Työtön diplomi-insinööri ei mene töihin 3000€ kuukausipalkalla
Diplomi-insinööri "Juha" on mielummin työttömänä kuin alistuu 3000€/kk palkkaan. Eikö voisi olla "huonolla" palkalla töissä samalla kun etsii parempaa paikkaa? Diplomi-insinöörien keskipalkka 5800€/kk.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9abc569-24df-4e2d-b81c-36dd4fe11047
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturva liian hyvä Suomessa jos mielummin makaa kotona 🤔
Mä en kyllä ymmärrä näitä kenellä on varaa olla kotona - eli olisi mahdollisuus työllistyä, mutta ei mennä töihin. Mä olin puoli vuotta työttömänä koronan aikoihin, ja ei itsellä ainakaan verojen jälkeen riittänyt työttömyystuki. Joskus oon ollut työttömänä myös toimeentulotuen ja peruspäivärahan varassa, ja kyllä teki tiukkaa. Siis kyllähän tuet on hyvät Suomessa moneen muuhun maahan verrattuna, jossa ei edes ole tukia käytössä, mutta en itse ainakaan yksinasuvana pärjäisi ilman palkkaa. Ymmärrän kyllä sen, että työstä haluaa koulutusta ja työkokemusta vastaavaa palkkaa (no, Suomessa se tuntuu olevan muutenkin mahdottomuus, oli ala mikä hyvänsä), mutta eikö ole paremmat mahdollisuudet hakea myös muita paikkoja, kun on jo töissä? Onko tuo 3000€ aloituspalkka, että esim. koeajan jälkeen palkka nousee tietyn verran? Mutta toisaalta, jos hänellä on varaa olla työttömänä niin mikäs siinä.
Taidetaan puhua tässä keskustelussa ihan eri levelin töistä ja tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä uskaltaisi palkata päälle viisikymppistä miestä viiden kuuden tonnin liksalla, jos kotonakin on maattu jo kolmatta vuotta. Enkä kehtaisi pyytää täyttä liksaa enää muutenkaan. Voihan sitä palkkaa hinata ylös, kun on ensi päässyt takaisin työelämään.
Ei ne rekrytoijat suostuisi häntä palkkaamaan, vaikka sanoisikin työhaastattelussa 3000 € kk-palkan käyvän. Kysyvät vain piruuttansa suostuuko hakija panemaan itteensä halvalla. Ikärasismi on nykyajan työmarkkinoilla todellinen ongelma. Eikä rasistinen asenne ole työhakijoiden syy.
Rekrytoijana pistän heti Ö-mappiin sellaiset hakijat, jotka käyttävät sanaa "ikärasismi".
Varmaan tosi moni käyttää hakemuksessaan tai haastattelussa tuota termiä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Olen DI ja kyllä mulle kelpaisi jopa 3000 kuussa jos sillä töihin pääsisi. Nyt 60v ja viimeisten yt:den yhteydessä koko osasto siirrettiin jonnekin Singaporeen ja meiltä jäi 6 DI:tä työttömiksi. Muut ovat työllistyneet vaihtelevasti, mutta itsellä ei ole vielä tärpännyt ja reilu vuosi takana työnhakua. Useimmat hakemukset ovat menneet jonnekin mustaan aukkoon eikä edes vastausta ole tullut. Eli täällä on jonkun HR-tyypin ihan turha tulla jeesustelemaan, että kyllä arvostetaan kokemusta ja ikää. Ja uusimpia suunnittelutyökaluja on tullut opeteltua käyttämään ihan koko ajan, joten mitenkään vanhaan jämähtämisestäkään ei ole kyse. Ehkä hakemukset eivät ole riittävän lennokkaita tms.
En koskaan ole saanut mitään yli 6000€ palkkaa vaan pitkälti sen alle, muutaman kerran alkanut vitosella esimiesaikana mutta yleensä sen alle. Ja ihan globaalista firmoista on ollut kyse ja HR määritellyt palkkatason.
tsemppiä! Meille on otettu viime vuosina pari iäkkäämpää työntekijää insinöörihommeleihin ja etenkin jos kyse jostain projektista niin en näkisi miksi ei voisi ottaa. Tietysti jos on jonkinlaisia terveys tai jaksamisen haasteita niin TE-keskuksenhan pitäisi auttaa löytämään ratkaisuja sovitettuun työaikaan tms vajaakuntoisuuden sovittamiseen työn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen ymmärtää että ei motivoi jos palkka on tuhansia alakanttiin sen mitä voisi saada. Dipl insinöörin koulutus on myös varmasti vaativa.
