Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei opiskelijan rahat riitä Suomessa?

Vierailija
25.03.2023 |

Ärsyttää. Minulla on kaksi lasta opiskelemassa. Toinen aloitti syksyllä amk-opinnot ja toinen opiskelee toista vuotta yliopistossa, kävi armeijan lukion jälkeen ja sen jälkeen muutti kotoa.

Olen järkyttynyt, kuinka pienellä budjetilla heidän pitää pärjätä, vaikka on opintolainaakin. Systeemi epätasa-arvoistaa, koska kaikilla ei ole vanhempia tukemassa. Olen nuorille sanonut, että ei, heidän ei ole pakko alkaa woltin ruokakuskiksi tai puhelinmyyjäksi opintojen ohella, koska se opiskelu on heidän päätyönsä. Tulee vaan turhaa sotkua ja takaisin maksettavaa opintotukea, jos alkaa voimiensa äärirajoilla tehdä opiskelun ohella pienipalkkaista työtä. Kesätyöt on asia erikseen, jos niitä sattuu saamaan.

Nuoremman lapsen kanssa yhdessä laskettiin, että hänellä jää tuloista vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen 120 euroa kuussa. Hyvinvointivaltiossa. Hän syö usein lounaan ammattikorkeakoululla (kelan ateriatuella vähän alle 3 euroa). Vaikka se kunnon lounas pienentääkin ruokakuluja kokonaisuutena, onhan tuo 120 euroa pieni summa kenelle tahansa.

Minä olen sitä mieltä, ettei korkeakouluopiskelijoiden elättämiseen pitäisi kulua äidin ja isän rahoja, kyseessä aikuiset ihmiset. Annoin molemmille lapsille juuri 50 euron lahjakortit Lidliin. Kun vanhempi lapsista tulee kotiin pari kertaa kuussa viikonlopuksi, ostan netistä matkaliput valmiiksi, koska tiedän, ettei hän pysty niitä itse maksamaan. Olen maksanut tässä kuussa yhden hammaslääkärilaskun ja lähettänyt kirjeenä pari leffalippua yliopisto-opiskelijalle, että elämässä olisi vähän iloakin. Toinen lapseni pyysi viime viikonloppuna, saako hän äiti ottaa mukaan pari rullaa vessapaperia, kun hänellä oli lopussa. Ihan tuollaisia perustarpeita. Kyllä toimeentulotukea tarvitsisi, jos ihmisellä ei riitä rahat ostaa vessapaperia.

Samaan aikaan painostetaan yhteiskunnassa, että opiskelkaa ammatti ja pusketaan läpi tavoitetta, että puolet nuorista korkeakoulutukseen. Sitten homma kuitenkin läväytetään vanhemmille, joilta yhteiskunta odottaa panostusta aikuisten lasten kuluihin.

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuori asuu solussa pk-seudulla ja tekee opintojen ohessa töitä 1 päivän viikossa keskimäärin. Lisäksi koko kesän oli töissä. Rahat riittäisivät pakollisiin menoihin, mutta kalliit harrastuksensa maksaa perintörahoilla.

Vierailija
82/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä koska kaikki on niin kallista. Ruoka,lääkkeet,vakuutukset jne kaikki ovat kalliita. Voisi riittää jos Suomessa olisi matalampi hintataso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei riitä, koska on niin kovat lääkäri- ja lääkemenot. Ei riitä edes kokonaan nostetun opintolainan kanssa, joten toimeentulotukea vielä opintorahan, asumistuen ja opintolainan päälle.

Joku varmaan miettii, mitä pointtia tässä on opiskella, mutta en tiedä, mitä muuta mahdollisuutta tässä on jos aikoo johonkin tässä elämässä ainakin yrittää päästä.

Olen pahoillani tilanteestasi, mutta älä nyt ainakaan niitä vähiä opintotukikuukausia käytä, jos et pysty täysipainoisesti opiskelemaan. Hoida ensin itsesi parempaan kuntoon. Työttömyyskorvaus on suurempi kuin opintotuki ja sinun kohdallasi olisi täysin ymmärrettävää "laakereillaan lepääminen".

