai varasin heille sitä leipää, kun tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka. Poika söi hyvällä halulla, tyhjensi rännit ja kompostin, ja jonkun pienen remonttityön.

Kaikki nuo ruuat on sellaisia, jotka jakaa mielipiteitä. Kai joskus on ollut myös maksapihvejä ja aurajuustoetanoita? Tarkoituksella teet "outoa" ruokaa ja vaadit itsellesi jotain sisäfileepihvejä.

Vierailija
785/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä totta? Mulla on varmaan ollut hyvä anoppituuri. Se on ihan jees mamma.

Minulla myös. Hyvä tyyppi, ei tungettele, ei arvostele, tekee ruokaa joka maistuu myös lapsille, kunnioittaa kasvatusvalintojamme ja huolehtii lapsista hyvin, joten lapset uskaltaa huoletta jättää mummon hoitoon. Osaa pitää yhteyttä ja välit suoraan poikaansa, ei oleta että miniän tehtävä on huolehtia kaikesta.

Mullakin! Arvostaa poikaansa ja luottaa, että tämä osaa ja on tasavertainen vanhempi minun kanssani lapsillemme. Heillä todella läheiset välit ja pystyvät myös epäkohdistakin keskustelemaan avoimesti, jos niitä ilmenee.

Jotkut äidit pitävät poikiaan ihan kädettöminä vätyksinä ja syyttelevät kaikesta miniää, koska luulevat miniän olevan samanlainen pirttihirmu kuin itse on.

Vierailija
786/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iso vanhemmat tuovat pää osin omat eväänsä, vaikka joka kerta tarjoan myös itse syötävää. Aina ovat juuri tulleet kuulemma ruokapöydästä ja tullessaan tuovat korillisen herkkuja mukana. Ehkä teen pahaa ruokaa. Toisaalta tämä koskee myös valmis tuotteita, jos minä laitan kaupan pitkon pöytään, niin mummu avaa siihen oman vastaavan kaupan pitkon viereen. Ja näin tekevät siis kummatkin isovanhemmat. Tässä on ilmeisesti joku erittäin pitkälle viety "en halua aiheuttaa vaivaa juttu". Ja sanottakoon vielä, että tulevat siis kummatkin noin kilometrin matkan takaa, joten kyllä välillä mennään ihan naurettavuuksiin kun sieltä tulee sen seitsemän sortin kahvileipää. Vaikka sanon, etukäteen puhelimessa, että minulla on täällä vaikka nyt muffinseja niin äitini tuo sitten vähintään kahta kakkua ja yhden keksipaketin. Siis tuolta kaukaa 8 minuutin kävelymatkan takaa.

Silloin kun asuttiin vielä kaukana isossa opiskelukaupungissa, niin äitini toi kylään tullessaan pari kassillista ruokaa, oman pikkukaupunkinsa marketista, vaikka meillä oli isompi marketti talomme vieressä. Ei auttanut vaikka sanoi, että ei tarvitse tuua mitään, kyllä meillä on.

Isä totee vaan puhelimeessa, että turhaan mitään järjestät, äitees tuo ton kuivakakun vaikka henki menisi. Ja aikoo myös siivota, vaikka olisi just siivottu, et voi mitään. Ehkä tämä on sitten sitä ruualla rakastamista, en tiedä. En jaksa en jaksa enää laittaa vastaan, kun ei siitä ole hyötyä ja äitini mielestä hänen KUULU tehdä näin. Vastaavasti meidän ei kuulu, eikä saada tuoda mitään mennessämme kylään heille päin. Poikkeus hyväksytään, jos vierailu vaikka sovitaan sinä samana päivänä ja joku ruoka olisi menossa vanhaksi muuten, sitten sen just just saa tuoda. Ja jos ollaan löydetty joku tuote josta ronkeli mukulamme pitää, niin äitini tietää mitä hän seuraavaksi alkaa ostamaan

Vierailija
787/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passasin alkoholisti anoppia 17 helvetillistä vuotta, vain siksi että jonkunlainen

rauha säilyy huushollissani. Asui samassa talossa, toisessa rapussa. Poikaansa vahti

siis sitä ainutta kuin haukka yötä päivää. Viinapullot vaan kolisi kun meille tuli äitiyslomani

aikana kutsumatta  joka kerta, haukkui lopulta minut aina,  soitin miehelle  työhön aina että tule äitis viemään tai kohta tulee noutajat. Mies tuli raivoissaan ja anoppi lähti melkein lentämällä miehen viemänä, mutta ei uskonut, pari päivää ja sama juttu.

