Suomalaisten luotto oman työpaikan säilymiseen ikuisesti on niin kovaa, että oma työttömyysturva tai potkujen jälkeinen toimeentulotuki ei enää kiinnosta.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kannattaisi säästää heti nuoresta asti.
Hyvin toimeentulevathan laittavat esikoistensa lapsilisät esikoisen pankkitilille, jotta näillä nassikoilla olisi sit 18-vuotiaana semmoinen kiva , n. 20000€ pesämuna.
Köyhillä tuo raha menee ymmärrettävästikin kädestä suuhun.
Kannattaisi varmaan tehdä sille köyhyydelleen jotain?
Hurmoksellisuutta havaittavissa!
Katso Autobonus:
Suomessa on onneksi monta puoluetta, joista valita. Onko pelko hyvä valintakriteeri?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on onneksi monta puoluetta, joista valita. Onko pelko hyvä valintakriteeri?
Viittaat varmasti vaihtoehtojen poissulkemiseen, ja kyllä, äänestäminen sillä perusteella on ihan asianmukaista toimintaa (eli ääni jollekin vastakkaiselle ryhmälle, joka vastustaa sen ryhmän toimintaa jota ei halua valtaan)
Suomessa oli aikoinaan presidentinvaaleissakin samankaltaista ilmiötä, kun monet eivät halunneet Paavo Väyrysestä presidenttiä, sitten meni paljon väkeä antamaan "vastaäänen" jollekin toiselle. Sama ajattelutapa toimii rajallisesti myös eduskuntavaaleissakin.
Kokoomus on työpuolue. Kyllä Sari Sairaanhoitajakin sen tietää.
Pistän rahat mieluummin perusturvan nostoon kuin siihen että joku saa saman verran ansiosidonnaista kuin toinen palkkaa kokopäivätyöstä.
Suomessa onneksi mikään puolue ei yksin päätä asioista. Luotan siihen että ansiosidonnainen säilyy ja tämä säästetään muualta. Luotan siihen että hallitus pistää viimein pienyrittäjän asiat kuntoon. Luotan siihen että hallitus pyrkii kaikin keinoin luomaan työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun vuoden päästä ymmärrät että työpaikka meni, uutta ei tullut, ansiosidonnainen loppui, toimeentulotuella ei saa mitään, perhe hajosi, terveys meni ja muistat ketä äänestit vaikka tiesit että leikkauksia tullaan vaatimaan.
Pitää laittaa hilloa sivuun. Monet ollu 30 vuotta hyväpalkkaisessa työssä ja kun firma kaatuu tai tulee potkut niin perseauki. Joka tilistä satku rahastoon 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ja lomautusmenettely tulee poistaa pienen piirin hyväksikäyttäessä sitä. Ollaan työnantajan kanssa sovitulla lomalla "työttömänä" sitten uusitaan aina niin valtio maksaa ansiosidonnaisena osan vuoden palkasta. Lomautusraha on hiljaisena aikana firmat siirtää palkalliselle lomalle henkilöstöä valtion piikkiin. Ei ole tarkoitettu siihen. Pois kummatkin vanhanaikaisina ja epäkäytännöllisinä rahastuksina. Kaikille sama työttömyyskorvaus.
Jos ansiosidonnainen poistetaan niin sehän tietää kuolemaa ammattiliitoille ja työttömyyskassoille. Ei palkansaaja näitä rahoita muuta kuin sen vuoksi, että työttömyyden sattuessa saa ansiosidonnaista.
Koko kupletin juoni tässä ansiosidonnaisen poistossa on luoda hajaannusta ja kaaosta työntekjiöiden järjestäytymisten suhteen, jotta voidaan ajaa paikallista sopimista kaikkialle.
Hajoita ja hallitse.
Meilläkin työpaikalla 200 työntekijää ja moni vaihtanut liitosta ytk työttömyyskassaan kun jäsenmaksu paljon halvempi ja samat edut ja korotukset saa sopimusneuvotteluissa.
