Miksei opiskelijan rahat riitä Suomessa?
Ärsyttää. Minulla on kaksi lasta opiskelemassa. Toinen aloitti syksyllä amk-opinnot ja toinen opiskelee toista vuotta yliopistossa, kävi armeijan lukion jälkeen ja sen jälkeen muutti kotoa.
Olen järkyttynyt, kuinka pienellä budjetilla heidän pitää pärjätä, vaikka on opintolainaakin. Systeemi epätasa-arvoistaa, koska kaikilla ei ole vanhempia tukemassa. Olen nuorille sanonut, että ei, heidän ei ole pakko alkaa woltin ruokakuskiksi tai puhelinmyyjäksi opintojen ohella, koska se opiskelu on heidän päätyönsä. Tulee vaan turhaa sotkua ja takaisin maksettavaa opintotukea, jos alkaa voimiensa äärirajoilla tehdä opiskelun ohella pienipalkkaista työtä. Kesätyöt on asia erikseen, jos niitä sattuu saamaan.
Nuoremman lapsen kanssa yhdessä laskettiin, että hänellä jää tuloista vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen 120 euroa kuussa. Hyvinvointivaltiossa. Hän syö usein lounaan ammattikorkeakoululla (kelan ateriatuella vähän alle 3 euroa). Vaikka se kunnon lounas pienentääkin ruokakuluja kokonaisuutena, onhan tuo 120 euroa pieni summa kenelle tahansa.
Minä olen sitä mieltä, ettei korkeakouluopiskelijoiden elättämiseen pitäisi kulua äidin ja isän rahoja, kyseessä aikuiset ihmiset. Annoin molemmille lapsille juuri 50 euron lahjakortit Lidliin. Kun vanhempi lapsista tulee kotiin pari kertaa kuussa viikonlopuksi, ostan netistä matkaliput valmiiksi, koska tiedän, ettei hän pysty niitä itse maksamaan. Olen maksanut tässä kuussa yhden hammaslääkärilaskun ja lähettänyt kirjeenä pari leffalippua yliopisto-opiskelijalle, että elämässä olisi vähän iloakin. Toinen lapseni pyysi viime viikonloppuna, saako hän äiti ottaa mukaan pari rullaa vessapaperia, kun hänellä oli lopussa. Ihan tuollaisia perustarpeita. Kyllä toimeentulotukea tarvitsisi, jos ihmisellä ei riitä rahat ostaa vessapaperia.
Samaan aikaan painostetaan yhteiskunnassa, että opiskelkaa ammatti ja pusketaan läpi tavoitetta, että puolet nuorista korkeakoulutukseen. Sitten homma kuitenkin läväytetään vanhemmille, joilta yhteiskunta odottaa panostusta aikuisten lasten kuluihin.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten sitten sai vajaa 500€/kk ja vain opiskelukuukausilta, kesällä ei mitään. Kyllä sillä pärjättiin. Oli itsestään selvää että töissä käytiin pari kuukautta vuodesta.
Tänä vuonna ruoka on kalliimpaa kuin ennen. Ja muutkin hinnat nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen kuin AP, mutta eri syystä. Miten niin suomalaisen opiskelijan rahat ei riitä?
Vertaapa nyt ensin muihin sivistysvaltiohin, joissa monessa maksetaan opiskelusta maltaita. Vanhemmat joutuvat säästämään lapsen syntmästä lähtien ja silti ehkä ottamaan lainaa. Meillä opiskelu on ilmaista, päälle saa pienen opintotuen ja asumistuen. Lisäksi sitä lainaa saa halutessaan tuosta vaan. Opiskelija-alennus on matkustamisessa ja .elkein missä vain riennoissa.
Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.
Koska niitä soluasuntoja on vähennetty kaikkialla! Ei niitä ole nykyisin paljon saatavilla ja hakujonot on pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen kuin AP, mutta eri syystä. Miten niin suomalaisen opiskelijan rahat ei riitä?
Vertaapa nyt ensin muihin sivistysvaltiohin, joissa monessa maksetaan opiskelusta maltaita. Vanhemmat joutuvat säästämään lapsen syntmästä lähtien ja silti ehkä ottamaan lainaa. Meillä opiskelu on ilmaista, päälle saa pienen opintotuen ja asumistuen. Lisäksi sitä lainaa saa halutessaan tuosta vaan. Opiskelija-alennus on matkustamisessa ja .elkein missä vain riennoissa.
Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.
Asutko itse soluasunnossa? Kuinka moni ystäväsi asuu soluasunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai opintojen ohessa käydään töissä. Miten ihmeessä muuten edes työpaikan saisi, jos valmistuneena ei ole ollenkaan työkokemusta..
Ei kannata. Sitten loppuelämä haukutaan kassatytöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.Koska niitä soluasuntoja on vähennetty kaikkialla! Ei niitä ole nykyisin paljon saatavilla ja hakujonot on pitkät.
Osaatko arvata miksi? Kermaperseille ne eivät kelpaa, siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.Koska niitä soluasuntoja on vähennetty kaikkialla! Ei niitä ole nykyisin paljon saatavilla ja hakujonot on pitkät.
Osaatko arvata miksi? Kermaperseille ne eivät kelpaa, siksi.
Osa taloista on ihan vaan purettu. Sekin parakki Espoossa jossa itsekin opiskelijana asuin.
Oli se kyllä helppoa 50 vuotta sitten, kun tuloa ei ollut kuin pankkilaina.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin korkeakouluopiskelija, lomaa oli toukokuulta elo-syyskuulle ja lisäksi jouluna lomaa.
Vaikka pitäisi vuodessa 3-4 viikon loman, ehtii silti olla monta kuukautta täyspäivätöissä. Silloin tienattua rahaa voi käyttää ympäri vuoden.
Ei työssä tarvitse käydä opiskelupäivän päätteeksi vaikka on sekin vaihtoehto jollekin. Toki vaikkapa viikonloppuisin työkeikat tuo hyvin tuloja lisäksi.
Viikonlopputyöt annetaan ensisijaisesti omalle väelle, ei keikkaa tekeville opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei riitä, koska on niin kovat lääkäri- ja lääkemenot. Ei riitä edes kokonaan nostetun opintolainan kanssa, joten toimeentulotukea vielä opintorahan, asumistuen ja opintolainan päälle.
Joku varmaan miettii, mitä pointtia tässä on opiskella, mutta en tiedä, mitä muuta mahdollisuutta tässä on jos aikoo johonkin tässä elämässä ainakin yrittää päästä.
Olen pahoillani tilanteestasi, mutta älä nyt ainakaan niitä vähiä opintotukikuukausia käytä, jos et pysty täysipainoisesti opiskelemaan. Hoida ensin itsesi parempaan kuntoon. Työttömyyskorvaus on suurempi kuin opintotuki ja sinun kohdallasi olisi täysin ymmärrettävää "laakereillaan lepääminen".
Vierailija kirjoitti:
Oli se kyllä helppoa 50 vuotta sitten, kun tuloa ei ollut kuin pankkilaina.
Oli.
Hepponen tutkinto, maisteriksi kahdessa vuodessa.
Vakituö suit sait.
Inflaatio maksoi lainat.
Sen saa kun äänestää kokoomusta,joten heitä pois mielestäsi kokoomus..
Siis ymmärrättekö ihmiset että vaikka opiskelijan vuokra olisi 0e, kuukaudessa jää maksimissaan noin 250e elämiseen jos ei elä lainalla? Sen halvimman mahdollisen solunkin vuokrasta jää todellisuudessa vähintään 50-100e asumistuen jälkeen itse maksettavaa, joten lukujen perusteella apn nuori todellakin jo asuu solussa. Eli esim solun vuokra asumistuen jälkeen, parikymppiä puhelimeen ja muutama kymppiä muihin laskuihin kuten yliopiston pakolliset vuosimaksut, sähkö, kotivakuutus jne. Ja 120 eurosta pitää kyllä maksaa muutakin kuin ruoka... miten olisi sellaiset ylellisyydet kuin hygienia, lääkkeet, opiskelutarvikkeet + kirjat, julkinen liikenne... jos näihin mielestänne riittää 120e per kk, niin toimeentulotukeahan voi leikata 75% kun nyt näihin aikuisella varataan lähes 600e!
En kyllä ymmärrä missä vika. Itsekin olen opiskellut kuten suunnilleen jokainen. Muutama satanen opintotukea kuussa. Miten paljon sen opiskelijan pitäisi nykyään tienata. Töissä tienataan opiskellessa opiskellaan.