.Anoppi oli kulmkunnan kauhu, kaikki tunsi hänen otteet ja tiesi mikä hän on.

Ihan virkanainen, kunnes joi työpaikkansa. 

Äitiyslomani kun loppui, vahti minua kun tulin työstä ja avasi ikkunat ja huusi kadulle: viekää tämä hullu nainen mielisairaalan, hän on mielisairas, siis minä. Harmitti varmaan kun olin sairaalassa työssä.

Kaikkea sitä on kestänytkin. Ette voi kuvitella mitä alkoholisti keksikään, ??

Loppu olikin jo sellainen että sitäkän ei usko mitä kitumista on juopon kuolema..Se on nähty ja poikani vanhempi ei koske alkoholiin eikä tupakkaan. Nuorempi oli niin pieni että ei muista.

788/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin vierailut tosi harvana ja lyhyenä, kun siitä selvästi on miniälle noin paljon vaivaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
789/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan milleniaalipariskunta ja meillä kaikki vieraat saa ilmoittaa itse jos haluaa jotain. Meillä kahvit tarjoillaan niin, että jokainen kaataa itse oman kuppinsa ja katselee jääkaapista sopivan maidon/kasvijuoman sekaan. Pullaa jos haluaa niin saa tuoda itse. Voi tehdä halutessaan myös voikkarin itelleen kun siellä kaapilla käy. Ei me aleta vieraita hyysäämään. Meillä ei ole edes tarjoiluastioita moiseen teatteriin. Ajat on toiset. Kerro ääneen jos sulla on nälkä tai ihan HEIKOTTAA. 

Vierailija
790/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Itse pitäisin vierailut tosi harvana ja lyhyenä, kun siitä selvästi on miniälle noin paljon vaivaa.

Siis miniälle! Mistä tämä käsitys, että ongelma vain nimenomaan miniällä!? Kyllä minä sain tuosta sen käsityksen, että poikansakaan ei liiemmin äitinsä seurasta välitä...

Vierailija
791/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjosin purtavaa, keittelin kahvia ja toimin tarjoilija-tiskarina mieheni vanhemmille ja sisarusten perheille kymmenisen vuotta.

Kerran mies otti kuvan, kun kaadoin kahvia hänen sukulaisillee. Näyttäessään kuvaa minulle, mies sanoi, että mun naamasta näkee, mitä ajattelen. Että en ole kuvassa hymysuin ja into pinkeänä.

Tämän kommentin jälkeen aina, kun miehen sukua pukkas kotiimme, lähdin minä ovesta ulos asioille tai harrastukseeni.

Herra isoherra on hyvä, ja palvelee ihan itse sukunsa kotonamme. Tarkennukseksi vielä se, että mieheni ei ole eläissään keittänyt kahvia minun sukulaisille, kuten esim äidilleni.

No mies on exä tänäpänä.

Ihan järkyttävä ukko. Oli varmaan muutenkin kovin alistava ja sovinistinen?

Vierailija
792/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsumattomille (mukaan lukien tuppautujat) vieraille ei tarvitse tarjota mitään. Pienempi moka on jättää tarjottavat kaappiin kuin väkisin mennä vierailulle.

Talon kuuluu tarjota.

Ap ei tarjonnut poikansa perheelle kuin leipää kun nämä meni sinne töitä tekemään.

Tämä on ihan väärä käsitys!! Tarjosin mm. täytettyjä paprikoita, grillattuja kasviksia ja kahta mietoa, huomio huomio täysin mietoa sienikastiketta. Se, että pojan lapset ja miniä puputtavat vain pelkkää leipää, ei ole minun ongelmani. Ja totta kai varasin heille sitä leipää, kun tiedän että "oudot ruoat" on heille kova paikka. Poika söi hyvällä halulla, tyhjensi rännit ja kompostin, ja jonkun pienen remonttityön.

Hehheh... Jostain syystä meillä kumpikin mummo tarjoaa lapsenlapsilleen esimerkiksi nakkisoppaa ja lihapullia ja perunamuusia. Lapset tykkää ja syö hyvällä ruokahalulla. Ei välttämättä menisi alas täytetyt paprikat tai sienikastikkeet, kuten varmaan aika harvalle lapselle :)

Vierailija
793/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

suu auki vaaa kirjoitti:

Me ollaan milleniaalipariskunta ja meillä kaikki vieraat saa ilmoittaa itse jos haluaa jotain. Meillä kahvit tarjoillaan niin, että jokainen kaataa itse oman kuppinsa ja katselee jääkaapista sopivan maidon/kasvijuoman sekaan. Pullaa jos haluaa niin saa tuoda itse. Voi tehdä halutessaan myös voikkarin itelleen kun siellä kaapilla käy. Ei me aleta vieraita hyysäämään. Meillä ei ole edes tarjoiluastioita moiseen teatteriin. Ajat on toiset. Kerro ääneen jos sulla on nälkä tai ihan HEIKOTTAA. 