Eihän normaali työssäkäynyt mitään toimeentulotukea saa, vaikka työttömäksi joutuu, siinä on omaisuusrajat. Ja todellakin ansiosidonnaisen kestoa tulee leikata, jotta porukka palaa töihin nopeammin. Töitä täällä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Eihän normaali työssäkäynyt mitään toimeentulotukea saa, vaikka työttömäksi joutuu, siinä on omaisuusrajat. Ja todellakin ansiosidonnaisen kestoa tulee leikata, jotta porukka palaa töihin nopeammin. Töitä täällä kyllä on.
Niin.
Pitää vain katsoa metsään.
Itse ainakin varaudun ihan itse elämän sattumuksiin..
Lähihoitaja löytää kyllä töitä ja opiskelen parasta aikaa sairaanhoitajaksi niin silläkin koulutuksella työllistyy. Mulla on myös kokin koulutus ja jos sillä yrittäisi töitä etsiä, niin vaikeaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on lakiin perustuva velvollisuus itsensä elättämisestä, ja monta muutakin velvollisuutta.
Mutta missään ei näytä olevan velvollisuutta siitä, että suomalaisten työhön pitäisi kohdistua riittävä kysyntä, ts. suomalaisten työstä pitäisi olla valmiutta maksaa myös riittävän suuria summia, ennenkuin tuo em. velvollisuus itsensä elättämisestä voisi edes teoriassa toteutua.
Kuvioon kuuluu tietenkin myös se, että mitä enemmän asumisen, energian, ruoan ymv. asioiden hintoja nostetaan, sitä kalliimmaksi tuo itsensä elättäminen käy, ja sitä suuremmaksi on nostettava myös palkkapyyntöjä.
Tokihan on päivänselvää se, että Kokoomuksen politiikka ei em. kuvioon sovi, vaan Kokoomuksen politiikalla aiheutetaan Suomeen kaaos.
SDP ja KOK molemmat käyttää omia mielitermejään asioista, mutta todellakin, suomalaisten työstä voidaan saada aikaan kannattavia sopimuksia vasta sitten, kun niissä sopimuksissa on maksettavan rahan eli ostovoiman taso kunnossa, ja työ on sisällöltään sitä, mitä työntekijä vapaaseen valintaansa perustuen on valmis tekemään.
Keskustavasemmistolaisella hallituksella on paremmat mahdollisuudet tehdä Suomen tarvitsemat korjaustoimet siten kuin ne kuuluu tehdä, mutta sen pitää ottaa suurempaa vastuuta siitä, miten suomalaiselle työlle syntyy kysyntää, etenkin kv-kaupassa. Ilman kansainvälisestä kaupasta aikaansaatavaa tuloa ei voida korjata mitään velkaantumisia kestävällä tavalla.
Sipilöiden ymv. leikkausideat ei ole kestäviä siitä syystä, että ne on pohjimmiltaan ainoastaan tulonsiirtoja köyhiltä rikkaille, joiden lopputuloksena köyhyys ja sen ongelmat kasvaa ja rikkaille siirretty raha ei päädy edes Suomeen investointeihin vaan ne verosuunnitellaan Suomesta ulos, jokainen odottelee milloin Suomi olisi em. mekanismilla ajettu huutokaupattavaksi, jolloin samaiset miljonäärit on toki ostelemassa kansalta kaiken omaisuuden murto-osalla siitä hinnasta mitä niistä on jouduttu maksamaan.
Mitä tulonsiirtoja on köyhiltä rikkaille?Jos leikataan tukia niin köyhät saavat vaan vähemmän muilta kuppaamia rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja löytää kyllä töitä ja opiskelen parasta aikaa sairaanhoitajaksi niin silläkin koulutuksella työllistyy. Mulla on myös kokin koulutus ja jos sillä yrittäisi töitä etsiä, niin vaikeaa olisi.