Mutta tippa insinöörillä luulisi olevan jonkun verran matemaattisia taitoja, tuo yli 3000 euroa on enemmän kuin työttömyyskorvaus, ja kun tippa insinöörillä on jo ikää, niin luulisi osaavan laskea sen verran että ottaisi työn vastaan, kun muuta ei tule.
Ehkä hän ei tarvitse rahaa elämiseen vaan työn jota voi tehdä työn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan palkkataso järjettömän matala. Jos sinulle maksetaan töissä vain 3000 e, niin ei sinun ainakaan kuulu antaa 5000 euron työpanosta. Lopputulemana tuolla 3000 eurolla sinne töihin ei kannata mennä muuta tekemään kuin "makailemaan". Tuo on harjoittelijan palkkataso! Jos halutaan korkeampi työpanos, siitä kuuluu maksaa sen mukaisesti.
Mutta jos 3000 e palkalla saa 3000 e työpanoksen ?
Käykö se ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä näitä kenellä on varaa olla kotona - eli olisi mahdollisuus työllistyä, mutta ei mennä töihin. Mä olin puoli vuotta työttömänä koronan aikoihin, ja ei itsellä ainakaan verojen jälkeen riittänyt työttömyystuki. Joskus oon ollut työttömänä myös toimeentulotuen ja peruspäivärahan varassa, ja kyllä teki tiukkaa. Siis kyllähän tuet on hyvät Suomessa moneen muuhun maahan verrattuna, jossa ei edes ole tukia käytössä, mutta en itse ainakaan yksinasuvana pärjäisi ilman palkkaa. Ymmärrän kyllä sen, että työstä haluaa koulutusta ja työkokemusta vastaavaa palkkaa (no, Suomessa se tuntuu olevan muutenkin mahdottomuus, oli ala mikä hyvänsä), mutta eikö ole paremmat mahdollisuudet hakea myös muita paikkoja, kun on jo töissä? Onko tuo 3000€ aloituspalkka, että esim. koeajan jälkeen palkka nousee tietyn verran? Mutta toisaalta, jos hänellä on varaa olla työttömänä niin mikäs siinä.
Taidetaan puhua tässä keskustelussa ihan eri levelin töistä ja tekijöistä.
Ne tuet ovat ansiosidonnaisen jälkeen kuitenkin kaikille samat. Sitähän tuossa kommentoitiin, että tiukkaa noilla perustuilla eläminen on, paljon köyhempää kuin olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen ymmärtää että ei motivoi jos palkka on tuhansia alakanttiin sen mitä voisi saada. Dipl insinöörin koulutus on myös varmasti vaativa.
Kyllähän se koulutus varmaan vaativakin on mutta se on eri asia kuin sellaisen vaativan koulutuksen kysyntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se koulutus varmaan vaativakin on mutta se on eri asia kuin sellaisen vaativan koulutuksen kysyntä.
Kysyntää on kuulemma ihan perkeleesti. Teknologiateollisuudessa on jatkuvasti kautta linjan aivan järkyttävä osaajapula. Tai näin meille ainakin kerrotaan kun tarveharkinta aiotaan poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos maksamalla 1000 enemmän yritys saa miljoonia voittoa tuotteista joita halutaan ostaa, niin en ymmärrä mikä on ongelma. No en ookkaan ekonomi.
Oon käsittänyt, että ekonomit ei juurikaan edes lue matematiikkaa. Vähän sellaista Jari Sarasvuo hypetysporukkaa...
Riippuu pääaineesta. Taloustieteen puolella ei paljon muuta olekaan kuin matikkaa, tilastotiedettä, ekonometriaa, matemaattista taloustiedettä jne. Esim markkinoinnin puolella heilutellaankin sit enemmän käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin tapaus kertoo miten Suomessa on aivan liian korkea sosiaaliturva.
Teknisellä alalla jouduin yt-neuvottelun myötä irtisanotuksi kun palkkani oli noin 6500 euroa kuussa. Menin välittömästi toiseen työpaikkaan alle puolella palkalla (3000 euroa). Nyt palkka on jälleen tuplasti suurempi.
Suomessa on juuri artikkelissa kuvattu sosialistinen kulttuuri, jossa työnteko ei kelpaa ihmisille.
Työnteon pitäisi tosiaan kelvata. Räikeästi alipalkatun työn sen sijaan ei pitäisi kelvata kenellekään.