En nyt ihan noinkaan sanoisi, että tuo teidän käytös on yleistä... Kyllä vieraille edelleen keitetään kahvit ja lyödään vaikka jäätelöpaketti pöytään tarjolle. Harva tykkää siitä, että vieraat ottaa itse jääkaapista.

Vierailija
794/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämmöisestä pitää tehdä ongelma? Jos tulee kylään ja meillä esim.ruoka-aika niin totta helkutissa on tervetullut pöytään.

Onko tässä niin että lapsiperheessäkin siirretään ruoka-aikaa sen takia kun mummi on nyt kylässä? Melko onnetonta käytöstä. Ja varsinkin jos pitkän matkan päästä tulee.

Vierailija
795/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suu auki vaaa kirjoitti:

En nyt ihan noinkaan sanoisi, että tuo teidän käytös on yleistä... Kyllä vieraille edelleen keitetään kahvit ja lyödään vaikka jäätelöpaketti pöytään tarjolle. Harva tykkää siitä, että vieraat ottaa itse jääkaapista.

Totta, johtunee siitä et meillä ei käy vieraita vaan ystäviä :) 

Vierailija
796/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon kuuluu tarjota.

Hehheh... Jostain syystä meillä kumpikin mummo tarjoaa lapsenlapsilleen esimerkiksi nakkisoppaa ja lihapullia ja perunamuusia. Lapset tykkää ja syö hyvällä ruokahalulla. Ei välttämättä menisi alas täytetyt paprikat tai sienikastikkeet, kuten varmaan aika harvalle lapselle :)

Eipä meilläkään sienikastike tekisi kauppaansa. Mummolassa saavat makaronilaatikkoa tai muusia ja lihapullia tms. Ei mitään fine diningia, mutta lapsille maistuu.

Vierailija
797/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset on hulluja

Vierailija
798/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvarainen kirjoitti:

Miksi tämmöisestä pitää tehdä ongelma? Jos tulee kylään ja meillä esim.ruoka-aika niin totta helkutissa on tervetullut pöytään.

Onko tässä niin että lapsiperheessäkin siirretään ruoka-aikaa sen takia kun mummi on nyt kylässä? Melko onnetonta käytöstä. Ja varsinkin jos pitkän matkan päästä tulee.

Mummo tulee heti lapsiperheen lounaan jälkeen ja kitisee, kun hänelle ei laiteta erikseen ruokaa.

Eikä se matka ole pitkä, jos se on kaksi tuntia. Matkalla voi myös ihan syödä.

Vierailija
799/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvarainen kirjoitti:

On kyllä, kun väkisin tunkee toiseen kotiin vierailulle.

Vierailija
800/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjosin purtavaa, keittelin kahvia ja toimin tarjoilija-tiskarina mieheni vanhemmille ja sisarusten perheille kymmenisen vuotta.

Kerran mies otti kuvan, kun kaadoin kahvia hänen sukulaisillee. Näyttäessään kuvaa minulle, mies sanoi, että mun naamasta näkee, mitä ajattelen. Että en ole kuvassa hymysuin ja into pinkeänä.

Tämän kommentin jälkeen aina, kun miehen sukua pukkas kotiimme, lähdin minä ovesta ulos asioille tai harrastukseeni.

Herra isoherra on hyvä, ja palvelee ihan itse sukunsa kotonamme. Tarkennukseksi vielä se, että mieheni ei ole eläissään keittänyt kahvia minun sukulaisille, kuten esim äidilleni.

No mies on exä tänäpänä.

Ihan järkyttävä ukko. Oli varmaan muutenkin kovin alistava ja sovinistinen?

Osuit naulankantaan. Sovinistin mielestä vaimo tekee kaikki kotityöt sekä lasten hoitamisen, vaikka olin kokopäivätyössä kuten hänkin.

Kuppi meni nurin siinä 13 vuoden kohdalla, ja mies muutti pois, koska muuten minä olisin muuttanut pois.