Osan ajasta olen ollut kuntoutusrahalla, mutta siitä syntyy melkein kolmas "työ" opiskelun ja kuntoutumisen oheen, kun myönnetään niin lyhyeksi aikaa, että juuri ja juuri saadaan tuki pyörimään ennen kuin loppuu ja pitää taas selvitellä, haetaanko jatkoa, opintotukea vai saikkua ja mitä kaikkia selvityksiä tällä kertaa tarvitaan.

Olisi helpompaa, jos vaan lopettaisi opiskelun ja vain kuntoutuisi, mutta opiskelukin pitää kiinni normaalissa elämässä ja kuntouttaa.

Vierailija
84/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tukikuukausia on 10 niin saa tienata yli 16.000 euroa

Joten tuskin ne rajat ylittyy keikkatöillä vaikka kaupassa

Vierailija
85/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen kuin AP, mutta eri syystä. Miten niin suomalaisen opiskelijan rahat ei riitä?

Vertaapa nyt ensin muihin sivistysvaltiohin, joissa monessa maksetaan opiskelusta maltaita. Vanhemmat joutuvat säästämään lapsen syntmästä lähtien ja silti ehkä ottamaan lainaa. Meillä opiskelu on ilmaista, päälle saa pienen opintotuen ja asumistuen. Lisäksi sitä lainaa saa halutessaan tuosta vaan. Opiskelija-alennus on matkustamisessa ja .elkein missä vain riennoissa.

Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.

Asutko itse soluasunnossa? Kuinka moni ystäväsi asuu soluasunnossa?

Olen pian keski-ikäinen ja työelämässä. Asun omistusasunnossa, josta velkaa lyhennellään.

Mutta kyllä. Opiskeluaikana asuin soluasunnossa tai kimppakämpässä ja niin asui suurin osa opiskelukavereistakin. Jokunen asui yhä vanhempiensa luona. Muutama asui yksin vuokralla, lähinnä opintojen loppuvaiheessa ja he kaikki kävivät samalla töissä. Siihen aikaan opiskelijoille maksettiin asumislisää, joka oli tavallista asumistukea pienempi. Sosiaalitukea ei lähtökohtaisesti saanut poikkeutapauksia lukuunottamatta.

En ole sama, mutta soluasuntojen määrää on jo ainakin 10 vuoden ajan vähennetty. Niitä ei enää paljon ole tarjolla. Kun tehdään peruskorjaus, soluasunnoista luovutaan. Omalla paikkakunnalla kokonainen taloyhtiö myytiin asunnoiksi, soluasunnoista tuli perheasuntoja, vuokrakohde. Siellä on myös väliaikaisasuntoja putkiremonttien ajaksi.

Ei se opiskelijan syytä ole, ettei soluasuntoja enää ole tarjolla.

Vierailija
86/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärrättekö ihmiset että vaikka opiskelijan vuokra olisi 0e, kuukaudessa jää maksimissaan noin 250e elämiseen jos ei elä lainalla? Sen halvimman mahdollisen solunkin vuokrasta jää todellisuudessa vähintään 50-100e asumistuen jälkeen itse maksettavaa, joten lukujen perusteella apn nuori todellakin jo asuu solussa. Eli esim solun vuokra asumistuen jälkeen, parikymppiä puhelimeen ja muutama kymppiä muihin laskuihin kuten yliopiston pakolliset vuosimaksut, sähkö, kotivakuutus jne. Ja 120 eurosta pitää kyllä maksaa muutakin kuin ruoka... miten olisi sellaiset ylellisyydet kuin hygienia, lääkkeet, opiskelutarvikkeet + kirjat, julkinen liikenne... jos näihin mielestänne riittää 120e per kk, niin toimeentulotukeahan voi leikata 75% kun nyt näihin aikuisella varataan lähes 600e!

Mutta apn lapset on ottaneet opiskelija lainaa siitä kai tässä koko keskustelussa on kyse.

Vierailija
87/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöihin sitten edes

Vai eikö ne sitäkään jaksa?

Vierailija
88/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nimenomaan on opiskelijoiden syytä, ettei soluasuntoja enää ole. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Itsellä ei vain kertakaikkiaan olisi ollut varaa asua yksin. Siksi jaoin asunnon aina yhden tai useamman kaverin kanssa.