3000 euroa kuussa ei ole kenellekään räikeää alipalkkausta. Hyvin lähellä suomalaista mediaanipalkkaa.
Viisas strategia on ottaa vastaan työpaikka matalalla palkalla ja sen jälkeen hakea koko ajan työntekijänä uutta paikkaa korkeammalla palkalla. Nyt pitkäaikaistyötöntä ei palkkaa kukaan.
Käypä palkkataso on tehtävästä riippuvainen, eikä mistään suomalaisesta mediaanipalkasta. Mediaanipalkka 30 vuotta kokemusta omaavalle aivokirurgille ei kuulostaisi kovin reilulta, jos se kirurgi olisi jostakin syystä pakotettu moiseen suostumaan.
Ei Juha taida mikään aivokirurgi olla ja mediaanin tai sen alle voi kyllä maksaa kokeneellekin kaverille jos ei ne vuodet ole tuoneet mitään sellaista erityistä osaamista mistä viitsisi enemmän maksaa.
Voipi olla olla joku tusina-dippa joka on päätynyt yritysjärjestelyiden yhteydessä muutaman vuoden ulkomaankiertueelle tms ja korona ajanut takaisin Suomeen. Suomessa palkka tuskin paljon mediaania ylitti aiemminkaani vuosista huolimatta, ulkomailla ehkä maksettiin enemmän ja nyt on vähän epärealistiset odotukset.
Sulle ei taida jäädä haaviin kykyjä?
Olisiko omassa asenteessa parantamisen varaa? Vai onko tarjoamasi työt vaan niin surkeita?
Asia on niin, että työpanos on juuri sen arvoinen kuin mitä siitä maksetaan. Joskus kannattaa nöyrtyä ja ottaa uusi lähtö uralle. Pitkä työttömyysjakso ei ainakaan nosta sitä tulevaa palkkaa.
Katsotaan löytyykö palstalta yhtä paljon ymmärrystä siinä vaiheessa, kun perinteisten duunariammattien edustajia aletaan patistelemaan oman alansa töihin -50% alennuksella alan yleiseen palkkatasoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Asia on niin, että työpanos on juuri sen arvoinen kuin mitä siitä maksetaan. Joskus kannattaa nöyrtyä ja ottaa uusi lähtö uralle. Pitkä työttömyysjakso ei ainakaan nosta sitä tulevaa palkkaa.
Asia on niin, että työpanos ei todellakaan ole juuri sen arvoinen kuin mitä siitä maksetaan. Moni organisaatio teettää esimerkiksi täysin rahanarvoista työtä jopa kokonaan palkatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen DI ja kyllä mulle kelpaisi jopa 3000 kuussa jos sillä töihin pääsisi. Nyt 60v ja viimeisten yt:den yhteydessä koko osasto siirrettiin jonnekin Singaporeen ja meiltä jäi 6 DI:tä työttömiksi. Muut ovat työllistyneet vaihtelevasti, mutta itsellä ei ole vielä tärpännyt ja reilu vuosi takana työnhakua. Useimmat hakemukset ovat menneet jonnekin mustaan aukkoon eikä edes vastausta ole tullut. Eli täällä on jonkun HR-tyypin ihan turha tulla jeesustelemaan, että kyllä arvostetaan kokemusta ja ikää. Ja uusimpia suunnittelutyökaluja on tullut opeteltua käyttämään ihan koko ajan, joten mitenkään vanhaan jämähtämisestäkään ei ole kyse. Ehkä hakemukset eivät ole riittävän lennokkaita tms.
En koskaan ole saanut mitään yli 6000€ palkkaa vaan pitkälti sen alle, muutaman kerran alkanut vitosella esimiesaikana mutta yleensä sen alle. Ja ihan globaalista firmoista on ollut kyse ja HR määritellyt palkkatason.
tsemppiä! Meille on otettu viime vuosina pari iäkkäämpää työntekijää insinöörihommeleihin ja etenkin jos kyse jostain projektista niin en näkisi miksi ei voisi ottaa. Tietysti jos on jonkinlaisia terveys tai jaksamisen haasteita niin TE-keskuksenhan pitäisi auttaa löytämään ratkaisuja sovitettuun työaikaan tms vajaakuntoisuuden sovittamiseen työn kanssa.
Kiitokset tsempistä, mutta ihmettelen vaan mistähän tulee oletus, että 60-vuotias on joku ikäloppu jolla on haasteita jaksamisen kanssa? Tai miksi vanhempaa inssiä ei voisi muutenkin ottaa töihin kuin johonkin määräaikaiseen projektiin. Mutta ehkä en vaan ymmärrä mitä vikaa on ikäisissäni, kun osaaminen on ajantasalla eikä tunne itseään vielä vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Juha tietää hintansa ja hänellä on oikeus siihen. Mutta sitten hän istuu kotona.
Joo, mutta Juha istuu kotonaan meidän muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään tuota, että Juha ajattelee olevan syrjintää, ettei hän ole vieraspaikkakuntalaisena saanut pääkaupunkiseudulta töitä. Mietin miksi en itse ole palkannut hakijaa toiselta paikkakunnalta, niin kyllä siinä päällimmäinen syy oli se, että hakijat kysyivät heti kuinka paljon voi työtä tehdä etänä. Vastasin heille, että hybridimallissa olisi hyvä varautua tekemään päivä viikossa, tarvittaessa kaksi, toimistolla ja kysyin vastineeksi kuinka he ajattelisivat tämän järjestävänsä. Yksikään ei ollut miettinyt käytännön ratkaisua, vaikka olivat yhtiön sisäisiä hakijoita ja tunsivat kyllä paikalliset olosuhteet. Pidin tätä outona, koska jos otat vastaan työtä sadan - useiden satojen kilometrien päästä niin täytyyhän sinun laskea kuinka kannattavaa on matkustaa ja mahdollisesti ostaa majoitus sieltä kerran viikossa.
Päättelin siis, että edessa on jatkuvaa neuvottelemista toimistopäivistä ja ilmoittamaani työpaikkaa käytettäisi vain väliaikaisratkaisuna kunnes jotain sopivampaa löytyy.
Eihän nyt ole niin, että Juhan kohdalla kyse on samankaltaisesta tilanteesta? Hänellä esim perhe tyystin toisella paikkakunnalla?
Vuokrasin vuosi sitten 2 huonetta airbnb nä.
Vähän aikaa meni ja sain ns vakkariasukkaita. Toisessa huoneessa oli joka viikko sama mies su-pe ja toisessa oli 3 ihmistä. Yksi tuli joka toinen viikko, oli aina 2 yötä ja 2 muuta olivat vähän miten oli vapaata.
Kaikissa isoissa kaupungeissa on airbnb huoneita ja kun teet sopimuksen, voit yöpyä hyvinkin edullisesti.
Jos oot ollut pitkään työttömänä, 2 yötä muualla keskellä viikkoa ei ole mikään juttu
Mä olen tehnyt vuosia töitä 200 km päähän, vaikka on ollut pienet lapset. Hyvin on sujunut, kun on ollut halua järjestellä. Välillä olen kulkenut päivittäin junalla, välillä tehnyt vähän etää, sitten tuli korona ja 100% etänä. Nyt taas tilanteen mukaan etänä ja läsnä. Välillä olen yöpynyt työpaikkakunnalla, väliaikaisesti jopa asunut. Jossain vaiheessa työnantajalla tuli työkeikka lähelle mun kotiani, joten oli tietenkin kätevä lähettää juuri mut sinne.
Aina siis olen järjestellyt tilanteen mukaan, kun työtehtävät ja tarpeet töissä ovat vaihdelleet. Tuntuu, että olen paljon joustavampi kuin moni lähellä asuva.
Mutta jutun Juhasta ei tullut sellaista vaikutelmaa, että on kovin joustava.
Pisti silmään että hänelle on tarjottu esimerkiksi projektijohtajan paikkaa sillä kolmella tonnilla. Jollei ole projektijohtamisesta mitään kokemusta niin se on ihan hyvä aloituspalkka, oli taskussa sitten minkä tahansa alan (monta vuotta vanha) koulutus. Toki sitten kun kokemus siitä kertyy niin pääsee niille 5k+ ansioille.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä uskaltaisi palkata päälle viisikymppistä miestä viiden kuuden tonnin liksalla, jos kotonakin on maattu jo kolmatta vuotta. Enkä kehtaisi pyytää täyttä liksaa enää muutenkaan. Voihan sitä palkkaa hinata ylös, kun on ensi päässyt takaisin työelämään.
Tämä! Tai katsella sivussa parempipalkkaisia työpaikkoja. Itse tekisin mielelläni töitä, vaikka pienemmällä palkalla, eli oma palkkani oli 3000 €.
Ei tässä kukaan ketään ole haukkunut, paitsi sinä muita tukien väärinkäyttäjiksi. Ei tosin oikein osunut, koska en ole minkäänlaisia tukia nostanut euroakaan opintotukien jälkeen vuosikymmeniä sitten.