Opintoraha 250e
Asumistuki 320e
Opintolaina 650e
Lisäksi Kelan ateriatuki, opiskelija-alennukset.
Yht. 1220e puhtaana käteen ja lähes ilmaiset lounaat ja mahdollisuus asua edullisissa opiskelija-asunnoissa. Pitäisi riittää elämiseen. Lisäksi kesätöistä jää säästöjä satunnaisiin suurempiin hankintoihin.
Mun opiskelijalapset käyvät töissä koko ajan opintojen ohessa. Selvä myönteinen vaikutus nuorten käsitykseen itsestään pystyvinä asiansa hoitavina aikuisina. Eivät valita tukien pienuutta vaan kustantavat elämänsä pääosin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.Asutko itse soluasunnossa? Kuinka moni ystäväsi asuu soluasunnossa?
Olen pian keski-ikäinen ja työelämässä. Asun omistusasunnossa, josta velkaa lyhennellään.
Mutta kyllä. Opiskeluaikana asuin soluasunnossa tai kimppakämpässä ja niin asui suurin osa opiskelukavereistakin. Jokunen asui yhä vanhempiensa luona. Muutama asui yksin vuokralla, lähinnä opintojen loppuvaiheessa ja he kaikki kävivät samalla töissä. Siihen aikaan opiskelijoille maksettiin asumislisää, joka oli tavallista asumistukea pienempi. Sosiaalitukea ei lähtökohtaisesti saanut poikkeutapauksia lukuunottamatta.
Itse tein 5 vuotta töitä ennen kuin lähdin opiskelemaan. Opintotuki menee lähes kokonaan vuokraan (mies maksaa loput vuokrasta). En saa asumistukea. Kaikki menee säästöistä ja kesällä teen töitä, jotta saan paikattua rahan menoa. Odotan jo, että pääsen työelämään takaisin vaikka pitäisi ottaa opiskeluelämästä kaikki irti. Onpa ainakin enemmän aikaa harrastuksille ( piirtäminen, lenkkeily) mitä silloin kun oli työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Elin opiskeluajan ihan omilla tuloillani, vanhemmat eivät tukeneet yhtään. Opintotuki, vähän kesätöitä (ei joko yhtään tai kuukauden päivät kesässä), viiden tonnin verran nostin opintolainaa. Kyllä sillä hyvin tuli toimeen, paitsi loppuaika jolloin löytyi baarissa viihtyviä kavereita ja tuolloin jouduin sitä opintolainaakin ottamaan. Tämä 10 vuotta sitten. Elämä on valintoja.
Olen opiskellut lähes 10 vuotta sitten ja nyttemmin uudelleen. Tilanne on TÄYSIN eri. 10 vuotta sitten pystyin ostamaan opiskelijana jopa uusia vaatteita ja matkustamaan. Hintojen noustessa varsinkin nyt 2020 -luvulla on saanut aikaan sen, että pakko mennä kohta leipäjonoon. Tässä onkin ongelma: työläiset vertaavat omia kokemuksia nykypäivään. Tämän lisäksi opetuksen laatu on tuntunut laskevan dramaattisesti.
Kohta ei ole kuin rikkailla varaa jatko-opiskella. Tähän taas Suomella ei ole varaa sillä ikäluokat ovat pieniä ja jos Suomen paras kilpailuetu eli koulutettu väestö tuhotaan niin ei kukaan ole maksamassa täällä enää terveydenhuoltoa, eläkkeitä, kouluja tai yhtään mitään muutakaan. Keskipalkka tippuu varmasti eikä pienistä palkoista tätä maata pidetä pystyssä. Jää lapset, vanhukset ja sairaat sitten heitteille ja kadulle. Siirrytään takaisin 1950 -luvulle. Hyvä Suomi!!
Opiskelija saa kyllä tienata ja kannattaa vähän tehdäkin töitä. Kaikista töistä oppii myös jotain.
Meidän yliopisto-opiskelija asuu kotona. Opiskelupaikkakunta 30 km päässä, bussikortti halvin vaihtoehto.
Kesätöitä hakenut tammikuun lopusta alkaen, eikä vielä ainakaan ole tärpännyt. On hakenut vaikka mihin. Pitänee sitten edistää niitä opintoja kesällä, jos ei kesätöitä saa. Ei siinä muutakaan vaihtoehtoa ole.