Vierailija
89/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärrättekö ihmiset että vaikka opiskelijan vuokra olisi 0e, kuukaudessa jää maksimissaan noin 250e elämiseen jos ei elä lainalla? Sen halvimman mahdollisen solunkin vuokrasta jää todellisuudessa vähintään 50-100e asumistuen jälkeen itse maksettavaa, joten lukujen perusteella apn nuori todellakin jo asuu solussa. Eli esim solun vuokra asumistuen jälkeen, parikymppiä puhelimeen ja muutama kymppiä muihin laskuihin kuten yliopiston pakolliset vuosimaksut, sähkö, kotivakuutus jne. Ja 120 eurosta pitää kyllä maksaa muutakin kuin ruoka... miten olisi sellaiset ylellisyydet kuin hygienia, lääkkeet, opiskelutarvikkeet + kirjat, julkinen liikenne... jos näihin mielestänne riittää 120e per kk, niin toimeentulotukeahan voi leikata 75% kun nyt näihin aikuisella varataan lähes 600e!

Miten olisi osa-aikatyö? Jos ei "jaksa" tehdä töitä, niin se on voi voi!

Vierailija
90/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap:n lapset! Älkää kuunnelko äitiänne, vaan menkää töihin opintojen ohella. Työnantaja ei valitse, jo ei ole työhistoriaa.

Sillä, että valmistunut henkilö on kesät tai illat ja viikonloput ollut jossain Hesburgerin kassalla töissä ei ole työnantajalle mitään merkitystä oikeissa töissä, johon soisin, että nuori valmistuu, niitä muutamaa lukuunottamatta, jotka opiskelevat ravintola-alaa.

Sillä todellakin on merkitystä.

Ei todellakaan ole, siis oikeissa töissä, johon korkeakouluopiskelija valmistuu!

Siinä vaiheessa, kun pääsee kesätöihin jollain tavalla omaa alaa liippaaviin esim. toimistohommiin, niin sitten on ihan eri asia! Jos kaksi henkilöä hakee sisälle valmistumisen jälkeen ja toinen esittää CV:n jossa on Hesburgerin kassalta pitkä työkokemus ja toinen jolla ei ole mitään työkokemusta, niin ihan samalta viivalta ne työhakemukset ja henkilöt arvioidaan. Sillä, että olet ollut Hesburgerin kassalla ei ole mitään merkitystä, jos et ole sitten jonnekin ravintoalalle hakemassa vaikka esimiestehtäviin.

Ei arvioida. Työssä käyneellä on työtodistus ja mahdolliset suositukset. Hän on selvinyt ajallaan töihin, on osoittanut luotettavuutensa, vastuullisuutensa jne. Valmistunut vailla työkokemusta on työnantajalle riski ja arvoitus.

Vierailija
91/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa soluasunnoissa ei edes asuta kesäsin, mihin sitä sitten menee ?

Vierailija
92/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen kuin AP, mutta eri syystä. Miten niin suomalaisen opiskelijan rahat ei riitä?

Vertaapa nyt ensin muihin sivistysvaltiohin, joissa monessa maksetaan opiskelusta maltaita. Vanhemmat joutuvat säästämään lapsen syntmästä lähtien ja silti ehkä ottamaan lainaa. Meillä opiskelu on ilmaista, päälle saa pienen opintotuen ja asumistuen. Lisäksi sitä lainaa saa halutessaan tuosta vaan. Opiskelija-alennus on matkustamisessa ja .elkein missä vain riennoissa.

Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.

Asutko itse soluasunnossa? Kuinka moni ystäväsi asuu soluasunnossa?

Olen pian keski-ikäinen ja työelämässä. Asun omistusasunnossa, josta velkaa lyhennellään.

Mutta kyllä. Opiskeluaikana asuin soluasunnossa tai kimppakämpässä ja niin asui suurin osa opiskelukavereistakin. Jokunen asui yhä vanhempiensa luona. Muutama asui yksin vuokralla, lähinnä opintojen loppuvaiheessa ja he kaikki kävivät samalla töissä. Siihen aikaan opiskelijoille maksettiin asumislisää, joka oli tavallista asumistukea pienempi. Sosiaalitukea ei lähtökohtaisesti saanut poikkeutapauksia lukuunottamatta.