No mullakin on kokin koulutus ja töitä on valittavaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin varaudun ihan itse elämän sattumuksiin..
Kuulisin mielelläni, miten olisit varautunut minun elämäni sattumuksiin. Lukioikäisenä sairastuin psykoosisairauteen, kirjoitukset hoidin osastolta käsin, olin pakkohoidossa mutta sain luvan kulkea taksilla kokeeseen ja takaisin. En koskaan toipunut vaan jouduin vähän yli parikymppisenä eläkkeelle. Nyt elelen sillä minimieläkkeellä, 900 euroa kuussa. Vaikka tokihan muilla erinomaisilla ihmisillä on jo lukiossa satojen tuhansien säästöt eikä tällainen tunnu missään loppuelämää ajatellen. Vähän pelottaa kieltämättä, että tuosta eläkkeestä leikataan tulevaisuudessa, kun kaikesta pitää kuulemma säästää. Edelleen olen pari kertaa vuodessa psykoosissa osastolla, töitä en siis kykene tekemään.
Ainahan voi laittaa yrityksen pystyyn
Ainahan on apua tarjolla
IS:"Mika Niikon kampanjatarjoilut peräisin ruokajonosta peräkärryllinen köyhille tarkoitettuja leipiä pantiin jakoon"
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi kantaa vastuu kaikesta? Jos tätä halutaan, niin annetaan viranomaisten päättää ammatit ja se, kuka saa isona olla lääkäri, kuka tuomari ja kenelle osuu lehdenjakajan homma. Hyvinvointiyhteiskunta ei voi olla sellainen, missä yksilö voi päättää, ette tekipä töitä tai ei, on toimeentulo samaa tasoa eikä kulutuksesta tarvitse tinkiä.
Oikea elämä on monimutkaisempaa kuin kuvittelet. Sinuakin voi sattua omaan nilkkaan. Kun vaatii tukien leikkaamista, niin kannattaa miettiä mikä on se leikattu taso jolla itse olisi valmis elämään tilanteessa jossa omat jalat eivät enää toimi.
Itse sairastuin vakavasti nuorena. Jaksoin kuitenkin opiskella ja vähän aikaa pärjätä työelämässäkin. Mutta sairaus vei voiton ja jouduin jäämään osatyökyvyttömyyseläkkeelle.
Nyt sitten saan puolikkaan eläkkeen ja teen töitä sen verran mitä pystyn ja välillä saan työttömyystukea. Jos tipahdan ansiosidonnaiselta, niin sitten pitää elää puolikkaalla eläkkeelle jos ei pysty töitä tekemään. Se on aika hirveä skenaario kun vanhuuseläkkeeseen on aikaa vielä yli 20 vuotta. Siinä saattaa köyhyys yllättää.
Tämä on oikeasti hirveän stressaavaa, eikä mikään ihana oma valinta.
Minäpä haluaisin nähdä potkut saaneen tyypin naaman kun joutuukin itse työttömäksi. Siis sellaisen, joka haukkuu koko ajan työttömiä tälläkin palstalla.
Tuo on aika mielenkiintoinen kehoitus, kas kun systeemihän perustuu siihen, että aina vain useammasta tehdään systeemin voimalla köyhä. Eli jos jokin yksittäinen köyhä voisikin tehdä jotain omalle köyhyydelleen, se ei auta kokonaiskuvassa yhtään mitään, koska tilalle tehdään joku toinen köyhä.
Niin kauan kun köyhien ja työttömien määrää yritetään väkisin pitää korkeana (mm. elinkeinoelämä hyväksikäyttää tätä järjestelmällisesti päästäkseen kansan työresursseihin käsiksi sopimusten ulkopuolelta), niin kauan ei myöskään tuo sinun ehdotuksesi auta yhtään mitään.
Köyhyys itsessään ei ole suurikaan ongelma, vaan se, että köyhyyttä yritetään suorastaan väkisin saada Suomessa aikaan.