Täällä Tampereella uusista opiskelijoista viidennes saa opiskelija-asunnon! Se on enemmän kuin onni, jos asunnon sattuu saamaan. Yksityiset markkinat tuntuu käyvän kuumana joka elokuu.

Vierailija
93/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap:n lapset! Älkää kuunnelko äitiänne, vaan menkää töihin opintojen ohella. Työnantaja ei valitse, jo ei ole työhistoriaa.

Sillä, että valmistunut henkilö on kesät tai illat ja viikonloput ollut jossain Hesburgerin kassalla töissä ei ole työnantajalle mitään merkitystä oikeissa töissä, johon soisin, että nuori valmistuu, niitä muutamaa lukuunottamatta, jotka opiskelevat ravintola-alaa.

Sillä todellakin on merkitystä.

Ei todellakaan ole, siis oikeissa töissä, johon korkeakouluopiskelija valmistuu!

Siinä vaiheessa, kun pääsee kesätöihin jollain tavalla omaa alaa liippaaviin esim. toimistohommiin, niin sitten on ihan eri asia! Jos kaksi henkilöä hakee sisälle valmistumisen jälkeen ja toinen esittää CV:n jossa on Hesburgerin kassalta pitkä työkokemus ja toinen jolla ei ole mitään työkokemusta, niin ihan samalta viivalta ne työhakemukset ja henkilöt arvioidaan. Sillä, että olet ollut Hesburgerin kassalla ei ole mitään merkitystä, jos et ole sitten jonnekin ravintoalalle hakemassa vaikka esimiestehtäviin.

Ei arvioida. Työssä käyneellä on työtodistus ja mahdolliset suositukset. Hän on selvinyt ajallaan töihin, on osoittanut luotettavuutensa, vastuullisuutensa jne. Valmistunut vailla työkokemusta on työnantajalle riski ja arvoitus.

Ei se valmistunut ole vailla työkokemusta kun on ollut kesätöissä jo lukioaikana. Se että valmistuu määräajassa vasta itsekursista kertookin.

Vierailija
94/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miten lapsesi asuvat. Meillä lapsi opiskeli yliopistossa vieraalla paikkakunnalla 3,5 v jonka jälkeen loppuopiskelun kotipaikkakunnalla samalla alan töissä.

Vieraalla paikkakunnalla asui kokoajan solussa, itse tuin 150 e/kk noita kiinteitä kustannuksia ja sitten väliin muuta. Tavoite oli että lainaa ei lapsen tarvitse ottaa.

Hyvin meni...

Ei ne suuret tulot vasn pienet menot, nykyään jaikilla pitää olla yksiöt... aivan pimee vaatimus.

Yhteiskunta rakennuttaa noita opiskelija-asununtoja kaupunkien parhaille paikoille mikä on kyllä käsittämätöntä.

Tässähän se. Jos asuu jossain muussa kuin solussa niin aivan turha valittaa. Toki nykyinen asuntotuki systeemi suosii jonkin verran enemmän kalliimpaa asumista. 

Vierailija
95/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea saa jos ei rahat riitä, tai sossusta harkinnanvaraista tukea. Myöskään kukaan ei pakota opiskelemaan, se on täysin oma valinta johon pystyy vaikuttamaan elikkäs mielestäni turha valittaa.

Vierailija
96/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä jäi noin 500e vuokran jälkeen opiskelijana Helsingissä.

Vierailija
97/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä, kesät töitä ja sit iltoja/vkl. Niin mä selvisin AMK ja amisopinnot.

Vierailija
98/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman meidän vanhempien apuja meidän lapset eläisi 250 eurolla kk. Siitä ruoka ja harrastukset niin ei jää käteen mitään. Joten kyllä minä annan rahaa meidän lapsille jotka opiskelee ja tekee ne töitäkin välillä. Annamme 250 euroa ruokaan rahaa ja kotonakin saa käydä syömässä, asumme samalla paikkakunnalla.

Vierailija
99/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Vuokraa maksaa vajaat 400e kun asuu kumppanin kanssa yhdessä. Ei tosiaan olen opiskelija-asunto. Kai siellä olisi halvempi asua. Käy töissä monena päivänä viikossa ja yrittää opiskella yliopistossa siinä ohessa. Raskasta on.

Vierailija
100/196 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistosta valmistutaan työttömäksi tai kaupan kassalle nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän